معیار خارجی‌ها برای احداث کارخانه خودرو

 

معیار خارجی‌ها برای احداث کارخانه خودرو

 
پس از نهایی شدن حضور پژو و سیتروئن در ایران اکنون شرکت فولکس‌واگن درصدد نهایی کردن مذاکرات خود بر آمده و در این بین علاوه بر تمایل کرمان‌موتور و ماموت برای همکاری با این خودروساز آلمانی، برخی سرمایه‌داران کشور نیز برای جلب نظر مدیران فولکس‌واگن، پیشنهادهایی مطرح کرده‌اند.
 
برای نمونه به‌تازگی خبری مبنی بر ارسال پیام از سوی جمعی از سرمایه‌داران استان قم به مسئولان فولکس‌واگن برای راه‌اندازی خط تولید خودرو در این استان منتشر شده است. براساس این خبر، سرمایه‌داران قم تاکید کرده‌اند در صورت اعلام آمادگی فولکس برای حضور در قم، حاضر به سرمایه‌گذاری مشترک نیز هستند. پیشنهاد سرمایه‌داران استان قم در حالی مطرح می‌شود که شرکت فولکس‌واگن از گذشته با کرمان‌موتور همکاری داشته و از سوی دیگر بسیاری از سایت‌های خودروسازان کشور، با کمترین ظرفیت مشغول فعالیت هستند و از زیرساخت‌های مناسبی برای تولید خودرو با طرف‌های خارجی برخوردارند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد وضعیت آب‌وهوایی و کمبود آب در استان قم، از عوامل بازدارنده برای سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در این استان باشد که بر همین اساس صمت در این گزارش تصمیم دارد به بررسی شاخص‌هایی که خودروسازان خارجی برای احداث سایت تولید خودرو در کشورهای موردنظرشان دارند، بپردازد.
 
آنطور که یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید خودروسازان خارجی برای انتخاب منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاری شاخص‌های مختلفی را درنظر می‌گیرند که یکی از این موارد وجود سرمایه‌گذاران داخلی است اما مهم‌تر از آن به پیشینه و تجربه شریک داخلی در خودروسازی اهمیت می‌دهند. برای نمونه فولکس‌واگن شرکت ماموت را برای همکاری مشترک در ایران انتخاب کرده است؛ شرکتی که پیشینه فعالیت خودرویی در ایران دارد. حسن کریمی‌سنجری در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند: اگر شرکتی تصمیم به ساخت کارخانه جدید داشته باشد، به ارزان بودن قیمت زمین نیز توجه دارد و برای نمونه امکان دارد قم از این جهت موقعیت مناسبی باشد. موضوع دیگر دسترسی به زنجیره تامین است. در ایران قطعه‌سازان به صورت پراکنده در مناطق مختلف مشغول فعالیت هستند و در شهرهای مختلفی ازجمله تبریز، مشهد، رشت و... پراکنده شده‌اند این در حالی است که زنجیره تامین باید به صورت متمرکز در منطقه‌ای مشخص گردهم آیند. برای نمونه تمام صنعت خودرو و قطعه کشور ترکیه در ۴ کشور نزدیک به هم متمرکز شده‌اند یا خودروسازان امریکایی در دیترویت به فعالیت می‌پردازند. به گفته کریمی‌سنجری نزدیک بودن به زنجیره‌های تامین و کاهش هزینه‌های لجستیک به‌عنوان یک شاخص برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو معرفی می‌شود زیرا هزینه‌های حمل‌ونقل تاثیر بسیاری روی قیمت تمام‌شده خودرو دارد. وی استفاده از سایت‌های موجود در کشور را بهترین گزینه برای تولید مشترک با خودروسازان خارجی دانسته و توضیح می‌دهد: خودروسازان کشور سایت‌های تولیدی بسیاری دارند و بهتر است خودروسازان خارجی به جای احداث کارخانه‌ای جدید، این سایت‌ها را خریداری کنند. از تمام شرایط که بگذریم، انتخاب نوع فعالیت و احداث کارخانه خودروسازی باید به طرف خارجی سپرده شود. این شرکت‌ها از امکانات سخت‌افزاری و زیرساخت‌های خوبی برخوردارند که خارجی‌ها می‌توانند با خرید سهام و تغییر در اتوماسیون این شرکت‌ها، فعالیت خود را در کشور آغاز کنند.  البته امکان دارد در بررسی شاخص‌هایی مانند لجستیک، نیروی انسانی و... ساخت یک سایت جدید توجه اقتصادی داشته باشد اما با توجه به سایت‌های موجود در کشور به نظر می‌رسد این رویه برای خودروسازان خارجی به صرفه نخواهد بود.
 
 
هزینه‌های بالا در مناطق بد آب‌وهوا
برای تولید یک خودرو به هزاران قطعه کوچک و بزرگ نیاز است بنابراین خودروسازان و قطعه‌سازان به طور پیوسته با یکدیگر در تعامل هستند. در این شرایط هر اندازه شرکت‌های خودروسازی به شبکه‌های تامین قطعه نزدیک باشند، علاوه بر کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، دسترسی‌شان به قطعات آسان‌تر می‌شود. به‌طور کلی در کشورهایی که صنعت خودرو وجود دارد، قطعه‌سازان و خودروسازان در فضایی نزدیک به هم متمرکز می‌شوند اما همانطور که کریمی سنجری اشاره کرده، قطعه‌سازان ایرانی فعالیتی پراکنده در ایران دارند و این پراکندگی، انتخاب را برای خودروسازان خارجی که تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور دارند، دشوار می‌کند. در همین‌حال عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن نیز معتقد است خودروسازان برای انتخاب سایت مونتاژ سعی بر آن دارند به واحدهای صنعتی و قطعه‌سازان نزدیک باشند تا برای تامین قطعات با مشکل کمتری مواجه شوند. امیر سیم‌دار در همین رابطه به صمت می‌گوید: اگر خودروسازی خارجی تصمیم به مونتاژ خودروهای خود به صورت کامل (سی‌کی‌دی) داشته باشد، در این شرایط الزامی برای نزدیک بودن کارخانه مونتاژ به شرکت‌های قطعه‌سازی داخل وجود ندارد به‌گونه‌ای که در برخی از مناطق صنعتی تسهیلاتی برای آنها درنظر گرفته می‌شود. وی می‌افزاید: این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند کارخانه‌های‌شان به گمرک‌های کشور نزدیک باشد و در این بین مناطق ویژه اقتصادی بهترین گزینه خواهد بود. بنابراین برای انتخاب یک منطقه برای احداث کارخانه‌ها ملاک مختلفی موردبررسی قرار می‌گیرد. اگر خودروساز داخلی تصمیم به راه‌اندازی کارخانه خودروسازی داشته باشد باید به برخی شرایط منطقه‌ای و سیاسی نیز توجه داشته باشد اما این ملاحظات برای خودروسازان خارجی نباید درنظر گرفته شود. سیم‌دار با بیان اینکه برای خودروسازان خارجی موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب‌وهوایی منطقه نیز اهمیت دارد به نمونه‌هایی از تاثیر موقعیت نامناسب آب‌وهوایی بر تولید خودرو پرداخته و توضیح می‌دهد: در گذشته برخی سایت‌های خودروسازی در مناطقی با آب‌وهوای نامطلوب احداث شد و مشکلات بسیاری برای تولید خودرو ایجاد کرد. هنگامی‌که در منطقه‌ای میزان گرد و خاک زیاد باشد، به طور طبیعی هزینه‌های سالن رنگ افزایش پیدا می‌کند زیرا به روش‌های خاصی نیاز دارد تا این آلودگی وارد سالن رنگ نشود. علاوه بر آن در فضاهای آهکی یا جاهایی که ذرات ریز وجود دارد، برای فیلتر به فناوری بالاتری نیاز است که این موارد هزینه‌ها را بسیار افزایش می‌دهد. براساس این گزارش برای احداث یک کارخانه خودروسازی از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شاخص‌های مختلفی از جمله نزدیک بودن به زنجیره تامین، ارزان بودن زمین و منابع انسانی، استفاده از زیرساخت‌های سایت‌های قدیمی و... موردتوجه قرار می‌گیرد اما در این بین نوع آب‌وهوای یک منطقه نیز در این سرمایه‌گذاری‌ها اهمیت دارد. در ارتباط با پیشنهاد سرمایه‌داران استان قم به مسئولان شرکت فولکس‌واگن برای احداث کارخانه خودروسازی، اگرچه این شرکت آلمانی شرکت ماموت را به‌عنوان شریک اصلی خود انتخاب کرده است اما از آنجایی که سرمایه‌دار داخلی برای سرمایه‌گذاری مشترک با طرف خارجی اظهار آمادگی کرده، با توجه به شرایط آب‌وهوایی استان قم، در آینده مشخص می‌شود که این خودروساز آلمانی حاضر به سرمایه‌گذاری در قم می‌شود یا فعالیت خود را در خودروسازی داخلی ادامه خواهد داد.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , رنو , فولکس واگون , بازار خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات کرمانشاه : سلام دوستان من دیروز ماشین گرفتم تحویل یکی دور روزم بهتون گفتم ک فاکتور شدم و پلاک شدم واریز اول ۲۲ اردیبهشت تکیمل وجه ۱ اسفند تحویله هفته ی ۴ دی ماه خیلیم ماشین اشغالیه حیف پولی ک این ۱۳ ماه خاباندمش واسه شاهین و واسه بابام مهر ۴۰۲ ک ب اسمش در اومده ۲۹۵ واریز کردیم موعد تحویل هفته ی ۴ اسفنده ۴۰۳ هنوز ک هنوزه تمکیل وجه واسه ش نیومده من نمیدونم این قانون کجاس چجوریه
وحید : سلام عزیز دل برادر...شاهین پلاس سیستم پیشرفته ایمولایزر داره که اگر بدون داشتن ریموت آن بخواهند درب ها یا صندوق را باز کنند،بوق متوالی میزند و چراغهای راهنما روشن و خاموش میشوند.دزدگیر نمی خواهد.،ضمنا اگر منظورتان ازGPS رهیاب و نقشه آنلاین است که داره اما اگر منظورتان ردیاب است که روی خودرو نصب میکنند که درصورت سرقت محل آن را نشان دهد،خیر ندارد....مستحضر باشید هرگونه تغییر درسیم کشی خودرو و افزودن تجهیزات اضافی برقی،موجب باطل شدن گارانتی میشود و اگر در آینده به هر دلیل خودرو را به نمایندگی ببرید و متوجه بشوند، قطعا ایراد میگیرند و دیگر نمی توانید از گارانتی استفاده کنید...بهیچوجه دستکاری و قطعه ای اضافه نکنید،این خودرو کامل است.
سیاوش : به مبارکی اینشاالله چرخش واست بچرخه
شاهین جی ۱۴آذر : همانروزسخاتاامروزرفتم شرکت میگن ماهم نمیدونیم ماشین ندارن بااین وضع دیگه هیچ
امیر : میگن سانروف ندارن فقط زر مفت نمیدونم سانروف دنا پلاس. وتارا از کجا تامین میشه خوب برید از همونا بپرسید ببینم از کجا میارن شماهم با پولایی ک از ما گرفتید بخرید دیگه یا سانروف ندارید شاهین جی ال رو تحویل نمیدی سانروف نداری اسکلی اطلس جی رو ک تنها فرقش با کوییک همون سانروفه تحویل میدی کوییکو متوقف کن اطلس بدون سانروف بده فقط دنبال اینن از مردم پول بدزدن
شاهین جی : سلام اون کسایی کا میگفتن تجمع نکنین چی شد پس الان دو ماهه تجمع نشده ماشینم تحویل نمیده سایپا در نتیجه تجمع بهترین کاره
شهابx5 آبان : مبارکه،ثبت نام چندم آبان بودی؟ کدوم شهر؟ چه رنگی؟ با پلاک تحویلتون دادن؟
حسینی : سلام یک سوال ! شاهین و که تحویل بگیریم به نظرتون لازمه برای امنیت بیشتر روش دزدگیر و GPS نصب کرد یا نه ؟ کسی اطلاعاتی در این زمینه داره
بیکران : تو که راست میگی لعنت بر دروغ گو . مگه خونه پدر شه بگه بیا فرم پر کن ببر . تبدیل زدن هم پروسه خودشه داره داداش اینجوریا هم نیست با اعصاب مردم بازی نکن.
شاهینg : سلام امروز تجمع داشتیم ؟؟بعضی از گروه ها گذاشته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عصبی : زر مفت نزن....توی مفت خور از کجا پیدات شد!
اطلس بهمن : آقا دانیال چقد تکمیل وجه کردین واسه من که هنوز نیومده
اطلس بهمن : سلام.چقد تکمیل وجه کردین؟
علی : سلام من تحویل گرفتم متاسفانه از روز اول امپر بنزینش درست کار نمیکنه ده لیتر بنزین میزنی دیگه نمیتونی اضافه بزنی کسی هست این مشکل داشته باشه خواهشن راهنمایی کنید ممنون نمایندگی هم میگه اکثرا این مشکل دارن اریسان 2
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : دیدید که خبر ثبت شد ...اونم صفحه اول شهروند خبرنگار صد و سیما....
رضا : لیفان620دارم تو جاده بعضی وقتها گاز نمیخورد وریمپ میزنم دستگاه دیاگ زدم چیزی نشون نداد کسی دلیلش را میداند کمکم بکند ممنون میشوم
ساینا اس بهمن : سلام کارزار هم رسانه ای کنید
اطلس تکمیل وجه 1403 اسفند : سلام درود تا 28 مهر فاکتور شده ماهایی که اسفند تکمیل وجه کردیم کی تحویل میدن خدا میدونه فقط
اطلس تکمیل وجه 1403 اسفند : سلام نه تکمیل وجه کرده باشی
وحید : تا روز تحویلت همینجوری می چرخه😅