دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه

 

رقابت رنو و پژو در ایران به کجا خواهد رسید؟

 
هنگامی که پژو برای بدست آوردن بخشی از بازار آمریکا، ایران را ترک کرد، هیچوقت فکر نمی‌ کرد که اگر روزی بخواهد دوباره پا به این سرزمین بگذارد با این همه رقیب تازه وارد رو به رو می شود.
 
در چند سالی که ایران خودرو همچنان با تولید 405 و 206 و امثالهم لوگوی پژو را در جاده‌ های کشور زنده نگه داشت، خودرو هایی تازه وارد پا به این سرزمین گذاشتند که در شرایط تشدید تحریم‌ ها با برخورداری از قیمت‌ های خوب و آپشن‌های پر و پیمان، خیلی خوب به فروش رسیدند و جایشان در ایران زمین محکم و محکم تر شد.
 
دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه
 
اکنون با برداشته شدن تحریم‌ ها، شرکت‌ هایی با برند های نام‌ آشنا می‌ خواهند تا جایگاه گذشته خود را دوباره به‌ دست آوردند و آن‌ هایی هم که پیش‌تر حضور نداشتند آماده ورودی قدرتمند می‌ شوند.
 
در میان این برندها، نام رنو و پژو بیش‌ از همه به چشم می‌خورد؛ خصوصا که این دو برند فرانسوی به واسطه گذشته‌ و ارتباطات قدرتمند خود، به سرعت قراردادهایی را منعقد کردند و جایگاه از دست رفته را حداقل بر روی کاغذ احیا کردند.
 
سوال اینجاست که با وجود فاکتورهایی مانند پیچیده‌ تر شدن بازار خودرو ایران، کاهش قدرت خرید مردم و همچنین اضافه‌ شدن رقبای پر زور چینی کدام یک از این دو برند می‌ توانند به جایگاه بالاتری در بازار خودرو ایران دست یابند.
 
دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه
 
رنو، خوش‌ فکر تر از همیشه
 
در اواخر زمستان سال 2004، همکاری رنو با شرکت ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) که در برگیرنده ایران خودرو و سایپاست در قالب شرکتی با نام رنو پارس کلید خورد. جدا از تولید تعدادی از مدل‌های رنو که ثمره این کار بود، ایجاد چنین شرکتی باعث شد تا رنو یک پایگاه ایمن و معتمد برای خود داشته باشد تا از طریق آن، بازار خودرو ایران را زیر نظر بگیرد.
 
هرچند که در دوران تحریم‌، شعله زیر اجاق رنوپارس نیز کم‌ سو شد اما مانند پژو به کلی خاموش نگردید. در نتیجه، رنو توانست تا رشد برندهای چینی را از نزدیک ببیند و راهکارهای مناسب را برای مونتاژ یا واردات محصول مناسب پیدا کند.
 
دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه
 
با وجود حضور مستمر رنو در ایران از سال 2004، این شرکت از نحوه تعاملی که با دو خودروساز بزرگ کشورمان یعنی ایران خودرو و سایپا داشت راضی نبود. این عدم رضایت، در دو مساله خلاصه می‌شد: اول، سرعت فوق العاده پایین این دو شرکت در بهینه‌سازی یا تولید مدل‌های جدید و دوم عدم کارکرد صحیح سیستم‌ خدمات پس از فروش آن‌ها در خصوص محصولات رنو.
 
این دو مشکل آنقدر برای رنو مساله ساز شد تا بی سروصدا و در عین ادامه مذاکره مستقل با دو غول خسته خودروسازی کشورمان، به فکر مونتاژ مستقل محصولات رنو و ایجاد شبکه خدمات پس از فروش مجزا افتاد.
 
در نهایت طی سرمایه‌گذاری مجدد با ایدرو، این ایده به واقعیت تبدیل شد تا بزرگترین شوک سال 95 به سایپا و ایران خودرو وارد شود. تولید خودروهای داستر جدید و سیمبل در ظرفیت اولیه 150 هزار دستگاه اولین قدم‌ های در راستای فعالیت‌ جدید رنو در ایران خواهد بود.
 
دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه
 
پژو، رویا پرداز یا طمع‌کار
 
گروه خودروسازی PSA یا پژو-سیتروئن با خروج تقریبا ناگهانی از ایران برای خریده شدن توسط جنرال موتورز، ضربه شدیدی را به ایران خودرو که شریک تجاری‌ آن بود وارد کرد و دست همراه قدیمی خود را در پوست گردو گذاشت.
 
ایران خودرو به هر صورتی که بود، خودروهای پژو را به طور کامل داخلی‌سازی کرد اما نه این شرکت، نه قطعه‌سازان و نه مردم این مساله را از یاد نبردند که پژو با چه رویکرد غیر مسئولانه ای با مشتریان ایرانی خود رفتار کرد.
 
پژو که در طی چند سال اخیر وضعیت مالی مساعدی نداشته است به خوبی می‌داند برای ادامه حیات به بازار ایران نیاز دارد و در نتیجه با انجام توافق هسته‌ای، کانال‌ های مذاکراتی خود را بازسازی کرد و شرکت ایکاپ را به صورت همکاری مشترک با ایران خودرو ایجاد نمود تا از طریق آن، سه محصول 301، 208 و 2008 را تولید کند.
 
دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه
 
پژو براساس اعلام خود (که در سایت PSA دیده می‌شود) رویای فروش سالیانه 1 میلیون دستگاه خودرو تا سال 2025 میلادی در بازار خاورمیانه و شمال آفریقا را در سر می‌پروراند.
 
برای رسیدن به چنین آرزویی، این شرکت امید بسیاری به بازار ایران بسته است و می‌خواهد تا خودروهای ذکر شده را در فاز اولیه 200 و سپس 400 هزار دستگاه در کشور تولید کند عددی که حتی بر روی کاغذ نیز بسیار بزرگ به نظر می رسد. برای درک عمق این هدف‌گذاری، در نظر بگیرید که ایران سالیانه اندکی کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کند که این عدد شامل خودروهای سنگین، نیمه سنگین، وانت‌ها و… نیز می‌شود.
 
پژو می‌خواهد حجم تولیدش به گونه‌ ای باشد که از هر 5 خودرو تولید شده در ایران، یکی از آن‌ها لوگوی شیر فرانسوی را بر روی خود به دوش بکشد. برای تحقق این هدف یک مانع بسیار بزرگ بر سر راه فرانسوی ها وجود دارد… .
 
دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه
 
مگر خیابان ها چقدر گنجایش دارند؟
 
نکته قابل تامل و کلیدی این است که به‌دلیل بالا نرفتن قدرت خرید مردم در عین رشد قیمت خودرو ها ، هر برندی که بتواند یک مدل مردمی تازه مانند جایگزینی برای پراید، معرفی کند می‌تواند برای سال‌ ها صنعت خودرو ایران را زیر سلطه خود حفظ کند.
 
رنو کوئید می‌توانست چنین قدرتی را به بدست آورد اما افزایش قیمت آن به 31 میلیون تحقق این رویا را سخت خواهد کرد چرا که یک خودرو 31 میلیونی حدود 50 درصد از پراید های 20 میلیونی گران قیمت تر است و چنین افزایش قیمتی با بودجه اکثر خریداران ایرانی سازگار نیست.
 
دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه
 
با این حال رنو در اینجا با کف قیمتی 31 میلیون‌تومانی جلوتر از پژو حرکت می‌کند چرا که ارزان‌ ترین مدل پژو (یا حتی سیتروئن که با سایپا همکاری خواهد کرد)، یعنی مدل 301 با قیمتی نزدیک به 60 میلیو‌ن‌تومان وارد بازار خواهد شد.
 
هرچند که در اینجا پژو یک برگ برنده مخفی دارد و آن یکی از بند های قرارداد این شرکت با ایران خودروست که طبق آن، اجازه تولید خودروهای کاملا جدید براساس پلت‌فرم محصولات ذکر شده پژو به ایران خودرو داده شده است.
 
مثال‌ های این فرایند زیادند: دنا، رانا، سمند و… همگی از جمله خودروهایی هستند که براساس پلت‌فرم پژو ساخته‌شده‌اند. البته فراموش نکنیم که پروژه‌ های این چنینی زمان زیادی می‌ طلبند و اگر انجام شوند در طولانی مدت به سود ایکاپ و پژو تمام خواهند شد و به‌ نظر می‌رسد که در کوتاه مدت، رنو دست بالا را در این جنگ تماما فرانسوی خواهد داشت.
 
دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه
 
نکته دومی که باید درنظر بگیریم این است که معادلات بازار خودرو کشورمان از آن زمان که پژو با 405 و 206 خیابان را قبضه می‌کرد تغییرات بسیاری کرده‌است و مهم‌ ترین نکته این است که اکنون رقبای زیادی در این بازار جا خوش کرده‌اند و رقبای بزرگی نیز می‌خواهند به این جمع بپیوندد.
 
فولکس‌ واگن به احتمال زیاد واردات برخی از مدل‌های خود را به همراه مونتاژ تعدادی از آن‌ها با همکاری دو برند بزرگ ایرانی شروع خواهد کرد و از سوی دیگر هیوندای به تازگی با کرمان خودرو قرارداد تولید دو مدل i20  و i10 را منعقد کرده است و در فاز بعدی محصولات بیشتری از این خودروساز را به تولید خواهد رساند.
 
این تازه قسمتی از حجم بالای برندهای مشتاق به حضور در ایران است؛ اکنون حتی پروتون هم زمینه‌های بازگشت خود را هموار کرده است.
 
دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه
 
همه این‌ ها درحالی است که اگر کشورمان در بحث تولید محدودیتی نداشته باشد قطعا مردم در خرید خودرو با سختی‌ های بسیاری روبه‌رو هستند و جیب آن‌ها پتانسیل این همه مدل‌ تازه وارد که می‌خواهند به موفقیت برسند را ندارد.
 
از این رو نه‌ تنها دوستان فرانسوی با دشواری‌ های بسیاری بر سر رسیدن به ظرفیت‌‌ های تولید رویایی 200 و 400 هزار دستگاهی رو به‌ رو اند بلکه حتی خودرو های وطنی نیز بر سر ادامه حیاتشان ممکن است به مشکل برخورند.
 
خصوصا که در اینجا نباید وجود چینی‌ ها به عنوان یکی از زیرک‌ ترین خودروسازان جهان را نادیده بگیریم. چینی‌ها در طول این سال‌ ها یاد گرفته‌ اند که چگونه سریع‌ تر از بقیه، مدل‌ جدید ارائه دهند یا مدل‌ های قدیمی‌ تر را با آپشن‌ های متعدد و طراحی بهینه‌سازی شده با نازل‌ ترین قیمت روانه بازار کنند. در نتیجه مطمئن باشید که چینی‌ ها همچنان پر قدرت به تاختن ادامه می‌دهند.
 
دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه
 
در این شرایط مردم بیشترین سود را خواهند بُرد؛ چرا که هرچند توانایی مالیشان بیشتر نشده اما قدرت انتخابشان به شدت گسترش می‌یابد. اما با این وجود، از بین این همه برند های متقاضی برای ورود به کشور قطعا تعدادی بازنده و سرخورده محو خواهند شد. چه بسا که با پیچیده تر شدن بازار، امکان شکست نام‌ آورترینشان هم دور از ذهن نیست.
 
دوئل فرانسوی در قلب خاورمیانه
 
براساس آمار بیش از 94 درصد از حجم بازار خودرو کشورمان به خودروهای ارزان قیمت (کمتر از 50 میلیون تومان) اختصاص دارد و جایگزینی این دسته از خودروهای عموما ضعیف، آلاینده، پر مصرف و قدیمی با توجه به قوانین و هزینه های فعلی تولید خودرو حتی برای خودروسازان بزرگی چون رنو، فولکس واگن و تویوتا نیز بسیار دشوار و بعضا غیر ممکن است.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , پژو , رنو , سایپا , پارس خودرو , واردات خودرو , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: m&z
3

یه چرخ ال 90 قدیمی رومانیایی برند رنو به کل خانواده پر ادعای و پر خرج و همیشه خراب پژو میارزه.
16:22  1395/09/07
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
5

درباره تصویر خیابان با نوشته چینی که زیرنویس شده پر از ماشین های بی نام و نشان چینی،باید یادآوری کنم بر اساس شنیده ها، در خود چین هم این بی نام و نشان ها را کمتر می بینید و بیشترین فروش مال برندهای جهانی مانند فولکس واگن و تویوتا است.زیرا که دولت چین با فراهم کردن بستر مناسب،زمینه فعالیت چنین سرمایه گذاریهایی را آماده کرده است مث برند اپل!
12:39  1395/09/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
شاهین : ازوقتی که ماشین پلاک میشه چقدر زمان میبره تحویل مشتری بدن؟اگه کسی میدونه ممنون میشم اطلاع بدین
T8 : ما ثبت نام 90روز کاری بود هنوز شاسی نشده
T8- : تحویل 90روز‌کاری بود ماشین؟
شاهین بدبخت : خوش به حالت داداش خوشی زیادی زده زیر دلت کاش منم مثل شما زود بهم میدادن اصلا آشغال میدادن دارم افسرده میشم از اردیبهشت ۴۰۲ درگیریم
شاهین G : خوشت نمی اومد نمی خریدی لااقل برسه به یکی که نیاز داره
حمید : حرف مفت نزن توماشیناایرانی حرف اولامیزنه من 2سال داشتم این سومین شاهینه امسال نوشتم آنقدربی انصاف نباش یکی نداشته باشه باحرف شما مایوس میشه مثلاشما بی ام و سوارمیشدی یابنز که شاهین برات بده
طاها : سلام امروز برای من دعوت نامه آمد دوسال پیش شاهین جی اتوماتیک نصف پول واریز کردم امروز برام پیامک دندی آمده واقعا این انصاف نیست برای مردم درست کردن خدارو خوش نمیاد من طلا فروختم اون موق الانم طلا گران شد اون ماشینم خواستم نشد خدا ازشون نگذره
مهدی : ببخشید تکمیل وجه کی هستین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابوالفضل : اتفاقا توفکرمنم بود دیگه جوابی میده
پلوپز : دوستان بهترین کار رفتن در شرکته یکی اونجا لباسشو کامل دربیاره به نشانه اعتراض بخدا جواب میده بقیه هم پشت سرش اینکار بکنن آبرو سایپا بره بخدا جواب میده
منتظر ماشین : سلام همشهری یه امیدی دادی بهم پس ماشین میدن بهمون 🥺
تحویل 31 شهریور پیش فروش سورن : سلام ماشین بنده تازه امروز فاکتور شد و تبدیل هم نزدم
سبحان : نمیدونم منم تو برخوردار بودم دیدم ماشینه رفت فردا حتما زنگ بزن نمایندگی هم وسط شهر اسمش یادم رفته هم آخره شهر تیموری
سبحان : منظورتو نمیفهمم
تبدیل : نه راست میگه منم تبدیل زدم فرداش فاکتور شدم
دنا اپشنال سفید : سلام دوستانی که طرح عادی و پیشفروش دنا آپشنال هستن موعد تحویل 30 آبان هستن. رنگ سفید یا هر رنگی فاکتور شدن؟ اگه میشه تاریخ اخرین پرداختی (واریز دعوتنامه) و شهرتون و رنگ انتخابی رو بفرستید لطفا
علی . : 3شهریور دارم 30شهریور هم دارم هیچ کدوم فاکتور نشده
علوی : سلام منم نوراباد لرستانم از گاوکش تو کجایی بنظرم شاید برا خودشان یا آشناها پلاک میکنن