بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار

 

بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار

 
پورشه در سال 2015 میلادی 80 هزار دستگاه ماکان فروخته که با توجه به کلاس قیمتی این خودرو یک رکورد برای محصولات پورشه به حساب می آید.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
شاید برای بسیاری، یک خودرو با قیمت اقتصادی تر در کلاس شاسی بلندها به همراه کیفیت و برندی چون پورشه، آرزوی دیرین طبقه متوسط جوامع مدرن و پیشرفته به شمار می رفته است. گرچه در بازار انحصاری ایران، این خودرو به عنوان یک نمونه سوپرلوکس 600 میلیون تومانی خرید فروش می شود و این مقدار بهای پرداختی برای ساده ترین و کم آپشن ترین نمونه این خودرو در سطح جهان است.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
در هر صورت بر آن شدیم تا به تست و بررسی یکی از معدود ماکان های موجود در ایران بپردازیم. خودرویی که در صورت ورود رسمی توسط نمایندگی پورشه در ایران و قیمت گذاری صحیح، رقبایی همچون بی ام و X4، آئودی Q5 و لکسوس NX را در مقابل خود می بیند، اما در شرایط فعلی با قیمتی بسیار بالا عملا از کلاس قیمتی اصلی ترین رقبای خود خارج شده است.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
طراحی ظاهری
 
پلت فرم ماکان و آئودی Q5 به عنوان خودروهای زیر مجموعه ای شرکت فولکس واگن با یکدیگر مشابهت کامل دارند، اما هر دو برند ویژگی ها و شخصیت سازی خاص به خود را برای حضور در بازار ارایه کرده اند.
 
ابعاد ماکان به صورت کاملا مشخصی نشان دهنده کراس اور بودن آن است، پس نباید آن را با شاسی بلندهای سایز بزرگ تر همچون کاین و…مقایسه کرد. طراحی ظاهری پورشه ها همیشه خاص بوده است و از همین جهت، تفاوت ماکان با بقیه خودروهای موجود در سطح شهر بسیار ملموس است.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
پورشه همچنان پیرو طراحی خاص چراغ جلو و استفاده از خطوط دایره ای، در کنار ظاهر بسیار ساده بقل بدون وجود هیچ گونه شکستگی است و نوید یک طراحی خاص و کلاسیک در عین مدرن بودن را به بیننده القا می کند.
 
محبوبیت این طرح از معجزه های طراحی پورشه است. به گونه ای که پس از 50 سال تولید مدل 911 همچنان به عنوان شماره یک این کلاس از خودروسازی شمرده می شود پس بی دلیل نیست که شاسی بلندهای پورشه همچون کاین و به خصوص مدل جدید مورد بحث یعنی ماکان، با قیمت اقتصادی تر فروش بسیار خوبی را تجربه می کند.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
در هر صورت طراحی خارجی این پورشه به گونه ای صورت گرفته که اگر کمی اخبار دنیای خودروسازی را دنبال کنید، به راحتی می توانید این مدل را بدون دیدن علامت پورشه تشخیص دهید.
 
فضای کابین پورشه ماکان
 
با ورود به اتاق ماکان به راحتی متوجه یک طراحی تمام آلمانی خواهید شد. استفاده از کلیدهای بسیار برای فرمان های مختلف، و جایگذاری ارگونومیک بخش اعظمی از آن ها در سمت راست راننده، بیننده را به یاد مدل های کاین و حتی پانامرا می اندازد.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
پورشه با ارایه آپشن های بسیار می تواند برای خریدارنی مناسب باشد که می خواهند داخل خودرویشان نسبت به دیگر نسخه ها متفاوت باشد. در واقع پورشه به شما اجازه انتخاب های بسیاری می دهد، اما پول این کار را هم به خوبی دریافت می کند.
 
سیستم نویگیشن یا رهیاب ماهواراه ای این مدل  در ایران کاربرد چندانی ندارد و حتی این مورد موضع انتقاد بسیاری از مجلات خارجی به پورشه بوده است. این سیستم نسبت به دیگر رقیبان عملکرد جالب توجه ای ندارد.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
اگر هم روزی سوار بر این خودرو شدید و به دنبال محل سوییچ بودید. آرامش خود را حفظ کنید و سوییچ را در سمت چپ فرمان پیدا خواهید کرد.
 
این هم یکی دیگر از نکات خاص مهندسی آلمانی است و پیشینه ای در تاریخ پورشه دارد.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
فضای داخل اتاق ماکان در حدود 1500 لیتر است و حدودا 100 لیتر از بی ام و x3  فضای کمتری دارد. به همین دلیل فضای پای صندلی های عقب تنگ جلوه می کند.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
فضای صندوق ماکان هم در حدود 500 لیتر است و تفاوت خاصی با یک سدان معمولی ندارد. در مجموع با  استفاده گسترده از طراحی ارگونومیک و مخصوص به پورشه، راحتی و استفاده از ماکان در حالت عادی نسبت به بقیه رقبا بهتر است.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
مجموعه آمپرها هم مثل بقیه پورشه ها کلاسیک طراحی شده اند. گرچه در سمت راست استفاده از صفحه نمایش الکترونیکی، مدرنیته را به این بخش از خودرو تزریق کرده است.
 
ویژگی های فنی
 
پورشه ماکان موجود در ایران به عنوان نسخه پایه این خودرو در جهان عرضه می شود و از موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ شده بهره می برد.
 
این موتور قدرت 234 اسب بخار را در دور 6800 rpm تولید می کند و گشتاور 350 نیوتن متری را هم از دور 1500 rpm ارایه می کند.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
در این جا جعبه دنده مشهور پورشه با نام اختصاری PDK که از نسخه های اتومات 7 سرعته  دوبل کلاچ است استفاده شده و با توجه به این مشخصات فنی، ماکان در زمان 6.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.
 
ماکان به عنوان یک خودرو چهارچرخ متحرک به شمار می رود و در شرایط خاص، ترتیب فرستادن قدرت به چرخ ها را به صورت هوشمند عوض می کند.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
در حالت رانندگی عادی قدرت به چرخ های عقب فرستاده می شود. وزن این پورشه 1770 کیلوگرم است و نمی توان آن را خودرویی سبک وزن بر شمرد.
 
نوبت به اصلی ترین بخش این تست و بررسی، یعنی رانندگی با پورشه ماکان رسیده است.
 
واضح است که با یک پورشه طرف هستیم. فرقی نمی کند که پورشه در چه کلاسی از خودروسازی محصول خود را عرضه می کند.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
همه محصولات پورشه در بخش حس و حال رانندگی یک سرگردن از باقی رقبا بالاتر است.
 
در حالت رانندگی عادی، پورشه ماکان همانند بقیه خودروهای این رده، سواری راحت توام با آرامش را نصیب شما می کند و مشکلاتی از قبیل شتاب گیری، ضربه گیربکس، و صدای اضافی را در ماکان مشاهده نخواهید کرد.
 
سواری ماکان را نمی توان خشک و اسپرت نام گذاری کرد و پورشه برای راحتی بیشتر سرنشینان سیستم تعلیق بادی را هم به عنوان یک آپشن عرضه می کند.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
بهترین روش راندن یک پورشه در حالت اسپرت است، حتی اگر در شهر شلوغی همچون تهران زندگی می کنید.
 
در این حالت رخ واقعی یک پورشه را می توان مشاهده کرد و درواقع مهم ترین هدف خرید یک پورشه همین است.
 
تعویض دنده به کمک پدال های کوچک پشت فرمان و قرار گرفتن گیربکس و فرمان در تهاجمی ترین حالت خود از اولین تفاوت ها نسبت به رانندگی معمولی است.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
در چنین شرایطی هندلینگ پورشه در حد یک هاچ بک اسپرت بالا می رود و انگار نه انگار که در یک کراس اور نشسته اید.
 
ماکان به صورت جادویی وزن و ابعاد خود را پنهان می کند و در مقام یک رقیب برای مدل هایی همچون سری 3 و 4 در ایران ظاهر می شود.
 
تعویض دنده ها با سرعت هرچه تمام تر اتفاق می افتد و بیراه نیست اگر بگوییم سریع ترین جعبه دنده موجود در ایران بر روی این خودرو سوار شده است، اما در حین رانندگی بزرگ ترین نقطه ضعفی که می توان نسبت به این ماکان گرفت قدرت کم موتور به نسبت انتظارمان از یک پورشه است.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
در واقع هندلینگ  و سواری درجه یک ماکان 2 لیتری بر ما پوشیده نیست و بهترین گزینه در بازار ایران و حتی جهان در این کلاس به شمار می رود، اما در بحث قدرت و شتاب گیری آن چه که از یک پورشه انتظار می رود. در این خودرو جایی ندارد و از حیث میزان قدرت می توان این خودرو را با یک MG GS با قدرت 220 اسب بخار مقایسه  کرد.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
از دید ما ماکان 2 لیتری پورشه ای است که نصف آن چیزی که از یک محصول پورشه نشان انتظار می رود را برآورده می کند و به دلیل قدرت کم موتور عاجز از ارایه توانایی های ذاتی خود است.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
اگر بخواهم با مثالی این قضیه را بهتر شرح دهم، می توان به این اشاره کرد که شما یکی از محصولات شرکت اپل را خریداری می کنید، اما  به دلیل قدرت کم پردازنده از این محصول خوب و جذاب دلسرد شوید.
 
این دقیقا اتفاقی است که در مورد ماکان 2 لیتری رخ می دهد. رینگ های 18 اینچی استاندارد با لاستیک های چهارفصل، چندان مناسب جلوه این خودرو نیستند و پورشه رینگ های 20 اینچی به همراه لاستیک های اسپرت تر هم عرضه می کند که چسبندگی دوچندانی را برای این خودرو به ارمغان می آورد.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
شرایط بازار و قیمت
 
باید عنوان کرد که این پورشه بیش از 70 درصد اشتراک فنی با آئودی q5 دارد و تنها 30 درصد آن به صورت اختصاصی توسط پورشه طراحی و توسعه داده شده است.
 
بنابراین با توجه به این که اخیرا آئودی q5 در ایران عرضه شده است، می توان در آینده شاهد رقابت بین این دو برادر خوانده بود.
 
بی ام و x4 و X3 هم از دیگر رقبای این خودرو به شمار می روند که در سال های اخیر فروش قابل توجهی را در بازار تجربه کرده اند و قیمتی در حدود 300 الی 400 میلیون تومان دارند.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
آئودی Q5 نیز در حدود 450 میلیون تومان قیمت خورده است، بنابراین پورشه ماکان با قیمت 600 الی 700 میلیون تومان، عملا شانسی برای رقابت قیمتی با رقبای اصلی خود ندارد، به خصوص که در ماه های اخیر حتی شاهد عرضه لکسوس NX در دو مدل هیبریدی و توربو با قیمت حدود 350 میلیون تومان در بازار بودیم که به هرحال حق انتخاب برای مشتریان این سگمنت را افزایش می دهد.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
در چنین شرایطی با توجه به تفاوت فنی تقریبا انداک ماکان و آئودی Q5 و عدم سرویس دهی و خدمات مناسب شرکت وارد کننده، خریداران ماکان باید آنچنان علاقه مند به برند پورشه باشند که قید تمام این مشکلات را زده و با پرداخت رقمی نزدیک به 200 میلیون تومان بیشتر از رقبا به سراغ این خودرو بروند.
 
بررسی پورشه ماکان،گرانترین کراس اوور بازار
 
با این اوصاف به نظر می رسد که در ماه های آینده شاهد کاهش قیمت این خودرو در بازار باشیم، آنچنان که در اولین هفته های عرضه نیز شاهد نقل و انتقال سری اول ماکان با قیمتی در حدود 800 میلیون تومان بودیم و حالا این رقم به حدود 600 الی 650 میلیون کاهش یافته است.
 
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , پورشه ماکان , کراس اوور , بازار خودرو , خودرو لوکس , پورشه , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

فرزاد
2

خوشبختانه وقتی صحبت از قیمت جهانی و عرضه منصفانه بعضی از خودروهای معروف میشه برخی از عزیزان تو نظراتشون میگن که این خبرا حتی تو کشورهای پیشرفته و تولید کننده خودرو هم آزاد نیست، ولی اینو نمیبینن و نمیگن که چطور اون خودروها حداقل ۵ برابر قیمتی که با دلار ۳۵۰۰ و گمرک ۱۰۰ درصدی قیمتگذاری شده در بازار فروخته میشه،
آیا نظارت بر چنین محصولی با این حجم تبادل ارز و پول ملی کاری غیر ممکن است؟
اگه پول کشور از دستمال کاغذی با ارزشتر بشه و قیمت خودرو واقعی و منصفانه(مثل کشورهای اجنبی کافر) باشه مردم ما هم لااقل میتونن سوار خودروی واقعی بشن.
00:04  1395/06/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟