نگین خودرو، نماینده رنو در ایران، امروز طی مراسمی از تازهترین محصول فرانسویها برای ایران رونمایی کرد؛ Talisman آماده است تا بازار پرفروش اپتیما و سوناتا را از آن خود کند.
اواسط 2015 رنو محصول جدیدش را به جهانیان معرفی کرد. این محصول جدید، که ابتدا در شهر تاریخی Chantilly در فرانسه رونمایی شد و سپس در نمایشگاه فرانکفورت برای نخستینبار آنرا دیدیم، رنو تلیسمان است که در کلاس سدانهای سایز متوسط قرار میگیرد و البته یک نسخه استیشن هم دارد. تلیسمان با پلتفرم جهانی CMF-CD شکل گرفته که محصول مشترک رنو و نیسان است. بعد از رنو اسپیسِ نسل پنجم حالا تلیسمان دومین خودرویی است که با این پلتفرم ساخته میشود.
معنی نامش چیست؟
Talisman هم مثل تلفظ اکثر خودروها، خواندنش قلق دارد! اگر معیارتان انگلیسی باشد یا تالیسمن یا تالیزمن صحیحتر است ولی اگر به تلفظ فرانسوی علاقه دارید باید آنرا تلیسمان صدا کنید. به هرحال در لاتین، تلیسمان به معنای سحر و جادوست و به گفته آقای کارلوس گوسن، مدیرعامل رنو، هر دو مفهوم قدرت و ایمنی در این اسم وجود دارد. هواداران رنو حتما یادشان است که یکبار دیگر هم رنو از واژه تلیسمان استفاده کرده؛ سال 2001 رنو با همین نام، خودرویی مفهومی و با ظاهری عجیب و غریب ساخت که در کلاس کوپههای 3 در جای داشت و چیدمان صندلیهای آن نیز 2+2 نفره بود.
چرا مهم است؟
تلیسمان آمده تا مشتریان خودروهای نیمهلوکس را جذب رنو کند؛ کاری که قبلا باید رنو لتیتیود و لاگونا انجامش میدادند، ولی به دلایلی نشد و حالا به تلیسمان واگذار شده است. تلیسمان بعد از رنو 18، که در دهههای 70 و 80 میلادی ساخته میشد، نخستین سدان سایز متوسط رنوست و به همین دلیل نیز محصول استراتژیکی برای فرانسویها محسوب میشود.
در چه بازارهایی نیست؟
مدیرعامل رنو در زمان رونمایی این خودرو رسما اعلام کرد که تلیسمان مانند رنو اسپیس 2015 به بازارهای راستفرمان صادر نمیشود؛ بنابراین مشتریان کشورهای ژاپن، هنگ کنگ، انگلیس، سنگاپور، مالزی، استرالیا، ایرلند، نیوزلند و ... رنگ تلیسمان را هم نمیبینند!
در چه ابعادی ساخته شده؟
وقتی میگوییم تلیسمان جایگزین لتیتیود است قطعا انتظار دارید که همان ابعاد و اندازهها را در اختیارتان قرار دهد و خوشبختانه همین اتفاق نیز افتاده است. البته اگر خیلی دقت کنید، میبینید که تلیسمان در مقیاس میلیمتری با لتیتیود متفاوت است. نکته خوب تلیسمان اینجاست که صندوقش حدود 24% بیشتر از لتیتیود گنجایش دارد.
چه ویژگیهایی دارد؟
تلیسمان با زبان جدید رنو طراحی شده؛ وجود LEDهای Cشکل روز که از بالای چراغ تا سپر امتداد یافته به تنهایی برای اثبات این موضوع کافی است! برای جذابترشدن ظاهر خودرو نیز درب موتور عضلانی شده است و قسمتهای متعدد بدنه مثل زههای اطراف پنجره و اطراف مهشکنها و همچنین خطوط افقی جلوپنجره نیز با روکش کرومی پوشانده شدهاند.
درون کابین تالیسمان شبیه رنو اسپیس است. در ردیف جلو، صندلیها 10 حالته بوده و گرمکن و مموری (با قابلیت ذخیره 6 حالت) نیز استاندارد است
مدلهای ارزانتر تالیسمان، مانیتور 4.2 اینچی دارند اما در نسخههای گرانتر، این مانیتور تبدیل به 8.7 اینچی لمسی خواهد شد ضمن اینکه سیستم چندرسانهای R-Link 2 و سیستم صوتی Bose با 13 اسپیکر دارد.
رنو میگوید تالیسمان تنها خودروی D-segment جهان است که سیستم فرمانپذیری هرچهار چرخ، موسوم به 4Control، دارد. این آپشن فقط در کره جنوبی ناموجود است. تالیسمان 10 رنگ بدنه دارد. رینگهای آن هم از 16 تا 19 اینچ متغیرند.
انجین تالیسمان استاندارد یورو6 دارد. در قویترین مدل یعنی انجین 200 اسبی، شتاب تالیسمان به 7.9 ثانیه و حداکثر سرعتش به بیش از 230 کیلومتر برساعت میرسد.مصرف ترکیبی این انجین 5.8 لیتر است.
تلیسمان به سیستمی با نام Multi-Sense مجهز است که امکان تنظیم یکپارچه اکثر سیستمها، چه در قسمت کابین و چه در قسمت فنی، را به راننده میدهد. مالتی سنس 4 حالت مختلف رانندگی شامل Comfort و Sport و Eco و Neutral دارد. رنو همچنین یک حالت دیگر هم برای آن قرار داده است تا راننده بتواند تنظیمات متناسب با خودش را در این سیستم اعمال کند.
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، دوربین عقب، آینههای تاشوی برقی با گرمکن، سقف پانوراما، تهویه سه گانه اتومات، سیستم کمکی پارک، پردههای برقی، استارت دکمهای و اتولایت ازجمله ویژگیهایی است که تلیسمان از آنها بهره میبرد.
چه پیشرانهای دارد؟
برای تلیسمان دو انجین بنزینی TCe 150 و TCe 200 وجود دارد که هردو از نوع توربوشارژند و فقط و فقط با گیربکس 7 سرعته اتومات دوکلاچه تحویل مشتریان میشود. علاوه بر این بنزینیها، رنو همچنین سه انجین دیزلی dCi 110 و dCi 130 و dCi 160 نیز برای تلیسمان تدارک دیده است که دو مورد اول با گیربکس 6 سرعته دستی استاندارد (7 سرعته دوکلاچه سفارشی) عرضه میشوند، اما انجین dCi 160 آن، که از نوع توئین توربوست، فقط 6 سرعته دوکلاچه اتومات دارد. مشخصات فنی تلیسمان برای بازار ایران در جدول زیر آمده است.
ایمن است؟
در سطح تجهیزات ایمنی، رنو برای تلیسمان از چیزی دریغ نکرده است. امکاناتی مانند کروز کنترل هوشمند، هشداردهنده تغییر لاین و نقطه کور، هشداردهنده سرعت، سیستم تابلوخوان، چراغهای گردشی، نوربالای اتومات و سنسور از ویژگیهای قابل سفارش این فرانسوی هستند.
مهمتر از همه اینها، کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه euroNCAP است. در آزمایشات این موسسه، تلیسمان در حفظ جان سرنشین 86 از 100، در حفظ جان کودک 84 از 100 و در حفظ سلامت عابر پیاده 68 از 100 گرفته است. سیستمهای ایمنی این خودرو نیز امتیاز 76 از 100 دارند.
چه قیمتی؟ با چه رقیبانی؟
تلیسمان در بازارهای جهانی باید با فولکس واگن پاسات، فورد موندئو (که در ایالات متحده با نام فیوژن فروخته میشود)، شورولت مالیبو و مزدا 6 رقابت کند، اما در بازار ایران رقیبان نامآشنایی دارد مثل تویوتا کمری، هوندا آکورد، هیوندای سوناتا ال اف و کیا اپتیما. قیمت تلیسمان به زودی اعلام میشود، اما با توجه به قیمت 27000 یورویی آن در فرانسه که تقریبا معادل 30000 دلار است و همچنین با توجه به محدوده قیمتی رقیبانش احتمالا با قیمتی در حدود 180 میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی میرسد.
بهروزرسانی: روز یکشنبه، چهارم مهرماه، نگین خودرو طی مراسمی که در تالار وحدت برگزار شد، از رنو تلیسمان رونمایی کرد. تلیسمانی که به ایران آمده است در مدل پایه با امکاناتی مانند تهویه اتومات سه گانه، استارت دکمهای، سقف پانوراما و گرمکن آینههای تاشو برقی را بصورت استاندارد دارد 165 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. تلیسمان فول آپشن نیز با تجهیزاتی نظیر هدآپ، کروز کنترل، کمکی پارک، ترمز کمکی و دوربین عقب 179 میلیون تومان قیمت دارد.