چهره‌ای نو با تغییر سنت‌های قدیمی صنعت خودرو

 

چهره‌ای نو با تغییر سنت‌های قدیمی صنعت خودرو

 
محصول تولیدی خودروسازان، کاربردی عمومی دارد و مورداستفاده اقشار مختلف جامعه بوده از این رو خودرو را بهصنعتی حساس تبدیل کرده است. در پسابرجام و با رفت‌وآمد خودروسازان خارجی،انتظار مردم از خودروهای داخلی بالا رفته و امروز بیشتر کارشناسان بر این باورند که با ورود خودروهای جدید به بازار ایران، ساختار صنعت خودرو نیاز به بازنگری دارد. 
بر همین اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به تازگی اظهار کرده «عده‌ای منتقد صنعت خودرو کشور هستند که حق با آنهاست و چهره خودروسازی کشور باید تغییر کند. تصمیم داریم به‌گونه‌ای چهره صنعت خودرو را تغییر دهیم که همه به سوار شدن به خودرو داخلی افتخار کنند. صنعت خودروسازی ایران باید به یک بخش صادرکننده خوب تبدیل شود. »آنطور که از سخنان محمدرضا نعمت‌زاده برمی‌آید، خودروسازان خود را آماده تغییر کرده‌اند؛ تغییری که سیمایی قابل‌قبول از صنعت خودرو کشور نشان خواهد داد. در چند ماه گذشته خبرهای خوبی از ارائه محصولات جدید روی پلتفرم خودروسازان داخلی به‌گوش می‌رسد به گونه‌ای که سایپا تا پایان سال نخستین محصول طراحی‌شده روی پلتفرم جدید خود را روانه بازار می‌کند و ایران‌خودرو نیز برای 3 سال آینده خود روی طراحی پلتفرم تمرکز کرده و بعد از آن خودروهای جدید خود را به بازار عرضه خواهد کرد. علاوه بر پلتفرم، دو خودروساز بزرگ کشور در کنار عقد قرارداد با خودروسازان فرانسوی و آماده‌سازی شرکت‌های مشترک برای تولید خودروهای خارجی، با دیگر خودروسازان نیز وارد مذاکره شده و در تعامل با شرکای قدیمی خود چند محصول جدید را به بازار ارائه داده‌اند تا سبد محصولات‌شان رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد. این تغییرات نشان از عزم خودروسازان کشور برای ورود به دوره‌ای جدید همراه با ترسیم چهره‌ای دیگرگونه از صنعت خودرو دارد.
 
 
تعریف تراز ارزی برای شرکت‌های خودروسازی
اگرچه در ابتدای گزارش به برخی از علامت‌های تغییر چهره صنعت خودرو در آینده‌ای نزدیک اشاره شد اما صمت در این گزارش برای آگاهی بیشتر از روش‌هایی که سیمای صنعت خودرو را تغییر می‌دهد، به گفت‌وگو با کارشناسان پرداخته است. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است با حضور خودروسازان خارجی به کشور چهره صنعت خودرو داخلی به‌تدریج درحال تغییر است و از شکل سنتی با تولید محصولات قدیمی، خارج می‌شود. اگر خودروهای وارداتی را کنار بگذاریم، به نظر می‌رسد خودروسازان با رویکرد جدیدی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. سعید مدنی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: علاوه بر جذب سرمایه‌گذار خارجی، ساختارها و تفکرات داخلی خودروسازان نیز نیاز به تغییر دارد. در دوره‌ای ساختار خودروسازی‌ها مانع از تغییر چهره این صنعت می‌شد. رویکردهایی نظیر احتیاط‌آمیزی، عافیت‌طلبی، خطرپذیر نبودن و... در سال‌های گذشته در صنعت خودرو مشکلاتی به وجود آورد. در بین خودروسازان داخلی به جز 3-2 شرکت که خطر کرده و با خودروسازان خارجی وارد مذاکره شدند، باقی، ماندن در قالب گذشته را ترجیح دادند. وی تمرکز بر صادرات را یکی دیگر از عوامل ایجاد تغییر در صنعت خودرو دانست و گفت: اگر خودروسازان به طور جدی به عرصه صادرات وارد نشوند و نگاهی به بازار منطقه نداشته باشند، به طور حتم بهتر است تا این شرکت‌ها جمع شوند زیرا تنها تمرکز بر تولید برای بازار داخل آن‌هم با تیراژ پایین، توجیه اقتصادی ندارد و این رویکرد آنها را به سمت مونتاژکاری پیش می‌برد. به گفته مدنی، در حال‌حاضر اگرچه برخی خودروسازان نسبت به تولید 3 میلیون دستگاه در 1404 خوش‌بین نیستند اما اگر به این میزان تولید دست نیابیم، به مونتاژکار تبدیل شده و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو دیگر معنا ندارد. تولید 3 میلیون خودرو در حالی توجیه اقتصادی دارد که پس از دستیابی به آن، بازارهای منطقه را به‌دست آوریم. براساس سخنان مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در منطقه خاورمیانه به جز ایران و ترکیه، کشورهای دیگر کارخانه‌های خودروسازی ندارند و این بهترین فرصت است تا با تولید محصولات جدید همراه با داخلی‌سازی 40 درصدی از ظرفیت‌های این بازار استفاده شود. وی با بیان اینکه مذاکره با خودروسازان خارجی برای صادرات محصول آغاز شده زیرا محصولات قدیمی دیگر بازاری صادراتی نخواهند داشت، تصریح کرد: اگر تصمیم بر این است که به صنعت خودرو واقعی دستیابیم باید روی تولید 3 میلیون خودرو در 1404، جذب سرمایه‌گذار خارجی و ساخت داخلی تمرکز کنیم. خودروسازان باید برای خود یک تراز ارزی تعریف کنند به‌گونه‌ای که ارز موردنیاز خود را از طریق صادرات محصول تامین کنند. مدنی ادامه داد: این موضوع در زمان تولید پراید مطرح شد بنابراین اگر بتوانیم بخشی از تولیدات‌مان را صادر کنیم، به خودکفایی ارزی دست یافته‌ایم. به این صورت که قطعات وارداتی از این محل انجام می‌شود و دیگر به درآمدهای نفتی و بودجه‌های دولتی وابسته نخواهیم بود.
 
 
تغییر در صنعت خودرو با دستیابی به دانش طراحی پلتفرم
همانطور که ابتدای گزارش اشاره شد، طراحی پلتفرم‌های اختصاصی در شرکت‌های خودروساز داخلی در تغییر صنعت خودرو بسیار موثر است به‌گونه‌ای که عضو هیات علمی دانشگاه قزوین معتقد است تغییر چهره صنعت خودرو به معنای خروج از مونتاژمحوری و دستیابی به طراحی پایه است به‌گونه‌ای که خودروساز قادر به طراحی پلتفرم و قوای محرکه و سایر سیستم‌های مرتبط با خودرو باشد. محمد فرهانیان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: البته الزامی وجود ندارد که خودروساز صفر تا صد یک خودرو را طراحی کند اما باید بتواند خودرویی را طراحی کند و برای تامین بخش‌هایی از آن به خودروسازان خارجی سفارش دهد. این رویه در شرکت‌هایی مانند هیوندایی و دوو در کره انجام می‌شود به گونه‌ای که برخی قطعات خود را به ژاپن سفارش می‌دهند اما طراحی پایه و مادر از سوی خودروساز انجام می‌شود. وی با انتقاد از وضعیت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو کشور گفت: موضوع تحقیق و توسعه در ایران جدید نیست و متاسفانه خودروسازان تاکنون نتوانسته‌اند در این عرصه موفق عمل کنند. این صنعتگران به دانش روز خودروسازان بین‌المللی نیاز دارند و بدون دریافت فناوری از خودروسازان خارجی، به موفقیت دست نمی‌یابند. به باور فرهانیان، مشکل طراحی در صنعت خودرو ایران از قدیم تا امروز وجود داشته زیرا خودروسازان بیشتر به مونتاژکاری روی آورده‌اند. به‌طور قطع وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تغییر چهره صنعت خودرو از طریق دستیابی به دانش طراحی پلتفرم و سیستم‌های مرتبط با خودرو اشاره کرده است. این طراحی باید قابلیت صادرات در بازارهای جهانی را داشته باشد. براساس این گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه خودروسازان بر تغییر چهره صنعت خودرو تاکید دارند و برای ایجاد تغییر به طور جدی با خودروسازان خارجی وارد مذاکره شده‌اند. از سویی طراحی پلتفرم را در دستورکار خود قرار داده‌اند که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک با انتقال دانش طراحی و مدیریت در تعامل با خودروسازان جهانی، صنعت خودرو کشور به جایگاه واقعی خود در منطقه و حتی بازارهای جهانی دستگاه یابد.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , خودرو سازان ایرانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: m&z
1

همش تبلیغاته. بدون همکاری با بقیه دنیا همون پیکان هم نمیتونن تولید کنند. پلتفرم ملی هم راهی جدید برای خوردن بودجه هاست
16:31  1395/06/13
گزارش
پاسخ دادن
محمود
0

کاملا موافقم
15:41  1395/06/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2

بازار کدام کشور منطقه را میخوان دست بگیرن؟
آذربایجان که خودرهای آلمانی حرف اول رو میزنن. ترکیه هم که خودش بازارخودشو داره میگردونه. سوریه که درگیرجنگه. بازار افغانستان و پاکستان دست خودروهای نو و کارکرده ی تویوتاس.کشورهای خیلیج که اصلا رامون نمیدن. اونجا تویوتا و هوندا براشون اسباب بازیه.دیگه بیان ماشین ما رو سوار شن؟ عراق هم ک دست خودروسازای امریکایی و کره ایه.
موندم چه خودرویی رو میخوان کجا صادر کنن؟
04:58  1395/06/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد جنوب : کسی اکه دعوت نامه ساینا دوگانه هفته چهارم مرداد پیام رفته براش علام کنه
شهرام : سلام دوستان این جریمه تاخیری که برامون میاد میدن یا الکیه؟؟؟ کسی هست که گرفته باشه؟؟؟
افشین : 11بهمن 403تکمیل وجه کردم ازهمون موقع چراغ تخصیص روشنه مرحله شماره گذرای وپلاک یعنی 6ماه اکه بره رومرحله بعدی یعنی فاکتورفوقش72ساعت بعدبه دستم میرسه اگه سایپاتااون موقع دق مون نده
منتظران آر اس : داداش رو سیستم نشسته هنوز ، امروز چک کن فاکتور شدی صد درصد ، منم یازده خردادم دیروز فاکتور شدم
غلامعلی : الهی به امید فاکتورشدن
سورن 4 تیر : از استان گلستانم.ماشین باید از تهران میومد
پاسخ به احمدجنوب : داداش دعوت نامه مرداد که اوایل تیربود اومد من دعوتنامه شهریورهستم تکمیل وجه کردم بعد شما میگی مرداد هنوز نیومده؟؟؟؟
علی رض بودا : سلام . شماره پذیرشت چند بود؟
متین : کجا زنگ زدی سایپا مگه تعطیل نیست چرا دروغ میبافی
ساینا اس پیش فروش : مال من سایناست تیر اومد دعوت نامه تیر 5