جایگاه رضایت مشتری نزدخودروسازان

 

جایگاه رضایت مشتری نزدخودروسازان

 
همواره از یک سو شنیده‌ایم خودروسازان صدای مشتریان را نمی‌شنوند یا رفتاری در خور شأن و منزلت با مشتریان انجام نمی‌دهند. گویی اصلا خواست مشتری چیزی است و تولیدات خودروسازان چیزی دیگر؛ اما از دیگر سو هم خودروسازان همیشه بر اهمیت مشتری تأکید کرده‌اند؛ برای نمونه هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو همواره رضایت مشتری را محور اصلی تمام برنامه‌های این شرکت عنوان کرده است و مهدی جمالی، مدیرعامل گروه سایپا هم گفته که سیاست اصلی سایپا، رضایت کامل مشتریان خواهد بود. اما آیا این گفته‌ها نشان‌دهنده برداشته‌شدن قدمی در مسیر رضایت مشتری بوده است؟ رضایت مشتری امروزه در صنعت خودروسازی جهان نقش برجسته‌ای دارد.
 
بهترین شاخص سنجش در پیشرفت و توسعه صنعت خودرو، میزان رضایت مشتری است. اگر بخواهیم نقش و جایگاه مشتری را در صنعت خودروسازی ایران دسته‌بندی کنیم، به نظر می‌رسد حداقل باید از چهار دوره نام برد:
دوره نخست: پیش از انقلاب، دوره دوم: پس از انقلاب اسلامی تا سال ١٣٧٠،  دوره سوم: از سال ١٣٧٠ تا ١٣٩٠، دوره چهارم: از سال ٩٠ تا کنون در دوره نخست، خودروسازی در ایران، بیشتر به خودروسازی اقماری شبیه است؛ یعنی شرکت‌هایی همچون سیتروئن، جیپ، شورولت، هیلمن هانتر و... به تأسیس و راه‌اندازی خطوط تولیدی خود در ایران همت گماشتند.
 
در این دوره صنعت خودروسازی ایران بر مبنای همان استاندارهای کشور مبدأ حرکت می‌کرد و بر همین اساس رضایت مشتریان در صنعت خودروی این دوره هم به علت تازگی موضوع تولید خودرو در ایران و هم به علت سطح توقعات آن دوره و هم به علت رفتار خودروسازان بر مبنای استاندارهای شرکت مبدأ در سطح خوبی قرار داشته است. 
 
در دوره دوم و با وقوع دو پدیده مهم، یعنی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی صنعت خودروسازی تمام ارتباطات قبلی خود را از دست می‌دهد و از یک صنعت ضروری برای زیست مردم، به یک صنعت تشریفاتی تبدیل می‌شود. براساس همین نوع نگاه تقریبا دو دهه صنعت خودرو در یک وضعیت به‌شدت وخیم و در حالت رکود به سر برده است. در این دوره رضایت مشتری کم‌رنگ‌ترین موضوع مورد توجه خودروسازان بوده است. دوره سوم با پایان جنگ و عزم ایران برای سازندگی پس از جنگ فرا‌می‌رسد،
 
ارتباطات ازدست‌رفته قبلی تا حدودی برقرار می‌شود. صنعت خودرو سعی در تطبیق بیشتر خود با آنچه در دنیا اتفاق افتاده است می‌کند. مفاهیم و واژگان جدیدی به ادبیات خودروسازان سرازیر می‌شود، اما به نظر می‌رسد به یک دلیل بسیار مهم بسیاری از واژگان از‌جمله رضایت مشتری از حد معنای کلمه‌ای خود فراتر نمی‌رود؛ علت را باید در نداشتن تعادل بین عرضه و تقاضای بازار خودروی ایران دید.
 
در همین دوره، سیاست‌ورزان تصمیم می‌گیرند برای صیانت از طفل خودروسازی ایران دیوار بلندی از تعرفه به دور این صنعت بکشند و این یعنی تنها راه تأمین خودرو از قِبل دو غول بزرگ خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو. این دو، روزبه‌روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و از ادبیات تازه و جدیدی استفاده می‌کنند، اما مردم همچنان ناراضی از دو خودروساز راضی وطنی.
 
شاید بتوانیم بگوییم آغاز دوره چهارم رضایت مشتری در صنعت خودروسازی ایران، بی‌ارتباط با رکود چند سال قبل صنعت خودروسازی نباشد. با اشباع بیشتر، بازارها و خودروسازان دریافتند آنچه می‌تواند حیات و ممات آنها را در خطر افکند، همین مشتریان هستند.
 
اگر حرف آنها به‌خوبی شنیده نشود ممکن است سهم عمده‌ای از بازار را از دست بدهند؛ بنابراین کم‌کم شاهد اتفاقات نادر در صنعت هستیم؛ برای مثال مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان وطنی برای اولین‌بار در تاریخ صنعت خودروی ایران به صورت تمام‌قد از مشتریان پوزش خواست و گفت: «در گذشته اکثر محصولات شرکت ما با کیفیت مناسب تحویل مشتریان نشده که من به نوبه خود از مشتریان محترم این شرکت عذرخواهی می‌کنم».
 
خودروسازی ایران با آغاز دوره چهارم در ابتدای راه بسیار دشوار و پرمنفعتی قرار دارد. ایجاد مراکز ارتباط با مشتریان یا همان (CRM) اقدامی جدی در توجه بیشتر به نیازهای مشتریان تلقی می‌شود. مسلم آن است که صنعت باید تابع مشتری باشد؛ هم از نظر طراحی، هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت. انطباق هرچه بیشتر صنعت با خواست و نظر مشتری می‌تواند هر صنعتی را دگرگون کند. نکته بسیار مهم در تعیین جایگاه مشتری در حوزه صنعت این است که بدانیم باید بین رضایت مشتری در بازارهای صنعتی نسبت به بازارهای مصرفی وجه تمایزی قائل شویم و آن وجه تمایز در این است که عرضه‌کننده صنعتی برای سنجش رضایت با یک گروه و سیستم خریدار روبه‌رو می‌شود، نه با یک فرد.
 
در حقیقت تولید‌کنندگان با سازمان مشتری (customer organization) طرف هستند، نه با یک مشتری. تفاوت در این است که در بازار صنعتی، هدف از خرید، تقویت خطوط تولید است، ولی در بازار مصرفی هدف، برآورده‌شدن نیازهای شخصی افراد است؛ بنابراین تمییز این دو مفهوم و گام‌نهادن در مسیر رضایت مشتری در بازارهای صنعتی، گام بلندی است که امیدواریم خودروسازان این گام را هرچه زودتر بردارند. 
 
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , مشتری مداری , پارس خودرو , خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

فرزاد
13

به زودی برای جلب رضایت کامل مشتری توسط خودروسازان داخلی نحوه چگونه قطعه قطعه شدن و یا مردن مردم با خودروهای داخلی به عنوان گزینه فول آپشن در دستور کار طراحان فرا زمانی کشور قرار خواهد گرفت!
طرف صبح سوار ماشینش میشه و قبل از استارت میگه بسم ا.... و بعدش خانواده میگن انا لله....
22:47  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
فرزاد
12

رضایت مشتری در خارج، ول کن اون کافرای اجنبی رو!
ولی در کشور خودمون رضایت مشتری از سوی فروشنده یعنی اینکه خریدار از کلاهی که به سرش رفته و پولی که از جیبش رفته و امنیتی که از خودروشون رفته باخبر نشده و دائما منت فروشنده رو به سرش ببینه و بعدش تمام پولش رو فقط برای پاسخ نمایندگی به سلامش بهش تقدیم کنه!
22:39  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
محمد
19

با سلام
تو ایران مشتری و احترام به مشتری هیچ جایگاهی نداره . سالهاست به بهانه حمایت از تولید داخلی بی کیفیت ترین خودروها با بلاترین قیمت ها و بدترین خدمات پس از فروش به مردم ارائه میشه و تقریبا نزدیک به صد درصد مردم مراتب اعتراضشون را همه جوره اعلام کرده اند ولی هیچ کس ، حتی مقامات عالی رتبه نظام هم اهمیتی نداده اند ، مافیای پول پرست و طماع خودرو طوری توی حکومت رخنه کرده که حتی با کشته شدن صدها هزار ایرانی به خاطر بی کیفیت بودن و غیر امن بودن خوردروهای داخلی ، باز هم به تولید همان خودروها ادامه دادن و هیچگونه احترامی به جان و مال مردم نزاشتند ، در همه کشورهای دنیا نهایتا 5 الی شش سال به یک شرکت خودروسازی وقت داده میشه که خودشون به استانداردهای جهانی برسونن نه سی سال و بعد از سی سال نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه پسرفت از لحاظ کیفیت و گران شدن چندین برابری و ظالمانه داشته . از مدیر سایت عاجزانه خواشمندم بزرگی کنن و نظر اینجانب را منتشر کنن هر چند این صحبتها هزاران بار گفته شده ولی گوش شنوایی نیست ، چون مافیای خودرو فقط سود و منفعت شخصی خودشون مهم است نه جان و مال مردم .
14:14  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
Hossein7
16

کارشون فقط کلابرداری با دزدیه رضایت مشتری چیه
13:40  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
محسن
18

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو همواره رضایت مشتری را محور اصلی تمام برنامه‌های این شرکت عنوان کرده است!!!!!!!
جناب مدیر عامل واقعا میتونی این جمله رو وایسی روبروی آیینه و بگی ؟ ببین قیافه خودت چه جوری میشه وای به حال قیافه ما مشتریهاااااا
13:40  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : لطفا دیگر گروه هاهم اطلاع رسانی کنین ۱۶ تیر تجمعععع
Sh : شاهین g ندارن بدن دوستان ولی این موضوع هیچ ربطی به ما نداره اینا الان ۷ ماه پول مارو کامل گرفتن هیچی به هیچی انقدر پرو و بی شرم هستن تماس میگیری بعد ۲۰ دقیقه وصل میشی انگار نه انگار انگار ما پول اونارو خوردیم .تنها حرف من اینه باید حقو گرفت حق گرفتنیه تنها راه تنها راه برای اینکه حقمونوبگیریم تجمع تجمع تجمع هست دست روی دست بذاریم تا ۳ماهه دیگه ممکنه تحویل ندن تا چقدر دیگه همش بیاییم به این صفحه سر بزنیم یه تاریخ مشخص کنیم همه جمع شیم از شهر های دور و نزدیک
آبروم رفته : آقای سایپا این چه کاریه اقلا بگین شاهین نیست یدونه نیسان آبی بدین بریم پی کارمون
اسفندt9 : سلام من دیروز تحویل گرفتم ثبت نام5 اسفند بودم
عاطفه : سرعت تحویل پلاس ها خیلی بهتره ، پی چرا cvt رو تحویل نمیدن !!!
محمدی v1pتیتانیوم : سلام مژگان خانوم شما موعد تحویلتون چندم هست آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
A.M : بنظرم روز با سایپا تماس بگیریم اگه شده چند بار و اعتراض کنیم بالاخره بی تاثیر نیست، دیگه اوضاع واقعا غیر قابل تحمل شده
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : 153968
دنا آپشنال : دنا آپشنال تحویل 31 تیر واریزی قسط 2 17 اردیبهشت سفید رنگ فاکتور شده.
اکبر پلاندوز : سلام دوستان من انصراف بزنم کی پول منو میریزن خواهشا راستشو بگید شدید بیرونم بخرم بهتره
Morteza : چند وقت پیش ی خبری شنیدم ی نفر از پیش فروشا تاریخ تکمیل 25 اردیلهشت فاکتور شده بود ولی الان اینجا دارم میبینم آخریش 7 اسفند بوده چطور ممکنه؟یعنی با پول و رشوه و اینا فاکتور میکنن؟
حسین 7 اسفند : انشا... که هر چی خیره پیش بیاد سایپا واقعا بی خوده انگار نه انگار که باید ماشینی تحویل بده
پیش فروش ساینا : سلام،بلخشید شما فاکتور شد پیام اومد یا از سایت دیدین فاکتور شده؟!
پیش فروش ساینا : سلام،ببخشید شما هم برا فاکتور شدن پیام نیومد؟
207 رینگ پانا : سلام تحویل 31 تیر پیش فروش عادی بودم 2 تیر فاکتور شد 4 تیر پلاک 8تیر آماده برای حمل.9 تیر تو ردیابی کاستومر برام تیک در حال حمل سبز شده . بیمه هم برام بارگزاری شده
پیش فروش تکمیل وجه8 اسفند : سلام دوستان من پیش فروش تکمیل 8 اسفند هستم، سایت www.124.ir رفتم و شکایت بابت دیرکرد و عدم تحویل خودرو ثبت کردم. ماشین منو هنوز ندادن، این سایپا خیلی هفت قد اند، با پول ما که ثبت نام کردیم ماشین چندین مرتبه تولید میکنه و در بازار آزاد میفروشن، و دیرتر ماشین به ماها تحویل میدن. عملا با سرمایه ما کار میکنند و حسابی سود میکنن. واقعا جای تاسف داره. تو کشور این مسئله خودرو حل کنند یلی تو چشم و مهمه.
Morteza : آغا جریان چیه ماشین دارن که اینقد دیر تحویل میدن یا دارن خودشون نمیدن؟