ایرانی ها سالی چند بار به تعمیرگاه می روند؟

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

یک روز پس از آن که ایساکو برای دفاع از مقام اولی خود در خدمات پس از فروش، به جمع خبرنگاران آمد، مدیر مهندسی و بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد نیز میزبان رسانه ها شد تا از نحوه و روند ارزیابی خدمات پس از فروش خودروسازان بگوید. طی دو هفته گذشته بحث شدیدی بین ایساکو و سایپایدک به عنوان شرکت های خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا در گرفته و هر یک از طرفین ادعا می کنند خودشان مقام اول را در خدمات کسب کرده اند. سایپایی ها با استناد به همایشی که خود برگزار کرده اند، این ادعا را دارند و ایران خودرویی ها نیز با توجه به اعلام آمار اخیر شرکت بازرسی، خود را مستحق عنوان اولی می دانند. شاید از پس همین ادعاها بود که مدیر مهندسی شرکت بازرسی نیز میزبان رسانه ها شد تا بگوید روند ارزیابی عملکرد شرکت های خدمات پس از فروش به چه شکل است.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

سعید تاجیک با اشاره به این که امتیاز شرکت های خدمات پس از فروش، براساس کیفیت خدمات، سرعت و هزینه خدمات و هم چنین نتایج عملکرد تعیین شده است، گفت: "50 درصد از امتیاز این شرکت ها بر اساس نتایج عملکرد تعیین می شود که این بخش موضوع رضایت مندی مشتریان را در بر می گیرد. هم چنین کیفیت خدمات سهم 25 درصدی، سرعت خدمات سهم 20 درصدی، و هزینه خدمات نیز سهم 5 درصدی را در امتیاز شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو دارا هستند.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

تاجیک با بیان این که میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش 66 درصد بیش تر از متوسط جهانی است، تاکید کرد: یکی از ایرادات اصلی در وضعیت ارائه خدمات توسط شرکت های خودروساز در ارزیابی سال 91، مشکل تامین قطعات یدکی و کمبود در این زمینه است. این امکان وجود دارد که جمع تامین قطعه توسط این شرکت ها در طول سال 91 به هدف تعیین شده رسیده باشد، ولی در واقع اجرای این طرح در برخی ماه ها با تاخیر همراه بوده است. وی در عین حال تاکید کرد که تعداد پذیرش خودروها در نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز در سال 90 معادل 5/16 خودرو به ازای هر نمایندگی بود که این رقم در سال 91 به 15 خودرو در روز رسید. هم چنین، هر خودروی ایرانی سالانه 5/2 مرتبه به نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز مراجعه می کند که این رقم در دنیا 5/1 تا 75/1 مرتبه است. با توجه به این آمار، اگر تعداد خودروهای حال حاضر در کشور را حدود 15 میلیون دستگاه بگیریم، ایرانی ها در مجموع سالی 37 میلیون و 500 هزار بار به نمایندگی ها و تعمیرگاه ها مراجعه می کنند.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

اما ایساکو و سایپایدک در حالی این روزها بر سر «اول بودن» جدال می کنند که با توجه به آمار، می توان گفت نمایندگی های خارجی کیفیت خدمات بهتری را دارند. طبق آماری که مدیر مهندسی شرکت بازرسی اعلام کرد، از 10 نمایندگی برتر سال 91، سه رتبه اول در اختیار ایرتویا (شرکت خدمات پس از فروش تویوتا در ایران) قرار دارد. البته رتبه چهارم به سایپا یدک، رتبه پنجم به آسان  موتور، رتبه ششم و هفتم به ایساکو، رتبه هشتم به اطلس خودرو، رتبه نهم به بهمن دیزل و رتبه دهم نیز دوباره به ایساکو اختصاص دارد. وی در ادامه عنوان کرد که شرکت مزدایدک به دلیل عدم ارائه اطلاعات، مورد بازرسی قرار نگرفته و شرکت نگین خودرو (خدمات پس از فروش رنو) نیز از نظر شاخص خدمات، در بین شرکت های ارائه دهنده خدمات به خودروهای سبک مردود شده است.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

اما تاجیک در ادامه با بیان اینکه کمبود قطعات یدکی بیش ترین عامل نارضایتی مشتریان از عملکرد شبکه خدماتی پس از فروش خودروسازان است، کیفیت قطعات اولیه خودرو را دومین عامل دانست. به گفته وی، در مورد شرکت های ارائه دهنده خدمات به خودروهای خارجی نیز بالا بودن هزینه تعمیرات، کمبود نمایندگی و بی تجربه بودن نمایندگی مهم ترین دلایل نارضایتی مشتریان است. به گفته تاجیک، ظاهرا فقط سایپا در این همایش حضور داشته و تامین کننده مالی آن نیز بوده است؛ بنابراین این نوع همایش ها مورد تایید شرکت بازرسی نیست. وی در ادامه تاکید کرد که شاخص رضایت مندی مشتریان در سال 90 معادل 73 درصد بوده که این رقم در سال 91 به 74 درصد رسیده است. مدیر مهندسی شرکت بازرسی کیفیت همچنین از بازنگری  در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو خبر داد و گفت که  در حال پیگیری این موضوع هستیم تا بحث رضایت مشتری و شاخص کیفیت فروش خودرو نیز در این آیین نامه لحاظ شود. وی با بیان این که وزارت صنعت این موضوع را پیگیری می کند، تاکید کرد که استانداردهای مربوط به این مساله تدوین شده و در صورت اجرایی شدن آن، فرایند خدمات در حوزه فروش نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

سام
1

خداوکیل یه چیزی بسازین که همه بگن خدارحمت کنه پدرتون البته من ماشین رو خوب نگه میدارم وسالی یه بار هم گذرم به تعمیرکا رمعمولا نمی افته.
03:49  1392/06/26
پاسخ دادن
کاربر: هاشم زرین کیا
1

جک سال
18:53  1392/05/05
پاسخ دادن
کاشانی
2

خدمات پس از فروش در ایران
به قول علی پروین :
یعنی کشک . . . . !
14:50  1392/05/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد شاهین اتومات : شاهین اتومات تکمیل وجه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ و فروش فوق العاده ۹۰ روزه هستم ، تماس گرفتم تهران ، گفت رفته برای فاکتور شدن به نظرتون مرحله فاکتورشدن چقدر طول میکشه
اس ۵ : داداشه گلم انتخابه دیگه ای نیست وگرنه هیچ آدم عاقلی نمیاد این کارو کنه طرف میگفت جک جی ۴ تو یه روز ۱۱ هزار نفر رفتن نوشتن میدونی چه عددی میشه؟؟؟ مشکل ار جای دیگس انتخابی نیست تحمیل شدس این وضعیت
اس ۵ : اون دوستی که میاد میگه تا خر هست خر سوار هست میخوام بدونم الان به جز این گزینه ها و این شرکته بی لیاقته کرمان موتور کدوم شرکت اینطوری ماشین میده؟؟؟یا حتی مدیران خودرو دوست عزیز مگه بنزو بی ام و یا پورشه برامون با این شرایط ماشین میده که من خر باشم بیام جک بخرم؟؟؟ داداش انتخاب دیگه ای شما میبینی؟؟؟ که خودمو نزنم به خری ۷ ماه پولمو بدم به این بی ناموسا سینه خیز دنبال ماشین باشم…..
محمد شاهین اتومات : شاهین اتومات تکمیل وجه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ و فروش فوق العاده ۹۰ روزه هستم ، تماس گرفتم تهران ، گفت رفته برای فاکتور شدن به نظرتون مرحله فاکتورشدن چقدر طول میکشه ...؟
خبر فوری : " طرح تبدیل شاهین دنده به اطلس G "
شاهین اتومات 24دی : با سلام، لطفا برید خبرگزاری فارس، حمایت کنید تا ببینیم میشه لااقل ازشون سوال کنیم چه خبره، تو سایت فارس سرچ کنید شاهین اتومات
اس ۵ : نه من ثبت نام ۲۲ مهر انجام دادم هنوز تکمیل وجه زرده شاسی هم که نشده موعد تحویلم ۹ بهمن بوده که ۳ ماه ازش گذشته ۴۰ روز دیگه هم چک دومشه پشمام هم ریخته
اس ۵ : دوست عزیز زیاد به ماشین مربوط نمیشه کلا این شرکت ۷-۸ ماه اذیتت میکنه برای تحویل بنده ۲۲ مهر ثبت نام کردم ۸۰۰ پیش دادم الباقی ۸ فقره چک هر سه ماه موعد تحویل ۹ بهمن بوده هنوز شاسی نشده تکمیل وجه هنوز زرده ۳ ماه تمام از موعد تحویل هم گذشته
اس ۵ : دوست عزیز زیاد به ماشین مربوط نمیشه کلا این شرکت ۷-۸ ماه اذیتت میکنه برای تحویل بنده ۲۲ مهر ثبت نام کردم ۸۰۰ پیش دادم الباقی ۸ فقره چک هر سه ماه موعد تحویل ۹ بهمن بوده هنوز شاسی نشده تکمیل وجه هنوز زده ۳ ماه تمام از موعد تحویل هم گذشته
T8 مشهد : من ثبت‌نامم ۱۸ بهمن بوده ولی هنوز قسمت تکمیل وجه زرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواب ب پرهام : حسام همین گفت بنده خدا چطور دیگران قضاوت میکنید
گلادیاتور : سلام اونایی که میگن آقا پرهام دروغ میگه بهتره خودشون زر اضافه نزنن خاموش بمونن این آقا چه لزومی داره بیاد بهت دروغ بگه توکی هستی مگه به تودروغ بگه چی فکر میکنن بعضیها پیش خودشون بهتره ساکت بشینین روش
ممنون میشم جواب بدهید : سلام دوستان از زمانی که ارسال مدارک سبز میشود چند روز طول می کشد تا مدارک به دستمان برسد ؟
پرهام : اقا من نیستم یکی داره با اسم من پیام میزاره
رضا سرشار : پرهام دیگه سرت گیج نره دو تا اسمت صدا زدن اگر تو میتونی کار خودت جلو بنداز فاکتور بشی تحویلت بدن
هدی : سلام از کجا می تونم پیگیری کنم که فاکتور شده یا نه؟
میلاد : به سلامت اقا حسام موفق باشید کمک زیادی هم به کسی نکردی ولی خوش گذشت بای
207 : الان واقعا 16 دی فاکتور شدی یا الکی میگی ؟
207 اسفندتبدیلی ب 21 : من هم سوم فاکتور شدم،اما همچنان منتظر تخصیص پلاک
زامیاد تک سوز : اداره تحویلم زنگ میزنم جواب نمیده ماشین پارکینگ هسته نمیارن