چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)

 

چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)

 
در ادامه مطلب مربوط به دلایل گرانی خودرو که به برخی دلایل گرانی خودروهای تولید داخل اختصاص داشت، در این قسمت به بررسی علل قیمت بالای خودروهای مونتاژی و وارداتی می پردازیم.
 
در مورد خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز اوضاع به هیچ عنوان بهتر از خودروهای تولید داخل نیست و حتی عوارض گمرکی بسیار شدید تری برای خودروها عرضه شده در این بخش تعریف شده است.
 
اعمال تعرفه گمرکی قابل توجه 37 و 45 درصدی برای خودروهای CKD (مونتاژی) و CBU (واردات کامل) کار را برای شرکت های مربوطه و مشتریان سخت کرده است و در چنین شرایطی عموم خودروهای مونتاژی و وارداتی در کشورمان بین 1.5 تا 2 برابر گران تر از قیمت جهانی خود به دست مصرف کننده می رسند.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
این درحالیست که در بسیاری موارد خودروهای وارداتی به شکل رسمی توسط نمایندگی کمپانی وارد کننده عرضه نمی شوند و از این رو مشتریان نگون بخت از نظر خدمات پس از فروش و تامین قطعات با مشکلاتی مواجه می شوند.
 
با این اوصاف هیچ جای تعجب ندارد که خرید خودرو در ایران برای تمامی اقشار جامعه به پروسه ای عذاب آور مبدل شده و کمتر فردی مرکب خود را بر اساس سلیقه یا علاقه شخصی خریداری می کند.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
درصد قابل توجهی از قیمت تمام شده خودروهای وارداتی و مونتاژی از طریق تعرفه گمرکی به خزانه دولتی واریز می شود و عجیب تر آنکه این مبالغ به شکل جداگانه ای از عوارض مربوط به اموری نظیر جایگزینی خودروهای فرسوده یا هزینه نوسازی آمبولانس و مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می شود.
 
حکایت درآمد دولت از مالیات بر روی واردات خودرو
 
در آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، در رابطه با وضعیت مالی و اقتصادی کشورمان در سال 95 که به در آمد های مالیاتی دولت پرداخته است، توجه به میزان مالیات های مربوط به واردات و خرید و نقل و انتقال خودرو جالب به نظر می رسد.
 
اولین نکته، ارزش CIF خودرو است. این پارامتر، ملاک اصلی گمرک برای قیمت‌ گذاری خودروست و محاسبات را بر این مبنا انجام می‌ شود. CIF شامل جمع موارد زیر است:
 
قیمت خرید خودرو ( شامل قیمت پایه و آپشن‌ های آن)
بیمه خودرو تا بندر مقصد
هزینه حمل تا بندر مقصد
 پس از ورود خودرو به گمرک، تعرفه واردات باید پرداخت شود. این تعرفه بسته به حجم موتور خودرو متفاوت و در جدول زیر قابل مشاهده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
پرداخت عوارض زیر نیز جزو ملزومات خواهد بود. بهای این بسته ۸ گانه، ۶۰% ارزش خودرو تمام می‌شود.
 
هزینه ی انبار داری تخلیه و بارگیری عوارض بندری
عوارض هلال احمر
عوارضی جهت خرید امبولانس
هزینه ثبت سفارش
هزینه‌ های مربوط به شرکت استاندارد
عوارض وزارت راه و شهر سازی ( در صورت استفاده از حمل ناوگان خارجی)
هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون
هزینه‌ های اسقاط خودروی فرسوده ( که با توجه به مصرف سوخت خودروی وارداتی از ۱ تا ۴ دستگاه متغیر است)
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
وارد کننده نیز باید هزینه هایی را بر روی خودرو لحاظ کند که شامل موارد زیر می شود.
 
هزینه‌های خدمات پس از فروش و گارانتی (۳ درصد CIF)
هزینه‌های انبارداری
هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو (PID)
هزینه حمل و نقل خودرو به مراکز PID و از PID به مراکز فروش
هزینه شماره‌ گذاری که ۱۰ درصد هزینه C&F است. (C&F مجموع قیمت خودرو و هزینه حمل به کشور است)
۸ درصد هزینه C&F به عنوان عوارض و مالیات شماره‌گذاری به حساب اداره دارایی
حداقل ۴ درصد به عنوان سود واردکننده خودرو.
۹ درصد نیز هزینه مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می شود.
به عقیده کارشناسان، مجموع عوارض خودرو عددی در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰% بر قیمت ارزی خودرو می افزاید. یعنی قیمت خودرو های وارداتی حدود دو برابر قیمت جهانی آن برای مشتری ایرانی آب می‌خورد.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
البته شرکت ها یا افرادی که در زمینه واردات خودرو فعالیت دارند نیز روش های خود را برای خرید ارزان تر خودروهای مدل پایین کشف کرده اند.
 
برای مثال در شرایطی که هیوندای النترا نسل جدید در بازار منطقه عرضه شده است، وارد کنندگان هنوز نسخه های قدیمی را به نام مدل 2016 با قیمت های ارزان تر از کشورهای حاشیه خلیج فارس خریداری می کنند و با قیمت گران تر (به عنوان مدل سال) به مصرف کننده ایرانی می فروشند.
 
مشابه همین مورد در خصوص کم اظهاری های گمرکی نیز وجود دارد.
 
مقایسه قیمت عرضه برخی خودرو های وارداتی با قیمت ارزی
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
 
قیمت‌ های جدول فوق (ارزش دلاری و ارزش ریالی) برگرفته از آمار گمرک کشور در شهریورماه ۹۵ است.
 
همانطور که پیشتر گفته شد ایران از لحاظ سرانه درآمد سالانه در بین کشور های جهان در رتبه ۹۶ قرار دارد و مردم در کشور هایی نظیر جزیره سیشیل بیشتر از دو برابر و قبرس بیش از ۶ برابر، کویت ۱۱ برابر و قطر با ۱۶ برابر سرانه درآمدی ایران، نصف قیمت خودرو را نسبت به مردم ایران پرداخت می کنند.
 
طبق آمار منتشر شده در بخش مالیات های خودرو می توان به مالیات واردات خودرو، مالیات بر نقل و انتقال خودرو و مالیات پلاک آن اشاره کرد.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
بنابر آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، میزان مالیات واردات خودرو مصوب شش ماهه اول سال 1395 برابر با یک هزار و 750 میلیارد بوده است که تنها در این موعد مقرر 460 میلیارد از آن به حساب دولت واریز شده است.
 
این میزان مالیات نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته که برابر با 210 میلیارد تومان بوده است، نشان از رشد تقریبی 120.9 درصدی آن دارد.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
البته می توان به این موضوع نیز اشاره کرد که در دوره شش ماهه اول سال 1393، مالیات واردات خودرو برابری 260 میلیارد تومان برآورد شده بود که در سال 1394 شاهد کاهش 18.9 درصدی ان بودیم.
اما از آنجا که خودرو وارد شده نیاز به نقل و انتقال و شماره گذاری دارد، مالیت های دیگری نیز در این مراحل اخذ می شوند.
برای بخش نقل و انتقال خودرو در شش ماهه نخست سال 280 میلیارد تومان از 380 میلیارد تومان به حساب دولت واریز شده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
میزان مالیات حمل و نقل در دوره مشابه سال گذشته برابر 240 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال 1393 با کاهش 20 میلیارد تومانی مواجه شده است.
میزان مالیات از حمل و نقل خودرو در سال گذشته نسبت به سال جاری با رشد 17.6 درصدی روبرو بوده که در سال 1394 نسبت به سال 1393 با کاهش 8.4 درصدی روبرو بوده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
در بودجه امسال، درآمد های مالیاتی دولت از شماره گذاری خودرو برابر 390 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که تاکنون رقمی در حدود 410 میلیارد تومانی در این خصوص به ثبت رسیده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
این رقم در دوره زمانی مشابه به سال 1394 برابر با 280 میلیارد و سال 1393 برابر 270 میلیارد بوده است که نسبت سال جاری به سال گذشته نشان از رشد 48.1 درصدی آن بوده است. همچنین نسبت سال 1394 به سال 1393 نیز با رشد 4.2 درصدی روبرو بوده است.
در نهایت جمع میزان مالیات کسب شده توسط دولت که در این گزارش آمده است رقمی برابر با هزار و 150 میلیارد تومان است که با رقم کلی دو هزار 520 میلیارد تومانی اختلاف زیادی دارد.
نکته قابل توجه آن است که تنها مالیات شماره گذاری خودرو بیش از رقم محقق شده بیش از میزان مصوب بوده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
بر اساس اطلاعات منتشر شده از بودجه سال 96، به نظر می رسد که تغییر شدیدی در نرخ این عوارض اتفاق نخواهد افتاد. البته افزایش 5 درصدی قیمت بنزین در سال 96 و رسیدن آن به لیتری 1050 تومان (معمولی) و 1150 تومان (سوپر) عوارضی است که به شکل غیر مستقیم از خودروسواران اخذ خواهد شد و هدف از این افزایش قیمت تامین بودجه برای توسعه و ساخت پالایشگاه های جدید اعلام شده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
همچنین ظاهرا عوارضی نیز بسته به میزان آلایندگی خودروهای وارداتی وضع شده است که ممکن است تا 5 درصد به تعرفه های فعلی واردات خودرو بیافزاید. از این رو با توجه به افزایش نسبی نرخ ارز که این روزها در بازار اتفاق افتاده است،  افزایش قیمت کلیه خودروهای وارداتی کاملا محتمل به نظر می رسد.
 
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , فروش خودرو , مالیات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

8

چون ما مردم در خرید آشغالهای تولیدی رکورد جهانی میزنیم و همین امر باعث هر چه .... شدن مسئولین برای ادامه ظلم به مردم میشود. مسئولین برای ما ارزش قائل نمیشوند چیز جدیدی نیست ولی اینکه ما مردم هم با رفتارمون به آنها این اجازه را میدهیم که بیشتر از گذشته به ما فشار بدن جای سئوال دارد که از معادلات دو مجهولی هم جوابش پیچیده تر هست
گزارش
پاسخ دادن
7

واقعا خدایا خودت کمکومون کن. ظلم بیشتر از این
گزارش
پاسخ دادن
12

کاش این واقعیات برای همه ی مردم روشن بود تا بعضیا الکی طرفداری اینارو نکنن هرچند تعدادشون خیلی کمه ولی جالبه برام که چرا طرفداری میکنن؟شاید نون خوریشون از همین راهه که این قطعیه البته
گزارش
پاسخ دادن
حسین
3

sepehr جان شک نکن حتما همین طوره.
21:32  1395/09/18

گزارش
حسین
4

ای کاش دباره کمپین نخریدن خودرو فعال میشد..این بار تا پای نابودی یا اصلاح کامل اشغال سازها پیش میریم
21:37  1395/09/18

گزارش
11

ای خدا این دولت چی ازجون مردم می خواد
گزارش
پاسخ دادن
18

خدایا خودت ظهور کن , خسته شدیم از این همه ظلم....!!!!
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : J7 دومرحله کی میدن کسی اطلاع داره ثبت نام اردیبهشت
تارا پیش فروش : تارا دستی بودم ، تحویل ۳۰ آذر ، مرداد ماه و مهرماه پول واریز کردم، پریروز فاکتور شد ولی پلاک نشده پیامک املاک و اسکان اومده
۳ اردیبهشت : سلام ۱۸ پلاک شدم ولی هنوز تحویل ندادن نمیدونم چیکار کنم به کی بگیم
حمید : اعتصاب کردن هم فایده ندارد امروزه همه کم اعصابن بریم یچیزهم بگیم چندتا درجه دارنشستن راحت دسبندمون میکنن میفرستن آب خنک سایپابعنی دولت مگه بادولت میشه درٱفتاد دلتون خوشه ها
حمید : اگرسایپاواقعاداره برشکست میشه چراپیش فروش جدیدمیزاره مردم هم ساده میرم میخرم صف میکشن تاآخرسال 405پیش فروش کرده ولی توفروشا402مونده چندروز پیش برااطلس وسایناپیش فروش گذاشته بود واقعا که مملکت خرتوخریه
ناشناس : چرا هرچی پیام میدم نمیذارین تن اون نمایندگی که سرما کلاه گذاشته شرکت سایپا باید از این دو شکایت کنم پول گرفتین خودرو مارو بدین ن اینکه ----- کنید
منصور : ۱۰۰میلیون‌کی قیمت گرفتی؟
ایگل سفید تیر : سلام منم 24 ام زده.داخل سامانه سخا میتونی کد رهگیری پست بگیری قسمت استعلام کارت و سند خوردو ولی هنوز برا من در حد چاپ بارکد پستی هست یعنی کارت و مدارک آماده نشده. توی اپلیکیشن پلیس من هم میتونید پلانکتون‌ها رو رایگان ببینید
شاهین GL : ۴۵۰ حدودی یکم کم بیش
علی مدبر : تبدیل جی به جی ال 25خرداد از فاکتور خبری نیس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمیدرضا : چقدر انرژی منفی میدی شما .
امیلی : اول سخا رو بدم نمایندگی بعد تکمیل وجه رو پرداخت کنم؟
اطلس اسفند 403 : امروز از نمایندگی سوال کردم، گفت تکمیل وجه ها تا (16 اسفند ) رو دارن فاکتور میکنن، ما که تکمیل وجه مرداد امسالیم فعلا باید سماغ بمکیم
ساینا : دعوتنامه ساینا تحویل دی چرا برای بعضی ها نیومده
ساینا تک : مبارکه سهیلا خانم باشه خیلی پیگیر دعوتنانه بود اینم از دعوتنامه حالا بعدش منتظر فاکتور باید باشی
ساینا پیش8دی دوگانه : من هستم دیگه خسته شدم
وحید : داداش تو کجا زندگی میکنی نیسان اکستند گیر امده زیر قیمت بازار ؟؟ تو شیراز 1200 به بالا داره معامله میشه
رانا : کسی امروز فاکتور نشده؟ لطفا اطلاع بدید
مظلومی : بنده پرداخت نکردم، جلوی حسابم بسته شد، از اونجایی که قبلا شکایت کرده بودم و جلو حساب رو بستم بهم زنگ هم نزدن
محمد : به نظر من برا دوگانه ها همه باهم پول بذاریم و یه وکیل بگیریم تا بره قوه قضایه شکایت کنه و تکلیفمون رو مشخص کنن.الان من 8 ماه تاخیرم تموم شد و وارد ماه نهم شدم.زنگ زدم تهران گفت قطعه نیست و فعلا هم به فکر ماشین نباش