تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی نژاد

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

برای ایرانی ها "قیمت خودرو" همواره بحثی چالش برانگیز بوده و طی دو سه سال گذشته نیز داغ تر شده است و حالا که دولت محمود احمدی نژاد به پایان رسیده و دولت جدید روی کار آمده، برای خیلی ها جالب خواهد بود که بدانند خودروها در این هشت سال چه تغییرات قیمتی را به خود دیده اند. شنبه گذشته حسن روحانی کلید پاستور را از محمود احمدی نژاد تحویل گرفت و حالا مقایسه قیمت خودرو از آغازین روزهای روی کار آمدن دولت دهم تا به امروز، نشان می دهد قیمت خودرو در این هشت سال، بیش از سه برابر رشد کرده است. 

دلایل رشد قیمت خودرو

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

به اواسط سال 84 برویم و به روزهایی که محمود احمدی نژاد از شهرداری تهران راهی ساختمان ریاست جمهوری شده بود. در آن روزها صنعت خودرو ایران تنوع محصول زیادی داشت و بازار پر بود از خودروهایی که برخی از آن ها در حال حاضر تنها در مدل دست دوم شان قابل مشاهده اند و دیگر به تولید نمی رسند. اگر نگاهی به لیست خودروهای داخلی در سال 84 بیندازیم، با نام هایی هم چون پراید، پژو 405، پارس، 206، سمند، ماکسیما، زانتیا، ورنا، و حتی رنو PK روبرو می شویم که در این جمع، چهار خودرو آخری هم اکنون دیگر به تولید نمی رسند. جداول قیمت این خودروها در سال 84 نشان می دهد که نرخ آن ها طی هشت سال گذشته تورمی بین 200 تا 300 درصدی را تجربه کرده است. به عبارت بهتر، قیمت انواع خودروهای داخلی از اواسط سال 84 (آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد) تا اواسط سال 92 (پایان ریاست جمهوری احمدی نژاد)، 2 تا بیش از 3 برابر رشد را به خود می بیند. در باب این که چرا قیمت خودرو در این هشت سال با چنین شدتی صعود کرده است، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می شود که هر یک در جای خود، جای نقد و بررسی دارد. در این بین، چند دلیل عمده برای افزایش قیمت خودرو در دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود  احمدی نژاد از سوی کارشناسان برشمرده می شود که عبارتند از: "افت شدید تولید"، "اعمال سیاست تثبیت قیمت خودرو"، "بروز مشکلات مالی در صنعت خودرو"، "افزایش نرخ ارز" و "تحریم های بین المللی" که از 3 تای آخر با نام کلی تر "رشد هزینه های تولید خودرو" یاد می شود. البته کارشناسان در حالت کلی تر نیز معتقدند رشد هزینه های تولید است که سبب شده تیراژ خودروها افت کند و با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار، قیمت ها روندی به شدت صعودی را به خود ببینند. اگر پای صحبت فعالان صنعت خودرو بنشینیم، آن ها با انتقاد شدید از سیاست های دولت هشت ساله احمدی نژاد، تاکید می کنند که عمده مشکلات شان ناشی از همین سیاست ها به خصوص عدم حمایت مالی، سرچشمه می گیرد. آن ها می گویند که دولت در این سال ها کم ترین تسهیلات مالی را با بیش ترین بهره ها در اختیار خودروسازان قرار داده و اگرچه تولید خودرو در سال 90 به اوج خود رسید، اما در نهایت افتی شدید را تجربه کرد و حالا حدود یک سوم آن سال است. خودروسازان البته از افزایش نرخ ارز نیز صحبت به میان آورده و این موضوع را یکی از دلایل رشد هزینه های تولید و در نتیجه بروز مشکل مالی در صنعت خودرو و در پی آن، افت تیراژ می دانند. تحریم های بین المللی نیز در جای خود تاثیری غیر قابل انکار بر بالا رفتن هزینه تولید خودرو و پایین آمدن تیراژ جاده مخصوصی ها داشته است. تحریم ها علاوه بر این که سبب شدند خودروسازان بزرگ از ایران بروند و نقل و انتقال پول بسیار سخت و محدود شود، کلی هزینه روی دست خودروسازان گذاشتند چون آن ها مجبور بوده و هستند قطعات مورد نیاز خود را از طریق واسطه ها و با قیمتی بیش از نرخ واقعی تامین کنند. تمامی این ها در مجموع سبب شده اند تا قیمت خودرو از سال 84 تا 92 رشدی خارج از تصور را تجربه کند و قدرت خرید مشتریان نیز سال به سال کم تر شود.

 

تغییرات قیمتی طی هشت سال گذشته

اما نگاهی بیندازیم به قیمت انواع خودرو در سال 84، تا با بررسی تغییرات آن نسبت به سال 92، متوجه شویم قیمت هر کدام در این هشت سال چه تغییری کرده است. در اواسط سال 84، قیمت پراید شش میلیون و 900 هزار تومان بوده و حالا که هشت سال گذشته، برای خرید این خودرو باید 16 میلیون و 500 هزار تومان پول بپردازیم. این یعنی قیمت پراید در حدود دو و نیم برابر شده است، هرچند پراید هنوز هم ارزان ترین خودروِی داخلی به شمار می رود.

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

از پراید که بگذریم، پژو 405 نیز افزایش قیمتی حدودا 2.3 برابری را از سال 84 تا به امروز داشته است. این خودرو در تابستان 84 با قیمتی حدود 12 میلیون تومان به فروش می رسید اما حالا 27 میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس هم که هشت سال پیش نزدیک به 17 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می شد، حالا باید برای خریدش 35 میلیون تومان هزینه کرد. با این حساب، قیمت پژوپارس از آغاز دولت احمدی نژاد تا پایان دولت او، دو برابر رشد کرده است. اما از وانت پیکان هم بشنویم؛ خودرویی که بازمانده ای از پیکان به شمار می رود و در مقایسه با سال 84 قیمت آن 2.8 برابر افزایش را به خود می بیند. وانت پیکان در حال حاضر حدود 14 میلیون تومان قیمت دارد حال آنکه در تابستان 84 تنها پنج میلیون تومان به فروش می رسید. دیگر وانت معروف در ایران؛ یعنی وانت نیسان آبی هم در این هشت سال رشد قیمت زیادی را تجربه کرده، در حالی که تابستان 84 فقط هشت میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت، حالا خودرویی 26 میلیونی به حساب می آید. در واقع قیمت وانت نیسان در دولت محمود احمدی نژاد سه برابر شده است. از وانت نیسان بگذریم و به سراغ سواری نیسان برویم و معروف ترین آن ها یعنی ماکسیما؛ این محصول که دیگر در پارس خودرو به تولید نمی رسد و هم اکنون سومین خودروی گران قیمت داخلی پس از تیانا و مزدا3 به حساب می آید، بیش از سه برابر در هشت سال گذشته رشد قیمت داشته است. ماکسیما در تابستان 84 قیمتی برابر با 37 میلیون و 500 هزار تومان داشت؛ اما حالا خودرویی 116 میلیونی به شمار می رود.

 

متورم ترین خودرو

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

اما به سراغ پژو 206  برویم و ببینیم آن ها چه تغییرات قیمتی در هشت سال گذشته داشته اند. طبق جداول موجود، مشتریان می توانستند پژو 206 تیپ 2 را در تابستان 84 با قیمتی حدود 10 میلیون تومان خریداری کنند، اما حالا باید 35 میلیون بدهند تا بتوانند پشت فرمان این خودرو بنشینند. با این حساب، قیمت پژو 206 تیپ 2 در طول هشت سال گذشته سه و نیم برابر شده است. هم چنین تیپ 5 پژو 206 نیز که در حال حاضر قیمتی برابر با 37 میلیون و 500 هزار تومان دارد، هشت سال پیش در همین موقع 12 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می رسید. با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود قیمت 206 تیپ 5 در دولت احمدی نژاد بیش از سه برابر شده است. از سوی دیگر قیمت مدل اتومات پژو 206 نیز در این هشت سال 3.7 برابر رشد را به خود می بیند که در بین خودروهای مورد بررسی بیشترین تورم را داراست. در واقع 206 اتومات را باید متورم ترین خودرو داخلی در دولت محمود احمدی نژاد دانست. این محصول در آغازین روزهای دولت نهم قیمتی برابر با 13 میلیون و 500 هزار تومان داشت، اما حالا اگر در بازار گیر بیاید، باید 51 میلیون تومان بابت خرید آن هزینه کرد. پژو 206 تا سال 90 جزو پرتیراژترین خودروهای داخلی به شمار می رفت، اما از سال 91 و پس از قطع ارتباط پژو با ایران خودرو، تولید آن به شدت کاهش یافت و قیمتش شدیدا بالا رفت. در حال حاضر ایران خودرویی ها مشغول تولید مدل به اصطلاح ایرانی 206 هستند. از 206 هم رد شویم و نگاهی بیندازیم به تغییرات قیمت سمند؛ این خودرو را در تابستان سال 84 می شد با قیمتی حدود 13 میلیون تومان خریداری کرد، اما حالا باید 27 میلیون و 500 هزار تومان داد تا سوار مدل LX آن شد. این یعنی قیمت سمند در دولت محمود احمدی نژاد بیش از دو برابر شده است.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : قیمت خودرو , خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کاربر: صفایی
2

البته از شرکت های مونتاژ کار ،نه خودروساز ،مثل ایران خودرو بعید نیست با این قیمت های نجونیشون،به قول معروف:هر چی زشت تر ،بازیش بیشتر....!!!
02:46  1392/05/18
پاسخ دادن
کاربر: رامین علیپور
3

جان عزیزاتون این مطالب رو نذارین آدم عصبی میشه
با10 تومن 206 میشت خرید وهمون موقع با2تا3 تومن میشد لنسر 1994 GLX
خرید اما حالا چی!
دلار که رفت بالا فروشنده هی این ماشینی عتیقه هم فکر کردن که خدا هستن
لنسر gl12 تومن!!!
21:40  1392/05/14
پاسخ دادن
میثم
1

سلام دعا ماشین باید ارزان مردم ایران خوشحالم متشکرم
12:51  1392/05/14
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
13

میثم جان شما با چی یا به چه زبونی مینویسی؟؟ نظرات شما همیشه این شکلیه!!!
14:13  1392/05/14

کاربر: مسعود جون
3

به قول دوست عزیزمون Goyban Bahar یه ترجمه برو ببینیم چی گفتی !
19:06  1392/05/14

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 صادرات : سلام جهت اطلاع دوستان بنده پریروز زنگ زدم به شرکت دیدم دارن بیراه صحبت میکنن و میگن زنگ بزنید به بانک خودتون من هم شروع کردم به فحش و دادو بیداد که من تا فردا با بیست نفر و یه دبه بنزین اونجام برای آتیش زدن اونجاخلاصه دیروز پیامک شاسی اومد تاریخ واریز وجه ۲۲آبان ماه تاریخ صدور فاکتور ۲۳ اردیبهشت انشالله کار همه درست شه فقط سوال اینه برای ما اس ام اس تخصیص آمده ولی شماره شاسی نیومده و تو وضعیت مشتری هم نزده واسه همه اینجوریه
مجید چانگان cs35 : من ثبت نام بهمن 1402 ام و14اسفند تکمیل وجه کردم .برای من امروز پیام اومد جهت دریافت زودتر از موعد با مدل 2023 . سوالم اینجاست . موعد تحویل خودرو من نزدیکه . چرا این پیام اومده . با این پیام من این پیامو دریافت میکنم که دیر بهمون تحویل بدن . زنگ زدم بهشون همینو گفتم . گفتن معلوم نیست کی تحویل بدن . گفتم اگه دیر تحویل بدن باید جریمه تاخیر بدن . کارشناسه گفت که فکرنکنم جریمه تاخیر بدن . چون وارداتیه و تولید داخل نیست
تارا پلاس فروردین : سلام و عرض ادب خدمت دوستان الان با مرکز تماس ایران‌خودرو تماس گرفتم. گفتن فروردین در حال فاکتور شدن هست که احتمالا تا آخر ماه یا نهایتا اوایل ماه دیگه فاکتور میشه. ان شا الله که همینطور باشه بخشنامه 4663 پیش فروش تکمیل وجه 10 اسفند
رضا اس ۵ ۲۶ مهر : هیچ خبری نیست لطفا دوستانی که شاسی شدن خبر بدین
تارا v1 : سر کار گذاشتی تا الان چند بار گفتی فاکتور نشد
علیرضا ترک زاده : سلام من تارااتومات وی 4هستم تحویل ۸فروردین الان زنگ زدم گفتن توخردادفاکتورمیشی گفتن تا۲۴اسفند فاکتورشده وی ۴
عارف : اینا حق ابطال امتیاز رو ندارن اگه داشتن شک نکنید تو پیامک قید میکردن با من و شما هم تعارفی ندارن میدونن قانونی نیست این ترسی هم که به جون مردم دارن میندازن اپراتورا، روزای اول اعلام طرح، اظهار بی اطلاعی میکردن از اجباری و اختیاری این اواخر ک اطلس و سهند رو دستشون موند، زبون دراز کردن که اجباریه، مردم رو ب هول و ولا انداختن بازم دیدن استقبال نشد پیش فروش سهند و اطلس گذاشتن برا دی و اسفند 403 محکم باشد و کم نیارید هر چی بیشتر خم بشیم، بیشتر سواری میگیرن ازمون💪
S5 : مبارکه انشالله زودم تحویل بدن برای منم شاسی کنن تحویل بدن خدایی خسته شدیم
عارف : سایپا باید با پیش فروش سهند و اطلس نوظهور خط تولیدش رو زنده نگه داره، به هر قیمتی، یا تبدیل شاهین به این ماشینا یا با وجود عدم استقبال در طرح تبدیل، راه انداختن پیش فروش 26 اردیبهشت با 2 تا ماشین سهند و اطلس. حال دوستان، اینا میدونن که نمیتونن امتیاز کسی رو بسوزونن، اگه میتونستن با جرات کامل و پشتوانه قانونی تو پیامکی که فرستادن، قید میکردند که آقای فلانی اگه انتخاب نکنی، امتیازت میسوزه. حالا من و شما به استرس افتادیم که وای میسوزه یا نه، روزای اول ک زنگ میزدیم، اپراتور سایپا میگفت اصلا نشخص نیست اجباری باشه یا اختیاری، میگفتن حالا فردا زنگ بزنید ببینیم شرکت چی نامه نگاری میکنه، رفته رفته دیدن کسی استقبال خاصی نمیکنه، زبونی مردم رو میترسونن که عزیزان بجای شاهین، یکی از این 2 تا رو انتخاب کنند که سایپا تو خط تولید این 2 ب فنا نره. از نمایندگی میری میپرسی میگه اختیاریه. مخلص کلام، اینا اگه اختیاز سوزوندن امتیاز رو داشتند، شک نکنید با فونت درشت تو پیامکتون مینوشتن امتیاز باطل میشه. خلاص👌
سید بهنام،ساینا ۷ دی : این طرح جدید، بهش سود ۱۶ درصد تعلق میگیره و قیمتش به قیمت روز کارخونست، طرحی‌هایی که تبدیلی بودن، سود نداره اما اگه افزایش بخوره، ققط به ۵۰ درصد قیمت میخوره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شایان بهاری : 11676425 فاکتور گردید
مهرداد : بهمن ماهی کسی فاکتور شده هر کی شده تیک بزنه
دوگانه اسفند به پرهام : آقا پرهام یا آقا رضا کجایی برادر ؟ ما اسفندی ها تنها گذاشتی رفتی ؟ تو رو خدا یه خبری از آشنات داخل سایپا بگیر ببین چه خبره؟
راضیه کوییک اتومات : من از همه دوستان عذرخواهی میکنم که با اسم دیگران کامنت گذاشتم. گفتم شاید بقیه هم مثله من اتومات ثبت نام کردن.جو بدم تا بقیه تحت تاثیر قرار بگیرن.ولی جواب نداد.حلالم کنید.
جومنگ : واریز کی بوده و کارت سوخت دادن
ابراهیم تیگو 8پرو : آقا الوند و آقا فرشید خبر جدیدی ندارید؟ لطفا در صورت آنلاین شدن ما رو بی خبر نذارین🙏🏿🙏🏿🙏🏿
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : رنگ مشکی و کد 60607 همچنان هیچ خبری از فاکتور نیست
بی قرار دوگانه دی : سلام دوستان امروزظهر تحویل گرفتم خداوکیلی حرف نداره. برید حضوری بگیرید. و دوستان اسفندی اصلا تبدیل نزنید ماشین دوگانه فراوان
خزان : عین ما
دنا بهار 1403 : منم بهار هستم چرا برا من مسیج نیومد😂