خودروسازان قانون را دور می‌زنند؟

 

خودروسازان قانون را دور می‌زنند؟

 
خودروسازان با دور زدن این قانون، حلقه مدیریت بسته‌ای را بین شرکت اصلی و شرکت‌های زیرمجموعه شکل داده‌اند که دارای مفسده جدی مالی و مدیریتی است.
 
 طبق ماده 198 قانون تجارت هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خودش را خریداری کند. خودروسازان در ایران این قانون را به این شکل دور زده‌اند: شرکت اصلی یک یا چند شرکت فرعی را ایجاد و مالکیت عمده آن را در اختیار می‌گیرد. شرکت تازه تأسیس، از نظر قانون تجارت حق دارد که سهام هر شرکتی را تملک کند. بنابراین اقدام به خرید سهام شرکت اصلی می‌نماید. در واقع شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام خود را تملک می‌کند.
 
در شرکت ایران‌خودرو، بیش از 28% از سهام شرکت در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو قرار دارد.  این شرکت‌ها در مجموع می‌توانند 2 عضو از 5 عضو هیات مدیره را نصب کنند. این شرکت‌ها عبارتند از شرکت سرمایه‌گذاری سمند (با 12 % سهم). شرکت نگارنصر سهم(با 5% سهم)، شرکت سپهر ایرانیان کیش (با 10.6% سهم) و شرکت سرمایه گذاری سلیم با 1% سهم.
 
این مشکل در سایپا و البته به شکل شدیدتری وجود دارد. در شرکت سایپا، بیش از 40% از سهام شرکت در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه سایپا قرار دارد.  این شرکت‌ها در مجموع می‌توانند 3 عضو از 5 عضو هیات مدیره را نصب کنند.
 
این شرکت‌ها عبارتند از شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان (با 10.6% سهم)، شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا (با 15.3% سهم)، شرکت توسعه سرمایه رادین (با 1.1%سهم)، شرکت سرمایه گذاری سایپا با 9.6% سهم، شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان با 2.4%سهم و شرکت نیوان ابتکار با 1% سهم
 
به این ترتیب هرچند خودروسازان نص ماده 198 قانون تجارت را نقض نکرده‌اند ولی این اقدام آن‌ها با روح قانون در تضاد است زیرا قانون تجارت در ماده 41 تاکید دارد: در شرکت های سهامی عام، نقل و انتقال سهام نمی‌تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهام بشود. این در حالی‌ست که در حال حاضر اختیار فروش بیش از 30% از سهام هریک از خودروسازان در اختیار هیات مدیره شرکت مادر است.
 
به این ترتیب هر دو خودروساز با دور زدن قانون، حلقه مدیریت بسته‌ای را بین شرکت اصلی و شرکت‌های زیرمجموعه شکل داده‌اند که دارای مفسده جدی مالی و مدیریتی است. به همین خاطر در همه کشورها، خرید سهام یک شرکت توسط همان شرکت ممنوع است مگر آن‌که آن شرکت، حق تعیین هیات مدیره را نداشته باشد که در این‌صورت به آن سهام خزانه می‌گویند.   
 
بر اساس ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که در سال 1394 تصویب شده است، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، در صورت رعایت ضوابط خاصی می‌توانند حداکثر تا 10% از سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه در شرکت نگهداری کنند. نکته مهم این است که این سهام فاقد حق رأی بوده و نمی‌تواند در تعیین هیأت مدیره شرکت نقش ایفا کند.
 
بر این اساس پیشنهاد می‌شود آن مقدار از سهام شرکت که در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه همان شرکت است نیز سهام خزانه تلقی گردد تا امکان اعمال مدیریت از آن طریق از بین برود.
 
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , گروه بهمن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: امیر(سابق)
4

از زمانی که ایرانخودرو(ایران ناسیونال) را از دست صاحبش بزور درآوردن هیچ قانونی را که به نفع مشتری باشه را رعایت نکردند . هیچ ارگان،موسسه،نهاد،شخص و ....... توان و ارده مقابله با آنها را ندارد. اصلا چرا باید باهاشون مقابله کرد؟ سودهای کلانی به جیب میزنند و هیچ ضرری هم بجز مردم به کسی نمیزنند و مردم هم که مهم نیستند. حالا تا انتخابات و راهپیماییها هم خیلی وقت داریم تا به مردم الکی توجه کنیم. پس فعلا الزامی برای مقابله با خودروساز و واردکننده وجود ندارد . برید سریع ثبت نام کنید که یه موقع عقب نیفتید
15:11  1395/09/04
گزارش
پاسخ دادن
محمد
5

خودرو سازان سالهاست که همه چیز و همه مردم را دور می زنند !!!
10:36  1395/09/04
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

همیشه همینجور بوده. حالا خیلی هم بخوان شخصی سازی کنن سهاما رو میدن به هیات مدیره و دوست و آشنا. این که چیز تازه ای نیس.
دوستانی که توی بورس بودن از این چیزا خبر داشتن و میگفتن.
07:48  1395/09/04
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
1 اردیبهشت : یعنی چی بعد دو ماه تازه ۲۶ تموم شده 27 28 از کجا سر در اورد دیگه
محمد ۳اردیبهشت : منظورم شماره درخواست هست ممنون میشم عزیزان اردیبهشتی شماره درخواست رو بفرستید
اکبر 2 : مدیر عامل سایپا دنیا همینجور نمیمونه وقت شما هم میرسه
محمد ۳اردیبهشت : سلام لطفا اردیبهشتی ها شماره پذیرش رو بفرستید ببینیم چند چند هستیم
شاهین : اگه زودتر میخای تبدیل بزن ولی اگه وسیله زیر پاته تبدیل نزن
مهران : آقا تکمیل وجه 26 اسفند فاکتور شدن- منتها برخی به دلیل واریز وجه در تایم غیراداری بعد از ظهر واریز داشتن که اولویتشون افتاده 27 ام اسفند اونا هستن برخی هم به دلیل خطا و اشکال تراکنش بانکی به 28 اسفند موکول شدن بعد نوبت اردیبهشت هست. اما به دلیل عدم نقدینگی سایپا تامین سانروف میسر نیست و تاریخ مشخصی نداره!
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن 31 شهریور : سلام دوستان تحویل 31 شهریور دیروز بارگیری شده ، به نظرتون کی تحویل میدن؟
بهمن مضر : چراغ تحویل خودرو روشن شده ، ولی هنوز تحویل ندادن
کلهر : دروود بر شرف همه چت بازی اضافه ممنوع ،هیچ ماشینی پلاک نشده ونمبشه،فقط این گره با اعتراض باز میشه ،شنبه 9صبح تهران زامیاد، هر کی نتونست شهر خودتون درب نمایندگی
کلهر : دوستان هر کسی تونست بره تهران ،هر کی هم نتونست تو شهر خودتون رفیقاتون پیدا کنید برید اعتراض درب نمایندگی ،بزارین سرو صدا بشه کل ایران ،شاید به خودشون اومدن ،شنبه 9صبح
جمشید : من قطعا باید تجمع کنیم
کلهر : سبحان برادر ،برو یه خبر بگیر
ایمان : دوستان پذیرش 23و24 بهمن که فاکتور شدین کسی تحویل گرفته ماشین رو؟؟ چرا خبری از تحویل نیس ؟؟؟هرکی گرفته اعلام کنه لطفا
سورن پلاس موتور جدید : سلام کدام طرح بودین اگر طرح پیش فروش بودین واریزی دعوتنامه نامه چه تاریخ بود
امین.ازنا : سلام.چه مدل سمندی؟برا من اینو نگفتن
سیامک : ما که 198 تومن اسفند 1402 واریز اولیه داشتیم و اسفند 1403 تکمیل وجه کردیم و هنوز هم فاکتور نشدیم چی باید بگیم