حدود ۱۰۰ سال از ساخت خودرو مسابقهای L45 پژو میگذرد، خودرویی که داریو رستا (Dario Resta) در سال ۱۹۱۶ توانست با آن برنده مسابقه ایندیاناپلیس شود. اکنون در صدمین سالگرد پیروزی، این شرکت خودروساز به پاس احترام به این اتفاق و تیمی که آن را رقم زدند کانسپت پژو L500 R را به عنوان یک خودروی مسابقهای هایبرید معرفی کرده است.
این کانسپت در نگاه اول طرحی کاملا آیندهنگرانه و پیشرو به نظر میرسد اما در عین حال بسیار مجلل و باشکوه است. از مشخصههای طرح میتوان به خطوط قوی، انحنا و قوسهای برجسته و ظاهر پر ابهت آن اشاره کرد.
کانسپت جدید پژو دارای خصوصیات متمایز کنندهای است، ازجمله تناسبات آن که با خودروهای مشابه تفاوت زیادی دارد. ارتفاع L500 R فقط یک متر است و وزنی معادل ۱۰۰۰ کیلوگرم دارد. این طور به نظر میرسد که کشیدگی قسمت جلو، کوتاه بودن قسمت عقب و ارتفاع کم این خودرو، پیشنمایشی از خصوصیات خودروهای مسابقهای آینده هستند. بدنه صاف و صیقلی L500 R طرحی به رنگ آبی و مشکی دارد که یادآور همان مدل قدیمی پژو L45 است.
نه تنها شکل کلی کانسپت پژو L500 R هنرمندانه طراحی شده است بلکه اجزای آن نیز دارای فرمهای زیبایی هستند. این خودرو کاپوتی کشیده و منحنی دارد که بین دو گلگیر عضلانی و برجسته قرار گرفته است. پایینتر از آن، نشان پژو روی دریچههوای ذوزنقهای شکل و سیاه رنگ مشاهده میشود. نوار قرمزرنگ پایینِ دریچه، به دو طرف خمشده و تا زیر چراغهای جلو ادامه یافته است. پایینتر از نوار قرمز رنگ، لبهای سیاه از جنس فیبر کربن قرار دارد که به نظر میرسد علاوه بر ظاهر خودرو، برای بهینه کردن وضعیت ایرودینامیک آن به کار برده شده است.
در نمای جانبی، انحنای گلگیرها ظاهری نیرومند و تهاجمی به خودرو دادهاند. درست پشت انحنای چرخها دریچه بزرگ هوا وجود دارد. هرچقدر به انحنای چرخ عقب نزدیک میشویم بدنه صافتر و پهنتر میشود. در قسمت میانی پنجرهای کوچک قرار دارد که به نظر میرسد فرم آن هماهنگ با فرم فضای داخلی خودرو طراحی شده است.
قسمت عقب L500 R ظاهری شبیه به فضاپیما دارد. کمی عقبتر از چرخها همه پنلها در نقطهای مشخص به هم میرسند، اگرچه این قسمت انحناهای بسیار نرمی دارد اما برای شکلدهی به کاراکتر خودرو فرمهایی به آن اضافه شده است. چراغ عقب این خودرو دارای طرحی جالب و مبتکرانه است، به نحوی که سه لامپ LED به صورت عمودی کنار هم و در مرکز تعبیه شدهاند و قابی نقرهای رنگ به دور آنها قرار گرفته است.
کابین خودرو که رنگ قالب آن قرمز است طرحی شبیه به کابین هواپیما دارد. پیش از این، پژو نام تجاری i-Cockpit را برای طراحی داخلی خودروهای خود به ثبت رسانده بود و برای دیزاین این مدل نیز از همان اسم بهره برده و آن را « holographic i-Cockpit» نامیده است.
بالای صندلی ساختاری نرم و منعطف وجود دارد که برای حفاظت از سر و گردن طراحی شده و ایمنی فضای داخلی را افزایش داده است. فرمان این خودرو نیز شباهتی به نمونههای موجود ندارد. دو دستگیره کنار هم که دکمههایی روی آنها تعبیه شده است این امکان را به راننده میدهند که خودرو را با دقت بیشتری هدایت کند.
پروژکتور هلوگرافیکِ جلوی کابین اطلاعات مهم را برای راننده به نمایش میگذارد. به نوشته رسانهها، این خودرو دارای هدست واقعیت مجازی است که مانند یک کمک خلبان عمل میکند و راننده را در جریان اتفاقات اطراف قرار میدهد.
کانسپت پژو L500 R دارای ایدههای بسیار جالبی است که امکان دارد در آینده متداول شوند و یا در مسیر اصلاح و بهینهسازی قرار گیرند. باید منتظر ماند و دید L500 R چه تغییراتی را در دنیای خودروهای مسابقهای به وجود میآورد و خود آن در طی زمان دچار چه تحولاتی میشود. در ادامه تصاویر دیگری از این کانسپت جذاب را مشاهده میکنید.