خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
دوئل فرانسویها در بازار خودرو ایران
1395/07/14
10:00
دوئل فرانسویها در بازار خودرو ایران
در شرایطی که پژو توانست چندین ماه زودتر از رنو قرارداد خود با خودروسازی ایران را امضا کند، با این حال برنامه رنوییها برای عرضه نیم میلیون محصول به بازار کشور، زنگ خطر را برای هموطنش به صدا درآورده است.طبق تفاهمنامهای که میان رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به امضا رسیده، این خودروساز فرانسوی قصد دارد بهتدریج تیراژ محصولات خود در بازار ایران را به نیم میلیون دستگاه برساند. این رقم علاوه بر خودروهای آینده رنو مانند سیمبول و داستر، محصولات فعلی این شرکت در ایران را نیز شامل میشود. بهعبارت بهتر، رنوییها قصد دارند مجموع تیراژ محصولات خود در خودروسازی ایران را به 500 هزار دستگاه در سال افزایش دهند.این در شرایطی است که طبق گفته مقامات ارشد پژو، این شرکت تیراژ خودروهای خود را در ایران طی سال 2021 به 200 هزار دستگاه خواهد رساند. آن طور که ژان کریستف کمار قائم مقام گروه خودروسازی پژوسیتروئن اخیرا اعلام کرده، پژو بهتدریج تیراژ محصولات جدید خود در ایران را افزایش داده و به 200 هزار دستگاه خواهد رساند.
طبق قرارداد ایران خودرو و پژو، این شرکت فرانسوی سه محصول جدید شامل 2008،208 و 301 را بهتدریج راهی بازار ایران خواهد کرد و در ادامه دو مدل دیگر به نامهای 308 و 508 را نیز در اختیار مشتریان ایرانی قرار خواهد داد.در این بین، مدلهای 301 و 208 و 2008 و احتمالا 308، در ایران خودرو تولید و مدل 508 از طریق واردات تامین خواهد شد. هرچند در حال حاضر محصولات دیگری نیز با برند پژو در ایران به تولید میرسند، با این حال تقریبا همه آنها قدیمی شده و به احتمال زیاد تا دوسه سال آینده امکان تولید نخواهند داشت. به عنوان مثال، پژو 405 و پارس، محصولاتی متعلق به سالها قبل هستند که با توجه به ورود خودروهای جدید به بازار در آیندهای نزدیک، باید تکلیفی برای آنها مشخص شود. با این حساب پژو نمیتواند برای رقابت با هموطنش رنو و البته سایر خودروسازان در راه ایران، چندان حسابی روی این محصولات باز کند.
این در حالی است که محصولات فعلی رنو در ایران، مانند تندر-90 و ساندرو، به نسبت سایر خودروهای تولید داخل، جدید بوده و با توجه به سطح کیفی قابلقبول شان، میتوان به تداوم تولید آنها تا چند سال دیگر امید داشت. البته طبق برنامه رنو، قرار است ساندرو بهتدریج جایگزین تندر-90 شود و این یعنی، رنوییها برای بازار آینده خود در ایران، چندان حسابی روی تندر-90 باز نکردهاند.البته رنو یک برگ برنده مهم نیز در رقابت با پژو دارد و آن، عرضه محصول ارزان قیمت خود یعنی «کوئید» به بازار ایران است. با توجه به آنکه قدرت خرید حدود 80 درصد مشتریان ایرانی، متناسب با بازار زیر 50 میلیونیها است، عرضه کوئید (که گفته میشود بین 25 تا 30 میلیون تومان قیمت خواهد داشت)، شرایط در این بخش از بازار را به نفع رنوییها تغییر میدهد.
از طرفی، اگرچه پژو برای رقابت در بازار ایران، روی محصولات وارداتی خود نیز حساب باز کرده، با این حال رنو نیز از چند سال پیش، این حربه را در دستور کار خود قرار داده و طبعا آن را گسترش نیز خواهد داد. بهعبارت بهتر، با در نظر گرفتن مجموع برنامههای خودروسازان فرانسوی در ایران، بهنظر میرسد باز هم رنو برنامه گستردهتری برای بازار ایران داشته و در آیندهای نه چندان دور، جای هموطنش را در این بازار خواهد گرفت. با این حساب، بازار داخلی که هماکنون در انحصار نسبی پژو قرار دارد، رفته رفته جای بیشتری برای رنو باز خواهد کرد و این یعنی، کامل تر شدن انحصار فرانسویها در صنعت و بازار خودرو ایران. بهعبارت بهتر، با فعالیت مستقل رنو در خودروسازی ایران، اتفاقی که در بازار خودرو رخ خواهد داد، تنگ تر شدن حلقه انحصار خودروسازان فرانسوی است که تبعات مثبت و منفی خاص خود را بهدنبال خواهد داشت. جدا از اینکه فعالیت مستقل رنو در ایران، چه فوایدی برای بازار داخل داشته و تا چه حد میتواند شعله رقابت با پژو را برافروختهتر کند، مساله مهم دیگر شکسته شدن انحصار فرانسویها در این بازار به واسطه حضور سایر خودروسازان معتبر دنیا است.
در واقع اگرچه فعالیت مستقل رنو را بسیاری از کارشناسان مفید میدانند، با این حال این اتفاق زمانی خوشایندتر خواهد شد که رقابتی سازنده و در جهت منافع مشتریان ایرانی، میان خودروسازان فرانسوی و سایر برندهای خودروساز دنیا (در ایران) شکل بگیرد.به اعتقاد کارشناسان، اگر خودروسازان دیگری مانند فیات، فولکس واگن و نیسان که ظاهرا مذاکراتی میان آنها و خودروسازان داخلی در جریان است، راهی کشور شوند، آنگاه با توجه به وجود رنو و پژو، رقابتی که همگان منتظر آن هستند، در بازار خودرو کشور شکل خواهد گرفت. در این مورد، فربد زاوه کارشناس خودرو کشور میگوید: اگر رنو بتواند قیمتها را در سطحی رقابتی نگاه دارد، فروش محصولات قدیمی در خودروسازان دولتی به شدت تحت شعاع قرار میگیرد و بخش عمده این فشار به محصولات پژو که قیمت بالایی دارند، وارد خواهد شد. وی با اشاره به اینکه رنو نیز باید خود را برای رقابت با سایر خودروسازان در راه ایران، آماده کند، میافزاید: ورود محصولات ارزان قیمت هیوندایی و شرکت خصوصی شده «گروه بهمن» و همچنین حضور قریبالوقوع فولکس واگن در ایران، عوامل خارجی هستند که رنو را مجبور میکند برای دستیابی به هدف تیراژ نیم میلیونی خود، چابک شده و صدای مشتری ایرانی را رساتر بشنود. به گفته زاوه، در غیر این صورت، دستیابی به این هدف بزرگ (تیراژ نیم میلیونی) به سادگی میسر خواهد بود.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
پژو
,
رنو
,
تولید خودرو
,
سایپا
,
بازار خودرو
,
ایران خودرو
,
پارس خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
1 نظر
کاربر: نوید جهرمی
1
لاقل بعد از این همه مدت، با زبون بی زبونی اعلام کردن و قبول کردن که ما خودروسازنیستیم و نخواهیم شد. فقط در این مدت مونتاژ کار بوده ایم و خواهیم بود.
00:05 1395/07/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
11 نظر
محمد-::::::::
11 نظر
سوم بهمن
2 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
95 نظر
لر بختیاری
19 نظر
پارسا.
18 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
تبدیلی sr3
: نمایندگی رستمی شیراز ماشینا بدون پلاک و حتی بدون بیمه ارسال میشن
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
فاطمه
: تاراv1 تحویل 6 تیر امروز فاکتور شد.
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
مهدی شاهین پلاس
: 50 درصد شامل میشه ینی اگه 100 تومن گرون شده 50 تومن بهتون تعلق میگیره البته سود مشارکت هم نمیدن بهتون
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
داریوش
: امروز گفتن دولت افزایش قیمت را ممنوع کرده نگران نباشین
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
شاهین پلاس تحویل مرداد
: افزایش قیمتی که زدن به ماهایی که یه مرحله پرداخت کردیم و منتظر پیامک تکمیل وجه هستیم هم شامل میشه ؟؟؟ :-(
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
حسینی
: سلام شرکت نود روز کاری اول که سود نمیده بعداز اون نود روز پنج شنبه جمعه ها وروز تعطیل سود نمیده یعنی اگر اذر تکمیل وجه کردی تازه سه ماه تو تاخیر هستی
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
حسینی
: سلام والله من موندم چیکار کنم نه نمایندگی جواب میده نه سایپا برای شاهین Gامروز نمایندگی کرمان به من گفت احتمال زیاد برای شهریور بشه ماشین شما من فروش فوری هستم دوازده اذر تکمیل وجه کردم سایپا میگه قطعه نداریم مشکل ترمز رفع نشده
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
T9 اسفند ماه
: درود خدایی راست میگی واقعا تحویل گرفتی ثبتنام کی بودی امیدوار شدیم
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
پاسخ به شاهین اتومات
: عزیزم اون سود مشارکتی که شما میگی برا پیش فروش ما اذرماهی ها همه قیمت قطعی تحویل ۹۰ روزه ایم و ۳۶ درصد سود تاخیر داریم نه مشارکت
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
سودابه
: سلام منم 24 اسفند تکمیل وجه کردم، سخا 19 اسفند خبری از فاکتور نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا
محمد751
: سلام فک کنم فردا طرح تبدیل تک سوز ها تموم بشن مجدد پیش فروش اسفند رو فاکتور کنن . البته فک میکنم
ساینا
علی 30 بهمن
: کسی میدونه برگه سبز چه مدت بعد هز تحویل خودرو میدن ؟واسه کهرت سوخت حتما باید برگه سبز باشه؟ اقاتوحید خواهش میکنم جواب بده
ساینا
محمد
: چقدر خوب ان شاالله چرخش براتون بچرخه ما تکمیل وجه 7 اسفند هستیم هنوز فاکتور نکردن بی وجودا زندگیم داره از هم میپاشه
دنا 1.7
محمد
: سلام تحویل 31 شهریور هستی پیش فروش بودی چند روز مونه به تحویل ماشین دعوت نامه برات اومد من که موعد تحویلم 11مهر کی برام دعوت نامه میاد؟
ساینا
محمد
: داداش خوبه شما هنوز 27 اسفند تکمیل وجه کردین خیلی نشده ما 7 اسفند تکمیل وجه کردیم هنوز فاکتور نشده
سورن ELX EF7
امیر
: طرح مادران تحویلی 19 خرداد هنوز فاکتور نکردند این دزدا
ساینا
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند
: من که به 136 و 124 زنگ زدم شکایت کردم
سایپا کوییک
کویک جی ایکس ار
: سلام من ثبت نام مرداد طرح عادی ،تحویل اسفند بودم و 12 اسفند تکمیل موجودی کردم و تا الان که چهارماه و نیم می گذره هنوز در حال تخصیص هست ،جی ال ایکس نقره ای مشکی. مشخص نیست تا چه تاریخی تحویل داده سده؟
دنا 1.7
سپهر دنا آپشنال
: خودکشی نکنی یه وقت . فکرشو از سرت بیرون بیار تا این روزا هم عین برق و باد بگذره . چیزی دیگه نموده آخه تا تحویل .فوقش نهایتا تا 20 روز دیگه
سایپا کوییک
کوییک gxrl
: منم دقیقا همین تاریخم ولی هنوز بعد 4 ماه هنوز فاکتور نشده