چهره‌ای نو با تغییر سنت‌های قدیمی صنعت خودرو

 

چهره‌ای نو با تغییر سنت‌های قدیمی صنعت خودرو

 
محصول تولیدی خودروسازان، کاربردی عمومی دارد و مورداستفاده اقشار مختلف جامعه بوده از این رو خودرو را بهصنعتی حساس تبدیل کرده است. در پسابرجام و با رفت‌وآمد خودروسازان خارجی،انتظار مردم از خودروهای داخلی بالا رفته و امروز بیشتر کارشناسان بر این باورند که با ورود خودروهای جدید به بازار ایران، ساختار صنعت خودرو نیاز به بازنگری دارد. 
بر همین اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به تازگی اظهار کرده «عده‌ای منتقد صنعت خودرو کشور هستند که حق با آنهاست و چهره خودروسازی کشور باید تغییر کند. تصمیم داریم به‌گونه‌ای چهره صنعت خودرو را تغییر دهیم که همه به سوار شدن به خودرو داخلی افتخار کنند. صنعت خودروسازی ایران باید به یک بخش صادرکننده خوب تبدیل شود. »آنطور که از سخنان محمدرضا نعمت‌زاده برمی‌آید، خودروسازان خود را آماده تغییر کرده‌اند؛ تغییری که سیمایی قابل‌قبول از صنعت خودرو کشور نشان خواهد داد. در چند ماه گذشته خبرهای خوبی از ارائه محصولات جدید روی پلتفرم خودروسازان داخلی به‌گوش می‌رسد به گونه‌ای که سایپا تا پایان سال نخستین محصول طراحی‌شده روی پلتفرم جدید خود را روانه بازار می‌کند و ایران‌خودرو نیز برای 3 سال آینده خود روی طراحی پلتفرم تمرکز کرده و بعد از آن خودروهای جدید خود را به بازار عرضه خواهد کرد. علاوه بر پلتفرم، دو خودروساز بزرگ کشور در کنار عقد قرارداد با خودروسازان فرانسوی و آماده‌سازی شرکت‌های مشترک برای تولید خودروهای خارجی، با دیگر خودروسازان نیز وارد مذاکره شده و در تعامل با شرکای قدیمی خود چند محصول جدید را به بازار ارائه داده‌اند تا سبد محصولات‌شان رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد. این تغییرات نشان از عزم خودروسازان کشور برای ورود به دوره‌ای جدید همراه با ترسیم چهره‌ای دیگرگونه از صنعت خودرو دارد.
 
 
تعریف تراز ارزی برای شرکت‌های خودروسازی
اگرچه در ابتدای گزارش به برخی از علامت‌های تغییر چهره صنعت خودرو در آینده‌ای نزدیک اشاره شد اما صمت در این گزارش برای آگاهی بیشتر از روش‌هایی که سیمای صنعت خودرو را تغییر می‌دهد، به گفت‌وگو با کارشناسان پرداخته است. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است با حضور خودروسازان خارجی به کشور چهره صنعت خودرو داخلی به‌تدریج درحال تغییر است و از شکل سنتی با تولید محصولات قدیمی، خارج می‌شود. اگر خودروهای وارداتی را کنار بگذاریم، به نظر می‌رسد خودروسازان با رویکرد جدیدی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. سعید مدنی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: علاوه بر جذب سرمایه‌گذار خارجی، ساختارها و تفکرات داخلی خودروسازان نیز نیاز به تغییر دارد. در دوره‌ای ساختار خودروسازی‌ها مانع از تغییر چهره این صنعت می‌شد. رویکردهایی نظیر احتیاط‌آمیزی، عافیت‌طلبی، خطرپذیر نبودن و... در سال‌های گذشته در صنعت خودرو مشکلاتی به وجود آورد. در بین خودروسازان داخلی به جز 3-2 شرکت که خطر کرده و با خودروسازان خارجی وارد مذاکره شدند، باقی، ماندن در قالب گذشته را ترجیح دادند. وی تمرکز بر صادرات را یکی دیگر از عوامل ایجاد تغییر در صنعت خودرو دانست و گفت: اگر خودروسازان به طور جدی به عرصه صادرات وارد نشوند و نگاهی به بازار منطقه نداشته باشند، به طور حتم بهتر است تا این شرکت‌ها جمع شوند زیرا تنها تمرکز بر تولید برای بازار داخل آن‌هم با تیراژ پایین، توجیه اقتصادی ندارد و این رویکرد آنها را به سمت مونتاژکاری پیش می‌برد. به گفته مدنی، در حال‌حاضر اگرچه برخی خودروسازان نسبت به تولید 3 میلیون دستگاه در 1404 خوش‌بین نیستند اما اگر به این میزان تولید دست نیابیم، به مونتاژکار تبدیل شده و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو دیگر معنا ندارد. تولید 3 میلیون خودرو در حالی توجیه اقتصادی دارد که پس از دستیابی به آن، بازارهای منطقه را به‌دست آوریم. براساس سخنان مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در منطقه خاورمیانه به جز ایران و ترکیه، کشورهای دیگر کارخانه‌های خودروسازی ندارند و این بهترین فرصت است تا با تولید محصولات جدید همراه با داخلی‌سازی 40 درصدی از ظرفیت‌های این بازار استفاده شود. وی با بیان اینکه مذاکره با خودروسازان خارجی برای صادرات محصول آغاز شده زیرا محصولات قدیمی دیگر بازاری صادراتی نخواهند داشت، تصریح کرد: اگر تصمیم بر این است که به صنعت خودرو واقعی دستیابیم باید روی تولید 3 میلیون خودرو در 1404، جذب سرمایه‌گذار خارجی و ساخت داخلی تمرکز کنیم. خودروسازان باید برای خود یک تراز ارزی تعریف کنند به‌گونه‌ای که ارز موردنیاز خود را از طریق صادرات محصول تامین کنند. مدنی ادامه داد: این موضوع در زمان تولید پراید مطرح شد بنابراین اگر بتوانیم بخشی از تولیدات‌مان را صادر کنیم، به خودکفایی ارزی دست یافته‌ایم. به این صورت که قطعات وارداتی از این محل انجام می‌شود و دیگر به درآمدهای نفتی و بودجه‌های دولتی وابسته نخواهیم بود.
 
 
تغییر در صنعت خودرو با دستیابی به دانش طراحی پلتفرم
همانطور که ابتدای گزارش اشاره شد، طراحی پلتفرم‌های اختصاصی در شرکت‌های خودروساز داخلی در تغییر صنعت خودرو بسیار موثر است به‌گونه‌ای که عضو هیات علمی دانشگاه قزوین معتقد است تغییر چهره صنعت خودرو به معنای خروج از مونتاژمحوری و دستیابی به طراحی پایه است به‌گونه‌ای که خودروساز قادر به طراحی پلتفرم و قوای محرکه و سایر سیستم‌های مرتبط با خودرو باشد. محمد فرهانیان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: البته الزامی وجود ندارد که خودروساز صفر تا صد یک خودرو را طراحی کند اما باید بتواند خودرویی را طراحی کند و برای تامین بخش‌هایی از آن به خودروسازان خارجی سفارش دهد. این رویه در شرکت‌هایی مانند هیوندایی و دوو در کره انجام می‌شود به گونه‌ای که برخی قطعات خود را به ژاپن سفارش می‌دهند اما طراحی پایه و مادر از سوی خودروساز انجام می‌شود. وی با انتقاد از وضعیت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو کشور گفت: موضوع تحقیق و توسعه در ایران جدید نیست و متاسفانه خودروسازان تاکنون نتوانسته‌اند در این عرصه موفق عمل کنند. این صنعتگران به دانش روز خودروسازان بین‌المللی نیاز دارند و بدون دریافت فناوری از خودروسازان خارجی، به موفقیت دست نمی‌یابند. به باور فرهانیان، مشکل طراحی در صنعت خودرو ایران از قدیم تا امروز وجود داشته زیرا خودروسازان بیشتر به مونتاژکاری روی آورده‌اند. به‌طور قطع وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تغییر چهره صنعت خودرو از طریق دستیابی به دانش طراحی پلتفرم و سیستم‌های مرتبط با خودرو اشاره کرده است. این طراحی باید قابلیت صادرات در بازارهای جهانی را داشته باشد. براساس این گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه خودروسازان بر تغییر چهره صنعت خودرو تاکید دارند و برای ایجاد تغییر به طور جدی با خودروسازان خارجی وارد مذاکره شده‌اند. از سویی طراحی پلتفرم را در دستورکار خود قرار داده‌اند که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک با انتقال دانش طراحی و مدیریت در تعامل با خودروسازان جهانی، صنعت خودرو کشور به جایگاه واقعی خود در منطقه و حتی بازارهای جهانی دستگاه یابد.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , خودرو سازان ایرانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: m&z
1

همش تبلیغاته. بدون همکاری با بقیه دنیا همون پیکان هم نمیتونن تولید کنند. پلتفرم ملی هم راهی جدید برای خوردن بودجه هاست
16:31  1395/06/13
پاسخ دادن
محمود
0

کاملا موافقم
15:41  1395/06/12
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2

بازار کدام کشور منطقه را میخوان دست بگیرن؟
آذربایجان که خودرهای آلمانی حرف اول رو میزنن. ترکیه هم که خودش بازارخودشو داره میگردونه. سوریه که درگیرجنگه. بازار افغانستان و پاکستان دست خودروهای نو و کارکرده ی تویوتاس.کشورهای خیلیج که اصلا رامون نمیدن. اونجا تویوتا و هوندا براشون اسباب بازیه.دیگه بیان ماشین ما رو سوار شن؟ عراق هم ک دست خودروسازای امریکایی و کره ایه.
موندم چه خودرویی رو میخوان کجا صادر کنن؟
04:58  1395/06/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟
محسن احمدی : سلام آقا توحید خسته نباشید ببخشید اگه تحویل حضوری بزنم چقدر پول میدن اصفهان
کیان : ما که تحویل 30 بهمن هستیم هنوز تحویل نگرفتیم ماشینی....
در جواب میثم نجفی : تا 20 فروردین حتماً خواهد اومد از این پیام من عکس بکیر
دنا آبشنال : سلام دوستان کسی هست که تحویل 30 اسفند باشه براش فاکتور زدن برامن که هنوزه تکمیل وجه 13 دی بود کسی خبر دار کی میخوان فاکتور بزنند