مدتی است که یکی از جدیدترین محصولات پورشه با چاشنی لوکس و هیجان به ایران آمده؛ Porsche Boxster هرچند ارزانترین پورشه ایران است ولی برای خریدش حداقل نیممیلیارد باید هزینه کنید.
بیست سال پس از معرفی اولین باکستر، پورشه تصمیم گرفت تا در DNA آن تغییر به وجود آورد و برای این کار به سالهای پایانی دهه 60 میلادی برگشت؛ زمانی که پورشه با مدل 718 مجهز به پیشرانه 4 سیلندر تخت، به مصاف رقبا رفت و حضور در مسابقات معتبری از جمله تارگا فلوریو و لمان را در کارنامه خود ثبت کرد. با اتکا به تاریخ درخشان پورشه، حالا این کانورتیبل دو نفره قویتر و اقتصادیتر شده است.
نسبت به نسخههای پیشین باکستر، در نمای جلو شاهد تغییراتی در بخش محفظه بار و شیشه هستیم. همچنین باعریض شدن نمای جلو، استفاده از عناصر عضلانی و طراحی جدید چراغهای زنون و چراغهای روشنایی روز LED که 4 نقطه روشن ایجاد میکنند، باکستر توجه بیشتری را به خود جلب میکند.
علاوهبراین دریچههای بزرگتر هوا جهت خنککاری پیشرانه از وجود توربوشارژر خبر میدهند. در نمای کنار هم طراحی دستگیره درها، رکابها، دریچههای هوا و سقف جمعشونده مورد بازنگری قرار گرفته است. در هماهنگی با جلو، عقب خودرو هم عریضتر شده است. همچنین بهرهگیری از چراغهای 3 بعدی LED و چراغهای ترمز نقطهای، به زیبایی این بخش افزوده است.
کابین آن مشابه سایر محصولات پورشه است. نسبت به نسخههای پیشین باکستر، قاب دور پنل داشبورد عوض شده و جدیدترین نسل از سیستم ارتباطی پورشه، که با صفحه نمایشگری لمسی کنترل میشود، به طور استاندارد برای آن درنظر گرفته شده است. امکانات سفارشی متعدد برای برطرف کردن نیازهای شخصی در نظر گرفته شده است از جمله کنترل سیستم مسیریاب با فرمانهای صوتی، ارتباط با تلفن همراه و سیستم صوتی با قدرت 110 وات.
برای تامین نیروی پیشران، این خودرو با الهام از گذشته، موتور تخت 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر را در سینه خود میبیند. در نسخه معمولی ظرفیت پیشرانه به دو لیتر میرسد با قدرتی معادل 300 اسببخار و در نسخه قویتر، که با پسوند S متمایز میشود، با افزایش حجم پیشرانه به 2.5 لیتر، 50 اسببخار به توان خودرو اضافه شده است.
توربوشارژرهای مورد استفاده در پیشرانه به توربینهایی با ساختار هندسی متغیر (VTG) مجهز هستند. در حال حاضر پورشه تنها خودروسازی است که از تکنولوژی VTG در محصولات بنزینی استفاده میکند.
به کمک تکنولوژی VTG ضمن کاهش مصرف سوخت تا 13 درصد، افزایش فشار نیز کنترل میشود. علاوهبراین استفاده از توربوشارژر بهطور قابل توجهی گشتاور آن را افزایش داده است. نسخه معمولی در دورموتور 1950 تا 4500 ، گشتاوری معادل 380 نیوتنمتر تولید میکند و از پیشرانه نسخه S نیز گشتاوری به میزان 420 نیوتنمتر، در دور موتور 1900 تا 4500 استخراج میشود. سیستم توربو ضمن بهبود عملکرد، مصرف سوختی اقتصادی را رقم زده است. در سیکل ترکیبی نسخه معمولی 6.9 لیتر و نسخه S، 7.3 لیتر بنزین در صد کیلومتر میسوزاند.
در حالت استاندارد جعبهدنده 6 سرعته دستی برای همراهی پیشرانه و انتقال قدرت به چرخهای عقب درنظر گرفته شده است، البته جعبهدنده 7 سرعته اتوماتیک (PDK) نیز قابل سفارش است. به لطف چنین ترکیبی شتاب نسخه معمولی در حدود 4.9 و نسخه S در حدود 4.4 ثانیه است
نسخه جدید باکستر، دینامیک رانندگیش را از 718 به ارث برده است. به لطف سیستم فرمان الکترومکانیک، که دقیقتر شده است، فرمانپذیری آسانتر و چابکی بیشتری را تجربه خواهید کرد. همچنین تنظیم مجدد شاسی، بهرهگیری از سیستم تعلیق که ارتفاع سواری را به صورت خودکار تنظیم میکند و ترمزهای قویتر، باعث ارتقا تجربه رانندگی به بالاترین درجه شده است. این شاسی جدید علاوهبر فراهم کردن مشخصههای اسپرت، باکستر 718 را به خودرویی راحت برای مسافرتهای طولانی بدل کرده است. این گونه باکستر 718 آماده پشت سرگذاشتن هر مسیری است، چه در جاده و چه در پیست.
تقریبا همزمان با عرضه این خودرو در بازار جهانی و به لطف پیشرانهای که میتواند قانون را دور بزند، شاهد حضور این خودرو در بازار کشورمان هستیم. قیمت نسخه معمولی در بازار آلمان 54 هزار یورو و نسخه S آن 66 هزار یورو است ولی این روزها در بازار ایران باقیمتی در حدود 600 تا 650 میلیون تومان خریدوفروش میشوند. باکستر در ایران باید با بامو Z4 ، آلفارومئو 4C و لوتوس الیزه رقابت کند.
به لطف دکمههایی که در زیر دسته دنده قرار دارد شما تنظیمات سیستم تعلیق، عملکرد پیشرانه و صدای اگزوز را در کنترل خود دارید.
علاوهبر مدل 911، 718 باکستر نیز به سیستم اسپرتکورنو مجهز شده، که در 3 سطح نرمال و اسپرت و اسپرت پلاس قابل تنظیم است. با فعال کردن آن تجربهای همچون راندن خودروهای مسابقهای خواهید داشت.
صندلیهای اسپرت با قابلیت تنظیم برقی موقعیت و تکیهگاه، سیستم تهویه و گرمکن در کنار پوشش چرم آلکانترا راحتی فوقالعادهای برای سرنشینان فراهم خواهد کرد.
برای حفاظت از سرنشینان علاوهبر ایربگهایی که در جلو راننده و سرنشین باز میشود، ایربگهایی در کنار و برروی کمربند ایمنی تعبیه شدهاند. علاوهبراین، ایمنی سرنشینان را سیستم حفاظتی برخورد از کنار و میلههایی که در پشت محل استقرار سرنشینان قرار گرفته به خوبی تضمین میکند.
در جلو فضای باری 150 لیتری درنظر گرفته شده است. در عقب نیز طراحی متفاوت محفظه پیشرانه و سقف جمعشونده، فضای باری 125 لیتری فراهم کرده است. پس دیگر برای مسافرت مشکلی نخواهید داشت.
در نسخه معمولی، خودرو برروی چرخهای 19 سوار است اما در نسخه S شاهد استفاده از چرخهای 20 اینچی هستیم.