عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم

 

عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم

 
همانطور که در قسمت قبل خواندیم، سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است.
 
در ادامه بخش پیشین این مطلب، ۵ عنوان اول این فهرست را معرفی کرده و با هم می‌خوانیم.
 
۵. انحنای قسمت عقب
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
در خودروهای صندوقدار برخلاف مدل هاچ بک، چرخ‌های عقب، صندوق و قسمتی که چراغ‌ها بر روی آن قرار دارند به سمت بیرون از اتاقک امتداد می‌یابد. انحناهای واضح و مشخص در این قسمت از خودرو که فرم آن را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌سازد بیشتر در مدل‌های کوپه و جی‌تی‌اس دیده می‌شوند. این خصوصیت در استون مارتین دی بی اس(Aston Martin DBS) و فورد جی تی (Ford GT) به چشم می‌آید. این نوع طراحی نمایانگر نیرومندی و کارایی خودرو است.
 
۴. لامپ‌های گرد
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
در حال حاضر طراحان همه چراغ‌های اتومبیل با کارکردهای مختلف را در یک قاب پلاستیکی جای می‌دهند، اما پیش از این مجبور بودند هرکدام را به‌عنوان قطعه‌ای مجزا و تفکیک شده بر روی بدنه جای دهند. این کار طرح‌های متفاوتی را به وجود آورد که متمایزترین آنها لامپ‌های گرد چهارتایی است. طرحی که از لانچیا ۱۹۶۶ (Lancia) و فورد فِرلِین ۱۹۶۸ (Ford Fairlane) تا جگوار اکس جی ۲۰۰۳ (Jaguar XJ) به کار گرفته شده است.
 
۳. باله‌های دور شیشه عقب
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
چنین باله‌هایی در جهت تشدید فرم ایرودینامیکی خودرو طراحی می‌شوند. این باله‌ها در جایی شکل می‌گیرند که ستون‌های اطراف شیشه عقب برای افزایش استحکام و پایداری در سرعت‌های‌ بالا به سمت خارج امتداد پیدا کنند و دیواره‌‌ای کوچک را بسازند. نمونه‌های این طرح را می‌توان در مدل‌ فراری ۳۰۸ و یا مدل جدیدتر آن فراری فیورانو 599 GTB و همچنین شورلت کروت C3 و جگوار XJS دید.
 
۲. نمای جانبی پورشه ۹۱۱
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
برای علاقه‌مندان به خودرو تقریباً غیرممکن است که نمای جانبی پورشه ۹۱۱ را با چیز دیگری اشتباه بگیرند. برخلاف ظاهر بیشتر اتومبیل‌ها که از عناصر چندگانه تشکیل شده‌اند، مشخصه پورشه ۹۱۱ تنها یک خط زاویه‌دار است که با شیب زیاد به سمت بالا می‌رود و پس از تبدیل شدن به منحنی تا انتهای صندوق عقب ادامه میابد. جزئیات دیگر خودرو برحسب مدل و سال تولید آن تغییر میابند، اما این خط معروف همیشه ثابت نگه داشته شد. ضمن اینکه چنین فرمی برای خودروی اسپورتی همچون پورشه ۹۱۱ که موتور آن در قسمت عقب جا داده شده، کاملاً مناسب است.
 
۱. طرح هافمیستر
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
اگرچه بیشتر افراد BMW را با جلوپنجره قلوه‌ای شکل آن می‌شناسند، اما علاقه‌مندان واقعی این برند می‌دانند که مشخصه دیگر آن، فرم خاص پنجره مثلثی عقب است. بعضی افراد شروع این نوع طراحی را به دوج ۱۹۶۰ نسبت می‌دهند، اما ویلهلم هافمیستر (Wilhelm Hoffmeister) -مدیر وقت بخش طراحی BMW- با خلق این طرح به یادماندنی و متمایز کننده، و به کار بردن آن در تمام خودروهای تولید شده این شرکت از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ اعتبار این نوع پنجره را به نام  BMW ثبت کرد. این طرح خاص تقریباً در همه خودروهای تولید شده BMW وجود دارد اما شاید بهترین مثال برای نشان دادن آن BMW 2000C/CS  کوپه باشد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , آموزش طراحی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
شاهین پلاس : ۴ روز هم تعطیلی در پیش است،تا دوشنبه هم یک بهانه دیگر جور میشود.
X5 محمد : سلام چجوری متوجه فاکتور شدی برای فاکتور شدن خودرو پیامک اومد یا تو سایت نگاه کردی
هادی x5 : با سلام خدمت دوستان. بالاخره دیروز تماس گرفتن برای تحویل خودرو. ثبت نام 14 آبان. فاکتور 9 اردیبهشت . تحویل 12 تیر. امیدوارم هر چه زودتر ماشین شما دوستان را هم تحویل بدن .
محمد جمشیدیان : سلام علیکم بند واریزی اولم مهر 1402 بود و واریزی دومم 16 اسفند 1403 بوده سخا رو هم 18 اسفند تحویل دادم یه شکایت ثبت کردم تو امور مشتریان سایپا بخاطر اینکه تحویلاتشون دیر هست. دیروز زنگ زدن گفتن تا چهارم اسفند فاکتور شده ولی این فاکتوری ها برا کسانی هست که تو طرح یکساله ثبت نام کردن فاکتور شده برا ماهاکه نزدیک دوسال پول خاباندیم هیچ خبری از سی وی تی ها نیست. این کجاش عدالت داره بخدا شما ها دارید به تولید ضربه می‌زنید . شما باید حامیان مردمی باشید که با خونه دل پول جمع کردن با نخوردناشون با نپوشیدناشون پول جمع کردن یه خودرو ملی ثبت نام کردن ... بیایید به این وضعیت جنگ دامن نزنید و خودرو ها رو تحویل بدهید و دست مشتریانتون رو ببوسید و مشتری نوازی کنید.. نه اینکه براتون مشتری اهمیت نداشته باشه.. خدا با ماست .. با ایران
امیرمحمد : شاهین جی تاریخ1403/09/13 پول واریز کردم تاریخ1403/09/14 پذیرش شدم موعد تحویل داخل قرارداد 1403/12/06 امروزم 1404/04/12 هیچ خبری نیست🥲
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خانم : فکر میکردم فقط من اینطوریم خیلی خوشحال شدم دیدم مثل من بازم هستن.
ساینا فوری : با این وضعیتی که شرکت بی عدالت داره فقط پیگیری جواب میده(تجمع و دفاع کردن از حق و حقوق) وگرنه به این زودی ها خبری از فاکتور نیست شیخ زاده و افرادش میخوره و می خوابه
7 اسفند پیش فروش : برا منم فاکتور نشده
وحید، فوق العاده : فال بد نیست ولی نظر شخصی اینه که سایپا حالا حالاها فوق العاده ها رو فاکتور نمیکنه. از اونجایی که طبیعی هست توی این نابسامانی ها شرایط مالی شرکت جالب نباشه، فوق العاده ها رو گذاشته تو آب نمک و میخواد قمار کنه، چون میدونه شرایط ایران ویران ما هر لحظه بوی جنگ میده، احتمالش هست بخش قابل توجهی از سود تاخیر فوق العاده ها رو با بند فورس ماژور جنگ و اعتصابات، بدزده و بکشه بالا. هم خودرو رو بنا به میل خودش دیر تحویل بده و هم با این کلک غیر اخلاقی، زیر بار سود تاخیر نره...
شیرار : دوستان یکم صبور باشید ایرانخودرو با یکی دوماه تاخیر طبیعی به نظر میاد تبدیل نکنید این همه پولتون خوابیده تو حساب ایرانخودرو حالا باز میان با قیمت روز دوباره بهتون خودرو میفروشن تبدیل نکنید
حمیدرضا : سلام دوست عزیز بهای کارخانه در دعوتنامه 473 م تومان هست اون مبلغ رو کم کردن شما الان 236 پرداخت میکنید بعلاوه 206 م تومان که موقع ثبت نام ریختین
فروش فوری رانا تحویل 6 تیر : به نظر دوستان طرح تبدیل خودرو چه خودروی میاد ؟
ممد : چیکار میتونی بکنی ؟؟؟؟؟؟!!!!!
اطلس دوران جنگ : راست میگه بنده خدا سایپا چپانده به همه و داره حال می کنه سایپا سواره همه هست
اطلس دوران جنگ : من که دیگه واقعا بیخیال ماشین گرفتن از سایپا شدم رفتم یه موتورسیکلت خریدم برای رفت آمد سرکار خانواده ام با اسنپ به کارهاشون میرسن..اگر خدا بخواهد ماشینم در حکومت بعدی میگیرم حالا یا ماشین یا اموال سایپا زیاده می فروشند پولم به روز میگیرم.