اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و

 

 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و

 
کانسپتی که ب.ام.و در حقیقت قصد تولید انبوه آن را در سر داشت، نه خودرویی که صرفا رنگ و بوی خیالی و آینده‌نگری دهد. خودرویی که درصورت تحقق در لباس نمونه تولیدی، می‌توانست به عنوان یکی از خاص‌ترین مدلهای ب.ام.و در تاریخ آن شناخته شود. اگر دوست دارید با “اسپیکاپ” بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.
 
ب.ام.و spicup، یک قدم به واقعیت!
 
همانطور که در ابتدا گفته شد، اسپیکاپ خودرویی برای ب.ام.و نبود که صرفا برای نشان دادن هنر این خودروساز در طراحی یک اتومبیل جدید در نمایشگاه حاضر شود، بلکه سیاستی بود که بتواند با توجه به بازخورد و شرایط مناسب، تولید آن را عملی کند، حتی نمونه ساخته شده برای استفاده واقعی و روزمره یک شخص طراحی شده بود اما به دلایل نامشخصی این وعده هرگز تحقق نیافت و اسپیکاپ در تاریخ کانسپت‌های به یادماندنی ب.ام.و ثبت شد.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
تولد spicup
 
اسپیکاپ اولین بار در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۹میلادی (۱۳۴۹ شمسی) رونمایی شد، سپس در نمایشگاه‌های ایتالیا و فرانکفورت در همان سال نیز به نمایش در آمد. این خودرو، بعدها با قیمت حدودی ۶۰۰ هزار دلار در مزایده‌ای فروخته شد. اسپیکاپ روی پلتفرم یکی از مدل‌های ب.ام.و و به دست یکی از شرکت‌های طراحی ایتالیایی مطرح آن زمان به نام Bertone ساخته شد.
 
نگاهی به اطراف Spicup
 
اسپیکاپ یک خودروی کروک اسپرت است که شکل و شمایل خودروهای چراغ مخفی را دارد. طراحی خارجی این خودرو بسیار پیچیده و پرجزییات‌تر از آن است که در تصاویر بتوان متوجه آن شد؛ به طور مثال در پشت صندلی‌های اسپیکاپ بخشی قرار دارد که رولبار عریض مکانیکی روی سقفی قرارگرفته که می‌توان به طور برقی آن را حرکت داد و این خودرو را از حالت کوپه به شکل تارگا نیز درآورد. این سبک طراحی اسپیکاپ، بعدها به صورت پخته‌تر برای خودروی سیتروئن SM نسخه تارگا در سال ۱۹۷۱ درنظر گرفته شد. این طراحی‌ها با وجود زیبایی‌هایی که در جزییات دارند، برای سازنده‌ی آن بسیار پیچیده و هزینه‌بر هستند و طی استفاده‌های مکرر و یا مراقبت‌های نادرست، به مرور زمان دچار استهلاک می‌شوند.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
و اما در داخل چه می‌گذرد؟
 
در داخل اسپیکاپ یک فرمان سه‌پر که وسط آن، نام Bertone، طراح این خودرو، می‌درخشد. کابین این خودرو دارای تم سبزرنگی است. داشبوردی ساده، پوشیده از کاور سبز تیره و روشن به همراه کنسول، رودری و صندلی‌های ست سبز آن، تم منحصربفردی را به داخل اسپیکاپ بخشیده است.
 
مشخصات فنی
 
اسپیکاپ خودرویی است که روی پلتفرم ۲۰۰۰CS سوار شده است. این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۲٫۵ لیتری ۶ سیلند خطی بوده که توانایی تولید ۱۷۰ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد، حداکثر سرعت اسپیکاپ ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است و حدود ۱٫۳ تن وزن دارد. ابعاد طول و عرض و ارتفاع و فاصله محورهای این خودرو به ترتیب ۴۱۵۰، ۱۷۸۰، ۱۲۰۷ و ۲۳۴۰ است.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
اسپیکاپ بدشانس بود!
 
همانطور که گفته شد، اسپیکاپ در سال ۱۹۶۹ توسط شخص هلندی خریدار شد و در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی توانست اجازه‌ی استفاده در داخل و خارج شهر را برای این خودروی خاص بگیرد. این خودرو بعدها توسط همین دارنده چند بار به مزایده گذاشته شد و پس از نافرجامی‌های او در فروش با قیمت موردنظر، متاسفانه این اتومبیل ارزشمند و منحصربفرد را از رنگ سبز اصلی به نارنجی و کابین را به ست مشکی تغییر داد. همچنین آخرین عکس‌هایی که در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه دوسلدورف گرفته شده بود، نشان از وضعیت نامطلوب اسپیکاپ می‌داد. خودروهایی نظیر اسپیکاپ به معنی واقعی کلاسیک هستند، علل خصوص از این دسته خودروهایی که تنها یک نمونه در دنیا ساخته شده، باید نهایت تلاش را برای حفظ ارزش آن‌ها کرد.
 
مالک هلندی اسپیکاپ، از این اتومبیل برای مصارف روزانه و مسافرت‌های خود بین هلند و آلمان استفاده می‌کرد که در نتیجه صدهاهزار کیلومتر مسافت با اسپیکاپ طی کرد! این شاید جزو موارد نادری باشد که از یک خودروی کلاسیک ارزشمند به این شکل استفاده شده باشد. اسپیکاپ حدود ۲۰سال در یک گاراژ خاک میخورد و طی اتفاقی، عده‌ای موفق به پیدا کردن آن شدند. اسپیکاپ در همان سال فروخته شد و پس از بازسازی کامل همانند روز اول خود در تابستان سال ۲۰۱۰ در موزه ب.ام.و به نمایش درآمد.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
اسپیکاپ یک درس برای همه بود!
 
اسپیکاپ با همکاری ب.ام.و و شرکت برتونی ساخته شد. شرکت برتونی سال ۲۰۱۴ در حالیکه در مشکلات مالی زیادی غرق شده بود و بسیاری از دارایی خود را فروخته بود، اعلام کرد که اگر طی چند ماه آینده کسی این شرکت را نخرد، رسما ورشکسته اعلام می‌شود. این اتفاق روی داد و برتونی سرانجام در آن سال ورشکست شد. پیش از این، شرکتی توانست حقوق و امتیازهایی از برتونی را برای توسعه در زمینه تجارت خود به نام Bertone Design خریداری نماید. این شرکت هم اکنون در زمینه‌هایی نظیر طراحی لباس، ریل و راه‌آهن فعالیت میکند.
 
نتیجه جالبی که میتوان از این اتفاقات مختلف در ابعاد وسیع و بزرگتری گرفت این است که در طول زمان، اتفاقاتی در زندگی رخ می‌دهد که هرگز کسی حتی تصورش را هم نمی‌کند. شرکتی که خودروهای با ارزشی را برای کمپانی‌های مطرح دنیا نظیر فراری، لامبورگینی و ب.ام.و طراحی می‌کرد، روزی ورشکست شود؛ از اسپیکاپ تنها یک نمونه تولید شود و وعده‌ی تولید انبوه آن هرگز تحقق نیابد. همچنین اسپیکاپ تنها نمونه‌ی ارزشمند ساخته شده توسط ب.ام.و بود که از سر سهل انگاری دارنده خود تا حد نابودی پیش رفت و سرانجام در اثر خوش‌شانسی در نفس‌های آخرش توسط افرادی که از ارزش آن باخبر بودند نجات پیدا کرد.
 
 
 
 

منبع

دیجی کالا

برچسب : خودرو , بی ام و , کانسپت , بازار خودرو , سوپر خودرو , بی ام و اسپیکاپ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مملی شاهین جی : این بیشرفارو باید دار بزنن خیلی پست وبیوجدان هستن ۹ماه ۶۰۰میلیون گرفتن هیچ خبری هم نیست
دنا پلاس : یعنی خدا لعنتشون کنه ماشین زیرپام فروختم دنا پلاس فوری تحویل 19 مرداد هنوز روی فاکتور می‌چرخه. واقعا که
مریم : دوستان قیمت های جدید ایران خودرو به دستور اقای حیدری ریس شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی تهران که زیر نظرسازمان تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری هستش همه لغو شده و به قیمت قبل بر گشته شدند همگی باید بریم شاکی بشیم از سال 1402 ثبت نام کردم تحویل زمستان 1403 بود که حتی هنوز تکمیل وجه دوم هم نشدم الان که دیگه شده 1404
كريميان : سلام پس تكليف كساني ك توي دوره قبل افزايش قيمت جديد كارخونه بهشون خورد و تكميل وجه انجام دادند چي ميشه،نميشه ك فقط كسانيكفقط تو ايندوره افزايش قيمت بهشون خورد مضرر بشند كه
عسکری : سلام کسی نمیدونه دعوت نامه شاهین اتومات 17مهر 1402کی میاد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : جزو روزهای تعطیل هستش
داریوش : خدا لعنتشون کنه به حق پنج تن خیر نبینن انشااله گور بابای مسئول بی لیاقت انشااله به زودی شاهد از بین رفتن شرکت سایپا باشیم عجب اشتباهی بود خرید از سایپا اینا لیاقت ندارن که ادم بره ماشین از اینا بخره کاش پام می شکست اون روز نمی رفتم ثبت نام تقاص این همه ظلم به خریداران را خدا ازتون بگیره خدایا خودت اینا را تنبیه کن
تارا : سلام این تعزیراتی که میگن راسته
شاهین G : دوستان عزیز می خواهین ماشین زودتر بگیرین شکایت کنین الان ایران‌خودرو بخاطر قیمت ها مجبور کردن که قیمتش هاشو برگردونه به قبل
ایگل سفید : سلام کسی میدونه چرا خودروهارو بارگیری نمیکنن داستان این مجوز راهور چیه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
افشار لطفی : دوستان بنظر شما امروز فاکتور میشه یا نه
فاطمه : خودشون از نمایندگی بهتون زنگ زدن
رانا پلاس1363 : فعاله داداش من همین الان نگاه کردم 207 یک ماهه افتاده البته به داداشم .توجیه نداشت واریز وجه نکردیم به همه افتاده 207هیدرولیک 3ماهه 772میلیون خیلی خنده داره تمام واریز وجه ها هم بازه خیالتون راحت
مهدی : امشب رو کارینا خبری ازتون نیست شیطونا😂😂😂
تحویل 31 تیر : به تاریخ های تحویلی ها دقت کنین مشخصه فعلا 31 تیری ها دارن فاکتور میشن البته هنوز دهه اول و دوم تیر هم بعضی ها فاکتور نشدن اگه دهه اول مرداد هست که بعد از 31 نوبت اونا میشه شما تاخیر حداقل یک ماه برای فاکتور در نظر بگیرین
جواب سهیلا : معمولا یک ماه قبل از موعدی که مشخص شده پیامک واریز میاد که برای شما میشه آبان. اگه پیامک بیاد و واریز کنی ، دیگه افزایش قیمت شامل حالت نمیشه . ولی تا قبل واریز ، هرچی افزایش قیمت بخوره ، شامل شما میشه . سخا رو با واریزی دوم برات انجام میدن . توی نمایندگی میتونی . میتونی هم بری کافینت بیرون انجام بدی .بعدش ماشین هم با ظهور آقا بهت تحویل میدن . شوخی 😉
کوییک : درست میگه تهرانیا تا 22 اردیبهشت فاکتور شدن شهرستانیا تا 16 اردیبهشت
پناه : داره التماست میکنه میگه تغییر رینگ بده تا زودتر فاکتور شی😁
پناه : 6 دنده با رینگ آلمینیوم تحویلی 31 مرداد.واریزی اول 24 بهمن واریزی دوم 9 تیر ماه
علی : رینگ آلومینیوم هستی