خودروسازان قانون را دور می‌زنند؟

 

خودروسازان قانون را دور می‌زنند؟

 
خودروسازان با دور زدن این قانون، حلقه مدیریت بسته‌ای را بین شرکت اصلی و شرکت‌های زیرمجموعه شکل داده‌اند که دارای مفسده جدی مالی و مدیریتی است.
 
 طبق ماده 198 قانون تجارت هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خودش را خریداری کند. خودروسازان در ایران این قانون را به این شکل دور زده‌اند: شرکت اصلی یک یا چند شرکت فرعی را ایجاد و مالکیت عمده آن را در اختیار می‌گیرد. شرکت تازه تأسیس، از نظر قانون تجارت حق دارد که سهام هر شرکتی را تملک کند. بنابراین اقدام به خرید سهام شرکت اصلی می‌نماید. در واقع شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام خود را تملک می‌کند.
 
در شرکت ایران‌خودرو، بیش از 28% از سهام شرکت در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو قرار دارد.  این شرکت‌ها در مجموع می‌توانند 2 عضو از 5 عضو هیات مدیره را نصب کنند. این شرکت‌ها عبارتند از شرکت سرمایه‌گذاری سمند (با 12 % سهم). شرکت نگارنصر سهم(با 5% سهم)، شرکت سپهر ایرانیان کیش (با 10.6% سهم) و شرکت سرمایه گذاری سلیم با 1% سهم.
 
این مشکل در سایپا و البته به شکل شدیدتری وجود دارد. در شرکت سایپا، بیش از 40% از سهام شرکت در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه سایپا قرار دارد.  این شرکت‌ها در مجموع می‌توانند 3 عضو از 5 عضو هیات مدیره را نصب کنند.
 
این شرکت‌ها عبارتند از شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان (با 10.6% سهم)، شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا (با 15.3% سهم)، شرکت توسعه سرمایه رادین (با 1.1%سهم)، شرکت سرمایه گذاری سایپا با 9.6% سهم، شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان با 2.4%سهم و شرکت نیوان ابتکار با 1% سهم
 
به این ترتیب هرچند خودروسازان نص ماده 198 قانون تجارت را نقض نکرده‌اند ولی این اقدام آن‌ها با روح قانون در تضاد است زیرا قانون تجارت در ماده 41 تاکید دارد: در شرکت های سهامی عام، نقل و انتقال سهام نمی‌تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهام بشود. این در حالی‌ست که در حال حاضر اختیار فروش بیش از 30% از سهام هریک از خودروسازان در اختیار هیات مدیره شرکت مادر است.
 
به این ترتیب هر دو خودروساز با دور زدن قانون، حلقه مدیریت بسته‌ای را بین شرکت اصلی و شرکت‌های زیرمجموعه شکل داده‌اند که دارای مفسده جدی مالی و مدیریتی است. به همین خاطر در همه کشورها، خرید سهام یک شرکت توسط همان شرکت ممنوع است مگر آن‌که آن شرکت، حق تعیین هیات مدیره را نداشته باشد که در این‌صورت به آن سهام خزانه می‌گویند.   
 
بر اساس ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که در سال 1394 تصویب شده است، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، در صورت رعایت ضوابط خاصی می‌توانند حداکثر تا 10% از سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه در شرکت نگهداری کنند. نکته مهم این است که این سهام فاقد حق رأی بوده و نمی‌تواند در تعیین هیأت مدیره شرکت نقش ایفا کند.
 
بر این اساس پیشنهاد می‌شود آن مقدار از سهام شرکت که در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه همان شرکت است نیز سهام خزانه تلقی گردد تا امکان اعمال مدیریت از آن طریق از بین برود.
 
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , گروه بهمن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: امیر(سابق)
4

از زمانی که ایرانخودرو(ایران ناسیونال) را از دست صاحبش بزور درآوردن هیچ قانونی را که به نفع مشتری باشه را رعایت نکردند . هیچ ارگان،موسسه،نهاد،شخص و ....... توان و ارده مقابله با آنها را ندارد. اصلا چرا باید باهاشون مقابله کرد؟ سودهای کلانی به جیب میزنند و هیچ ضرری هم بجز مردم به کسی نمیزنند و مردم هم که مهم نیستند. حالا تا انتخابات و راهپیماییها هم خیلی وقت داریم تا به مردم الکی توجه کنیم. پس فعلا الزامی برای مقابله با خودروساز و واردکننده وجود ندارد . برید سریع ثبت نام کنید که یه موقع عقب نیفتید
15:11  1395/09/04
پاسخ دادن
محمد
5

خودرو سازان سالهاست که همه چیز و همه مردم را دور می زنند !!!
10:36  1395/09/04
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

همیشه همینجور بوده. حالا خیلی هم بخوان شخصی سازی کنن سهاما رو میدن به هیات مدیره و دوست و آشنا. این که چیز تازه ای نیس.
دوستانی که توی بورس بودن از این چیزا خبر داشتن و میگفتن.
07:48  1395/09/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
گلچین : برا منم اینجوریه‌تحویل ۱۶ خرداد هستم.
شاهین : من امروز تماس گرفتم. کارشناس گفت که سایپا توی سیستم فروش فوری ها رو دو دسته کرده. یه دسته اونایی هستن که تا 18 دی پرداختی داشتن. و یه گروه هم بعد از اون. اونایی که بعد از 18 دی بودن رو به عنوان "پذیرش 25 دی ماه" اسم گذاشتن. طبق گفته کارشناس، 18 دی ماهی ها همه فاکتور شدن و اونایی که 25 دی ماهی هستن از هفته بعد شروع میشه فاکتور شدن شون
اطلس : بعد از پرداخت دعوتنامه ،باید برگه سخا را ببرید نمایندگی.
خودرو برقی : دوستان به نظرتون ثبتنام خودرهای برقی که گذاشتن ارزش ثبتنام دارن؟؟ آخه تو ایران هیچ ایستگاه برقی ندارم مخصوصا تو جاده ها
حامد : بله درسته ثبت نام بهمن قیمت قعطی بود
mhd S3 : منظور من تا تاریخ 9 آبان بود دوستان تهران و نیشابور اگر اشتباه نکنم گفتن ما تحویل گرفتیم شما که تاریخ ثبت نامت 15 آبان هست
علی : من زور به باسنم نمیاد من حواله خریدم سرموقع تحویلم‌ میدهند بعد اینو گفتم تو که این حرف زدی میگم می‌دونستی چرا الان میگی فلان و فلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو 8 : سلام وقت بخیر 3 روز پیش پیام اومد 2 میلیون رو واسه بانک شهر زدم هنوز واریز نشده معمولا چقدر زمان میبره؟
ایکس 33 اتومات اسماعیل : خبری از فاکتور نشده ؟
علی : سلام رانا پلاس 29اسفند 402کسی فاکتور شده
محمد ساینا تککک : چجوری میفهمین فاکتور شدین؟
ابراهیم تیگو 8پرو : پاسخ به خبر خوب:مبارکه داداش خبر خوبی بود چرخش برات خوش بچرخه
هایما : سلام دوستان کسی این چند روز فیزیک پلاک و با تحویل نگرفته خودرو
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : بنازم نوبتی باشه نوبت 21دی فردا
تیگو 7 : سلام مبارکه به سلامتی میشه تاریخ قرارداد و فاکتور و مدل و رنگش رو بفرمایید؟ ممنون
بهمن ماه : دوستان به هیچ وجه ساینا دوگانه افزایش قیمت نمیخوره. چندبار زنگ زدم پشتیبانی گفتن که افزایش نداره
S5-Tehran : تماس گرفتم ایرانخودرو، گفتن S5 احتمالا تیرماه فاکتور بشه. موعد تحویل 23 بهمن هستم.