اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و

 

 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و

 
کانسپتی که ب.ام.و در حقیقت قصد تولید انبوه آن را در سر داشت، نه خودرویی که صرفا رنگ و بوی خیالی و آینده‌نگری دهد. خودرویی که درصورت تحقق در لباس نمونه تولیدی، می‌توانست به عنوان یکی از خاص‌ترین مدلهای ب.ام.و در تاریخ آن شناخته شود. اگر دوست دارید با “اسپیکاپ” بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.
 
ب.ام.و spicup، یک قدم به واقعیت!
 
همانطور که در ابتدا گفته شد، اسپیکاپ خودرویی برای ب.ام.و نبود که صرفا برای نشان دادن هنر این خودروساز در طراحی یک اتومبیل جدید در نمایشگاه حاضر شود، بلکه سیاستی بود که بتواند با توجه به بازخورد و شرایط مناسب، تولید آن را عملی کند، حتی نمونه ساخته شده برای استفاده واقعی و روزمره یک شخص طراحی شده بود اما به دلایل نامشخصی این وعده هرگز تحقق نیافت و اسپیکاپ در تاریخ کانسپت‌های به یادماندنی ب.ام.و ثبت شد.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
تولد spicup
 
اسپیکاپ اولین بار در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۹میلادی (۱۳۴۹ شمسی) رونمایی شد، سپس در نمایشگاه‌های ایتالیا و فرانکفورت در همان سال نیز به نمایش در آمد. این خودرو، بعدها با قیمت حدودی ۶۰۰ هزار دلار در مزایده‌ای فروخته شد. اسپیکاپ روی پلتفرم یکی از مدل‌های ب.ام.و و به دست یکی از شرکت‌های طراحی ایتالیایی مطرح آن زمان به نام Bertone ساخته شد.
 
نگاهی به اطراف Spicup
 
اسپیکاپ یک خودروی کروک اسپرت است که شکل و شمایل خودروهای چراغ مخفی را دارد. طراحی خارجی این خودرو بسیار پیچیده و پرجزییات‌تر از آن است که در تصاویر بتوان متوجه آن شد؛ به طور مثال در پشت صندلی‌های اسپیکاپ بخشی قرار دارد که رولبار عریض مکانیکی روی سقفی قرارگرفته که می‌توان به طور برقی آن را حرکت داد و این خودرو را از حالت کوپه به شکل تارگا نیز درآورد. این سبک طراحی اسپیکاپ، بعدها به صورت پخته‌تر برای خودروی سیتروئن SM نسخه تارگا در سال ۱۹۷۱ درنظر گرفته شد. این طراحی‌ها با وجود زیبایی‌هایی که در جزییات دارند، برای سازنده‌ی آن بسیار پیچیده و هزینه‌بر هستند و طی استفاده‌های مکرر و یا مراقبت‌های نادرست، به مرور زمان دچار استهلاک می‌شوند.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
و اما در داخل چه می‌گذرد؟
 
در داخل اسپیکاپ یک فرمان سه‌پر که وسط آن، نام Bertone، طراح این خودرو، می‌درخشد. کابین این خودرو دارای تم سبزرنگی است. داشبوردی ساده، پوشیده از کاور سبز تیره و روشن به همراه کنسول، رودری و صندلی‌های ست سبز آن، تم منحصربفردی را به داخل اسپیکاپ بخشیده است.
 
مشخصات فنی
 
اسپیکاپ خودرویی است که روی پلتفرم ۲۰۰۰CS سوار شده است. این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۲٫۵ لیتری ۶ سیلند خطی بوده که توانایی تولید ۱۷۰ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد، حداکثر سرعت اسپیکاپ ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است و حدود ۱٫۳ تن وزن دارد. ابعاد طول و عرض و ارتفاع و فاصله محورهای این خودرو به ترتیب ۴۱۵۰، ۱۷۸۰، ۱۲۰۷ و ۲۳۴۰ است.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
اسپیکاپ بدشانس بود!
 
همانطور که گفته شد، اسپیکاپ در سال ۱۹۶۹ توسط شخص هلندی خریدار شد و در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی توانست اجازه‌ی استفاده در داخل و خارج شهر را برای این خودروی خاص بگیرد. این خودرو بعدها توسط همین دارنده چند بار به مزایده گذاشته شد و پس از نافرجامی‌های او در فروش با قیمت موردنظر، متاسفانه این اتومبیل ارزشمند و منحصربفرد را از رنگ سبز اصلی به نارنجی و کابین را به ست مشکی تغییر داد. همچنین آخرین عکس‌هایی که در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه دوسلدورف گرفته شده بود، نشان از وضعیت نامطلوب اسپیکاپ می‌داد. خودروهایی نظیر اسپیکاپ به معنی واقعی کلاسیک هستند، علل خصوص از این دسته خودروهایی که تنها یک نمونه در دنیا ساخته شده، باید نهایت تلاش را برای حفظ ارزش آن‌ها کرد.
 
مالک هلندی اسپیکاپ، از این اتومبیل برای مصارف روزانه و مسافرت‌های خود بین هلند و آلمان استفاده می‌کرد که در نتیجه صدهاهزار کیلومتر مسافت با اسپیکاپ طی کرد! این شاید جزو موارد نادری باشد که از یک خودروی کلاسیک ارزشمند به این شکل استفاده شده باشد. اسپیکاپ حدود ۲۰سال در یک گاراژ خاک میخورد و طی اتفاقی، عده‌ای موفق به پیدا کردن آن شدند. اسپیکاپ در همان سال فروخته شد و پس از بازسازی کامل همانند روز اول خود در تابستان سال ۲۰۱۰ در موزه ب.ام.و به نمایش درآمد.
 
 اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و
 
اسپیکاپ یک درس برای همه بود!
 
اسپیکاپ با همکاری ب.ام.و و شرکت برتونی ساخته شد. شرکت برتونی سال ۲۰۱۴ در حالیکه در مشکلات مالی زیادی غرق شده بود و بسیاری از دارایی خود را فروخته بود، اعلام کرد که اگر طی چند ماه آینده کسی این شرکت را نخرد، رسما ورشکسته اعلام می‌شود. این اتفاق روی داد و برتونی سرانجام در آن سال ورشکست شد. پیش از این، شرکتی توانست حقوق و امتیازهایی از برتونی را برای توسعه در زمینه تجارت خود به نام Bertone Design خریداری نماید. این شرکت هم اکنون در زمینه‌هایی نظیر طراحی لباس، ریل و راه‌آهن فعالیت میکند.
 
نتیجه جالبی که میتوان از این اتفاقات مختلف در ابعاد وسیع و بزرگتری گرفت این است که در طول زمان، اتفاقاتی در زندگی رخ می‌دهد که هرگز کسی حتی تصورش را هم نمی‌کند. شرکتی که خودروهای با ارزشی را برای کمپانی‌های مطرح دنیا نظیر فراری، لامبورگینی و ب.ام.و طراحی می‌کرد، روزی ورشکست شود؛ از اسپیکاپ تنها یک نمونه تولید شود و وعده‌ی تولید انبوه آن هرگز تحقق نیابد. همچنین اسپیکاپ تنها نمونه‌ی ارزشمند ساخته شده توسط ب.ام.و بود که از سر سهل انگاری دارنده خود تا حد نابودی پیش رفت و سرانجام در اثر خوش‌شانسی در نفس‌های آخرش توسط افرادی که از ارزش آن باخبر بودند نجات پیدا کرد.
 
 
 
 

منبع

دیجی کالا

برچسب : خودرو , بی ام و , کانسپت , بازار خودرو , سوپر خودرو , بی ام و اسپیکاپ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس مهدی : واریزی 25اسفند هستم هنوز خبری از فاکتور شدن نیست
A5شهریور مشکی : ۱ تیر شاسی شده الان ۵ روزه مرحله صدور پلاک مونده فکر کنم مشکل ایمنی داره که راهور پلاک نمیکنه
Mostafs : سلام دوستان a5 کسی شاسی شد از شهریور ۱۴۰۳
عیاسی : مبارکه منم مثل شما بودم مشهد هستم آوا تحویل نگرفتم از بی ماشینی حوصلم سر رفته
Mostafs : سلام دوستان a5 کسی شاسی شد از شهریور ۱۴۰۳
تجمع : یهو برای فردا که نمیشه یه تاریخ بگید تا وقت هماهنگ شدن بشه
سیاوش : باعرض سلام وادب واحترام خدمت دوستان گروه شاهین پلاس اتوماتیک لطفا چنانچه تکمیل وجه اسفند در گروه داریم لطفا اعلام کنن به نظر میاد کلیه دوستان اسفندماه فاکتور شدن درغیر اینصورت جهت اطلاع اعضا اعلام کنن باتشکر
X5 masoud : سپاسگزارم به خاطر اطلاع رسانی من x5 بهمن هستم به هرحال جای امیدواریه
محمد T9 : سلام من هم اسفند1403 ثبت نام کردم و 4/8/ماشینم رو تحویل گرفتم 1ماه پیش هم شاسی شد
T9 اسفند ماه : درود به همه دوستان خدایی هر کسی شاسی میشه یا پلاک میشه یا هر مرحله ای میره جلو بیاد اعلام کنه تا بقیه هم حداقل امیدوار باشن به تحویل ماشین هاشون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا207 : اصلا ربطی به ردیف قرارداد نداره طبق چیزی که حواله یاب زده نسبت ب ردیف قردارداد خودم اینو میگم چون من 153888هستم اینا که 153900بودن فاکتور شدن من نه تازه من 16خرداد بودم امروز 17و 18خرداد هم فاکتور شدن ولی 16نه هنوز معلوم نیس چی به چیه 😂😂😂😭
آزربایجان : سلام دوستان تحویلی 31خرداد پانا ..که تا به امروز تبدیل نزده بودم الان تبدیل به رینگ الومینوم زدم ببینم تاثیری رو فاکتور شدن داره؟خرداد ماه تا چندم فاکتور شده؟
پانا207 : هیچ گونه قاعده و قانونی این وسط نیس برا اساس احتمالا سود تاخیر باشه سود تاخیر هر چقدر بیشتر باشه از اونا شروع میکنن انگار
9اسفند پیش فروش : پیش فروش 9اسفند هیچ خبری نیست مسخره کردن خودشونو
ساینا تکمیل 7 اسفند : تکمیل 7 اسفندم خبری نیست اعصابم بهم ریخته😑
6دنده : سلام اردیبهشت کسی هست فاکتور نشده باشه دنا6دنده سفید
زینب اپشنال 4 مرداد : به دنا اپشنال شهریور: فکر کنم شما پیش فروشی .. اقا محمد فروش فوریه
معلم : فاکتور شدن خودرو براساس زمان پرداخت است یا ردیف قرارداد؟
ایکس 33 اتومات : سلام من نخوردم ولی ی نفرو میشناسم خورده
حامد : داداش لطفا شماره قرارداد بگو دیگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟