قرارداد با فرانسه ما را خودروساز می کند؟

 

قرارداد با فرانسوی ها ما را خودروساز می کند؟

 
دومین قرارداد صنعت خودروی ایران با شرکت رنو، 9 ماه پس از اجرایی شدن برجام به امضا رسید تا وارثان دومین صنعت بزرگ ایران، همچنان فرانسوی ها باقی بمانند. اما بسیاری از منتقدان معتقدند هیچ یک از این قراردادها به خودروساز شدن ایران نمی انجامد و تکرار همان راه قدیمی است. 
شرکت ایکاپ حاصل مشارکت ایران خودرو و پژو است و شرکت بی نام دیگری نیز از پیوند ایدرو به عنوان یک نهاد دولتی با رنوی فرانسوی شکل گرفته است. در قرارداد نخست مشارکت 50 50- به پیش رفته و قرار است چند مدل خودرو از دل شرکت ایکاپ به بازار ایران تحویل شود و در قرارداد دوم، سهم فرانسوی ها به سهم ایدرو می چربد و علاوه بر تولید دو مدل خودروی نه چندان جدید، برای نخستین بار مدیریت فروش و خدمات پس از فروش به خارجی ها سپرده شده و همچنین مرکز تحقیق و توسعه ای نیز متولد خواهد شد. حالا کارشناسان با همین مرور ساده و مقایسه این قراردادها با راهکارهای خودروساز شدن ایران، می گویند بعید به نظر می رسد که هر یک از این قراردادها به خودروساز شدن صنعت ایران بینجامد.
 
گرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شروطی از جمله 40 درصد ساخت داخل محصولات و 30 درصد صادرات محصولات مشترک تولید شده را برای توسعه صنعت خودرو با شکل گیری قراردادهای این چنین گذاشته است اما از آنجایی که ضمانت اجرایی محکمی برای آنها دیده نشده و همچنین پلتفرم های موجود در این قراردادها تا زمان صادرات قدیمی خواهند شد، نمی توان امیدوار بود راهی که امروز صنعت خودرو در مشارکت با خودروسازان خارجی در پیش گرفته، به خودروساز شدن ایران منجر شود.
 
شهرام آزادی، استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «برای توسعه صنعت خودروی ایران دو راه وجود دارد. نخست تعاملات شرکت های خودروساز ایرانی با خودروسازان جهانی و دیگری اقداماتی که تحت برند داخلی برای توسعه و به روز شدن صورت می گیرد. هر دو این اقدامات مورد نیاز است اما باید توجه داشته باشیم به اینکه در قالب این قراردادها و مونتاژ محصولات یا داخلی سازی آنها با درصد کم، صرفاً منجر به خودروساز شدن ما نمی شود.»
 
او می افزاید: «گرفتن امتیاز از این قراردادها به توانمند شدن صنعت خودروی ایران منجر می شود، اما برای خودروساز شدن نیاز به توسعه سطح تکنولوژی خودروسازان داخلی و بالا رفتن دانش فنی است. همچنین باید به نقش زنجیره تأمین توانمند داخلی نیز توجه کرد. بنابراین به روز شدن خودروسازان و قطعه سازان داخلی در کنار هم، آن هم با سرمایه گذاری مناسب، راهی است که به توسعه صنعت خودرو می رسد.»
 
آزادی با بیان اینکه مشارکت با خودروسازان خارجی، داخلی ها را ناچار به بالا بردن کیفیت خواهد کرد، اظهار می کند: «اگر ما می خواهیم خودروساز شویم، باید سرمایه گذاری های اصلی را به سمت تولیدات برند داخلی ببریم.»
 
امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره در گفت وگو با «فرصت امروز» تصریح می کند: «قرارداد پژو همان مسیر قبلی را طی می کند.
 
برای خودروساز شدن ما باید با خودروسازان جهانی به نحوی جوینت شویم که انتقال تکنولوژی و پلتفرم به ایران صورت بگیرد. سرمایه های خارجی باید به سمت قطعه سازی و خودروسازی برود و نه صرفاً برای مونتاژ یک محصول.»
 
او ادامه می دهد: «برای خودروساز شدن ما باید محصولات را برای بازارهای جهانی تولید کنیم، اما آیا این پلتفرم ها تا زمان رسیدن به میزان ساخت داخلی مناسب و صادرات، هنوز هم قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارند؟»
 
شاید تنها راه خودروساز نامیدن یک کشور را داشتن پلتفرم مخصوص دانست؛ راهی که صنعت خودروی ایران سال هاست تلاش می کند در جهت آن گام بردارد با صرف هزینه و زمان زیادی هنوز هم به طور کامل به آن دست پیدا نکرده و در قراردادهای مشارکت با خودروسازان فرانسوی نیز دست کم تاکنون چنین موضوعی دیده نشده است.
 
 
 
 

منبع

فرصت امروز

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سیتروئن , پژو , رنو , تولید خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی شاهین اتوماتیک 90 روزه : مبارکه. امروز فاکتور شدید یا دیروز؟
J7 صادرات : سلام امروز ماشین ما فاکتور شد
علی اس ۵ : ببخشید شما ثبت نام چه روزی بودید؟
چنگیز : سلام دوستان بنده ثبت نامی سورن پلاس دوگانه طرح یکپارچه موعد گفتن تابستان 1403 سوالم اینه که پول رو واسه چه موقع باید آماده کنم همون تابستان پول میگیرن یا بهار؟؟؟
یوسف : سلام دوستان بالاخره بعداز ماه ها انتظار امروز ماشینم و تحویل گرفتم آرزوی این روز رو برای تک تک دوستانم دارم تارا اتومات v2سفید رنگ موعد تحویل 26 دی ماه 1402 و امروز 23اردیبهشت 1403 بعد از چهارماه تاخیر ماشین و تحویل گرفتم
S3 ابان : بنده دقیقا همینجوریم... واقعا این انتظار خسته مون کرد
مهدی s5 26 مهر : زمان ثبت نام و رنگ چی بود
J7 مشکی : ثبت نام ۲۴ مهر همه ی مدارک ماشین ۴۰ روز قبل اومده فعلا تحویل ندادن. دوستان از وضعیت تحویل j7 خبر دارین اعلام بکنید. امروز سه تا تریلی J7 ازادراه تهران ساوه بود هم مشکی بود هم سفید البته بیشتر مشکی بود.
اس 5 22مهر : چند مهر بودید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
طاها : کی گفته ؟ همین حرف تو هم خودش شایعه هست
علیرضا : کدوم شهری شما؟
7 : خرید نقدی کردیم مدارک ماشین هم با پست اومده کی تحویل میدن؟
X22 shz : صدای مشتری ساعت 14 گفت هیچ مجوزی امروز صادر نشده. طبق معمول هم گفتن تحویل شما تیر هست و تمام
علیرضا : سلام از زمانیکه پلاک بناممون ثبت میشه تا زمانیکه ماشین‌رو تحویل میگیریم چقذر زمان میبره ،؟؟
دی بویین زهرا : 21فروردین دعوت نامه 10 اردیبهشت تخصیص 11فاکتور حضوری زدم ثبت شد و16پلاک و17 غروب پیام اومد برای روز و ساعت برای حضوری ثبت کردم برای 18 تاریخ 17 شب حرکت به کاشان 5صبح رسیدم 8صبح هم ماشین رو تحویل گرفتم وحرکت به بویین زهرا انشالله که قسمت شما عزیزان باشه برای اطلاع دوستان گزارش دقیق رو برای شما دادم یا حق ❤❤❤❤❤❤
یوسفی : سلام من امروز 096550زنگ زدم گفت واسه اسفندی ها بازه ی زمانی مشخصی نیست که کی دعوتنامه بیاد
مهرداد ef7 بنزین تحویل اردیبهشت : سلام من امروز نمایندگی بودم میگفت الان تحویل دهه اخر بهمنه تا برشسه به ما اردیبهشتیا میکشه آخر خرداد یا اوایل تیر البته نمیدونم ef7 که دیگه تولید نمیشه چرا معطل می کنن؟؟؟؟؟؟؟؟
a baba : سلامت باشید هنوز خیر
رانا پلاس بهمن‌ماه : سلام 21 فاکتور شدم23همین الان پلاک شدم جهت اطلاع دوستان