چرخش تولید به سمت خودروهای بالای 50 میلیون تومان

 

چرخش تولید به سمت خودروهای بالای 50 میلیون تومان

 
در نگاه اول هیچگاه خودروی گرانی به صرف مشتری نیست. حداقل این است که اکثر مردم جامعه ما توان خرید خودروی گران‌قیمت را ندارند. ولی همیشه صرف‌نظر از بحث مشتری، به نظر می‌رسد سود فروشندگان خودروهای گران‌قیمت به مراتب بیشتر از خودروهای ارزان‌قیمت است.
 
 
به عبارتی وقتی یک نمایشگاه‌دار یا فروشنده، خودرویی 200 میلیون تومانی را معامله می‌کند، سود معامله 10 خودروی 20میلیون تومانی را کسب کرده است. شاید معامله خودروی گران‌قیمت به مراتب سخت‌تر از خودروهای ارزان باشد و مشتری کمتری دنبال آن‌ها بگردد. ولی تجربه نشان داده است که با صرف انرژی کمتر، می‌توان بهره بیشتری از یک معامله رقم بالا برد.
 
جالب است بدانید، برخی خودروهای خاص و گران‌قیمت نیز با اعداد تعرفه‌ای معامله نمی‌شوند و کمیسیون فروش به آنها تعلق نمی‌گیرد. در واقع وقتی حرف از معامله خودروی یک میلیارد تومانی به میان می‌آید، دیگر کمیسیون فروش آن 10 میلیون تومان (یک‌درصد از کل مبلغ معامله) نیست بلکه گاهی این کمیسیون تا چهار برابر بالاتر پرداخت می‌شود.
 
ولی آیا همیشه سود خودروهای گران برای فروشندگان و واسطه‌های فروش است؟! در جواب باید گفت خیر. اصلی‌ترین سود معامله و فروش این خودروها را واردکننده و تولیدکننده خودرو می‌برد.
 
 
اگر به حال و هوای امروز بازار تهران نگاه کنید، خودروهای لوکس و خاص که به صورت قانونی وارد می‌شوند، قیمتی به نسبت بالاتر از تصور بازار دارند. زیرا به مراتب این خودروها کمتر وارد می‌شوند و واردکنندگان آنها به خاطر زمان بیشتر معامله آنها، قیمت بالاتری برای خودرو در نظر می‌گیرند.
 
 
قیمت بالاتر از حد واقعی برای خودروهای لوکس در بازار بدین معنی است که سود را افزایش می‌دهد. به همین دلیل این روزها بنز E200 مدل 2017 تا 600 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود یا C200هایی که برای اولین بار به ایران آمدند، 220 میلیون تومان از نسل قبل‌شان در ایران گران‌تر به فروش می‌رسند.
 
 
پس می‌توان نتیجه گرفت اگر واردکننده‌ای سراغ واردات خودروهای گران برود، می‌تواند سود بیشتری در بازه‌زمانی مشخص به‌دست آورد. ولی این مساله بیشتر در مورد واردکنندگان شخصی صدق می‌کند و در مورد واردکنندگانی که با اسم نمایندگی در ایران فعالیت دارند، سودی متفاوت را رقم می‌زند.
 
 
وقتی یک شرکت یا فرد حقیقی برای واردات برندی لوکس اقدام می‌کند، طبیعی است که قیمت محصولات آن در بازار به مراتب از خودروهای عادی گران‌تر تعیین می‌شود. در نتیجه فروش این خودروها سخت‌تر انجام می‌شود و اگر سخت‌تر هم انجام نشود، حداقل مشتریان کمتری دارد.
 
زمانی‌که خودرویی گران‌قیمت در بازار محبوب باشد، هرچقدر هم مشتری کمی داشته باشد، قیمت آن به‌خاطر همان درخواست نه چندان بالا زیاد می‌شود. در اصل بحث عرضه و تقاضا به شکلی متفاوت برای خودروهای لوکس پیش می‌آید و با تقاضای کم، همچنان عرضه در سطح پایین‌تری انجام می‌شود. در این بخش از فروش محصولات یک برند لوکس، سود بیشتری برای واردکننده از معامله این خودروها باقی می‌ماند.
 
 
این اول کار نیست و سود فروش خودروهای گران همچنان ادامه دارد. بدیهی است برای برندی که در سال کمتر از 1000 دستگاه فروش دارد، نیازی به خدمات اداری و نمایشگاه‌های متعدد نیست.
 
 
پس هزینه‌های جاری یک واردکننده خودروهای لوکس کمتر می‌شود. حال وقتی یک عرضه‌کننده برند لوکس در ایران، خودروهای خود را به فروش می‌رساند، بدیهی است که با برنامه‌ریزی درست می‌تواند خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهد و از طرفی کلنجار کمتری با مشتری در مراکز خدمات پس از فروش داشته باشد.
 
 
برای همه واضح است که وقتی بحث تعمیرات خودروهای لوکس به میان می‌آید، نمایندگی‌ها می‌توانند به مراتب سود بیشتری از تعمیرات این خودروها به جای خودروهای معمولی و سطح متوسط داشته باشند.
 
 
با این نگاه می‌توان فهمید چرا این روزها در شرایط پساتحریم، بیشتر شاهد حضور برندهای لوکسی چون آئودی، لندروور، جگوار، نیسان و... در ایران هستیم و بیشتر رقابت‌ها بر سر گرفتن نمایندگی برندهای لوکس در کشور است. با سرمایه‌ای ثابت به‌جای واردات سالانه 3000 هزار دستگاه، یک نمایندگی می‌تواند کمتر از 1000 خودرو به ایران بیاورد و پرستیژ کاری بالاتری داشته باشد و در عوض سود بیشتری از یک برند ارزان‌قیمت وارداتی ببرد.
 
 
این مساله امروز تنها در بحث خودروهای وارداتی دیده نمی‌شود. شنیده‌ها و دیده‌ها حاکی است که شرکت‌های مونتاژکار و تولیدکننده خودرو، سراغ خودروهایی با قیمت به نسبت بالا در بین تولیدات داخل می‌روند. زیرا ضریب سود ثابت آنها در خودروهای قیمت بالا، بیشتر دیده می‌شود و از طرفی درگیری تداخل کمتری با مسائل مشتری‌مداری خواهند داشت.
 
 
به عنوان مثال یک شرکت که خودروهایی با قیمت کمتر از 30 میلیون تومان را در بازار داشت، با معرفی نسل جدید خودروی خود، قیمت آن را بالای 30 میلیون تومان تعیین کرد و باعث شد مشتریان آن بخش از بازار را در نگاه اول از دست دهد. ولی بعدها ثابت شد، با این ترفند که تعداد کمتری را تولید می‌کند، می‌تواند سود بیشتری را روی تولیدات خود داشته باشد و خط تولید خود را بیشتر برای مونتاژ خودروهای محدوده 100 میلیون تومان اشغال کند.
 
 
به عبارت ساده در زمانی که خودروهای ارزانش را کمتر تولید می‌کند، سود بیشتری را می‌برد و به خاطر تولید کمتر خودروهای ارزان، با جایگزینی خودروهای گران‌قیمت، باز هم سود بالاتری را در یک بازه زمانی تجربه می‌کند. این نگرش که بیشتر به نفع طرف اول معامله، یعنی عرضه‌کننده است، می‌تواند در آینده نزدیک به بازار خودرو لطمه‌ای بزرگ وارد و از طرفی اختلاف طبقاتی را بیشتر کند.
 
 
به هرحال هستند افرادی که هنوز توان خرید خودروهای بالای 50 میلیون تومان را ندارند و در صورت کم شدن تولیدات این بازه قیمتی، باید به سراغ نسخه‌های کارکرده‌ای بروند که سال‌ها قبل افرادی با وضع مالی بهتر آنها را خریداری کرده‌اند. با در نظر گرفتن تبعات اجتماعی این مساله، همچنان شاهد هستیم که خودروسازان دولتی ما نیز کم‌کم به این سبک از تولید گرایش پیدا کرده‌اند و خودروهایی جدیدی که معرفی می‌کنند، به‌رغم اینکه محصولاتی با برند مطرح هستند، ولی قیمتی بالای 50 میلیون تومان را دارند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , خودرو های لوکس , تولید خودرو گران , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

مهدی
2

واقعا مسخرست که با این همه بدبختی که برا مردم به بار اوردن انتظار پیشرفت و ترقی هم دارن!!!!
واقعا که یه مشت بی سواد از حال مردم بی خبر دارن واسه همه تصمیم میگیرن و هر روز وضعیت بدتر از دیروز میشه!!!
ای کاش خدا شفاشون بده بلکه مردم راحت بشن!!!!!
امین
01:16  1395/06/02
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
8

مرزها رو باز کنید، قوانین دست و پا گیر و قدیمی رو اصلاح کنید، اقتصاد آزاد داشته باشید و با دنیا همکاری کنید، خود به خود درآمد مردم بالا خواهد رفت و به سمت خودروهای لوکس تر گرایش خواهند یافت. با وضعیت کنونی فقط اختلاف طبقه خاص با عموم مردم از هر دو طرف به طور تصاعدی در حال افزایش است.
16:08  1395/06/01
گزارش
پاسخ دادن
یاسر
1

سلام و خسته نباشید.خواستم درست کنم ولی اکانتم پاک شده بود کل متن رو تو خلاصه نوشتید.
15:54  1395/06/01
گزارش
پاسخ دادن
همایون
1

فقط رانا
15:44  1395/06/01
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
4

این متن بر اساس فضای رقابتی نوشته شده است.در فضای انحصاری مان،اینها هم ماشین های ارزان را خیلی گرانتر از قیمت تمام شده می دهند و هم گرانها را با سود بیشتر می فروشند.پس هیچ کدام را از دست نمی دهند و قیمت گذازی ها همیشه به گونه ای است که بازار فروش قبلی ها را از دست ندهند.
15:20  1395/06/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nothing is for ever : سلام بر همگی دوستان تو قرارداد شاهین g نوشته اگر سانروف موجود نباشه, باید شاهین gl بردارید. اینو چکار کنیم?
ماهان : چطوری که ما که از اول شاهین جی ال هستیم هنوز فاکتور نشدیم و تیرماه تکمیل وجه کردیم چرا دروغ میگید و مردم رو فریب میدید
شاهین پلاس تکمیل وجه ۲ اردیبهشت : از کجا میدونی ؟
شاهین جی : سلام ۶ مهر فاکتور شدم دیروز هم پلاک .شاهین جی ال تبدیل ۱ مهر
X5 فروردین : 25 فروردین ثبت نام دو مرحله ای، تکمیل وجه 11 شهریور
فرشادX5 : سلام چندم فروردین ثبتنام کردید و اینکه نقد بود یا خیر؟؟
شاهین پلاس : این شماره ها که می‌زنید مختص فقط پلاس هستش یا همه ماشینهای شاهین بار من ۱۱۹۴۳۷۳۷ هستش
X5 فروردین : ممنونم از جوابتون. برای من هنوز تو تکمیل وجه زرد مونده و فاکتور نشده، نمایندگی گفت فاکتور شده، نمیدونم کدومش درسته؟
سجاد ایلام : نه داداش نیست eنمیدونم چی نوشته
مهران : توضیحات داده شده عزیز واریزی های بعد از ظهر هر روز برای روز بعد حساب میشه و اونایی که مشکل بانکی میخوره تراکنش ها روز بعد محاسبه میشه تو سیستم 27 و 28 اسفند داریم. بنده مثل یه عده که مریضن و مشکل دارن اطلاعات دروغ نمیدم حقیقت اگر تلخ هم باشه بدونی و اگاه باشی بهتره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آریا 30مهرxu7p : درود عزیزان پیش فروش بهمن 1403 بودم امروز برام پیامک شرایط تبدیل اختیاری اومده از کلاس 58404 به کلاس 58402 با رنگ های مشکی؛خاکستری؛آبی کبود با تاریخ حداکثر 15 مهر یا تکمیل ظرفیت طرح
مهدی : سلام شمال زندگی میکنم من به خدا نیاز نداشتم برای کار دوست داشتم از بچگی نیسان تو خونه ام پارک باشه ثبت نام کردم همیشه یه وانت داشتم ولی بخاطر شما همه میام پیامها رو میخونم نمیتونم بی‌تفاوت باشم شنبه تهران ساعت 9 در خدمتم
تحویل 31 شهریور، پانا بدون رینگ : سلام الان هنوز تغییر وضعیت من نوشته تکمیل وجه نشده، البته عصری واریز کردم، برا منم شده پلاس
بدبخت : دوستان به خدا هرچی داشتم فروختم العانم بیکار تو خونه هستم منم شنبه میام ساعت 9صبح اونجام از مرند میام
ساینا فوق العاده 11/29 : فردا تعطیل هست سایپا فاکتور نمیکنن ؟؟؟
سجاد gxl : جان هر کی دوس دارین کسایی تهرانین برید اعتراض کنین ما با تهران 1000 کیلومتر فاصله داریم دستمون به جایی بند نیست
م،ع : دوستان تو قرار داد که میگیری ،زده یک ماه بعد اون بیشتر بشه سود تاخییر حساب میکنند اخر سر سر تکمیل وجه کم میکنند ،تمامی خودرو های کوییک نود روز کاری زمان میبره تحویل بدن ،حالا این وسط یکی خوش شانسه زودتر اسمش میاد ،شما رو نود روز حساب کنید نه یک ماه منم قبل خریدن پرسیدم سایت ها رو چک کردم زیر سه ماه به کسی ماشین ندادن شاید تک توک شانسی به یه سریا در امد اما میدن
اخرتیری : منم 15 ثبت نام کردم ولی بی همه چیزها 24 زدن پذیرشو
سعید : دوستان اونایی که واریز وجه به tu5p انجام دادن اگه فاکتور شدن بیان اعلام کنن که بقیه هم بدونن
دنا : سلام من دنا پلاس پیش فروش برنده شدم تکمیل وجه اولیه رو پرداخت کردم کسی می دونه وقتی تو پیش فروش در مرحله دوم واریز دعوتنامه تکمیل وجه میاد چقدر وقت داریم تا پرداخت کنیم ؟؟