اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و

 

 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و

 
کانسپتی که ب.ام.و در حقیقت قصد تولید انبوه آن را در سر داشت، نه خودرویی که صرفا رنگ و بوی خیالی و آینده‌نگری دهد. خودرویی که درصورت تحقق در لباس نمونه تولیدی، می‌توانست به عنوان یکی از خاص‌ترین مدلهای ب.ام.و در تاریخ آن شناخته شود. اگر دوست دارید با “اسپیکاپ” بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.
 
ب.ام.و spicup، یک قدم به واقعیت!
 
همانطور که در ابتدا گفته شد، اسپیکاپ خودرویی برای ب.ام.و نبود که صرفا برای نشان دادن هنر این خودروساز در طراحی یک اتومبیل جدید در نمایشگاه حاضر شود، بلکه سیاستی بود که بتواند با توجه به بازخورد و شرایط مناسب، تولید آن را عملی کند، حتی نمونه ساخته شده برای استفاده واقعی و روزمره یک شخص طراحی شده بود اما به دلایل نامشخصی این وعده هرگز تحقق نیافت و اسپیکاپ در تاریخ کانسپت‌های به یادماندنی ب.ام.و ثبت شد.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
تولد spicup
 
اسپیکاپ اولین بار در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۹میلادی (۱۳۴۹ شمسی) رونمایی شد، سپس در نمایشگاه‌های ایتالیا و فرانکفورت در همان سال نیز به نمایش در آمد. این خودرو، بعدها با قیمت حدودی ۶۰۰ هزار دلار در مزایده‌ای فروخته شد. اسپیکاپ روی پلتفرم یکی از مدل‌های ب.ام.و و به دست یکی از شرکت‌های طراحی ایتالیایی مطرح آن زمان به نام Bertone ساخته شد.
 
نگاهی به اطراف Spicup
 
اسپیکاپ یک خودروی کروک اسپرت است که شکل و شمایل خودروهای چراغ مخفی را دارد. طراحی خارجی این خودرو بسیار پیچیده و پرجزییات‌تر از آن است که در تصاویر بتوان متوجه آن شد؛ به طور مثال در پشت صندلی‌های اسپیکاپ بخشی قرار دارد که رولبار عریض مکانیکی روی سقفی قرارگرفته که می‌توان به طور برقی آن را حرکت داد و این خودرو را از حالت کوپه به شکل تارگا نیز درآورد. این سبک طراحی اسپیکاپ، بعدها به صورت پخته‌تر برای خودروی سیتروئن SM نسخه تارگا در سال ۱۹۷۱ درنظر گرفته شد. این طراحی‌ها با وجود زیبایی‌هایی که در جزییات دارند، برای سازنده‌ی آن بسیار پیچیده و هزینه‌بر هستند و طی استفاده‌های مکرر و یا مراقبت‌های نادرست، به مرور زمان دچار استهلاک می‌شوند.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
و اما در داخل چه می‌گذرد؟
 
در داخل اسپیکاپ یک فرمان سه‌پر که وسط آن، نام Bertone، طراح این خودرو، می‌درخشد. کابین این خودرو دارای تم سبزرنگی است. داشبوردی ساده، پوشیده از کاور سبز تیره و روشن به همراه کنسول، رودری و صندلی‌های ست سبز آن، تم منحصربفردی را به داخل اسپیکاپ بخشیده است.
 
مشخصات فنی
 
اسپیکاپ خودرویی است که روی پلتفرم ۲۰۰۰CS سوار شده است. این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۲٫۵ لیتری ۶ سیلند خطی بوده که توانایی تولید ۱۷۰ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد، حداکثر سرعت اسپیکاپ ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است و حدود ۱٫۳ تن وزن دارد. ابعاد طول و عرض و ارتفاع و فاصله محورهای این خودرو به ترتیب ۴۱۵۰، ۱۷۸۰، ۱۲۰۷ و ۲۳۴۰ است.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
اسپیکاپ بدشانس بود!
 
همانطور که گفته شد، اسپیکاپ در سال ۱۹۶۹ توسط شخص هلندی خریدار شد و در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی توانست اجازه‌ی استفاده در داخل و خارج شهر را برای این خودروی خاص بگیرد. این خودرو بعدها توسط همین دارنده چند بار به مزایده گذاشته شد و پس از نافرجامی‌های او در فروش با قیمت موردنظر، متاسفانه این اتومبیل ارزشمند و منحصربفرد را از رنگ سبز اصلی به نارنجی و کابین را به ست مشکی تغییر داد. همچنین آخرین عکس‌هایی که در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه دوسلدورف گرفته شده بود، نشان از وضعیت نامطلوب اسپیکاپ می‌داد. خودروهایی نظیر اسپیکاپ به معنی واقعی کلاسیک هستند، علل خصوص از این دسته خودروهایی که تنها یک نمونه در دنیا ساخته شده، باید نهایت تلاش را برای حفظ ارزش آن‌ها کرد.
 
مالک هلندی اسپیکاپ، از این اتومبیل برای مصارف روزانه و مسافرت‌های خود بین هلند و آلمان استفاده می‌کرد که در نتیجه صدهاهزار کیلومتر مسافت با اسپیکاپ طی کرد! این شاید جزو موارد نادری باشد که از یک خودروی کلاسیک ارزشمند به این شکل استفاده شده باشد. اسپیکاپ حدود ۲۰سال در یک گاراژ خاک میخورد و طی اتفاقی، عده‌ای موفق به پیدا کردن آن شدند. اسپیکاپ در همان سال فروخته شد و پس از بازسازی کامل همانند روز اول خود در تابستان سال ۲۰۱۰ در موزه ب.ام.و به نمایش درآمد.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
اسپیکاپ یک درس برای همه بود!
 
اسپیکاپ با همکاری ب.ام.و و شرکت برتونی ساخته شد. شرکت برتونی سال ۲۰۱۴ در حالیکه در مشکلات مالی زیادی غرق شده بود و بسیاری از دارایی خود را فروخته بود، اعلام کرد که اگر طی چند ماه آینده کسی این شرکت را نخرد، رسما ورشکسته اعلام می‌شود. این اتفاق روی داد و برتونی سرانجام در آن سال ورشکست شد. پیش از این، شرکتی توانست حقوق و امتیازهایی از برتونی را برای توسعه در زمینه تجارت خود به نام Bertone Design خریداری نماید. این شرکت هم اکنون در زمینه‌هایی نظیر طراحی لباس، ریل و راه‌آهن فعالیت میکند.
 
نتیجه جالبی که میتوان از این اتفاقات مختلف در ابعاد وسیع و بزرگتری گرفت این است که در طول زمان، اتفاقاتی در زندگی رخ می‌دهد که هرگز کسی حتی تصورش را هم نمی‌کند. شرکتی که خودروهای با ارزشی را برای کمپانی‌های مطرح دنیا نظیر فراری، لامبورگینی و ب.ام.و طراحی می‌کرد، روزی ورشکست شود؛ از اسپیکاپ تنها یک نمونه تولید شود و وعده‌ی تولید انبوه آن هرگز تحقق نیابد. همچنین اسپیکاپ تنها نمونه‌ی ارزشمند ساخته شده توسط ب.ام.و بود که از سر سهل انگاری دارنده خود تا حد نابودی پیش رفت و سرانجام در اثر خوش‌شانسی در نفس‌های آخرش توسط افرادی که از ارزش آن باخبر بودند نجات پیدا کرد.
 
 
 
 

منبع

دیجی کالا

برچسب : خودرو , بی ام و , کانسپت , بازار خودرو , سوپر خودرو , بی ام و اسپیکاپ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Alireza : زنگ زدم میگن آخرین فاکتور برای 6 بهمن بوده
تاراv4خرداد : سلام من پیش فروش هستم و بدوم تاخیر فاکتور شدم.مشابهش یکی از دوستان فروش فوری هست و در انتظار صدور فاکتوره با 25روز تاخیر. این استدلال شما کاملا اشتباهه
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
عماد : به امیدش نشین برج 6هنوز فاکتور هم نکرده
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند : بله 👍
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند : منم شرایط شما رو دارم پیگیری کردم میگن این هفته فاکتور میشه
علی : سلام اتفاقا خیلی ربط داره،فروش فوق العاده تاخیر نداره اصلا؟انقدر آدم اینجا دارن در مورد تاخیر حرف میزنن همگی پیش فروش هستن،پیدا کن یکیرو که فروش فوری باشه تاخیر داشته باشه
رضا : سلام دوستان تارا دستی مشکی ابنوس معمولا تاخیر داره یا نه.چون تحویلی اسفند تکمیل وجه 10دی هنوز هیچ خبری نیست
محمد j4 : فارتو پراید که تولیدش متوقفه
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اتو پیش 31 خرداد : نه واریزی دومم 19 فروردین بود. جالبتر اینکه روز جمعه تخصیص پلاک شد.
x33 cross mt??? : مبارکه ماشین شما چی هست؟
ساینا gxدوگانه12/19 : واریزی چه تاریخی هستید
رضا 23 مهر : خدا لعنتشون کنه والا منم گفتن یک ماهه هفت ماهه بدون ماشین کلافه شدیم الاهی خدا اینارو چاقو بزنه دزد مفت خور هارو پول های بی زبون مردم گرفتن وعده وعید بیخود خداالاهی به عذاب دچارشون کنه الاهی امین
نازنین : مگه چه قدر مردم صبر دارن...صبر ایوب هم باشه یه جایی تموم میشه...ما مهر ماه ماشین زیر پا رو فروختیم گفتیم یک ماه اشکال نداره آبان ماشین میاد...بالاخره تاخیر یک ماه دوماه سه ماه..نه هفت ماه..من نمیدونم این مسئولین سایپا چطور شب سر بالین میزارن....با وجود این همه ناحقی که در حق مردم انجام میدن
پیام : دوستان صبح برای من پیامک اومد ک خودروی شما آماده تحویل هست و همکاران ما ب زودی با شما تماس میگیرن برای هماهنگی، خیلی خوشحال شدم چون اصلا انتظارشو نداشتم تا20اردیبهشت هنوز مجوزشم نخورده بود.شامل هیچ افزایش قیمتی هم نشده حداقل تا الان.
سورن پلاس : تحویل 12 خرداد امروز فاکتور شد.
عارف : سلام دوستان لطفاً میشه بفرمایید من برج ده ثبت نام کردم ارسال دعوتنامه زده هفته چهارم تیر ماه خواستم ببینم کی پیامک تکمیل وجه برام‌میاد؟؟
زینب : وای یعنی میشه اتومات تحویل مرداد رو هم سر تایم فاکتور کنن😍
دوگانه 22 اسفند : سلام خبری از ساینا دوگانه نشد؟؟؟