اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و

 

 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و

 
کانسپتی که ب.ام.و در حقیقت قصد تولید انبوه آن را در سر داشت، نه خودرویی که صرفا رنگ و بوی خیالی و آینده‌نگری دهد. خودرویی که درصورت تحقق در لباس نمونه تولیدی، می‌توانست به عنوان یکی از خاص‌ترین مدلهای ب.ام.و در تاریخ آن شناخته شود. اگر دوست دارید با “اسپیکاپ” بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.
 
ب.ام.و spicup، یک قدم به واقعیت!
 
همانطور که در ابتدا گفته شد، اسپیکاپ خودرویی برای ب.ام.و نبود که صرفا برای نشان دادن هنر این خودروساز در طراحی یک اتومبیل جدید در نمایشگاه حاضر شود، بلکه سیاستی بود که بتواند با توجه به بازخورد و شرایط مناسب، تولید آن را عملی کند، حتی نمونه ساخته شده برای استفاده واقعی و روزمره یک شخص طراحی شده بود اما به دلایل نامشخصی این وعده هرگز تحقق نیافت و اسپیکاپ در تاریخ کانسپت‌های به یادماندنی ب.ام.و ثبت شد.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
تولد spicup
 
اسپیکاپ اولین بار در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۹میلادی (۱۳۴۹ شمسی) رونمایی شد، سپس در نمایشگاه‌های ایتالیا و فرانکفورت در همان سال نیز به نمایش در آمد. این خودرو، بعدها با قیمت حدودی ۶۰۰ هزار دلار در مزایده‌ای فروخته شد. اسپیکاپ روی پلتفرم یکی از مدل‌های ب.ام.و و به دست یکی از شرکت‌های طراحی ایتالیایی مطرح آن زمان به نام Bertone ساخته شد.
 
نگاهی به اطراف Spicup
 
اسپیکاپ یک خودروی کروک اسپرت است که شکل و شمایل خودروهای چراغ مخفی را دارد. طراحی خارجی این خودرو بسیار پیچیده و پرجزییات‌تر از آن است که در تصاویر بتوان متوجه آن شد؛ به طور مثال در پشت صندلی‌های اسپیکاپ بخشی قرار دارد که رولبار عریض مکانیکی روی سقفی قرارگرفته که می‌توان به طور برقی آن را حرکت داد و این خودرو را از حالت کوپه به شکل تارگا نیز درآورد. این سبک طراحی اسپیکاپ، بعدها به صورت پخته‌تر برای خودروی سیتروئن SM نسخه تارگا در سال ۱۹۷۱ درنظر گرفته شد. این طراحی‌ها با وجود زیبایی‌هایی که در جزییات دارند، برای سازنده‌ی آن بسیار پیچیده و هزینه‌بر هستند و طی استفاده‌های مکرر و یا مراقبت‌های نادرست، به مرور زمان دچار استهلاک می‌شوند.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
و اما در داخل چه می‌گذرد؟
 
در داخل اسپیکاپ یک فرمان سه‌پر که وسط آن، نام Bertone، طراح این خودرو، می‌درخشد. کابین این خودرو دارای تم سبزرنگی است. داشبوردی ساده، پوشیده از کاور سبز تیره و روشن به همراه کنسول، رودری و صندلی‌های ست سبز آن، تم منحصربفردی را به داخل اسپیکاپ بخشیده است.
 
مشخصات فنی
 
اسپیکاپ خودرویی است که روی پلتفرم ۲۰۰۰CS سوار شده است. این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۲٫۵ لیتری ۶ سیلند خطی بوده که توانایی تولید ۱۷۰ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد، حداکثر سرعت اسپیکاپ ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است و حدود ۱٫۳ تن وزن دارد. ابعاد طول و عرض و ارتفاع و فاصله محورهای این خودرو به ترتیب ۴۱۵۰، ۱۷۸۰، ۱۲۰۷ و ۲۳۴۰ است.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
اسپیکاپ بدشانس بود!
 
همانطور که گفته شد، اسپیکاپ در سال ۱۹۶۹ توسط شخص هلندی خریدار شد و در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی توانست اجازه‌ی استفاده در داخل و خارج شهر را برای این خودروی خاص بگیرد. این خودرو بعدها توسط همین دارنده چند بار به مزایده گذاشته شد و پس از نافرجامی‌های او در فروش با قیمت موردنظر، متاسفانه این اتومبیل ارزشمند و منحصربفرد را از رنگ سبز اصلی به نارنجی و کابین را به ست مشکی تغییر داد. همچنین آخرین عکس‌هایی که در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه دوسلدورف گرفته شده بود، نشان از وضعیت نامطلوب اسپیکاپ می‌داد. خودروهایی نظیر اسپیکاپ به معنی واقعی کلاسیک هستند، علل خصوص از این دسته خودروهایی که تنها یک نمونه در دنیا ساخته شده، باید نهایت تلاش را برای حفظ ارزش آن‌ها کرد.
 
مالک هلندی اسپیکاپ، از این اتومبیل برای مصارف روزانه و مسافرت‌های خود بین هلند و آلمان استفاده می‌کرد که در نتیجه صدهاهزار کیلومتر مسافت با اسپیکاپ طی کرد! این شاید جزو موارد نادری باشد که از یک خودروی کلاسیک ارزشمند به این شکل استفاده شده باشد. اسپیکاپ حدود ۲۰سال در یک گاراژ خاک میخورد و طی اتفاقی، عده‌ای موفق به پیدا کردن آن شدند. اسپیکاپ در همان سال فروخته شد و پس از بازسازی کامل همانند روز اول خود در تابستان سال ۲۰۱۰ در موزه ب.ام.و به نمایش درآمد.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
اسپیکاپ یک درس برای همه بود!
 
اسپیکاپ با همکاری ب.ام.و و شرکت برتونی ساخته شد. شرکت برتونی سال ۲۰۱۴ در حالیکه در مشکلات مالی زیادی غرق شده بود و بسیاری از دارایی خود را فروخته بود، اعلام کرد که اگر طی چند ماه آینده کسی این شرکت را نخرد، رسما ورشکسته اعلام می‌شود. این اتفاق روی داد و برتونی سرانجام در آن سال ورشکست شد. پیش از این، شرکتی توانست حقوق و امتیازهایی از برتونی را برای توسعه در زمینه تجارت خود به نام Bertone Design خریداری نماید. این شرکت هم اکنون در زمینه‌هایی نظیر طراحی لباس، ریل و راه‌آهن فعالیت میکند.
 
نتیجه جالبی که میتوان از این اتفاقات مختلف در ابعاد وسیع و بزرگتری گرفت این است که در طول زمان، اتفاقاتی در زندگی رخ می‌دهد که هرگز کسی حتی تصورش را هم نمی‌کند. شرکتی که خودروهای با ارزشی را برای کمپانی‌های مطرح دنیا نظیر فراری، لامبورگینی و ب.ام.و طراحی می‌کرد، روزی ورشکست شود؛ از اسپیکاپ تنها یک نمونه تولید شود و وعده‌ی تولید انبوه آن هرگز تحقق نیابد. همچنین اسپیکاپ تنها نمونه‌ی ارزشمند ساخته شده توسط ب.ام.و بود که از سر سهل انگاری دارنده خود تا حد نابودی پیش رفت و سرانجام در اثر خوش‌شانسی در نفس‌های آخرش توسط افرادی که از ارزش آن باخبر بودند نجات پیدا کرد.
 
 
 
 

منبع

دیجی کالا

برچسب : خودرو , بی ام و , کانسپت , بازار خودرو , سوپر خودرو , بی ام و اسپیکاپ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: m&z
0

خیلی زیباست
11:12  1395/08/17
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟
محسن احمدی : سلام آقا توحید خسته نباشید ببخشید اگه تحویل حضوری بزنم چقدر پول میدن اصفهان
کیان : ما که تحویل 30 بهمن هستیم هنوز تحویل نگرفتیم ماشینی....
در جواب میثم نجفی : تا 20 فروردین حتماً خواهد اومد از این پیام من عکس بکیر
دنا آبشنال : سلام دوستان کسی هست که تحویل 30 اسفند باشه براش فاکتور زدن برامن که هنوزه تکمیل وجه 13 دی بود کسی خبر دار کی میخوان فاکتور بزنند