تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی نژاد

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

برای ایرانی ها "قیمت خودرو" همواره بحثی چالش برانگیز بوده و طی دو سه سال گذشته نیز داغ تر شده است و حالا که دولت محمود احمدی نژاد به پایان رسیده و دولت جدید روی کار آمده، برای خیلی ها جالب خواهد بود که بدانند خودروها در این هشت سال چه تغییرات قیمتی را به خود دیده اند. شنبه گذشته حسن روحانی کلید پاستور را از محمود احمدی نژاد تحویل گرفت و حالا مقایسه قیمت خودرو از آغازین روزهای روی کار آمدن دولت دهم تا به امروز، نشان می دهد قیمت خودرو در این هشت سال، بیش از سه برابر رشد کرده است. 

دلایل رشد قیمت خودرو

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

به اواسط سال 84 برویم و به روزهایی که محمود احمدی نژاد از شهرداری تهران راهی ساختمان ریاست جمهوری شده بود. در آن روزها صنعت خودرو ایران تنوع محصول زیادی داشت و بازار پر بود از خودروهایی که برخی از آن ها در حال حاضر تنها در مدل دست دوم شان قابل مشاهده اند و دیگر به تولید نمی رسند. اگر نگاهی به لیست خودروهای داخلی در سال 84 بیندازیم، با نام هایی هم چون پراید، پژو 405، پارس، 206، سمند، ماکسیما، زانتیا، ورنا، و حتی رنو PK روبرو می شویم که در این جمع، چهار خودرو آخری هم اکنون دیگر به تولید نمی رسند. جداول قیمت این خودروها در سال 84 نشان می دهد که نرخ آن ها طی هشت سال گذشته تورمی بین 200 تا 300 درصدی را تجربه کرده است. به عبارت بهتر، قیمت انواع خودروهای داخلی از اواسط سال 84 (آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد) تا اواسط سال 92 (پایان ریاست جمهوری احمدی نژاد)، 2 تا بیش از 3 برابر رشد را به خود می بیند. در باب این که چرا قیمت خودرو در این هشت سال با چنین شدتی صعود کرده است، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می شود که هر یک در جای خود، جای نقد و بررسی دارد. در این بین، چند دلیل عمده برای افزایش قیمت خودرو در دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود  احمدی نژاد از سوی کارشناسان برشمرده می شود که عبارتند از: "افت شدید تولید"، "اعمال سیاست تثبیت قیمت خودرو"، "بروز مشکلات مالی در صنعت خودرو"، "افزایش نرخ ارز" و "تحریم های بین المللی" که از 3 تای آخر با نام کلی تر "رشد هزینه های تولید خودرو" یاد می شود. البته کارشناسان در حالت کلی تر نیز معتقدند رشد هزینه های تولید است که سبب شده تیراژ خودروها افت کند و با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار، قیمت ها روندی به شدت صعودی را به خود ببینند. اگر پای صحبت فعالان صنعت خودرو بنشینیم، آن ها با انتقاد شدید از سیاست های دولت هشت ساله احمدی نژاد، تاکید می کنند که عمده مشکلات شان ناشی از همین سیاست ها به خصوص عدم حمایت مالی، سرچشمه می گیرد. آن ها می گویند که دولت در این سال ها کم ترین تسهیلات مالی را با بیش ترین بهره ها در اختیار خودروسازان قرار داده و اگرچه تولید خودرو در سال 90 به اوج خود رسید، اما در نهایت افتی شدید را تجربه کرد و حالا حدود یک سوم آن سال است. خودروسازان البته از افزایش نرخ ارز نیز صحبت به میان آورده و این موضوع را یکی از دلایل رشد هزینه های تولید و در نتیجه بروز مشکل مالی در صنعت خودرو و در پی آن، افت تیراژ می دانند. تحریم های بین المللی نیز در جای خود تاثیری غیر قابل انکار بر بالا رفتن هزینه تولید خودرو و پایین آمدن تیراژ جاده مخصوصی ها داشته است. تحریم ها علاوه بر این که سبب شدند خودروسازان بزرگ از ایران بروند و نقل و انتقال پول بسیار سخت و محدود شود، کلی هزینه روی دست خودروسازان گذاشتند چون آن ها مجبور بوده و هستند قطعات مورد نیاز خود را از طریق واسطه ها و با قیمتی بیش از نرخ واقعی تامین کنند. تمامی این ها در مجموع سبب شده اند تا قیمت خودرو از سال 84 تا 92 رشدی خارج از تصور را تجربه کند و قدرت خرید مشتریان نیز سال به سال کم تر شود.

 

تغییرات قیمتی طی هشت سال گذشته

اما نگاهی بیندازیم به قیمت انواع خودرو در سال 84، تا با بررسی تغییرات آن نسبت به سال 92، متوجه شویم قیمت هر کدام در این هشت سال چه تغییری کرده است. در اواسط سال 84، قیمت پراید شش میلیون و 900 هزار تومان بوده و حالا که هشت سال گذشته، برای خرید این خودرو باید 16 میلیون و 500 هزار تومان پول بپردازیم. این یعنی قیمت پراید در حدود دو و نیم برابر شده است، هرچند پراید هنوز هم ارزان ترین خودروِی داخلی به شمار می رود.

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

از پراید که بگذریم، پژو 405 نیز افزایش قیمتی حدودا 2.3 برابری را از سال 84 تا به امروز داشته است. این خودرو در تابستان 84 با قیمتی حدود 12 میلیون تومان به فروش می رسید اما حالا 27 میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس هم که هشت سال پیش نزدیک به 17 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می شد، حالا باید برای خریدش 35 میلیون تومان هزینه کرد. با این حساب، قیمت پژوپارس از آغاز دولت احمدی نژاد تا پایان دولت او، دو برابر رشد کرده است. اما از وانت پیکان هم بشنویم؛ خودرویی که بازمانده ای از پیکان به شمار می رود و در مقایسه با سال 84 قیمت آن 2.8 برابر افزایش را به خود می بیند. وانت پیکان در حال حاضر حدود 14 میلیون تومان قیمت دارد حال آنکه در تابستان 84 تنها پنج میلیون تومان به فروش می رسید. دیگر وانت معروف در ایران؛ یعنی وانت نیسان آبی هم در این هشت سال رشد قیمت زیادی را تجربه کرده، در حالی که تابستان 84 فقط هشت میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت، حالا خودرویی 26 میلیونی به حساب می آید. در واقع قیمت وانت نیسان در دولت محمود احمدی نژاد سه برابر شده است. از وانت نیسان بگذریم و به سراغ سواری نیسان برویم و معروف ترین آن ها یعنی ماکسیما؛ این محصول که دیگر در پارس خودرو به تولید نمی رسد و هم اکنون سومین خودروی گران قیمت داخلی پس از تیانا و مزدا3 به حساب می آید، بیش از سه برابر در هشت سال گذشته رشد قیمت داشته است. ماکسیما در تابستان 84 قیمتی برابر با 37 میلیون و 500 هزار تومان داشت؛ اما حالا خودرویی 116 میلیونی به شمار می رود.

 

متورم ترین خودرو

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

اما به سراغ پژو 206  برویم و ببینیم آن ها چه تغییرات قیمتی در هشت سال گذشته داشته اند. طبق جداول موجود، مشتریان می توانستند پژو 206 تیپ 2 را در تابستان 84 با قیمتی حدود 10 میلیون تومان خریداری کنند، اما حالا باید 35 میلیون بدهند تا بتوانند پشت فرمان این خودرو بنشینند. با این حساب، قیمت پژو 206 تیپ 2 در طول هشت سال گذشته سه و نیم برابر شده است. هم چنین تیپ 5 پژو 206 نیز که در حال حاضر قیمتی برابر با 37 میلیون و 500 هزار تومان دارد، هشت سال پیش در همین موقع 12 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می رسید. با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود قیمت 206 تیپ 5 در دولت احمدی نژاد بیش از سه برابر شده است. از سوی دیگر قیمت مدل اتومات پژو 206 نیز در این هشت سال 3.7 برابر رشد را به خود می بیند که در بین خودروهای مورد بررسی بیشترین تورم را داراست. در واقع 206 اتومات را باید متورم ترین خودرو داخلی در دولت محمود احمدی نژاد دانست. این محصول در آغازین روزهای دولت نهم قیمتی برابر با 13 میلیون و 500 هزار تومان داشت، اما حالا اگر در بازار گیر بیاید، باید 51 میلیون تومان بابت خرید آن هزینه کرد. پژو 206 تا سال 90 جزو پرتیراژترین خودروهای داخلی به شمار می رفت، اما از سال 91 و پس از قطع ارتباط پژو با ایران خودرو، تولید آن به شدت کاهش یافت و قیمتش شدیدا بالا رفت. در حال حاضر ایران خودرویی ها مشغول تولید مدل به اصطلاح ایرانی 206 هستند. از 206 هم رد شویم و نگاهی بیندازیم به تغییرات قیمت سمند؛ این خودرو را در تابستان سال 84 می شد با قیمتی حدود 13 میلیون تومان خریداری کرد، اما حالا باید 27 میلیون و 500 هزار تومان داد تا سوار مدل LX آن شد. این یعنی قیمت سمند در دولت محمود احمدی نژاد بیش از دو برابر شده است.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

تغییرات قیمت خودرو در دولت احمدی‌نژاد

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : قیمت خودرو , خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کاربر: صفایی
2

البته از شرکت های مونتاژ کار ،نه خودروساز ،مثل ایران خودرو بعید نیست با این قیمت های نجونیشون،به قول معروف:هر چی زشت تر ،بازیش بیشتر....!!!
02:46  1392/05/18
پاسخ دادن
کاربر: رامین علیپور
3

جان عزیزاتون این مطالب رو نذارین آدم عصبی میشه
با10 تومن 206 میشت خرید وهمون موقع با2تا3 تومن میشد لنسر 1994 GLX
خرید اما حالا چی!
دلار که رفت بالا فروشنده هی این ماشینی عتیقه هم فکر کردن که خدا هستن
لنسر gl12 تومن!!!
21:40  1392/05/14
پاسخ دادن
میثم
1

سلام دعا ماشین باید ارزان مردم ایران خوشحالم متشکرم
12:51  1392/05/14
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
13

میثم جان شما با چی یا به چه زبونی مینویسی؟؟ نظرات شما همیشه این شکلیه!!!
14:13  1392/05/14

کاربر: مسعود جون
3

به قول دوست عزیزمون Goyban Bahar یه ترجمه برو ببینیم چی گفتی !
19:06  1392/05/14

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟