بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!

 

بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!

 
از آنجایی که عمده نقل و انتقالات در بازار مربوط به خودروهای زیر 30 میلیون تومان بوده، به‌همین خاطر ما نیز برآن شدیم تا به بررسی یکی از خودروهای نسبتا پرفروش در این حیطه بپردازیم.
 
تیبا محصولی از سایپاست که عنوان دومین خودروی ملی را از سال 88 تاکنون یدک می‌ کشد. از آن‌ جایی که این رده قیمتی در بازار از تنوع بسیار کمی برخوردار بوده، تیبا توانست در همان ابتدا با وجود هجمه انتقاداتی که بر آن وارد بود، جایگاه نسبتا پایداری برای خود در میان مردم کسب کند و به آمار فروش خوبی دست یابد.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
بهتر است چند سالی را به عقب برگردیم، درست زمانی که بازار خودروهای ارزان قیمت به‌شدت تشنه تنوع بود، یعنی اوایل سال 88 که در همان سال، خودرویی تازه متولد شده در یکی از دو غول خودروسازی کشور پا به این عرصه بی رقیب گذاشت.
 
آن روزها مردم تیبای کنونی را با نام مینیاتور می‌شناختند که با شعار زیبای ایرانی به همگان معرفی شده بود.
 
کمی بعد در پی رهنمود مقام معظم رهبری، نام این خودروی سدان کوچک و شهری به تیبا تغییر یافت.
 
تیبا در واقع روی پلتفرم S81 (یا X200) یا پلتفرم ارتقا یافته پراید تولید می‌ شود. به‌همین خاطر می‌ توان اندازه آن‌را ما بین پراید و ریو که هردوی این خودروها از محصولات پرفروش در بازار هستند، دانست.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
همانطور که گفتیم شعار سایپا برای معرفی این خودرو کمی مخاطب را به فکر فرو می‌ برد، زیرا در اولین برخورد با تیبا، چیزی به عنوان زیبایی ایرانی چشمان شما را خیره به خود نمی‌کند.
 
طراحی خارجی این خودرو با وجود خطوط و منحنی‌های فراوان از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نبوده. طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) به‌همراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف ژاپنی آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته، به همین خاطر بازهم نمی‌توان به لغت ‌”ایرانی” که در شعار تبلیغاتی بکار رفته اعتماد کرد.
 
در واقع ظاهر تیبا ماحصل همکاری چند تیم خارجی و مهندسین ایرانی است. اگر بخواهیم ظاهر تیبا را مورد ارزیابی قرار دهیم، بی انصافی است که فقط به نکات منفی و نقاط ضعف آن بپردازیم. نمای جلوی تیبا که دارای خطوط برجسته روی کاپوت است، از طرحی آیرودینامیک برخوردار بوده که می‌توان حدس زد هدف از ارائه این طرح از تیم طراحی، هرچه تهاجمی‌تر نشان دادن این خودروی کوچک بوده.
 
جلوپنجره کوچک و کسل‌کننده تمامی زحمات این تیم را برباد داده و درست زمانی که چراغ‌ها خودنمایی می‌کنند، جلوپنجره و سپر همه تصاوراتی که در ذهن شکل گرفته‌اند را بهم می‌ ریزند.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
اما در نمای جانبی می‌توان نوآوری را مشاهده کرد که تا آن لحظه در هیچ‌یک از محصولات سایپا مشابه آن را ندیده بودیم و آن‌هم خطوط برجسته‌ایست که روی گلگیرهای خودرو نقش بسته‌اند و امضای جناب هاراد محسوب می شود.
 
شاید وجود این خطوط و همچنین المان‌های دیگری که در طرح بکار رفته‌اند باعث شده تا ابتدا نام این خودرو را مینیاتور گذاشتند. نمای پشت خودرو در اولین نگاه شما را به‌یاد خودروی محبوب و دوست‌داشتنی مزدا 323 می‌ اندازد که تا حدودی بر جذابیت تیبا افزوده است.
 
اما با کمی ریزبینی متوجه خواهید شد که همان عدم ظرافتی که در ابتدای مطلب به‌آن اشاره کردیم، سبب تفاوت و محبوبیت این‌ دو خودرو می‌شود.
 
تیبا در چهار تیپ گوناگون از طرف سایپا به مشتریان عرضه می‌شود که هیچ یک از آن‌ها از لحاظ فنی و ظاهری با یکدیگر تفاوتی ندارند.
 
این مدل ها تنها در ارائه برخی از امکانات با هم تمایز دارند، اما پس از این‌که این خودروی نه چندان زیبا توانست در بازار اسم و رسمی برای خود کسب کند، سایپا اقدام به عرضه نسخه ها‌چ‌بک این خودرو کرد که با وجود رقیبانی همچون ام‌وی‌ام 110، پراید 111 و البته پژو 206 ( با کمی ارفاق) توانست خود را در دل جوانان، به‌خصوص خانم‌ها جای کند
تیبا هاچ‌ بک که تحت عنوان تیبا 2 به بازار عرضه می‌شود، در حال حاضر با قیمتی حدود 28 میلیون تومان و با اختلافی حدود 2 میلیون تومان نسبت به مدل صندوق‌دار به دست مشتریان می‌رسد.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
تیبا صندوق‌ دار از لحاظ کابین دارای فضایی نسبتا مناسب بوده که این امر برای قسمت پشتی نیز صادق است، اما تیبا 2 به علت تغییراتی که در بدنه صورت گرفته و به‌ علت وجود لولای در پنجم یا همان در صندوق، از فضای کمتری برای سر سرنشینان عقب برخوردار است و این تنها تفاوت در زمینه فضای داخلی کابین مدل صندوق دار و هاچ بک است.
 
با این حال، فضای بار مناسبی برای آن تعبیه شده که جوابگوی نیاز خانواده‌های ایرانی است.
 
فضای داخلی تیبا
 
زمانی‌ که به کابین تیبا قدم می گذاریم از شدت سادگی و قدیمی بودن طراحی شوکه می شویم، زیرا فضای کلی اتاق و فرم داشبورد، شباهت‌های زیادی با پراید‌های سری جدید دارد.
 
تیبا خودرویی است که در ساخت آن از قطعات پراید و ریو و قطعات اختصاصی خودش استفاده شده است.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
زمانی که داخل خودرو می‌نشینید این موضوع را به‌خوبی می‌توانید لمس کنید، زیرا می‌توان رودری‌ها را نسخه ارتقا یافته رودی پراید دانست و همچنین صندلی‌هایی که از ریو به امانت گرفته شده تا راحتی و آسایش سرنشینان تضمین شود، گواهی بر این ادعا بوده.
 
کیفیت قطعات و متریال بکار رفته در کابین و داشبورد در حد و اندازه خودرویی در بازه 25 تا 30 میلیون تومان نبوده که همین موضوع کمی مشتریان را آزرده خاطر می‌سازد. کیفیت پایین داشبورد سبب می‌شود تا با کارکرد خودرو در بازه زمانی کوتاه به سروصدا بیافتد.
 
امکانات و تجهیزات تیبا
 
از خودرویی در این رده انتظار امکانات رفاهی زیادی نمی‌رود، به همیین خاطر تیبا نیز مانند سایر رقبا از همین تجهیزات معمولی و بعضا ابتدایی بهره می‌گیرد که می‌توان به‌طور مثال به‌موارد زیر اشاره کرد.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
کیسه هوای سرنشین و راننده، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، ترمز ABS، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، پخش MP3 و شیشه‌های برقی جلو. البته علاوه‌بر این‌ ها می‌توان موارد دیگری از قبیل آینه‌ های برقی، شیشه برقی عقب، کیت گازسوز و … را نیز به‌ صورت سفارشی به لیست امکانات آن افزود.
 
مشخصات فنی تیبا
 
تیبا در هر دو مدل صندوق‌دار و هاچ‌بک از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری بهره می‌گیرد که در واقع می‌توان آن را همان موتور پراید دانست که توست شرکت مگاموتور و یک تیم آلمانی (FEV) دچار تغییراتی از قبیل افزایش حجم و تغییر در نسبت تراکم شده است.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
موتور 1503 سی‌سی تیبا در نسخه‌های اولیه توانایی تولید 80 اسب‌ بخار را داشت که اخیرا با بهینه‌سازی مجددی که روی آن‌ صورت گرفته، این عدد به 87 اسب افزایش یافته است و البته از این نظر بین منابع مختلف اختلاف عددی به چشم می خورد و معلوم نیست بلاخره 87 اسب بخار صحیح است یا 80 اسب بخار.
همچنین گشتاور 106 نیوتن‌متری آن نیز به 126 نیوتن‌متر ارتقا یافته که همین موضوع سبب شده تا سوار بهتری مخصوصا در سربالایی‌ها ارائه شود.
 
این بهینه‌سازی در تغییر ضرایب جعبه‌دنده نیز مشاهده می‌ود که همه این‌ها در نهایت شتاب قابل قبولی را برای تیبا به‌ارمغان آورده‌اند، تا جایی که می‌توان تیبا را از نظر شتاب برتر از پژو 206 تیپ 2 دانست.
 
پشت فرمان تیبا
 
با استارت زدن پیشرانه تیبا متوجه این می‌ شویم که کابین به‌خوبی عایق ‌بندی نشده و صدای موتور به ‌صورت محسوسی در اتاق شنیده می‌شود. این موضوع با حرکت کردن و بالا رفتن دور موتور تشدید هم می‌ شود.
 
چیزی که عجیب است اینکه صدای موتور تیبا از پراید هم بیشتر است در حالی که تیبا به عنوان یک خودروگران قیمت تر اصولا باید از عایق بندی بهتری برخوردار باشد.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
برای شروع دنده یک معمولا به ‌سختی جا می‌رود که این موضوع عموما در اکثر تیبا ها مشاهده می‌شود، تا جایی که خودروهای صفر کیلومتر در همان ابتدای کار مجبور به تعویض دیسک و صفحه کلاچ می‌شوند.
 
با این حال با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت یک و فشردن پدال گاز، شتاب قابل قبولی را از آن احساس می‌کنیم، سواری تیبا را نمی‌توان خیلی متمایز از پراید دانست با این وجود در مسیرهای ناهموار سیستم تعلیق کمی بهتر عمل کرده و ضربات کمتری را به کابین وارد می‌ کند.
 
سیستم ترمز نیز همانند پراید در بخش جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای است که با توجه به قدرت موتور و وزن حدودا یک تنی تیبا، عملکرد نسبتا خوبی را از خود به جا می‌گذارد، چرا که نسبت به ترمز پراید اندکی بزرگتر و قدرتمند تر شده است.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
بهتر است برای بالا بردن راندمان موتور و حفظ سلامت آن، در سرویس‌های دوره‌ای که انجام می‌شود، از روغن موتورهایی با کد 10W40 و همچنین روغن گیربکس 75W90 استفاده شود.
 
مصرف سوخت این سدان کوچک در شهر حدود 9.6 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده که این عدد در جاده به 5.7 لیتر نیز کاهش می‌یابد. در مجموع به‌طور میانگن می‌توان مصرف 7.1  لیتری سوخت را به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی با تیبا را تا حدودی مناسب دانست.
 
لازم به‌ذکر است که تیبا از نظر استاندارد آلایندگی، توانسته استاندارد یورو 4 را دریافت کند که از این نظر می‌ تواند توجه طرفداران حفظ محیط‌زیست را به ‌خود جلب کند.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
تیبا از نظر هندلینگ و پایداری مانند پراید می تواند احساس اعتماد به نفس را به راننده منتقل کند، اما واقعیت این است که میزان چسبندگی چرخ های این خودرو ارتباط زیادی به جنس و مدل تایرها دارد و توصیه می کنیم به جای تایرهای چینی برای چنین خودروهای سبک وزنی از تایر های با کیفیت و نو ایرانی یا نمونه های خارجی استفاده کنید.
 
می‌ توان از نظر مشخصات فنی تیبا را با تمام ضعف‌ ها و کم و کاستی‌هایش گزینه‌ ای نسبتا مناسب در این بازه قیمتی دانست، اما برای تیبا 2 که از قیمت بالاتری برخوردارد است، شرایط بازار چندان جالب به نظر نمی رسد.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
در واقع به‌دلیل نبود انتخاب‌ های بیشتر در این کلاس، تیبا 2 به‌ناچار و از روی اقبال به خودرویی پرفروش تبدیل شده که اگر کمی منطقی‌تر به این موضوع بخواهیم نگاه کنیم، در می‌ یابیم که با پرداخت چنین مبلغی گزینه‌های بهتر و ایمن ‌تری نظیر سمند SE خریدی معقولانه ‌تری نسبت به تیبا به ‌نظر می ‌رسد.
 
هزینه های نگهداری و عیوب فنی تیبا در بلند مدت
 
تیبا همچنین از نظر هزینه های نگهداری و در دسترس بودن خدمات نمی تواند با رقبای خود مقابله کند. چرا که این خودرو در واقع نه به اندازه پراید با فراوانی قطعات یدکی و مکانیک روبروست و نه به اندازه محصولات خانواده پژو 405 و سمند در بازار شناخته شده است.
 
در سال های اول عرضه تیبا، می شد این ضعف را به تازه بودن خودرو در بازار نسبت داد اما حالا پس از گذشت 7 سال، کمبود برخی از قطعات یدکی در شهر های بزرگ و بروز مشکلات شایع الکترونیکی جز نقطه ضعف شرکت سازنده چیز دیگری را نشان نمی دهد.
 
برای مثال سوختن مجموعه پشت آمپر و مدار برق کشی سیستم استارت، خرابی استپر موتور، 
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
در واقع خودروسازان ایرانی هر بار که دست به ارتقاء قطعات فنی خودروهای پر تیراژ خود زده اند، نتوانستند رضایت مشتریان از نظر خدمات پس از فروش و قطعات یدکی را تامین نمایند.
 
این مشکل نه تنها شامل حال موتور ارتقاء یافته تیبا می شود بلکه محصولات ایران خودرو نظیر سمند های مجهز به موتور ملی (EF7) و پارس های XUM و 206 های مجهز به سیم کشی ایرانیزه شده را نیز در بر می گیرد.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
بنابراین تیبا از نظر هزینه های نگهداری برتری محسوسی به پراید ندارد و حتی با مشکلات بیشتری از نظر دوام و تعمیرات مواجه است.
 
از طرف دیگر این خودرو از نظر ایمنی نیز شرایط روشنی ندارد و طبیعتا نمیتواند جای خالی ریو (با حدود 3 ستاره ایمنی) را پُر کند، بنابراین انتخاب تیبا به عنوان یک خودرو ایمن تر و گران قیمت تر از پراید برای استفاده جاده ای نیز توجیهی ندارد.
 
در واقع سایپا برای تولید تیبا هدف گذاری صحیحی را به عنوان ارتقاء ارزان قیمت پلت فرم پراید انجام داده است اما در اجرای این هدف گذاری در خلق یک خودرو واقعا بهتر با مشکل مواجه شده است و حالا تیبا به خودرویی سردرگم بین پراید اقتصادی و پر فروش و پژو 405 قدیمی و پرطرفدار مبدل شده که در واقع ویژگی های مثبت هیچ یک از این دو خودرو را به شکل کامل و صحیح ارائه نمی دهد.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
در ادامه این پروژه، سایپا امسال مدل ساینا را به عنوان فیس لیفت تیبا بر روی خط تولید می برد که بازهم مزیتی فنی خاصی نسبت به تیبا ندارد و تنها تحولی در حد تغییرات جزئی بدنه و داشبورد بر روی تیبا محسوب می شود.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
این روزها ارزان ترین مدل های تیبا (برای مثال مدل 88 یا 89) با قیمتی در حدود 15 میلیون تومان قابل خرید است که تنها حدود 1 الی 2 میلیون تومان گرانتر از پراید هم مدل خود برآورد می شود.
 
بنابراین با توجه به اختلاف قیمت 4-5 میلیونی نمونه صفر کیلومتر دو خودرو، می توان گفت که افت قیمت تیبا در بازار بیش از پراید است و همین نکته از عدم موفقیت این خودرو به عنوان جایگزینی شایسته برای پراید حکایت می کند.
 
بررسی بلند مدت تیبا؛ زیبای ایرانی!
 
اما سایپا می تواند با افزایش کیفیت و امکانات این خودرو و بهبود مشخصات ایمنی تیبا، عملا کفه ترازو را از پراید به سمت تیبا سنگین تر کند تا با کاهش تیراژ پراید، رفته رفته این خودرو را با تیبا یا ساینا جایگزین کند، اما آنچه از شواهد امر مشخص است اینکه چنین برنامه ای در اولویت سایپا نیست و این خودروساز بیشتر قصد دارد تا تیبا و ساینا را در حد واسط بین پراید و ارزان ترین خودروهای چینی مونتاژی این شرکت (برلیانس H220 و H230) قرار دهد.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , تیبا , سایپا , تیبا2 , بازار خودرو , بررسی تیبا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

17 نظر

حسین
5

ببینید بنده خودم 9 سال پراید داشتم که صفر خریده بودم. حدود یکسال هم 405 داشتم و الان سمند ef دارم. واقعیتش تمام ویژکیهای پراید دیگه دستم اومده. همسایه اپارتمانم تیبا داره. خدایی و الحق و ولانصاف موقعی که استارت میزنه همون صدای موتور پراید رو داره. دنده ماشینش هنوز هم بعد 60000 کارکرد سفت جا میره و موقع کلاچ گرفتن قژ قژ میکنه. همون دردها و مشکلات پراید. دور موتور که از 3000 بالاتر میره ادم احساس میکنه الانه که موتور بترکه.
09:38  1395/10/17
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
28

دیجیاتو مقاله های خوبی داشت ولی این پر از اشتباه است که چند مورد می نویسم:1-برای سفت بودن دنده یک،تعویض دیسک و صفحه کلاچ را نوشته اند.در حالی که این به دلیل طراحی دنده برنجی های گیربکس است.2-کیفیت پایین قطعات و متریال داخلی را در حد 25 میلیون ندانسته اند.گویا فراموش کرده اند به داخل تندر 38 میلیونی نگاه کنند.3-قدرت موتور را 80 تا 87 گفته,که اگر سایت مگاتور یا دفترچه راهنمای تیبا را خوانده بود متوجه درستی 80 می شد.4-گشتاور اولیه را 106 نوشته اند ولی از همان ابتدا 122 بوده است.5-گفته اند جای خالی ایمنی ریو را نمی گیرد.یادشان رفته که بیشتر ریوها نه ایربگ داشتند و نه ای بی اس.6-هندلینگ تیبا سبک وزن را مانند پراید گفته،ولی وزن تیبا در حد 206 است نه پراید.7-ایراد سوختن پشت آمپر و سیم کشی را در هیچ کامنت مصرف کننده ای ندیده ام.
23:31  1395/07/09
پاسخ دادن
مهدی
11

پاسخ شما بسیار دقیق و حرفه ای بود قربان. سپاسگزارم.
با اجازه شما اضافه کنم که نویسنده مطلب کم لطفه در توصیف شرکت FEV.
شرکت FEV آلمان که طراح این موتور است جزء متخصصین طراحی موتور در دنیا به شمار امده و مدیر عامل آن در تمامی رد های دایلمر (مرسدس) مدیریت کرده و سپس هدایت این شرکت را به عهده گرفته.
این فرد پروفسور Stefan Pischinger هم اکنون استاد دانشگاه فنی و مکانیک آخن آلمان و به تازگی یکی از پیشرفته ترین شرکتهای موتور برفی خودروهای سنگین را نیز خریداری کرده است.
توجه دوستان را به این نکته جلب میکنم که دانش عظیم مهندسی پشت موتور تیباست.
00:00  1395/10/17

قاسم
7

اینکه شرکتهای خودروسازی فقط بفکرجیب خودشونندواز انحصار ورانت دولتی وغیردولتی استفاده میکنند وسعی درکاهش هزینه (با قطعات ارزان) وحذف اپشنهای خودرو وافزایش قیمت سالی چند بار هستند شکی نیست،از طرف دیگرهم نمایندگیهاشون به شغل شریف دلالی وارتباط با نمایشگاه داران ودلالان خودرو جهت فروش خودروهایی که طالب بیشتری دارند مثل۱۱۱ ودک کردن مردمی که برای تعمیرخودروهاشون را به انجا میبرند،وتحمیل هزینه های غیرضرور به انها همشکی نیست.وقتی بازارخودروکاملا دستشان است چه نیازی به افزایش کیفیت وبکارگیری قطعات خوب ومرغوب وجلب رضایت مشتریان دارند.فقط رقابت بین خودروسازان داخلی وخارجی وحذف عوارض ویا عوارض درسطح جهانی میتواند نظرمشتریان را جلب کند.
22:42  1395/07/09
پاسخ دادن
صادق
21

بنده سال ۹۳ یه تیبا صفر کیلومتر خریدم و یک ماه پیش فروختمش. موارد خرابی این ۲سال رو بدون کم و کاست ذکر میکنم
خرابی تعویض سنسور میل بادامک ۲ بار
خرابی و تعویض سیستم جلوبندی یک بار
خرابی و تعویض پمپ قفل مرکزی دربهای جلو ۲ بار
خرابی و تعویض سیستم پخش یک بار
خرابی و تعویض چراغ سقف یک بار
خرابی و تعویض فلاشر یک بار
زوزه گیربکس که هیچ گاه درست نشد
صدای قرقر کلاچ که هیچ گاه درست نشد
روغن ریزی موتور که تعمیر شد
کم کردن روغن موتور که هیچ گاه تعمیر نشد
سوت کشیدن ترمزها که تعمیر نشد
اشکال سیستم قفل مرکزی در باران شدید
لازم به ذکر است که خودرو در زمان فروش ۲۳ هزار کیلومتر کار کرده بود و طی این ۲ سال ۵ بار به نمایندگی برای تعمیرات مراجعه کردم
پیروز باشید
15:02  1395/07/09
پاسخ دادن
حسن
9

بیان قشنگی بود.مختصر و مفید
20:37  1395/07/09

تیبا سوار
9

کدوم تولید داخلی .هر جاش دست بزاری عاریه گرفته شده از یک ماشینه دیگه است.چه تیبا چه رانا چه سمند..
14:30  1395/07/09
پاسخ دادن
فرزاد
4

یک ماه پیش پسردایی بنده خودروی ایرانی خودش رو کنار جاده پارک کرده بود که یک رأس تیبا با سرعتی بالای ۱۰۰ تا از پشت زد به ماشین ما و بعدش کاشف بعمل اومد که ترمز بریده که واسه ایران هیچ عیبی نداره ولی سؤالی که پیش میاد اینه؛ آیا تییا کیسه هوا داره و عمل نکرده یا کلا همین مدلیه و برای کاهش هزینه،ی مالک دست نخورده باقی میمونه!؟
خوشبختانه من و پسردایی وقتی از خودروی خودمون پیاده شدیم و فهمیدیم که زنده‌ و سالمیم برای شرکت تولید کننده تییا دعای خیر کردیم اما سرنشینان تیبا رو نمیدونم!
13:54  1395/07/09
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
8

شما بشنو و باور نکن!اون راننده حواسش جای دیگه بوده که اومده زده،بعدش هم تقصی را انداخته گردن ماشین زبان بسته ههخخ!!مث اپراتورهای کامپیوتر که یه زمانی همش می گفتند سیستم اشتباه کرد!!
18:36  1395/07/09

وحید
13

حداقل پراید پدر مادر داره و توسط کمپانی عظیمی مثل فورد طراحی شده و زیر نظر کمپانی مطرحی مثل کیا موتورز به اینجا رسیده و اگر ایران دستکاریش نمی کرد و ما ایرانی ها هم به عنوان اس یو وی آفرود ازش استفاده نمی کردیم یک عمر ماشین بود ولی تیبا از کجا اومده ؟
02:01  1395/07/09
پاسخ دادن
saeid
10

اینا مردم واسشون مهم نیست پول مردم واسشون مهمه
تقصیر اینا نیست تقصیر خودمونه که این چنین محصولاتی رو خرید می کنیم
و باعث می شیم باز هم تولید کنن.
01:23  1395/07/09
پاسخ دادن
همایون
5

این که شد تخریب !!!
الان این مزایای تیباست ؟
خرابی گیربکس-در واقع خودروسازان ایرانی هر بار که دست به ارتقاء قطعات فنی خودروهای پر تیراژ خود زده اند، نتوانستند رضایت مشتریان از نظر خدمات پس از فروش و قطعات یدکی را تامین نمایند.
22:18  1395/07/08
پاسخ دادن
قاسم
11

اضافه کنید زوزه کشیدن گیربکس،قیژ قیژ درهنگام دنده عقب زدن، قرقرکلاج که با گرفتن کلاج قطع میشه،نامناسب بودن مونتاژ بدنه، روغن ریزی دربعضی از انها، عدم طراحی اگزوز مناسب وبه ارامش نرسیدن گازهای خروجی ازموتور درنتیجه صدای زیادهنگام دورموتوربیش از سه هزار،عدم بالانس چرخهای خودرو که تمامی خریداران مجبور به بالانس کردن چرخها میشند.مصرف زیاد بنزین درشهر.صدا دادن تقه شدید هنگام عبور از سرعت گیرها ، حس ناخوش آیند هنگام دورزدن وپیچاندن فرمان تا انتها وعیوب کلی وجزیی دیگر
23:53  1395/07/08

همایون
4

فقط رانا
07:44  1395/07/09

همایون
9

به اسم من نظر ندید...من رانا نگفتم همه خودرو های داخلی ما دچار نقص هستند ،اینا هر سال یه چیزی یادشون میوفته که به خودرو اضافه کنند - قشر متوسط جامعه چیکار کنند ؟
همه خودروهای داخلی ما از 20 میلیون به بالاست و تیبا در محدوده قیمت خودش نسبت به پراید بهتره-الان طوری شده که با 20 تومان اجبار میکنند که بری پراید بخری اگر هم پول نقد داشته باشی و بخوای بری با 20 تومان خودرویی بخری که سمند باشه پژو باشه یا.... اونا هم مدل پایین هستن و هزار تا خرج داره تا باید خرجشون کنی تا سر پا بیاد-پس بهتره خودروی صفر داشته باشی از این مطمئن هستی که خرجش نسبت به مدل قدیمی کمتره-خودرو های ما از 30 به بالاس من خودم تیبا ثبت نام کردم چون یه کارمند معمولیم و ندارم بیشتر از این برای ماشین ثبت نام کنم-ما آدما از رو اجبار میریم سراغ هر چیزی چه دزدی-چه قاچاق-چه خرید همچین خودروهایی که به زور تولید میکنند و مردمو مجبور به خریدش
13:30  1395/07/09

همایون
6

داداش من یه همایون دیگه ام هم اسمیم. در پیج رانا فعالیت میکنم
15:27  1395/07/09

کاربر: تیباران
8

شما پول خرید تیبا را در حد ماشین دست دوم پراستهلاک پژو گفتی.اینم من بگم که شما حتی اگر ماشین صفر پژو از ایران خودرو خرید کنی،با اینکه کلی گرانتر است ولی باز هم هیچ تضمینی بر کارکرد درست اش نمی باشد.سندش هم کامنت های ایرادهای گوناگون نوشته شده خریدارانش در همین سایت است.
18:42  1395/07/09

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اذر : مثل نقی معمولی گفتی ، کتکش بزنم آروم شم
J4 : ما همچنان منتظریم ۱۴ آبان شاسی شده الان نزدیکه ده روزه رو صدور پلاک مونده و زرده امروز زنگ زدم نمایندگی میگه صدور پلاک شاید سه هفتم طول بکشه دیگه واقعا کلافم
J4مشکی گیلان : اقا اینایی ک میگن شاسی شده من فک کنم تعدادی نیروهای خودشونن ک امید بدن مردم اسم بنویسن چون کرمان موتور داره افزایش قیمت میزنه مردم دوبباره بیان اسم بنویسن و یسال بعد تحویل بدن. والی من ۳۱ خرداد j4 مشکی اسم نوشتم تو مرحله تکمیل وجه مونده. مردم گول نخورین. خیلیا اینجا حتی شاسی نشدن و در مرحله تکمیل وجه با اینکه خرید نقدی هست موندن. و بلاتکلیفن ک حتی ماشین بهشون بدن. گول نخورید مردم اسم ننویسین. ما شکار شدیم شما حواستون باشه.
علی : عزیزان اینجا کسی نیست که طرح پیش فروش جایگزینی ایران خودرو برنده شده باشه؟ اگه هست و پیگیری کرده که قراره کی پیامک تحویل ماشین بیاد ی خبری خیر امواتش به ما هم بده
علی : سلام دوستان من شاهین دستی ثبت نام کردم ولی چندروز پیش اطلاعات برگشتی خودرو ساز زده شاهین اتومات الان تکلیفم چیه کجا باید اعتراض کنم لطفا راهنمایی کنید
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : وضعیت خودروی مشتری سایپا را تو اینترنت جستجو کتید بعدش (شماره پذیرش، شماره درخواست و کدملی و شماره شناسنامه را بزنید تو اون صفحه وضعیت مشتری هست
علیرضا : سلام جناب شما شاهین دستی ثبت نام کردید که اطلاعت برگشتی خودرو ساز زده شاهین اتومات یا از اول اتومات بودید من دستی زده بودم الان اطلاعات برگشتی خودرو ساز اتومات زده چه جوریه؟
امیر کرمی : سلام من ۹ ساله دارم با۳۳۰کار میکنم با گیریبکس تند رو خدا بر کتش بده هرچی میخوای بار بزن اویکو فقط راننده خودش و میخواد کسی که با اسکانیا کار کرده ماشین اویکو بهش نون نمیده چون اویکو سوار میخواد جون میده برا سرما و بخوای یه جا رو کم کنی بخوای قدرت نمایی کنی
X5 : سلام لطف میکنید بگید از کدوم شهر هستید؟؟
X5 : سلام برادر شما از کدوم شهر هستید؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : دوستان عزیزتحویل 30 بهمن راامسال تحویل میدن یامیشه سال بعد
آریزو 5 همدان : منم تحویلم 3 مهره . مدارک اومده قسط هم داریم پرداخت میکنیم ثبت نام 20 اسفند
امیر : آقای ویسی مگه دی ماه فاکتور شده یا تحویل دادن که اضافه گرفتن
آریزو 5 همدان : دوستان آریزو5 که تحویلشون 20 شهریور به بعد هست حتما فردا زنگ بزنند نمایندگی ببیند مجوز خوردن یا نه بعد بیاید اینجا خبرش رو بدید. مرسی
آریزو 6 پرو : سلام دوستان کسی میدونه آریزو 6 پرو تا می مجوز خورده
مهدی : ممنون کی دعوتنامه بهمن میاد
محمد رضا : داداشت تحویلی کی بود ؟!؟
ویسی : آره تحویل 30دی 52میلیون به خاطر افزایش قیمت گرفتن
ویسی : سورن دوگانه
علی : ممنون کی ماشین دستمون رامیگیره قبل عیدیابعدعید