ایرانی ها سالی چند بار به تعمیرگاه می روند؟

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

یک روز پس از آن که ایساکو برای دفاع از مقام اولی خود در خدمات پس از فروش، به جمع خبرنگاران آمد، مدیر مهندسی و بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد نیز میزبان رسانه ها شد تا از نحوه و روند ارزیابی خدمات پس از فروش خودروسازان بگوید. طی دو هفته گذشته بحث شدیدی بین ایساکو و سایپایدک به عنوان شرکت های خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا در گرفته و هر یک از طرفین ادعا می کنند خودشان مقام اول را در خدمات کسب کرده اند. سایپایی ها با استناد به همایشی که خود برگزار کرده اند، این ادعا را دارند و ایران خودرویی ها نیز با توجه به اعلام آمار اخیر شرکت بازرسی، خود را مستحق عنوان اولی می دانند. شاید از پس همین ادعاها بود که مدیر مهندسی شرکت بازرسی نیز میزبان رسانه ها شد تا بگوید روند ارزیابی عملکرد شرکت های خدمات پس از فروش به چه شکل است.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

سعید تاجیک با اشاره به این که امتیاز شرکت های خدمات پس از فروش، براساس کیفیت خدمات، سرعت و هزینه خدمات و هم چنین نتایج عملکرد تعیین شده است، گفت: "50 درصد از امتیاز این شرکت ها بر اساس نتایج عملکرد تعیین می شود که این بخش موضوع رضایت مندی مشتریان را در بر می گیرد. هم چنین کیفیت خدمات سهم 25 درصدی، سرعت خدمات سهم 20 درصدی، و هزینه خدمات نیز سهم 5 درصدی را در امتیاز شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو دارا هستند.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

تاجیک با بیان این که میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش 66 درصد بیش تر از متوسط جهانی است، تاکید کرد: یکی از ایرادات اصلی در وضعیت ارائه خدمات توسط شرکت های خودروساز در ارزیابی سال 91، مشکل تامین قطعات یدکی و کمبود در این زمینه است. این امکان وجود دارد که جمع تامین قطعه توسط این شرکت ها در طول سال 91 به هدف تعیین شده رسیده باشد، ولی در واقع اجرای این طرح در برخی ماه ها با تاخیر همراه بوده است. وی در عین حال تاکید کرد که تعداد پذیرش خودروها در نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز در سال 90 معادل 5/16 خودرو به ازای هر نمایندگی بود که این رقم در سال 91 به 15 خودرو در روز رسید. هم چنین، هر خودروی ایرانی سالانه 5/2 مرتبه به نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز مراجعه می کند که این رقم در دنیا 5/1 تا 75/1 مرتبه است. با توجه به این آمار، اگر تعداد خودروهای حال حاضر در کشور را حدود 15 میلیون دستگاه بگیریم، ایرانی ها در مجموع سالی 37 میلیون و 500 هزار بار به نمایندگی ها و تعمیرگاه ها مراجعه می کنند.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

اما ایساکو و سایپایدک در حالی این روزها بر سر «اول بودن» جدال می کنند که با توجه به آمار، می توان گفت نمایندگی های خارجی کیفیت خدمات بهتری را دارند. طبق آماری که مدیر مهندسی شرکت بازرسی اعلام کرد، از 10 نمایندگی برتر سال 91، سه رتبه اول در اختیار ایرتویا (شرکت خدمات پس از فروش تویوتا در ایران) قرار دارد. البته رتبه چهارم به سایپا یدک، رتبه پنجم به آسان  موتور، رتبه ششم و هفتم به ایساکو، رتبه هشتم به اطلس خودرو، رتبه نهم به بهمن دیزل و رتبه دهم نیز دوباره به ایساکو اختصاص دارد. وی در ادامه عنوان کرد که شرکت مزدایدک به دلیل عدم ارائه اطلاعات، مورد بازرسی قرار نگرفته و شرکت نگین خودرو (خدمات پس از فروش رنو) نیز از نظر شاخص خدمات، در بین شرکت های ارائه دهنده خدمات به خودروهای سبک مردود شده است.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

اما تاجیک در ادامه با بیان اینکه کمبود قطعات یدکی بیش ترین عامل نارضایتی مشتریان از عملکرد شبکه خدماتی پس از فروش خودروسازان است، کیفیت قطعات اولیه خودرو را دومین عامل دانست. به گفته وی، در مورد شرکت های ارائه دهنده خدمات به خودروهای خارجی نیز بالا بودن هزینه تعمیرات، کمبود نمایندگی و بی تجربه بودن نمایندگی مهم ترین دلایل نارضایتی مشتریان است. به گفته تاجیک، ظاهرا فقط سایپا در این همایش حضور داشته و تامین کننده مالی آن نیز بوده است؛ بنابراین این نوع همایش ها مورد تایید شرکت بازرسی نیست. وی در ادامه تاکید کرد که شاخص رضایت مندی مشتریان در سال 90 معادل 73 درصد بوده که این رقم در سال 91 به 74 درصد رسیده است. مدیر مهندسی شرکت بازرسی کیفیت همچنین از بازنگری  در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو خبر داد و گفت که  در حال پیگیری این موضوع هستیم تا بحث رضایت مشتری و شاخص کیفیت فروش خودرو نیز در این آیین نامه لحاظ شود. وی با بیان این که وزارت صنعت این موضوع را پیگیری می کند، تاکید کرد که استانداردهای مربوط به این مساله تدوین شده و در صورت اجرایی شدن آن، فرایند خدمات در حوزه فروش نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

سام
1

خداوکیل یه چیزی بسازین که همه بگن خدارحمت کنه پدرتون البته من ماشین رو خوب نگه میدارم وسالی یه بار هم گذرم به تعمیرکا رمعمولا نمی افته.
03:49  1392/06/26
پاسخ دادن
کاربر: هاشم زرین کیا
1

جک سال
18:53  1392/05/05
پاسخ دادن
کاشانی
2

خدمات پس از فروش در ایران
به قول علی پروین :
یعنی کشک . . . . !
14:50  1392/05/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید تی ۸ : ادم این مسعود پزشکیان که انقدر شرینه ادم ۳بار دارش بزنه دوباره زندش کنه دوباره دارش بزنه که انقدر نمکش زیاده کم کنه بامردم انقدر شوخی نکنه
تارادستی فروردین : ن‌بایدبریدسایت نگاکنید
تارا تیتانیومv4 : کلاه سرت رفته بنده خدا اون پول رو اگه پارسال میدادی لبو، الان ۴میلیارد کاسب بودی
سهند دی ماه : والا فقط ماشین رو بدن پارسال تابستون هیچ شد عیدمون هیچ شدتابستون امسال حداقل ابرومون پیش بچه ها حفظ بشه خداازشون‌نگذره شدیم‌گاو پیشونی سپید همه هی میگند چی شد چی شد ... خدارو خوش میاد کاش اینا به کارما اعتقاد داشتند خداانءشاالله جوابشونو بده ماسهند رو یه جور. اطلس رو ازمهرپارسال یه جور کوییک و ساینا وشاهین یه جور درکمال پررویی بیان باز فروش بزارند ادم گریه اش میگیره انءشاالله بزودی تحویل بگیرید وچرخ ماشین هاتون بچرخه❤️
ساسان : چوپان دروغگو یک دروغ گفت وتوکتابها هرسال ازش یاد میکنن....من نمیدونم درمورد اینها چی باید بنویسن وکجا....دیگه به چشم‌های خودم هم اعتماد ندارم..
الهام x5 آذر : من نقدی پرداخت کردم و همون روز شاسی و فاکتور باهم شد. امروز هم بیمه سبز شد. نمایندگی بهم گفت تا سه ماه بعد ماشین رو میدن. ولی امیدوارم همینطور که تند تند پروفایل داره سبز میشه ادامه پیدا کنه و به قول شما تا اواخر خرداد ماشین دستمون باشه
هادی : آقایون سلام من تحویل خرداد است سه ماهه بوده آیا همان 3 ماه تحویل میدن یا دیرتر
شاهین اتومات cvt : سلام کسانی که تکمیل وجه و سخا تاریخ یکم اسفند هستن. اگر فاکتور شدن اطلاع رسانی کنن. انگار آذر ماه دیگه همه تموم شدن. از آذر تا ۱ اسفند هیچ دعوتنامه و هیچ تکمیل وجهی نبوده.
مهدی فتحی حاجی آقایی ۶۶۵۰ : سلام و عرض ادب خدمت همه بنده پارسال به آقای ع،ا،ف مبلغ ۱/۵ میلیارد تومان پول دادم و تا کنون ۳ میلیارد تومان بهم پس داده،خدا به مالش برکت دهد
شاهین ۱۳ آدر : من ۹۰ روزه فروش فوری هستم ۱۳ آذر هنوز فاکتور نشدم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یاشا : پس خبر نداری بنده خدا برو یه سر به کرمان موتور و مدیران بزن پارسال پول کامل رو دادن قبل از اینکه ماشین رو تحویل بدن ازشون 10 درصد دیون دولتی گرفتن. ماشین های ندل 1404 باید بند دیون دولتی رو بدن حدود 10 درصد قیمته ماشینه ربطی هم نداره پول کامل دادی یا ندادید این دیون رو ندی ماشینی بهت نمیدن
افشاگرتوحید : آفرین 👏 دقیقاً خود خودشه 👌
افشاگرتوحید : 🚨🚨🚨🚨 دروغ نگو توحیددلال 🚨🚨🚨🚨
صوفی : ثبت‌نام‌ایکس 55 دیماه 1403 قرار بود قبل از عید تحویل بدن انقدر بهانه اوردن افتاد 1404‌الان‌پیام اومده باید 168‌تومان بدیم و زمانی که ابن‌پول واریز بشه از این تاریخ 90روز کاری خودرو رو تحویل میدن یعنی8ماه بعداز عقد قرارداد.من تو سامانه بازرسی شکایت کردم و فردا میرم انصراف میزنم .جلوی ضرر رو هر وقت بگیری منفعته. وقتی یکبار سرت کلاه میذارن دلیلی نداره دوباره اجاره بدی تکرار بشه.
اپشنال : نه این فقط بیمه ست فکر کنم آژانس حمل مشخص بشه میفرستن آخه چند نفر قبلا شنیدم میگفتن از صدور اسناد پرید رو حمل بعدا ک اومد نمایندگی همش سیز شد
فروش فوری : تو بگو 1 میلیارد بش خخخ پول کامل ریختم مهم نیس فروش فوریمم نگران نباشید هزار تومن هم افزایش بهتون نمی خور خودت بکش با موتور 1800 واشر خبری از تبدیل نیس سودش میبرم تابلو دلالی اومدی حواله مفت خری کنی خخ
محسن : سلام توحید جان کجایی نیستی یه خبری بده 18بهمن چی شد تمام نشد
محسن : تو کار خودم عالی هستم وظیفه خودم به نعوه احسن انجام میدم سعی میکنم پولی که دریافت میکنم حلال باشه
سعید : ضرر نداره فردا برین نمایندگی با زبان خوش اعتراض کنین و بگین اگه رسیدگی نکنین انصراف میدیم بخدا جواب میده و اونا هم حتما زنگ میزنن به مدیریت مرکزی اطلاع میدن ، دیگه این کاری نداره بهانه بیارین
دنا اتومات تحویل خرداد : سلام برای منم 3 روزه روی صدور اسناده . 2 تا پرینت میخوان بگیرن 3 روزه نگرفتن