سوء‌استفاده هیوندای، کیا و تویوتا از بازار ایران

 

سوء‌استفاده هیوندای، کیا و تویوتا از بازار ایران

 
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که شرکت‌هایی مانند هیوندای، کیا و تویوتا سال‌هاست که با صادرات خودروهای آماده خود به بازار ایران، از بی‌برنامگی و غفلت ما در این حوزه سوءاستفاده می‌کنند.
 
حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هیوندای، کیا و تویوتا نزدیک به صددرصد بازار خودروهای خارجی ایران را اشغال کرده‌اند. این شرکت‌ها با صادرات خودروهای آماده خود مفت و مجانی از بازار خودروی ایران استفاده می‌کنند بدون آن‌که ارزش افزوده و سودی برای اقتصاد ایران ایجاد کنند.
 
وی ادامه داد: واردات خودروهای آماده خارجی به ایران نه تنها هیچ ارزش افزوده و اشتغالی برای اقتصاد ایجاد نمی‌کند بلکه با توجه به عوارض و تعرفه‌هایی که از واردات خودرو اخذ می‌شود، این محصولات با قیمتی به مراتب بیشتر از نرخ‌های جهانی به دست مصرف‌کنندگان ایرانی می‌رسند.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: با وجود مضرات واردات خودروهای آماده به ایران نمی‌توان واردات این محصولات را ممنوع کرد، زیرا این کار برخلاف قواعد اقتصاد رقابتی و همچنین نقض حقوق آن دسته از مصرف‌کنندگانی است که خواهان استفاده از این خودروها هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: بنابراین راهکار حل این معضل آن است که خودروسازان خارجی همچون تویوتا، هیوندای و کیا را به انتقال خطوط تولید خود به ایران و تولید محصولاتشان در داخل تشویق کرد. در این زمینه دولت باید از یک سو شرایط واردات خودروهای آماده (سی‌بی‌یو) را سخت کرده و از سوی دیگر شرایط را برای احداث کارخانه و تولید این خودروها در ایران با مشوق‌هایی همچون معاف شدن از حقوق و عوارض گمرکی فراهم کند.
 
کریمی سنجری با بیان اینکه باید به خودروسازان خارجی پیشنهاد کنیم در صورت تولید در ایران از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی واردات قطعات معاف شده و مشوق‌های مالیاتی دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: در آن صورت این شرکت‌ها ترغیب به تولید در ایران شده و به این ترتیب از یک سو قیمت این محصولات در بازار داخل کاهش یافته و از سوی دیگر اشتغال و ارزش افزوده ناشی از تولید نصیب اقتصاد ایران خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همچنین دولت باید با اتخاذ سیاست‌هایی بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران را افزایش دهد زیرا در حال حاضر بهره‌وری صنایع در ایران پایین بوده و این موضوع موجب افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اما ادامه روند فعلی که همان واردات خودروهای آماده به ایران و فروش آن به قیمتی بیش از دو برابر قیمت‌های جهانی این محصولات است تنها باعث نقض حقوق مصرف‌کنندگان و متضرر شدن اقتصاد ملی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , تویوتا , ایر تویا , کیا , اطلس خودرو , هیوندای , اسان موتور , بازار خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

13 نظر

mahdi
1

دارم یه تونل میکنم سر از دبی در بیارم از شر این به اصطلاح مدیران!! راحت بشم...
من رفتم...
12:51  1395/07/01
پاسخ دادن
کاربر: m&z
5

امارات و آمریکا بهشت ماشین بازها هستند. خوش به حالت. برو لذت واقعی ماشین سواری رو ببر
15:44  1395/07/03

کارشناس
0

وقتی صنعت خودروی داخلی این قدر افتضاح و عقب مانده است؛ واقعا چه اصراری بر زنده نگاه داشتن این مرده متحرک است؟
اگر حق و حقوق مردم و محیط زیست برای مسئولان مهم بود در گاری سازی داخلی را تخته می کردند و مثل خیلی از کشورها، واردات با تعرف صفر یا خیلی پایین را اعمال می کردند. فرق نمی کند کره ای باشد یا ژاپنی یا حتی چینی.
وقتی یک صنعتی مثل خودروسازی می شود ضرر برای مردم و کشور و سود فراوان برای یک عده اقلیت مافیا، چرا مطالبه برای تعطیلی آن نمی شود؟ وقتی نمی توانیم خوب کار کنیم و همه اش شده انحصار و رقابت واقعی مفهوم ندارد، بهتر است تعطیل کنیم و برویم سراغ صنایع دیگر. هر چند در بخش های دیگر هم متاسفانه اوضاع ناامید کننده است!
12:08  1395/07/01
پاسخ دادن
hossein
2

خنده داره حرفاش
23:35  1395/06/31
پاسخ دادن
بهلول
9

خدایا به ملت ایران یه نظری کن هم مسئولین کلاه سر ملت ایران میذارن هم خارجکیا!!!
23:00  1395/06/31
پاسخ دادن
عزرائیل
9

متن خبر رو عوض کنید و بگید سوء استفاده دولت و گمرک ایران از شرکت های خارجی تویوتا و هیوندا و کیا --- من موندم اگه این شرکت ها نبودن دولت ایران الان داشت هنوز پیکان تولید میکرد سانروف میزاشت روش بجا اپشن میداد دست مردم
22:33  1395/06/31
پاسخ دادن
عباس
8

یک سوال دارم . شرکت های خارجی کلی هزینه طراحی می دهند و دستگاه می سارند و سود کمی می گیرند ولی دولت ایران ماشین را فقط نگاه می کند و تعرفه 100 درصدی می گیرد تازه می گوید کمتر از این اصلا سود نداره. این چطور می شه؟؟؟
20:15  1395/06/31
پاسخ دادن
kh
5

با تعرفه 100% روی این ماشین ها سود اصلی به جیب دولت ایران رفته واز این فرصت دولت ایران بیشترین استفاده را کرده است تا این خودرو ساز ها ، به نظرم اصلا مقاله مفید وجالبی نبود است
18:06  1395/06/31
پاسخ دادن
کاربر: m&z
19

خیلی نظر بچه گانه ای بود! اولا شرکت های داخلی و نماینده های خونخوار این شرکت ها مردم را از خدمات بین المللی این شرکت های بزرگ که اتفاقا یکی از دلایل فروش بالای آنها در دیگر کشورهاست محروم ساخته اند. ثانیا خود دولت با اشتیاق تمام مشغول سودجویی از چنین وضعیتی همراه با اخذ تعرفه های سنگین هست. ثالثا مگر آنهایی که داخل مونتاژ می شدند (مثل مگان، تیانا، مزدا 3 و ...) ارزانتر به دست مردم میرسیدند؟؟؟ مونتاژ فقط کیفیت پایینتر را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.
16:09  1395/06/31
پاسخ دادن
محمد
5

احسن بر تفسیر زیبای شما ...
17:01  1395/06/31

کاربر: تیباران
8

الگوی ایشان بازار چین است که شرکت های خارجی در آنجا مونتاژ می کنند و نه اینکه آماده وارد کشور شود.دوستمان درست گفت که اول یه نگاهی به عملکرد خودتان بندازید.وقتی ماشین از رده خارج به دست مردم می دهید و بعدش هم می گویید تحریم ها کاغذ پاره اند ،ما روی پای خودمان هستیم و نیازی به تجارت آزاد جهانی نداریم.نتیجه اش همین است که آنها هم سرمایه گذاری نمی کنند.
16:03  1395/06/31
پاسخ دادن
سامان
9

واقعا از خوندن تیتر خبر شوکه شدم گفتم نکنه این برندهایی که نام برده شده واقعا دارند ازمون سواستفاده میکنند .
سوال اینجاست که این برندها دارند سواستفاده می کنند یا دوستان وارد کننده و ... که خودرویی که همه جای دنیا 24 هزار دلار فروش میره ( داره کلاه میره سرشون ) ما اینجا میخریم 140- 150 میلیون .
به هر حال معنای نظر کارشناسی و سوء استفاده هم برامون روشنتر شد که در اینجا جا داره از این کارشناس محترم تشکر ویژه ای به عمل بیاد .
15:59  1395/06/31
پاسخ دادن
امیر(سابق)
19

این مثلا کارشناس محترم که معلوم نیست از کجا عصبانی هست و یا از کجا میخواهد دفاع کند که اینقدر عصبانی و بدون فکر نظرات خودشو رسانه ای کرده. آخه برادر من مسئولین صنعتی ما کم کاری کرده اند که بازار و نیاز مردم به این نوع محصولات مرغوب کشیده شده و در ضمن شما ماشین وارداتی را 3برابر قیمت جهانی داری به مردم میفروشی یعنی بدون هیچ زحمتی 4برابر کارخانه سود خالص از مردم میگیری. شما کارشناسان که رسانه در اختیار دارید باید با همین شدت و قدرت از مسئولین صنعتی گلایه و مطالبه داشته باشی که با تولید محصول 40سال پیش و بی کیفیت و بسیار گران، هم بشدت هوای کشور را آلوده و هم ظلم به مردم میکنند. لطفا قبل از هر نظری درست فکر کنید که مورد تمسخر مردم و یا حمایت کورکورانه قرار نگیرید
13:39  1395/06/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
توحید ارومیه : خطاب به دوست عزیز که نوشته لعنت به سایپا.اون موقع که من برای ساینا واریز وجه کردم موقع ارسال دعوتنامه هم قیمت کارخانه افزایش یافته هم مالیات و بیمه و شماره گذاری من از 16میلیون افزایش 8میلیون پرداخت کردم.الانم قیمت کارخانه اطلس شده 418 ت که اگه بهش 21درصد مالیات و بیمه و شماره گذاری اضافه بشه چیزی نزدیک 505میلیون قیمتش میشه.حالا منی که 202میلیون اریبهشت واریز کردم با مشارکت 16برای دی ماه تقریبا از 505کم کنی میمونه 303میلیون 16میلیون هم سود مشارکت کسر میشه میمونه 287میلیون ..موقع ثبت نام اطلس 405میلیون بود قیمش میشه 505که یعنی 100میلیون افزایش نصفش برا من اعمال نمیشه از 287 هم 50 کسر کنی میمونه 237میلیون حالا من در نظرم 240گرفتم برای تکمیل وجه 2.3میلیون اختلاف محاسباتی من.هر چند که این ظلمه برای همه.حداقل افزایش قیمت باید فرودین اعمال میشد نه الان
اقدس سفیدمشکی : شماره پذیرشتومیشه بگی
t8 : ما 23 تیر ثبت نام کردیم ، هنوز شاسی هم نشدیم
تکمیل وجه 29مرداد ، : سلام خسته نباشی من۲۹ مرداد پس چرا برام فاکتور نشده🤔
توحید ارومیه : دوست عزیز بعد تکمیل وجه و ارایه برگ سخا به نمایندگی تبدیل میشه به عدم نقص در پرونده
محمد x5 : دفتر قضایی دادخواست علیه کرمان موتور بابت جریمه تاخیر تحویل خودرو
وحید : به منتظران ریرا خوب بیاید خودمون راش بندازیم من پیش فروش جایگزین خودرو فرسوده ریرا برنده شدم، اینجا اگه کسی مثل من هست کامنت بزاره، همدیگه رو پیدا کنیم، همینجا فعال بشیم
محمد x5 : سلام تشریف ببرید دفتر قضایی یه دادخواست علیه شرکت کرمان موتور رد کنید مبنی برتاخیر در تحویل و جریمه دیرکرد تحویل جلسه اول دادگاه که بشه یا وکیل کرمان موتور حضوری میاد یا لایحه میفرسته و یه مبلغی را به عنوان جریمه میپذیره و یکماه بعد پرداخت میشه. تا دادخواست ندی نمیدن
وحید : من فقط چون نگران بودم گرون بشه، سوال پرسیدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن پلاس : خریدار نیست
207 بهمن ماه : منم پارس بهار 403 هستم تبدیل ب 207 تحویل بهمن زدم امروز دعوت نامه اومد 325 بریزم 14 روزه
عرفان : دوستان دعوتنامه تحویلی بهمن ماه واسه کسی اومده
امین فوری اذر : بعد 24 ساعت تو وضعیت خودروی مشتری بروز میشه
ای‌خدا : یعنی‌مثلا‌برای‌استب‌دنده دستی‌چقدر‌باید‌دستمونو‌بگیره
Tigo8promax : دوستان کسی تحویل سیستمی شهریور تیگو8 تحویل گرفته لطفا اعلام کنین چون 65 روز از تاریخ تحویل بنده گذشته همچنان خبری نیست لطفا هر عزیزی ک اطلاع داره از وضعیت مجوز خروج تیگو8. اعلام کنه سپاس از همکاریتون
ساناز : سلام دوستان من دعوت نامه بهمن هستم برای من هنوز دعوت نامه ارسال نشده کسی هست مثل بنده باشه ...در ضمن من تبدیلی پارس به 207هستم
حامد : دنا های اتومات و6دنده efp که فاکتور شدن پلاک هم شدن تحویل نمیدن مشکل کمبود قطعه دارن ماشین هارو ایرانخوردو برا اینکه سود تا خیر نده فاکتور میکنه پلاک میکنه دوهفته کف کارخونه نگهه میداره تا تامین قطعه بشن با این روش دوهفته سود تاخیر نمیده الان به بهونه بازدید فنی نمیزاره خروج بخورن ولی در اصل مشکل تا مین قطعه دارن و نافص تو کف کارخونه موندن
حسین : من تاریخ وجه 22اردیبهشت ولی پولم جور کردم 24تکمیل وجه کردم بهم گفتن تکمیل پرونده 26اردیبهشت بوده
امیر : دوستان آذرماه کسی فاکتور نشد خبری شد اطلاع دهید سورن پلاس طرح مادران باتشکر