سقوط ۴۰% قیمت خودروهای کره‌ای

 

سقوط ۴۰% قیمت خودروهای کره‌ای

 
علاوه بر فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها، کره‌ای‌ها هم که در زمینه تولید خودرو در ایران تجربه کمی دارند، خود را آماده کرده‌اند تا با سکونت در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، به تولید خودرو بپردازند.
 
آنطور که مدیرعامل کرمان‌موتور اعلام کرده، این خودروساز داخلی با هیوندای‌موتور کره‌جنوبی قراردادی به امضا رسانده که بر اساس آن از دی تولید محصولات این خودروساز کره‌ای در ایران آغاز خواهد شد. به گفته مدیران کرمان‌موتور، در گام نخست این همکاری، تولید دو محصول هیوندای آی۱۰ و آی۲۰ در ایران آغاز خواهد شد. در نگاهی کلی خودروهای کره‌ای به دلیل ساخت زیبا، کیفیت و قیمت مناسب همواره موردتوجه مشتریان ایرانی بوده و محصولات آنها فروش خوبی در بازار ایران دارد. تنوع پایین محصولات ارائه شده در بازار ایران چه در بخش خودروهای داخلی و چه در زمینه خودروهای خارجی و وارداتی از جمله ایرادهایی است که به بازار خودرو ایران وارد می‌شود اما به نظر می‌رسد با عرضه نخستین محصولات توافق‌شده با خودروسازان فرانسوی، آلمانی و کره‌ای به بازار، سبد محصولات خودرویی از تنوع خوبی برخوردار شود. نکته اساسی در تولید این خودروها قیمت است و آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به قدرت خرید ایرانی‌ها، این خودروها قیمت بالایی دارند و باید فکری برای تولید خودروهای ارزان شود. از سویی با ورود این خودروها به بازار ایران، رقابت بین خودروهای تولید مشترک ایرانی – خارجی آغاز می‌شود و به طور قطع برنده این میدان خودروسازی است که سلیقه مشتری ایرانی را درنظر بگیرید.
 
 
طراحی خودرو ارزان برای بازار ایران
در حال‌حاضر خودروسازان فرانسوی در بخش تولید و عقد قراردادهای خودرویی پیشتاز هستند و اکنون این پرسش مطرح می‌شود که دیگر خودروسازان خارجی از جمله کره‌ای‌ها چگونه می‌توانند بر پایه رقابت موقعیت خود در بازار کشور را حفظ کنند. مدیر فروش و پشتیبانی یکی از خودروسازان خارجی در این زمینه اطمینان‌خاطر دارد و با توجه به پیش‌فروش موفق خودروهای کره‌ای در ایران، نسبت به موفقیت آنها در تولید مشترک خودرو نیز خوش‌بین است. مهدی دادفر در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند: در پیش‌فروش خودروهای وارداتی در ایران شرکت هیوندایی رتبه نخست و کیا رتبه دوم را دارد بنابراین این مسئله نشان می‌دهد مشتریان ایرانی به خودروهای کره‌ای علاقه دارند. در حال‌حاضر تنها خودرو سراتو، محصول کیا در ایران به تولید می‌رسد و باقی خودروهای کره‌ای به صورت وارداتی به کشور وارد می‌شوند. به نظر می‌رسد در همکاری جدید کرمان‌موتور و هیوندای‌موتور قرار است خودروهای این شرکت در کشور تولید شوند. وی درباره قراردادهای خودرویی که بین خودروسازان داخلی و خارجی به امضا رسیده معتقد است اگرچه ایران‌خودرو و سایپا با پژو و سیتروئن قرارداد تولید مشترک بسته‌اند و اظهارنظر درباره فعالیت آنها را باید به آینده سپرد اما تاکنون قرارداد خودرویی در کشور به امضا نرسیده که انتقال پلتفرم‌های جدید در آن اتفاق افتاده باشد بنابراین طرف ایرانی در صورت تمایل طرف خارجی به انتقال دانش فنی، داخلی‌سازی، صادرات و... در سطح حداقلی راضی می‌شوند. دادفر بزرگترین چالش کره‌ای‌ها در بازار ایران را قیمت محصولات این خودروسازان دانسته و توضیح می‌دهد: استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی از خودروهای کره‌ای نشان می‌دهد، خودروهای کره‌ای پس از ورود به بازار ایران با مشکل مواجه نشده اما امکان دارد در بخش قیمت‌گذاری با چالش روبه‌رو شوند. هر شرکتی که تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور داشته باشد، ابتدا به منفعت خود فکر می‌کند و به طور قطع کره‌ای‌ها تا جایی که بتوانند قیمتی بالا برای محصولات خود تعیین خواهند کرد. وی می‌افزاید: کره‌ای‌ها در صورتی می‌توانند بازار ایران را در اختیار بگیرند که قیمت محصولات‌شان پایین باشد. البته در تولید مشترک به صورت طبیعی قیمت خودرو نسبت به واردات کمتر خواهد بود. برای نمونه خودرو سراتو که در سایپا به تولید می‌رسد در ردیف خودروهای ارزان کیا قرار دارد که به شرط داخلی‌سازی بالا قابلیت قیمت‌گذاری تا ۳۵ میلیون تومان را دارد. این فعال در بخش خودروهای وارداتی معتقد است هر خودروسازی که بازار هدفی را برای حضور انتخاب می‌کند به طور قطع خودروهایی مناسب با آن تولید خواهد کرد. از آنجایی که بازار ایران تشنه خودروهای ارزان قیمت است، خودروسازان خارجی از جمله کره‌ای‌ها می‌توانند به این عرصه وارد شده و به طراحی و تولید خودروهایی ارزان‌قیمت برای عرضه به بازار ایران را آغاز کنند. در حال‌حاضر خودروهای شاسی‌بلند کره‌ای با بالاترین در ایران به فروش می‌رسد اما اگر این خودروها در داخل تولید شود به طور حتم قیمت‌شان تا ۴۰ درصد سقوط می‌کند.
 
 
قیمت‌گذاری مناسب در گرو تیراژ اقتصادی
همان‌طور که دادفر بر کاهش قیمت محصولات کره‌ای در بازار ایران با تولید مشترک تاکید دارد، مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو نیز حذف تعرفه را عاملی تاثیرگذار در منطقی شدن قیمت خودروهای وارداتی از جمله کره‌ای می‌داند. مهدی نیکدل در ارتباط با نوع فعالیت خودروسازان کره‌ای نسبت به اروپایی‌ها از جمله فرانسوی‌ها به صمت می‌گوید: مدل فعالیت خودروسازان کره‌ای در بخش سطح کیفی، سهام‌های بین‌المللی و... فاصله زیادی با فرانسوی‌ها ندارد حتی قیمت تمام شده محصولات کره‌ای منطقی‌تر بوده و فقط تفاوت در ساخت داخل است به گونه‌ای که فرانسوی‌های میزان ساخت داخل خودروهای خود در ایران را افزایش داده‌اند. خودروسازان کره‌ای برای تولید هر نوع کلاس خودرو باید به تیراژ اقتصادی دست یابند تا تولیدی به صرفه داشته باشند. مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو به این پرسش که شنیده می‌شود خودروهای کره‌ای در ایران نسبت به دیگر کشورها با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد، اینگونه پاسخ می‌دهد: مقایسه قیمت خودروهای وارداتی کره با ایران و دیگر کشورها نشان می‌دهد از آنجایی که تعرفه واردات خودرو در ایران بالاست، این خودروها با قیمت بیشتری به‌دست مشتری می‌رسد که اگر تعرفه‌ها را درنظر نگیریم، قیمت این خودروها با عرضه در دیگر کشورها تفاوتی ندارد. وی می‌افزاید: اگر تعرفه و عوارضی که به خودروهای وارداتی تعلق دارد، حذف شود، خارجی‌ها نمی‌توانند محصولات خود را با قیمتی بالاتر نسبت به دیگر کشورها وارد ایران کنند. حتی امکان دارد با حذف برخی آپشن‌ها، این خودروها با قیمت‌های پایین‌تری برای بازار ایران تولید شود. با توجه به بالا رفتن سطح استانداردهای خودرویی، تولید محصول با قیمتی حدود ۶ هزار دلار دشوار است بنابراین به طور طبیعی قیمت خودرو افزایش یافته است. نیکدل معتقد است خودروسازان کره‌ای برای حفظ بازار ایران در همکاری مشترک باید در انتخاب شریک و محصول مناسب دقت داشته باشند در غیراین صورت پروژه آنها در ایران موفقیت‌آمیز نخواهد بود. کره‌ای‌ها از آنجایی که تجربه همکاری و تعامل با غربی‌ها را دارند، در مذاکرات نسبت به ژاپنی‌ها راحت‌تر رفتار می‌کنند. در حال‌حاضر چینی‌ها نسبت به قراردادها بی‌تعهدی می‌کنند زیرا منفعت‌طلب بوده و به قوانین بین‌المللی پایبند نیستند. براساس این گزارش، عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای تولید مشترک از جمله کره‌ای‌ها که حضور موفقی در بازار خودروهای وارداتی ایران دارند، تنوع محصولات را بالا می‌برد و در این شرایط امیدواریم با الزام این شرکت‌ها به ساخت داخل بالا، خودروهایی که به صورت مشترک تولید می‌شوند از قیمتی منطقی برخوردار باشند.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , خودرو کره ای , کیا موتورز , هیوندای , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: m&z
0

روز به روز دلار گرونتر و قدرت خرید مردم کمتر میشه. ال 90ی که قرار بود جایگزین پیکان بشه 40 میلیون شده و قشر متوسط به بالا فقط میتونه بخره. مطمئن باشید هیچ خودرویی توان رقابت با پراید رو نخواهد داشت و حالا حالاها تولید خواهد شد
12:58  1395/07/06
پاسخ دادن
کاربر: نادر وهاب اقایی
1

از تذکرات شما ممنونم.
00:53  1392/05/08

فرزاد
5

از خداوند متعال با تمام وجود خواهم خواست که تمام مدلهای خودروهای کره،ای اصیل اعم از ۱۱۱،۱۳۲،۱۴۲،.،. از رقبای هموطن خود شکست نخورده و همچنان در راه کهکشانی خود مردمان ما را به ملکوت هدایت کنند چون تنها خواسته،ی قلبی دلسوختگان میهن همین بوده و هست،
22:28  1395/07/04
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

معقولانه تر اینه که حالا که میخوان مونتاژ کنن از مدل هایی که بازار مطمأنی دارن شروع کنن. سانتافه و سوناتا و الانترا.
یعنی برای قرارداد با هیوندای هم مافیابازی دارن در میارن؟
16:13  1395/07/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
باقری : آقایونی که بهشون برخورده بلخره باید یه فرقی باشه بین ماهایی که این همه راه پاشدیم رفتیم تا شماهایی که نشستید تو خونه راحت منتظر این هستید که ما براتون خبر بیاریم cs سؤال خیلی قشنگی پرسید هیچکدوم هم جوابشو ندادید پرسیدن اگه سایپا فراخوان داده بود که حتما باید بیاید تهران حضوری تکمیل وجه کنید یعنی انصراف میدادیدو میگفتین ما شرایط اونجا اومدن رو نداریم!!!!!!! بلخره فرقه بین کسی که وقت میذاره و دنبال حقش میره تا کسی که نشسته راحت منتظره حقشو بیان بذارن توی دستش یکی گفته که شما اگه رفتید واسه خودتون رفتید. بله درسته جواب خودتون رو دارید میدید ما واسه خودمون رفتیم نه واسه شما. شما هم واسه خودتون ارزش قائل میشدید و میومدید بنظرم خیلی مفیدتر بود اومدنش واستون انقد فکرتون درگیر نبود بخدا ماهم راهمون دور بود 12 ساعت بود ماهم مشکل داشتیم پس حداقل با این بهانه ها به شعور ماهایی که به بدبختی خودمونو رسوندیم توهین نکنین جواب سوال cs هم هیچکدوم ندادید
احسان شهیدی فر : سلام خیلی ممنون برای این مقاله خیلی خوبتون 🙏🙏🙏👌👌👌
علامت : طمع نبود، انتظار عدالتی بود که اجرا نشد! شما هم خودتو از ذوق جر نده! چون در زندگی ذوق های زیادی وجود،مجبور میشی جرو واجر بشی دایی! شعور هم خوب چیزی ،هرکسی اینجا الان ناراحته و دنبال راه چاره از این بی تدبیری نظام و دولته! تو این وسط نمک رو زخم مردم نپاش که با این کارت کمتر از اون پدرسوخته ها نمیشی که این بلا رو سر این جماعت آوردن.بشین روی حرفای مفتت فکر کن بجای جواب دادن!
ماه : سلام واقعا چرا فاکتور نمیشه ، تارا v4 تحویل اسفند بوده الان ۲ ماه تاخیر خورده ؟ چرا این ماشین که مثل v2 کمبود قطعات نداره کسی میدونه الان داره جه تاریخی فاکتور میشه
باقری : آقایونی که بهشون برخورده بلخره باید یه فرقی باشه بین ماهایی که این همه راه پاشدیم رفتیم تا شماهایی که نشستید تو خونه راحت منتظر این هستید که ما براتون خبر بیاریم cs سؤال خیلی قشنگی پرسید هیچکدوم هم جوابشو ندادید پرسیدن اگه سایپا فراخوان داده بود که حتما باید بیاید تهران حضوری تکمیل وجه کنید یعنی انصراف میدادیدو میگفتین ما شرایط اونجا اومدن رو نداریم!!!!!!! بلخره فرقه بین کسی که وقت میذاره و دنبال حقش میره تا کسی که نشسته راحت منتظره حقشو بیان بذارن توی دستش یکی گفته که شما اگه رفتید واسه خودتون رفتید. بله درسته جواب خودتون رو دارید میدید ما واسه خودمون رفتیم نه واسه شما. شما هم واسه خودتون ارزش قائل میشدید و میومدید بنظرم خیلی مفیدتر بود اومدنش واستون انقد فکرتون درگیر نبود میدونستید چیکار کنید
امیرحسین : ناراحت نباش خواهرم مشکل بخوبی وراحتی برامااسونترحل میشه نگران نباش
چانگان بی چانگان : بر اساس اعلام وزارت صمت و سخنگوی شورای رقابت از این پس فروش خودرو توسط کلیه خودرو سازان از سایت فروش خودروسازان بوده و خودرو سازان موظف هستند پس از فروش اطلاعات فروش شامل تعداد فروش و مشخصات خریداران را در سامانه یکپارچه جهت بررسی و نظارت وارد نمایند
متقاضی : خواهر ناراحت نباش. هرکس نون قلبشو میخوره انشالله که مشکل همه حل میشه . هرچی خدا بخواد همون میشه. دوستان امروز هم هیچ جواب خاصی نگرفتن پیچوندنشون اصل کاری موسوی هست ک دسترس نبوده. توکل به خدا انشالله خیره میخوان ب مرگ بگیرن ک ب تب راضی باشیم انقد تو انتظارنوک بذارن گراحتمالا افزایشی چیزی دادن صدامون در نیاد بگیم فقط بدن ماشینو
رضا دوگانه بهمن : ساناز خانم سلام ایشالله مبارک باشه ۱۵ اردیبهشت دعوتنامه میاد من بهمنی هستم اصلا ما منتظر بودیم ۱۵ اردیبهشت بیاد یه دفعه ۶ اردیبهشت ساعت ۴ بعدازضهر پیام اومد بهمن و اسفند تعداد شان کمه بهمنی ها همه یک روز اومد مال شما هم یک روز برای همه میاد ساینا میخواد دیگه دوگانه زودتر جمع کنه درود بر شما ایشالله ماشین عروس بشه
ایدا : من توشهرامام رضاغریبم کسی نداشتم که بچموبگیره مجبورم تواین شهرپرازبی رحمی بمونم ولی انقدخداهواموداشته خودش همیشه ازادماییی مثل شماcsمحافظتم کرده خودش عوضتوبده.همون حس تجربه کنی.بیرحمای خدانشناس .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام حقیقت داره میگن راهور پلاک نمیکنه؟علت چیه
علی : فقط گارانتی رنگ باطل میشه، اون هم بنظرم بدرد نمیخوره
دنا تابستون : از آنجایی که بهمن ماه پیامک دریافت کردم به عنوان اولویت اول تابستان ولی زود ظرفیت پر شد نرسیدیم تکمیل وجه کنم
اتومات30دی : ایشالا اگه خدا بخاد از فردا پسفردا باید شروع بشه به ترتیب واریزیهای 19 آذر به بعد
رضا دوگانه بهمن : مبارک باشه بهمن تا 20.2.1403 وقت داره
محمدحسن : دوستان یکیتون کم شد تبدیل زدم به کوییک،🤚🤚
فائزه : برا برگه سخا چه مدارکی لازمه شناسنامه میخوادیافقط کارت ملی کافیه لطفا راهنمایی کنید؟
ساینا بهمن : بله میتونید
فائزه : سلام دوستان من تحویلی اسفندم هنوز دعوتنامه برام نیومده میتونم الان برم برگه سخامو درس کنم که دعوتنامه اومد سریع تکمیل وجه کنم؟؟
ل : دولت ایران واقعاً با این کارش میخواد ملتو نابود کنه