سقوط ۴۰% قیمت خودروهای کره‌ای

 

سقوط ۴۰% قیمت خودروهای کره‌ای

 
علاوه بر فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها، کره‌ای‌ها هم که در زمینه تولید خودرو در ایران تجربه کمی دارند، خود را آماده کرده‌اند تا با سکونت در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، به تولید خودرو بپردازند.
 
آنطور که مدیرعامل کرمان‌موتور اعلام کرده، این خودروساز داخلی با هیوندای‌موتور کره‌جنوبی قراردادی به امضا رسانده که بر اساس آن از دی تولید محصولات این خودروساز کره‌ای در ایران آغاز خواهد شد. به گفته مدیران کرمان‌موتور، در گام نخست این همکاری، تولید دو محصول هیوندای آی۱۰ و آی۲۰ در ایران آغاز خواهد شد. در نگاهی کلی خودروهای کره‌ای به دلیل ساخت زیبا، کیفیت و قیمت مناسب همواره موردتوجه مشتریان ایرانی بوده و محصولات آنها فروش خوبی در بازار ایران دارد. تنوع پایین محصولات ارائه شده در بازار ایران چه در بخش خودروهای داخلی و چه در زمینه خودروهای خارجی و وارداتی از جمله ایرادهایی است که به بازار خودرو ایران وارد می‌شود اما به نظر می‌رسد با عرضه نخستین محصولات توافق‌شده با خودروسازان فرانسوی، آلمانی و کره‌ای به بازار، سبد محصولات خودرویی از تنوع خوبی برخوردار شود. نکته اساسی در تولید این خودروها قیمت است و آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به قدرت خرید ایرانی‌ها، این خودروها قیمت بالایی دارند و باید فکری برای تولید خودروهای ارزان شود. از سویی با ورود این خودروها به بازار ایران، رقابت بین خودروهای تولید مشترک ایرانی – خارجی آغاز می‌شود و به طور قطع برنده این میدان خودروسازی است که سلیقه مشتری ایرانی را درنظر بگیرید.
 
 
طراحی خودرو ارزان برای بازار ایران
در حال‌حاضر خودروسازان فرانسوی در بخش تولید و عقد قراردادهای خودرویی پیشتاز هستند و اکنون این پرسش مطرح می‌شود که دیگر خودروسازان خارجی از جمله کره‌ای‌ها چگونه می‌توانند بر پایه رقابت موقعیت خود در بازار کشور را حفظ کنند. مدیر فروش و پشتیبانی یکی از خودروسازان خارجی در این زمینه اطمینان‌خاطر دارد و با توجه به پیش‌فروش موفق خودروهای کره‌ای در ایران، نسبت به موفقیت آنها در تولید مشترک خودرو نیز خوش‌بین است. مهدی دادفر در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند: در پیش‌فروش خودروهای وارداتی در ایران شرکت هیوندایی رتبه نخست و کیا رتبه دوم را دارد بنابراین این مسئله نشان می‌دهد مشتریان ایرانی به خودروهای کره‌ای علاقه دارند. در حال‌حاضر تنها خودرو سراتو، محصول کیا در ایران به تولید می‌رسد و باقی خودروهای کره‌ای به صورت وارداتی به کشور وارد می‌شوند. به نظر می‌رسد در همکاری جدید کرمان‌موتور و هیوندای‌موتور قرار است خودروهای این شرکت در کشور تولید شوند. وی درباره قراردادهای خودرویی که بین خودروسازان داخلی و خارجی به امضا رسیده معتقد است اگرچه ایران‌خودرو و سایپا با پژو و سیتروئن قرارداد تولید مشترک بسته‌اند و اظهارنظر درباره فعالیت آنها را باید به آینده سپرد اما تاکنون قرارداد خودرویی در کشور به امضا نرسیده که انتقال پلتفرم‌های جدید در آن اتفاق افتاده باشد بنابراین طرف ایرانی در صورت تمایل طرف خارجی به انتقال دانش فنی، داخلی‌سازی، صادرات و... در سطح حداقلی راضی می‌شوند. دادفر بزرگترین چالش کره‌ای‌ها در بازار ایران را قیمت محصولات این خودروسازان دانسته و توضیح می‌دهد: استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی از خودروهای کره‌ای نشان می‌دهد، خودروهای کره‌ای پس از ورود به بازار ایران با مشکل مواجه نشده اما امکان دارد در بخش قیمت‌گذاری با چالش روبه‌رو شوند. هر شرکتی که تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور داشته باشد، ابتدا به منفعت خود فکر می‌کند و به طور قطع کره‌ای‌ها تا جایی که بتوانند قیمتی بالا برای محصولات خود تعیین خواهند کرد. وی می‌افزاید: کره‌ای‌ها در صورتی می‌توانند بازار ایران را در اختیار بگیرند که قیمت محصولات‌شان پایین باشد. البته در تولید مشترک به صورت طبیعی قیمت خودرو نسبت به واردات کمتر خواهد بود. برای نمونه خودرو سراتو که در سایپا به تولید می‌رسد در ردیف خودروهای ارزان کیا قرار دارد که به شرط داخلی‌سازی بالا قابلیت قیمت‌گذاری تا ۳۵ میلیون تومان را دارد. این فعال در بخش خودروهای وارداتی معتقد است هر خودروسازی که بازار هدفی را برای حضور انتخاب می‌کند به طور قطع خودروهایی مناسب با آن تولید خواهد کرد. از آنجایی که بازار ایران تشنه خودروهای ارزان قیمت است، خودروسازان خارجی از جمله کره‌ای‌ها می‌توانند به این عرصه وارد شده و به طراحی و تولید خودروهایی ارزان‌قیمت برای عرضه به بازار ایران را آغاز کنند. در حال‌حاضر خودروهای شاسی‌بلند کره‌ای با بالاترین در ایران به فروش می‌رسد اما اگر این خودروها در داخل تولید شود به طور حتم قیمت‌شان تا ۴۰ درصد سقوط می‌کند.
 
 
قیمت‌گذاری مناسب در گرو تیراژ اقتصادی
همان‌طور که دادفر بر کاهش قیمت محصولات کره‌ای در بازار ایران با تولید مشترک تاکید دارد، مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو نیز حذف تعرفه را عاملی تاثیرگذار در منطقی شدن قیمت خودروهای وارداتی از جمله کره‌ای می‌داند. مهدی نیکدل در ارتباط با نوع فعالیت خودروسازان کره‌ای نسبت به اروپایی‌ها از جمله فرانسوی‌ها به صمت می‌گوید: مدل فعالیت خودروسازان کره‌ای در بخش سطح کیفی، سهام‌های بین‌المللی و... فاصله زیادی با فرانسوی‌ها ندارد حتی قیمت تمام شده محصولات کره‌ای منطقی‌تر بوده و فقط تفاوت در ساخت داخل است به گونه‌ای که فرانسوی‌های میزان ساخت داخل خودروهای خود در ایران را افزایش داده‌اند. خودروسازان کره‌ای برای تولید هر نوع کلاس خودرو باید به تیراژ اقتصادی دست یابند تا تولیدی به صرفه داشته باشند. مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو به این پرسش که شنیده می‌شود خودروهای کره‌ای در ایران نسبت به دیگر کشورها با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد، اینگونه پاسخ می‌دهد: مقایسه قیمت خودروهای وارداتی کره با ایران و دیگر کشورها نشان می‌دهد از آنجایی که تعرفه واردات خودرو در ایران بالاست، این خودروها با قیمت بیشتری به‌دست مشتری می‌رسد که اگر تعرفه‌ها را درنظر نگیریم، قیمت این خودروها با عرضه در دیگر کشورها تفاوتی ندارد. وی می‌افزاید: اگر تعرفه و عوارضی که به خودروهای وارداتی تعلق دارد، حذف شود، خارجی‌ها نمی‌توانند محصولات خود را با قیمتی بالاتر نسبت به دیگر کشورها وارد ایران کنند. حتی امکان دارد با حذف برخی آپشن‌ها، این خودروها با قیمت‌های پایین‌تری برای بازار ایران تولید شود. با توجه به بالا رفتن سطح استانداردهای خودرویی، تولید محصول با قیمتی حدود ۶ هزار دلار دشوار است بنابراین به طور طبیعی قیمت خودرو افزایش یافته است. نیکدل معتقد است خودروسازان کره‌ای برای حفظ بازار ایران در همکاری مشترک باید در انتخاب شریک و محصول مناسب دقت داشته باشند در غیراین صورت پروژه آنها در ایران موفقیت‌آمیز نخواهد بود. کره‌ای‌ها از آنجایی که تجربه همکاری و تعامل با غربی‌ها را دارند، در مذاکرات نسبت به ژاپنی‌ها راحت‌تر رفتار می‌کنند. در حال‌حاضر چینی‌ها نسبت به قراردادها بی‌تعهدی می‌کنند زیرا منفعت‌طلب بوده و به قوانین بین‌المللی پایبند نیستند. براساس این گزارش، عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای تولید مشترک از جمله کره‌ای‌ها که حضور موفقی در بازار خودروهای وارداتی ایران دارند، تنوع محصولات را بالا می‌برد و در این شرایط امیدواریم با الزام این شرکت‌ها به ساخت داخل بالا، خودروهایی که به صورت مشترک تولید می‌شوند از قیمتی منطقی برخوردار باشند.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , خودرو کره ای , کیا موتورز , هیوندای , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: m&z
0

روز به روز دلار گرونتر و قدرت خرید مردم کمتر میشه. ال 90ی که قرار بود جایگزین پیکان بشه 40 میلیون شده و قشر متوسط به بالا فقط میتونه بخره. مطمئن باشید هیچ خودرویی توان رقابت با پراید رو نخواهد داشت و حالا حالاها تولید خواهد شد
12:58  1395/07/06
پاسخ دادن
کاربر: نادر وهاب اقایی
1

از تذکرات شما ممنونم.
00:53  1392/05/08

فرزاد
5

از خداوند متعال با تمام وجود خواهم خواست که تمام مدلهای خودروهای کره،ای اصیل اعم از ۱۱۱،۱۳۲،۱۴۲،.،. از رقبای هموطن خود شکست نخورده و همچنان در راه کهکشانی خود مردمان ما را به ملکوت هدایت کنند چون تنها خواسته،ی قلبی دلسوختگان میهن همین بوده و هست،
22:28  1395/07/04
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

معقولانه تر اینه که حالا که میخوان مونتاژ کنن از مدل هایی که بازار مطمأنی دارن شروع کنن. سانتافه و سوناتا و الانترا.
یعنی برای قرارداد با هیوندای هم مافیابازی دارن در میارن؟
16:13  1395/07/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ۷ تیر : ما که به غلط کردن افتادیم ولی دوستان جی ۷ تیرماهی کسی تحویل گرفته خودرو؟
J4مشکی گیلان : عزیزان در کانالی اینستا در پیج ها اعلام کنن و مردمو اگاه کنن. هرچند کامنتارو پاک میکنن. و مسدود میکنن. ولی به همه اطلاع رسانی کنین. تجربه افراد و این این سایت رو در کامنتا کمی پیست کنین. تا مردم اگاه بشن.
J4مشکی گیلان : تازه بعد ۹ ماه ک پول خوابید موقع تحویل یادشون میاد ک ماشین ندارن و طرح تبدیل خودرو میزنن. خاک برسر پوست کلفشون بریزم. نمایندگی های فروش افرادی رو ک استخدام کردین و دروغ تبلیغ میکنن و در دسترس مردم هستن حتما مورد توجه خاص قرار میگیرن. شماها ک اون بالا بالا هستین دستمون به شما نمیرسه.فقط خدا باید شمارو بزنه. ولق اونایی ک دسترسی داریم بهشون حتما اجرای احکام میکنیم.
morteza : سلام بعد از فاکتور شدن سود تاخیر رو محاسبه میکنن؟واین که این سود چطوری واریز میشه و چقدر طول میکشه تا بدن ؟کسی که اطلاع داره جواب بده
فریبا : سلام ژیلا ببخشید شماره پذیرشتون چند بود شما؟؟ برای من ک همون واریز ۲ مرداد ساعت یازده هستم شماره پذیرشم ۱۱۹۱۵۶۰۰ ولی هنوز فاکتور نشدم متاسفانه برای شما چند بود؟؟؟
کیانوش : سلام . من الان زنگ زدم شرکت سایپا با اپراتور صحبت کردم گفت صبر کنید حتما پیام میاد .گفت روزانه برای یه تعداد میتونن پیام بفرستن و همینکارد هم انجام میدن ولی برای همه پیام میاد حتما و پول آماده داشته باشید چون فرصت واریزش زیاد نیست. بعدم گفت اینطور نیست که شما میرید برای مهر و آبان. و اصلا نگران نباشید چه بسا به شما زودتر تحویل بدن.
تی۸ : امروز پنجشنبه کسی هم پلاک شده یا امروز تعطیله پلاک نمیکنن؟
زاهد : در جواب پناهی تقریبا ۳۵ الی ۳۶دمیلیون میشه ۱۱ درصد سود مشارکت فکر نمیکنم ماهیانه باشه کلا تا اردیبهشت
تارا دستی : والا مال ما ۱۵مهره که فاکتور نشده هنوز مشخصه خر تو خره
سامانt9 : سلام دوستان کسی t9اینجا هست اگه هست ثبت نامی چه ماهی بودید وتوچه مرحله ای هستید من ثبت نام مهر بودم وفعلا هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تینا : من 1مهر فاکتور شدم کی پلاک میشه؟ بعد از پلاک کی تحویل میدن؟؟!
سعید : تکمیل وجه 28 مردا امروز فاکتور شده تبریز
سورن موتور جدید : سلام تحویلی 28 آذر فاکتور شد
علی : کی بار گیری که شما تحویل گرفتید ؟اسناد خودروتون هم اومده ؟
بهار : سلام دوستان پرداحت اولیه من 4 تیر بوده تسویه کامل 15 آذر بعد الان تو کاستومر پرداخت اولیه رو تغیر دادن زده 14 آذرچرا خب بعد من چند روزه مدارک رو تحویل دادم هنوز روی پرونده درحال تحویل میچرخه چرا تیک نمی خوره؟
31 شهریور : خردادی ها همتون فاکتور شدید؟
بهزاد : 2مهر کسی فاکتور نشد
بهرامی : بسلامتی ماشین رو تازه از ایران خودرو تحویل گرفتم پلاک بوشهر
مرتضی : خیالشون راحت شد قیمت ها را افزایش دادند حالا دیگه شروع به فاکتور می‌کنند. نفرین بر گران فروش
سجاد : سلام چه مشکل فنی داشته؟ به خودت هم گفتن؟