تولید مستقل رنو در ایران

 

تولید مستقل رنو در ایران

 
 با امضای توافق‌نامه میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت رنو، برای اولین بار، حضور مستقل یک خودروساز خارجی در صنعت خودروی کشور کلید خورد. طبق این تفاهم‌نامه که در حاشیه نمایشگاه خودروی پاریس به امضا رسید، سایت بن‌رو به‌عنوان آورده سازمان گسترش، در اختیار رنو قرار می‌گیرد. برای فاز اول این همکاری طی سال 2018، تیراژی 150 هزار دستگاهی در نظر گرفته شده که قرار است در ادامه به سالانه 300 هزار دستگاهبرسد.
 
دنیای اقتصاد: با امضای تفاهم‌نامه مشترک میان رنوی فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، یکی از وعده‌های دولت یازدهم در خودروسازی محقق شد تا برای اولین بار، فعالیت مستقل یک شرکت خارجی در صنعت خودرو کشور کلید بخورد.دیروز و در حاشیه نمایشگاه 2016 خودرو پاریس، با حضور مسوولان بلندپایه وزارت صنعت،معدن و تجارت ایران و مدیران ارشد رنو، تفاهم‌نامه‌ای مشترک میان این خودروسازفرانسوی با ایدرو امضا شد. در این نشست که محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت و منصور معظمی مدیرعامل ایدرو به همراه کارلوس گوسن مدیرعامل رنو-نیسان و همچنین پیمان کارگر مدیرعامل رنوپارس، از جمله چهره‌های شاخص آن بوده‌اند، تفاهم‌نامه مشترک میان رنو و ایدرو نهایی شد و دو طرف قرار است فعالیت مشترک خود را در قالب جوینت ونچر پیش ببرند. آن طور که منابع آگاه می‌گویند، دو طرف قرار است در آینده شرکتی مشترک راه اندازی کرده و برنامه‌های خود را در قالب آن پیش ببرند. اگرچه ایدرو و رنو پیش‌تر نیز به واسطه قرارداد پلت‌فرم مشترک X90، شرکتی مشترک به نام «رنوپارس» را تاسیس کرده‌اند، با این حال در شرکت جدید، سهم خودروساز فرانسوی بیش از گذشته است. بر این اساس، گفته می‌شود رنو سهمی 60 درصدی را در شرکت مشترک خواهد داشت و ایدرو به سهمی تنها 40 درصدی قناعت کرده است. نکته مهم دیگر در مورد تفاهم‌نامه رنو و ایدرو این است که شرکت «بن رو» (زیرمجموعه سایپا) به‌عنوان آورده ایدرو، برای تولید محصولات جدید رنو در ایران، انتخاب شده است. به‌عبارت بهتر، طبق تفاهم‌نامه امضا شده، بن رو به رنوی فرانسه واگذار شده است. اما بنابر روایت خبرگزاری آسوشیتدپرس، طبق توافق رنو با ایدرو، قرار است سالانه 150 هزار دستگاه خودرو در قالب تفاهم‌نامه ایدرو و رنو در ایران به تولید برسد که داستر جدید و سیمبول اولین خودروهای تولیدی به‌شمار می‌روند. بر این اساس، این دو محصول از سال 2018 تولید می‌شوند و رنو برای اولین بار در ایران، شبکه توزیع مستقل خود را خواهد داشت. آن طور که این خبرگزاری از قول کارلوس گوسن مدیرعامل رنو-نیسان عنوان کرده، «ایران در سال 2020 تقاضایی بالغ بر 2 میلیون دستگاه خودرو خواهد داشت و این پتانسیل‌ها، بازار این کشور را غیرقابل انکار می‌کند.»
 
همچنین محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه رنو و ایدرو، گفت که سهم رنو در این سرمایه‌گذاری، ۶۰درصد و سهم طرف ایرانی ۴۰ درصد در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه مشترک رنو و ایدرو دو فاز دارد، تاکید کرد «برای فاز اول، تولید ۱۵۰ هزار دستگاه در سال و برای فاز دوم تیراژی 300هزار دستگاهی لحاظ شده است.» به گفته نعمت زاده، با احتساب تولید خودروهای تندر-90 و ساندرو و همچنین محصولات جدید، سبد خودروهای رنو در ایران به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسید.اما امضای این تفاهم‌نامه در حالی است که انتظار می‌رفت رنو ابتدا با خودروسازان ایرانی به توافق رسیده و قرارداد امضا کند، با این حال خودروساز فرانسوی پروژه بزرگ خود یعنی «فعالیت مستقل در ایران» را زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، کلید زد. هرچند به باور کارشناسان، تفاهم رنو و ایدرو به معنای فعالیت مستقل این خودروساز در ایران است، اما این موضوع نافی همکاری مشترک رنویی‌ها با ایران خودرو و گروه سایپا نیست. در واقع تفاهم‌نامه با ایدرو، بخشی از پروژه رنو در ایران است، چه آنکه این خودروساز فرانسوی قصد دارد علاوه‌بر فعالیت مستقل در کشور، به‌طور همزمان با ایران خودرو و سایپا نیز شراکت کند. با این حساب، همچنان باب مذاکره و همکاری رنو و غول‌های جاده مخصوص باز است و شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور، قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای مشترک میان آنها به امضا برسد.
 
اتفاق بزرگ رخ داد
 
اما جدای از اینکه سرنوشت رنو با خودروسازان ایرانی در نهایت به کجا خواهد رسید، اتفاق بزرگ و مهمی که رخ داده، فعالیت مستقل یک خودروساز خارجی در کشور است. هرچند ایدرو و رنو در بحث «تولید» به نوعی با یکدیگر به‌طور مشترک کار خواهند کرد (زیرا بن رو آورده ایدرو محسوب می‌شود)، با این حال اتفاق اصلی در حوزه فروش و خدمات پس از فروش رخ خواهد داد. آن طور که کارشناسان می‌گویند، تفاهم‌نامه رنو و ایدرو به معنای فروش و خدمات پس از فروش مستقل این شرکت در ایران است. به‌عبارت بهتر، رنو می‌تواند به واسطه این تفاهم‌نامه، کل سیستم فروش و خدمات پس از فروش محصولات تولیدی‌اش (در بن رو) را خود به دست گرفته و در مسائلی مانند قیمت‌گذاری، تامین قطعات و سیستم‌های نوین خدماتی، به میل و سلیقه خود رفتار کند. این موضوع به خصوص در حوزه قیمت‌گذاری می‌تواند به نفع مشتریان ایرانی تمام شود، چه آنکه رنویی‌ها معتقدند محصولات فعلی آنها در ایران (آنهایی که ازسوی خودروسازان ایرانی عرضه می‌شوند)، با قیمتی بالاتر از آنچه مدنظر این شرکت است، به فروش می‌رسند. با این حساب، انتظار می‌رود محصولات آینده رنو در ایران دارای قیمتی واقعی‌تر باشند و این موضوع با استقبال مشتریان روبه‌رو خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , رنو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

حمید
0

اگه ایرانخودرو و سایپا آدم باشن و سنگ اندازی نکنن و بذارن رنو به صورت مستقل تو ایران فعالیت کنه اونوقت هم کیفیت ها در حد اروپا میشه و هم قیمت گذاری عادلانه میشه و هم خدمات پس از فروش بهتری ارائه میشه.
ایشا الله که اینجوری بشه.
08:05  1395/07/11
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
10

ای کاش بتونه قیمت گذاریه مستفل هم داشته باشه
21:18  1395/07/10
پاسخ دادن
حسین
1

ببینیم و تعریف کنیم!
18:05  1395/07/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : مرسی امین جان ، از دوستانی کسی دیگه ای هست که سود تاخیر براش درست محاسبه نشده باشه؟
محسن : برای منهم فاکتور شد ۳ بهمن تکمیل وجه کردم. ۷ بهمن سخا
X5 : قیمت بازار x5 مدل ۴۰۳ رنگ مشکی ۲۱۰۰ سفید ۲۱۵۰ دوستان در این آشفته بازار دقت کنید کلاه سرتون نره
میلاد : من الان وضعیتم دقیقا مثل شماست. این دیگه خیلی نامردیه چون اگر سود تاخیر ندن ۴۰ ۵۰ تومن میکنن تو پاچه ما. در صورتی که برگه ای که از نمایندگی دارم زده سود ۲۱ درصد. به نظر من باید با همین برگه شکایت کرد ازشون. مگه میشه بزنی زیر قرارداد. تلگرام بهم یه مسیج بده @Miladmk69
Amin : کاملا درست میگی ۳۰ بهمن که مالیاتش مشخصه چقدره ما چرا باید مالیات سال جدید و بدیم ولی بیمه رو حتی اگه بهمن ماشین و میدادن ما باید امسال بروزش میکردیم
شاهینG ۱۴آذر : ۱۴آذرتکمیل وجه کردم همانروزسخاتحویل دادم رفتم شرکت گفت سانروف ندارن فعلا تحویل نمیدن کلا هرماشینی ک سانروف داره اطلس شاهین جی خبری نیست
X5 : سلام دوستان امروز من داشتم از بندر عباس برمیگشتم سمت نائین نزدیک های یزد یک تریلی j7 وx5دیدم نشد از راننده بپرسم برا کجا هست شما هم توی راه ماشین دیدید
X5 ثبت نامی 25شهریور : چیزی نمیگیرن چون اخرین روز فاکتور شدی موندی بعد عید وقت نکردن برات بیمه را بزنن
حامد : برای منم برگشت اماده تخصیص انشالله زودترفاکتوربشه براهمگی
حسین : پلاک های ماشین های تحویل امسال باید 1404 باشه. بعید می‌دونم این موضوع رعایت نشه. درصورت عدم رعایت پیشنهاد میکنم تحویل نگیرید و شکایت کنید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضی : باید ببرید ملاک محاسبه اصلا از زمان ارائه برگه سخا هست
اریز5 : سلام بله سایت از دیروز عصر مشکل داره برای من هم باز نمیشه.
سپیده x : سلام اره سایت خرابه منم نتونستم وارد بشم
مهدی : سلام دوستان من تازه با این صفحه آشنا شدم 28بهمن تکمیل وجه کردم تحویل اسفند ماه هستم خواستم بدونم حدودا کی فاکتور میشم و مدل 1404 هست یا نه واینکه تا چه تاریخی سایناsفاکتور شده ممنون میشم هر کی اطلاعات داره جواب بده
کوییک : یه وسال حتما باید این برگه سخارو ببریم نمایندگی یا همون اینترنتی انجام دادیم کافیه؟
تحویل بهمن : درود به همگی دوستان چرا مرحله آماده برای تحویل می‌چرخه الان چندین روزه بارگیری نمیکنن ؟
22مهر : شاید این جمعه بیاید
کامبیز : مگه نمد نداره؟نمایندگی که میگفت خودش داره و نیاز به پرداخت هزینه نیست
امیر : شما بخاب پای طلا بنده تو کار صفر فروشی هستم شغلم اینه طلا برای چیمه اگه اینطوری بود الان پولداری مملکت همه چیشون میفروختن از کارخونه بگیر تا خونه میدادم طلا
هفته چهارم آذر 403 : پذیرش اردیبهشت 1403: از شما را تحویل دادند؟میشه لطفا شماره پذیرشتون را بگین ، کی تکمیل وجه کرده بودید؟