شرایط تعویض خودروهای معیوب

 

شرایط تعویض خودروهای معیوب

 
 تعویض خودروهای معیوب در حالی به‌عنوان یکی از بندهای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، توسط خودروسازان به اجرا درآمده که به گفته آنها، طبق این الزام، تا به امروز بالای هزار دستگاه محصول عیب دار در هر یک از دو شرکت بزرگ خودروساز، تعویض شده است.
 
اواخر خرداد 86 بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی خود، قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را به تصویب رساندند تا مشتریان به دریافت خدمات بهتر از سوی خودروسازان داخلی و همچنین واردکنندگان، امیدوار شوند. این قانون که در آن زمان دارای 11ماده و 8 تبصره بود، یک هفته پس از تصویب، مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفت و آماده ابلاغ به خودروسازان شد. این در حالی بود که به دلیل عدم تدوین آیین‌نامه اجرایی مربوطه، قانون موردنظر چهار سال در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاک خورد و مسوولان مربوطه سرانجام در پاییز 90 آن را به خودروسازان ابلاغ کردند. آیین‌نامه اجرایی این قانون دارای پنج فصل و 43 ماده بود و ابلاغ آن، امیدواری‌ها را برای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات به مشتریان، افزایش داد.
 
با این حال، این امیدواری به تدریج جای خود را یاس و نامیدی داد، چه آنکه آیین‌نامه ابلاغی عملا نتوانست دردی از مشتریان خودرو کشور دوا کرده و انتظارات آنها را برآورده کند. در واقع این آیین‌نامه به دلایلی از جمله وجود نقصان و کم و کاستی در مفاد و همچنین کم اعتنایی خودروسازان و واردکنندگان به اجرای آن، عملا نتوانست نقاط ضعف شرکت‌های خودروساز داخلی را به خصوص در حوزه خدمات پس از فروش، پوشش دهد. از همین رو با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به اصلاح آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو گرفت تا با این کار، زمینه را برای اجرای مفاد مربوطه و همچنین اضافه کردن تبصره‌هایی جدید (به نفع مشتریان) فراهم کند.
 
هرچند بازنگري و اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي اين قانون از چند سال قبل تر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، با این حال دولت یازدهم سرانجام آن را نهایی کرد. بر این اساس، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اواخر سال 93، اصلاحیه آیین نامه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو را امضا کرد و آن را برای تصویب نهایی به دولت فرستاد. دولت نیز در نهایت طی فروردین ماه امسال، اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را تصویب و آن را به مراجع ذی‌ربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد، ابلاغ کرد.
 
یکی از اصلاحات بسیار مهمی که در قانون موردنظر انجام شد، در نظر گرفتن قوانین جدید برای خودروهای به اصطلاح معیوب بود، چه آنکه خودروسازان را موظف کرد به هر نحو ممکن از جمله «تعویض خودروهای عیب دار»، رضایت مشتریان را جلب کنند. بر این اساس و طبق ماده 9 اصلاحیه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، «عرضه‌کننده (اعم از خودروساز و واردکننده) موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مصرف‌کننده را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینان از نبود عیب، خودرو را تحویل دهد.» این ماده یک تبصره بسیار مهم دارد که طبق آن، «عرضه‌کننده موظف است در صورت وجود عیب احتمالی در خودرو، عیب مربوطه را مطابق زمان استاندارد تعمیراتی رفع کند، مشروط بر آنکه رفع عیب، موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود.» در ادامه این تبصره آمده که اگر عیب مربوطه رفع نشود، عرضه‌کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو یا اخذ رضایت کتبی از مصرف‌کننده (به هر نحو ممکن) اقدام کند.
 
ابلاغ این اصلاحیه اما در شرایطی است که به گفته خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعویض خودروهای معیوب پیش از این ابلاغیه به اجرا درآمده است. البته آمار و ارقام اعلامی از سوی خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، متفاوت از یکدیگر است؛ به‌نحوی‌که آمار جاده مخصوصی‌ها از تعویض خودرو، به چند هزار دستگاه می‌رسد، اما وزارت صنعتی‌ها از تعویض چند ده هزار محصول معیوب صحبت به میان می‌آورند. هرچه هست، روند تعویض خودروهای معیوب در خودروسازی کشور از مدت‌ها قبل آغاز شده و بر این اساس، مشتریان می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به تعویض خودرو خود اقدام کنند.
 
 
 
شروط تعویض خودروهای عیب دار
 
اما تحت چه شرایطی خودروسازان نسبت به تعویض محصولات عیب دار عرضه شده به مشتریان، اقدام می‌کنند. آن‌طور که یک مقام مسوول در صنعت خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، خودروسازان معمولا از سه روش برای جلب رضایت مشتریانی که خودروشان دارای عیب است، استفاده می‌کنند و تعویض خودرو نیز یکی از آنهاست.
 
وی با بیان اینکه خرابی موتور، 100 درصد به تعویض خودرو منجر می‌شود، می‌گوید: اگر خودرویی که تحویل مشتری داده‌ایم دارای عیب موتوری باشد، اقدام به عوض کردن موتور نخواهیم کرد و بلافاصله محصولی جایگزین تحویل خواهیم داد. این مقام مسوول می‌افزاید: در روش دوم، اگر مشتری برای یک عیب مشابه، بیش از سه بار به نمایندگی مراجعه و موفق به رفع عیب نشود، باز هم نسبت به تعویض خودرو معیوب اقدام خواهد شد. به گفته وی، در روش سوم نیز که دارای دو راهکار است، یا خسارت خواب خودرو به مشتریان پرداخت می‌شود یا خودرویی جایگزین به‌طور موقت در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. این مقام مسوول توضیح می‌دهد:به‌عنوان مثال، اگر خودرویی بیش از یک مدت مشخص در قانون (احتمالا بین پنج تا هفت روز)، در نمایندگی بماند و تعمیر نشود، خسارتی مشخص (مثلا در قالب هزینه آژانس مشتری در روزهایی که خودرو وی در نمایندگی خوابیده) پرداخت خواهد شد؛ همچنین ممکن است به جای پرداخت خسارت، خودرویی به‌طور موقت و تا زمانی که خودرو معیوب تعمیر می‌شود، در اختیار مشتری قرار بگیرد.
 
به گفته وی، هرچند بیشتر این خدمات در دوره گارانتی ارائه می‌شود، با این حال خارج از این دوره نیز اقداماتی برای جلب رضایت مشتریان صورت می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال، مورد داشته‌ایم که مشتری پس از پنج سال استفاده از خودرو، تقاضای دریافت خسارت به‌خاطر وجود عیب در این محصول را داشته و خودروسازان نیز به نحوی (مثلا پرداخت مبلغی به اصطلاح و تحت عنوان خسارت) رضایت وی را جلب کرده‌اند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تعویض خودرو معیوب , خدمات پس از فروش خودرو , فراخوان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

گلی
0

ماشین من بعلت دور رنگ بودن قابل تحویل نبود کسی میدونه چقدر زمان میبره ماشین جدید بدن شرکت سایپا
16:32  1403/02/04
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

یه بنده خدایی سمند گرفته بود دنده 2 جا نمیرفت. برد بهش گفتن دنده 2 که لازم نیس. از 1 برو 3.
یه بنده خدای دیگه ماشینش نه که کولرش خراب باشه اصلا کولر روش نصب نشده بود.
یه پراید تلویزیون نشون داد دنده عقب نداشت.
تعویض خودرو؟؟؟؟ بااااام؟؟؟ شیییبب؟؟؟؟
03:48  1395/05/25
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
5

مرد مومن من 206 اس دی 95گرفتم داشبورد عوض کردن. موتور ایراد داشت نتونستن درست کنن.گیر بکس ایراد داشت عوض کردن.کولر 3 بار گاز زدن باز درست نشد.اخر فروختم با کلی ضرر.من نمی دونم چه غلطی می کنن تو ایران خودرو
20:07  1395/05/23
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
6

هنوز یادم نرفته ایرانخودرو ماشین تحویل مردم میداد دنده عقب نداشت....
16:16  1395/05/23
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
9

رفیق اینها دارند دروغ میگن مثل بوووووووق. چند صد نمونه میخوای نشون بدم که موتور ترک داشت. گیربکس ایراد داشت. اتاق ایراد داشت و..... که هیچ کس به داد مردم نرسید و با هزینه شخصی و تو تعمیرگاه شخصی رفع عیب کردند. تازه از طرف نمایندگی مورد توهین و بد رفتاری هم قرار گرفتند. این حرفها واسه تو رسانه هست و تو عمل هیچ کاری بجز فشار دادن نمیکنند
17:41  1395/05/23

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام : کلاهبرداری شرکت سایپا محرز هست از فضای موجود نهایت استفاده کرد جهت نادیده گرفتن حق مشتری
شهرام : متاسفانه شرکت سایپا از اعتماد مردم سو استفاده کرد و دست به کلاهبرداری زد چون‌مطمئمن بود مشتری شکایت هم مطرح کنه دستش بجای بند نیست امیدوارم اطلاع رسانی شود تا مابقی مردم تو دام این شرکت کلاهبردار نیوفتن
شاهین جی ال ۲۱ خرداد : جناب حرفت با منطق جور در نمیاد من ۲۱ خرداد تبدیل به جی ال زدم هنوز فاکتور نشدم. کلا تا ۱۹ خرداد فاکتور جلو رفته اونوقت شما ۲۲ مرداد تکمیل وجه کردی و فاکتور شدی مگه میشه؟
تارا دستی تحویل آبان : اگه پولمونو داده بودیم طلا الان هر کدوممون 300 الی 400 میلیون سود کرده بودیم ....
شاهین جی ال مهر هستم : اونا جی بودن تبدیل زدن چندبارم براشون تبدیل رفته دیر تبدیل زدن که دیر گرفتن ولی ما از همون اول جی ال بودیم تبدیلی نبودیم که بخوایم ۹ماه صبر کنیم
اردیبهشت : یعنی تا سال دیگه خبری نیست ؟
تارا وی۴ : علت از نمایندگی بپرسید.
محمدx5 : سلام دوستانی که x5 دو مرحله ای در فروردین ثبت نام کردید با احتساب سود مشارکت و تحفیف نقدی تو مهر ماه چه مبلغی تکمیل وجه کردید؟
محمدx5 : سلام دوست عزیز تکمیل وجه چقدر واریز کردید
علی : سلام به همه من پیش فروش شاهین g خرداد ۱۴۰۴ بود ثبت نامم ،مبلغ ۲۹۷ تومن بیستم برج ۹ پارسال ریختم ۳ بار برام تبدیل gl اومد اخر سر ۲۲ مرداد مابقی رو ۲۵۲ تومن واریز کردم تاریخ ۳ مهر ماه فاکتور و پلاک شد ولی هنوز تحویل نگرفتم احتمالا تو هفته دوم مهر تحویل میدن بهم .انشالله همه دوستان برسن به ماشینشون.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
GXRL 20 اسفند : من رفتم ساختمان فروش سایپا اما گفتند باید برای مدل gxrl بری پارس خودرو که آخر مرداد مراجعه کردم فروش پارس خودرو که یبار گفتن تا 20 شهریور میدیم که خبری نشد و دوباره رفتم گفتند نهایت تا 10 مهر تحویل میدیم.... که حتی فاکتور هم نشده که یه کلام متوجه شدم ورشکست شدن پول قطعه ساز ندارن بدن و ماشین ها همه تو پارکینگ هست یکی باتری نداره یکی کوفت نداره..... با این وضعیت خدا بخیر کنه
مجید : آقا ز زدم سایپا بابت شکایت میگه مشکل ما نیست ماشینت فاکتور شده باید راهور پلاک صادر کنه هیچ سود تاخیری هم به شما نمیخوره چون ماشینت فاکتور شده و آمادس چکهایی که دادی هم فکر کن از بانک وام گرفتی باید پاس کنی
کوییک gx تیر : دعوتنامه gxl تیر ماهی ها برای عادی ها از بیستم خرداد اومده و هرچی تا الان فاکتور شده واس مادران یا فرسوده بوده... عادی ها از بیستم شروع میشن...
رانا 31 شهریور : سود تاخیر میدن یا الکیه؟
مهدی : رانا چنده الان قیمتش
جی اکس فوق العاده فروردین : واقعا هرکسی ک امکانشو داره ب برن جلوی در این خراب شده. ادرسش کجاس
نیسان گرفتار : سلام دوستان بلند شین نشین بی خیال. والا قسم هیچ خبری از پلاک شدن نیست. به خدا. حرف از جنگ هست. اگر کم زیادی شد دیگه فاتحه ماشین بخونید. بلند بشیم همه با هم شاید خدا خواست ماشینمون دادن اگر. پیگیر نباشیم هیچ خبری از ماشین نیست. یا علی بگین.
پاناقالپاق فرسوده 13مردادتبدیل هفدهم : من دقیقامثل خودتم.24تومن جریمه تاخیرازم صفرشده دقیق همون مبلغ دوباره برام اومده پرداخت کنم هیچکسم نیست جواب بده میگن بایدپرداخت کنی.شما توصفحه کاستومربراتون چی نوشته؟
6 دنده آلمینیوم تحویل 31شهریور : امروزکسی فاکتورنشد...
ار اس : من ار اس تکمیل وجه 21 تیر 5 مهر فاکتور6 مهر شماره گذاری انلاین شدم ولی هنوز تحویل ندادن