طراحی ظاهری و به روز بودن خودرو همواره برای مشتریان دارای اهمیت بوده است. مسئله ای که با حضور انواع و اقاسم برندهای چینی تشدید هم شده است. اما از آنجا که طرح اولیه پژو 405 به دهه 80 میلادی باز می گردد، ایران خودرو چند سال قبل تصمیم گرفت تا دستی به سر و گوش این خودرو خوش استایل (طراحی شده توسط پنین فارینا) و محصول زشت تری را با پسوند SLX خلق کند.
405 برای پژو محصول کم حاشیه ای نبود، شکست پژو در بازار آمریکا پس از عرضه این مدل روی داد و باعث غیبت 3 دهه ای این خودروساز فرانسوی در بزرگترین بازار جهان شد.
البته 405 برخلاف آمریکا، در اروپا خودرو موفقی بود، به گونه ای که در سال 1985 عنوان خودروی سال اروپا را کسب کرد و پژو با این مدل دو سال پیاپی در رالی قهرمانی داکار مقام قهرمانی را از آن خود کرد.
در سال 1989 و با تمام شدن تاریخ انقضا آن و عرضه نسل جدید (406) ، حق امتیاز تولید این مدل در سال 1370 شمسی به ایران واگذار شد و به نوعی سرآغازی بر همکاری با طرف ایرانی یعنی ایران خودرو بود.
ایران خودرو از 405 سه مدل GL ،GLX و RD را در تمامی این سال ها به بازار عرضه کرد و همینطور به عنوان پلت فرم پایه ای برای اولین خودروی ملی ما یعنی سمند تبدیل شد.
از این خانواده GL عمری کوتاه تر از دو عضو دیگر داشت. اما RD که از قلب با دوام پیکان بهینه شده استفاده می کرد تا سال 91 و با اسم مستعار ROA به صورت پنهانی می زیست و تبدیل به جایگزین پیکان برای ایران خودرو شده بود.
در هر صورت می توان 405 را در اوایل تولد خودرویی موفق (حداقل در فرانسه) و به روز عنوان کرد که خود پژو هم با عرضه گزینه های جذابی همچون MI16 توانست بازخورد خوبی از آن بگیرد، اما بعد از گذشت 27 سال و دگرگون شدن صنعت خودروسازی، ظاهر بخت برگشته آن دیگر هیچ نگاهی را به سمت و سوی خود خیره نمی کند و شاید تنها از سر ناچاری خریدارن باشد که هنوز بر روی خطوط تولید قرار دارد.
SLX؛ بزک کاری به جای فیس لیفت
از تغییرات کوچک و بزرگ طراحی در صنعت خودروسازی به عنوان فیس لیفت یاد می شود، اما تغییرات ایجاد شده بر روی SLX بیش از آنکه به فیس لیفت شبیه باشد شبیه مراجعه ایران خوردو به یکی از فروشگاه های لوکس اسپرت سطح شهر و خرید چند قطعه چینی بی کیفیت است.
برای مثال چراغ های جلو با لنز های دوگانه جایگزین چراغ ساده و اصیل استاندارد شده اند و جالب آنکه نور دهی این چراغ های شدید تاحدی ضعیف است که نمایندگی های ایران خودرو به خریداران توصیه می کنند تا چراغ را با نمونه قدیمی و اصلی تعویض کنند.
بنابراین تغییرات ظاهری در مدل SLX تاثیر مثبتی بر جلب نظر مشتریان نداشته است. به خصوص که عمده تغییرات ظاهری مدل SLX نسبت به GLX صرف موارد غیر کاربردی شده است.
برای مثال بالچه یا (spoiler) است که آن هم تقریبا بلا استفاده است؛ در واقع ابعاد آن در حدی نیست که باعث ایجاد نیروی Down force شود و تنها می تواند فرم آیرودینامیکی 405 را بدتر کند.
امکانات رفاهی پژو 405 SLX
تجهییزات استفاده شده در 405 مورد بحث شامل طرح جدید داشبورد، مه شکن عقب و جلو ، دو ایربگ راننده و سرنشین ، رادیو پخش با قابلیت پخش CD و USB و فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع می شود.
رینگ ها از نوع چدنی قدیمی و 14 اینچ هستند و به سلیقه مالک بعدا لاستیک های کارخانه ای 185 میلی متری جای خود را به نمونه ای با پهنای 205 میلی متر دادند که باعث چسبندگی بهتری نسبت به نوع کارخانه ای (اغلب چینی و ایرانی) می شود.
آخرین مشخصه قابل بحث این اثر تاریخی ، صندوق بار نسبتا بزرگ با ظرفیت 470 لیتر است.
فضای داخلی پژو 405 SLX
به لطف مهندسی خوب دهه 80 پژو، اگر شما قد بلندی داشته باشید در عقب ماشین احساس نسبتا راحتی خواهید داشت که به حالت سقف مستطیل شکلی آن باز می گردد. صندلی ها گودتر و کاملا فراگیر هستند.
داشبوردی که در مقابل شما دیده می شود، هرچند تفاوت زیادی در کیفیت مواد استفاده شده ندارد، اما رنگ بندی ترکیبی کرم و مشکی آن فضای خسته کننده ای که از پلاستیک هایی بی روح را تغییر داده.
البته اگر قصد قیاس بین نسخه های قدیمی و اصطلاحا فرانسوی 405 با SLX های فعلی ایران خودرو را داشته باشید، با تفاوت عظیمی ماحصل اختلاف بین یک خودرو با کیفیت اروپایی و یک خودرو چینی ایرانی مواجه خواهید شد که پس از قریب به 25 سال تولید 405 در ایران جز تاسف و افسوس نتیجه ای در پی ندارد.
اصلی ترین تفاوت آن نسبت به نسخه عادی 405 دکمه فلاشر 4 گوش و درشت آن در وسط داشبورد است که از جنس پلاستیک بازیافتی فوق العاده بی کیفیت ساخته شده است.
فرمان خودرو هم اگر ارتفاع آن را کمی پایین تر آورید، در دور برگردان ها دست ها به زانو ها برخورد خواهند کرد و اگر ارتفاع را بالا ببرید، حسی مشابه خودرو های نیمه سنگین باری به شما دست می دهد و حتی دید آمپرها را هم مختل خواهد کرد.
این ضعف، البته ماحصل افزودن ایربگ به فرمان است که باعث بزرگ شدن بخش مرکزی آن و از بین رفتن ارگونومی نسبت به نسخه های قدیمی و فرانسوی 405 شده است و در تمامی خانواده پژو 405، پارس و سمند به شکل فراگیر دیده می شود.
تجربه رانندگی و مشخصات فنی پژو 405 SLX
پژو 405 SLX این روزها تنها با پیشرانه 1.5 لیتری TU5 (مشترک با 206 تیپ پنج، سمند و پارس LX) با قدرت حدودی 106 اسب بخار روانه بازار می شود، اما در روزهای نخست تولید (1389) چند سری از این مدل با موتور قدیمی تر خانواده 405 (XU7) تحویل خریداران می شدند که خودرو مورد آزمایش نیز یکی از آن هاست.
در خصوص تجربه رانندگی مدل های 1.6 لیتری TU5 باید گفت که این مدل ها در واقع از موتور پژو 206 بهره می برند که برای بدنه سنگین وزن 405 اندکی ضعیف به نظر می رسد. تفاوت دو مدل وقتی مشخص می شود که در یک جاده کوهستانی با مسیر های پرشیب شاهد عملکرد بهتر مدل 1.8 لیتری به لطف گشتاور بیشتر تولید پیشرانه و ضرایب مناسب تر گیرباکس باشید.
در واقع در راستای کاستن از مصرف سوخت، ضرایب گیرباکس مدل 1.6 لیتری 405 SLX به خصوص در دنده های 5 و 4 بیش از حد سبک در نظر گرفته شده اند که در شهر های مرتفع (به دلیل کاهش غلظلت هوا و کاهش قدرت موتور) و مسیر های کوهستانی مشکل ساز می شود.
بنابراین اگر قصد خرید یکی از این دو مدل را دارید می توان اینطور نتیجه گیری کرد که مدل TU5 یا 1.6 لیتری SLX به سبب تکنولوژی جدید تر پیشرانه در رانندگی درون شهری، مصرف سوخت کمتری را ارائه می دهد و برای رانندگی در مسیرهای کفی و اتوبانی نیز نسبتا قابل قبول ظاهر می شود.
اما اگر زیاد به مسافرت خانوادگی می روید و در مسیرهای کوهستانی تردد دارید، مدل 1.8 لیتری عملکرد مناسب تری را ارائه می دهد، هرچند متاسفانه مشکل سوختن واشر سرسیلندر و عواقب ناشی از آن در مدل های XU7 (1.8 لیتری) بیشتر از نمونه کوچکتر دیده می شود.
حالا به سراغ خودرو کارکرده مورد آزمایش می رویم. پس از استارت زدن، صدای پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری آن به گوش می رسد که می تواند پس از صدای پیکان و پراید، خاطره انگیز ترین صدای پیشرانه برای اکثر ایرانیان باشد.
کلاچ آن هماهنگی خوبی با دریچه گاز دارد و شتاب گیری بدون تاخیر آغاز می شود. قبل از این که به هماهنگ کردن قدرت 97 اسب بخار و 153 نیوتون متر گشتاور موتور با کلاچ عادت کنید ممکن است چند باری در شروع حرکت خاموش کنید.
البته برای به کارگیری بهتر آن، می توانید پارک دنده عقب در پارکینگ و تنها با رها سازی نصفه کلاچ را امتحان کنید که حتی بدون گاز دادن از شیب نیز به راحتی بالا می رود!
بعد از عادت کردن به این وضعیت دیگر مشکلی برای شتابگیری نخواهید داشت. در شروع حرکت پژو به دلیل پوشیدن کفش های جدید و پهن تر به مقدرا بسیار کمی هرزگردی دارد و به سرعت تعویض دنده را طلب می کند.
بالاخره در دنده 3 سرعت به صد کیلومتر در ساعت می رسد، ولی انتظار بی جا از آن نداشته باشید. در همان حال محکم ترمز را فشار می دهم تا هم زمان عملکرد ترمز های دیسکی جلو و کاسه ای عقب را بسنجم.
در ترمزگیری های شدید پژو بسیار نرم عمل می کند و در مسیری صاف باقی می ماند، اما یکی از ضعف های ترمز در دست انداز ها و سرعت گیر ها مشخص می شود. اگر کاملا به عملکرد ونحوه عکس العمل آن مسلط نباشید، تجربه حداقل یک برخورد کوچک سپر به سپر را با خودروی جلویی در کارنامتان ثبت خواهید.
در واقع ترمز در مواجه با ناهمواری ها عملکردی متفاوت را در مقایسه با سطح صاف و مسیر هموار از خود به نمایش می گذارد و از آنجا که تعداد دست اندازها و چاله های خیابان های ایران نیز به هیچ عنوان کم نیست باید انتظار نگرفتن ترمز در رانندگی روزمره را داشته باشید و فاصله بسیار مطمئنی را با خودروهای دیگر حفظ کنید.
شتاب گیری صفر تا صد پژو 405 در زمانی در حدود 13.5 ثانیه انجام می شود و در عرض 4 ثانیه سرعت خودرو با استفاده از تمام قوای ترمزی دوباره به صفر خواهد رسید.
از مبحث سرعت و شتاب که بگذریم باید به پایداری آن هم بپردازیم. 405 در صورتی که به تنهایی وظیفه جا به جایی راننده را برعهده داشته باشد، در پیچ های تند و پی در پی کمی تنبلی از خود نشان می دهد.
در ارتفاع عادی و کارخانه ای خودرو ( که دسته کمی از از خودروهای کراس اوور ندارد)، متوجه پهلو انداختن و حرکت گهواره ای بدنه در پیچ ها به چپ و راست می شوید.
در واقع اگر صندلی آن برجستگی کوچک در پهلو ها را نداشت، احتمالا در هر پیچ جایتان با صندلی کناری عوض می شد. اما با کمی تغییر ارتفاع در جهت مخالف تفکرات کارخانه ای، اوضاع بسیار بهتر خواهد شد.
این را به منزله تشویق ما به کف خواب کردن خودرو ندانید، بلکه منظور ما حداکثر سه سانتی متر کاهش ارتفاع است که آن نیز در پایداری و حفظ جان شما در جاده های کوهستانی کمک شایانی خواهد دارد.
به هرحال پس از کاهش ارتفاع، پایداری این خودرو در پیچ ها قابل قبول است و گاهی اوقات بیش از حدی که انتظار دارید به کمک شما خواهد آمد و فرمان حس واقعی چرخ ها را به شما منتقل می کند.
کیفیت فنی و هزینه های نگهدای پژو 405 SLX
در طول بیش از سه سال مالکیت این خودرو، به عنوان نگارنده تجربه های بسیاری از خوبی ها و بدی های آن کسب کرده ام و هدف این متن هم به بیان تجربیات بدست آمده با این شیر کهنسال فرانسوی است و قطعا کمک بسیاری به خریدارن نمونه های کارکرده خواهد کرد.
نکته دیگر درباره این خودرو نقص احتمالی است که در سیستم خنک کاری و شیلنگ های مربوط به رادیاتور و سیستم تهویه و بخاری به وجود می آید و در صورتی که زود به داد آن نرسید، باعث ترکیدگی در شیلنگ ها و نشت آب به داخل کابین خواهد شد.
این نقص درست پس از آن به وجود آمد که سرسیلندر پس از یک روز سخت در گرمای تابستان دچار سوختگی واشر شد و حتی پس از تعمیر اساسی و تراش سرسیلندر، فشار آب باز هم بالا رفته و ترکیدگی شیلنگ ها را در پی داشته است.
این مشکل طبق گفته چند مکانیک، از آلیاژ ضعیف به کار رفته در ساخت موتور و متعلقات آن تاثیر می گیرد و این مسئله بیشتر در موتور های XU7 که از سال 1389 به بعد ساخته شده اند نمود پیدا کرده است و هزینه تعمیر و تعویض واشر سرسیلندر بیش از 700 هزار تومانی را روی دست مالک می گذارد.
در جمع بندی نهایی باید در نظر داشته باشید که این خودرو (در مدل های پیش از سال 90) در صورت رانندگی و نگهداری صحیح دیر به سرویس و تعمیر احتیاج پیدا می کند، اما هنگامی که موعد تعمیر آن سر می رسد، به ناگاه چند نقطه از آن به صورت همزمان دچار خرابی می شود.
مسئله ای که هیچ ذهنی به جواب و چرایی آن نرسیده است و این حرف و تجربه بیش از 50 نفر از مالکان خودرو های ایرانی و به خصوص 405 و 206 است. در طول دوران مالکیت خودرو تنها چند بار به نمایندگی برای انجام خدمات مراجعت کردیم که یک مورد آن بیشتر خاطره ساز شد.
پس از مراجعه برای تعویض تسمه تایم و انجام مراحل اداری برای تحویل خودرو مکانیکی که مسئولیت تعمیر را بر عهده داشت، گوشزد کرد که تسمه دینام نیز نیاز به تعویض داشته است و این کار را بدون هماهنگی انجام داده بودند.
اما واقعیت این بود که در همان لحظه آن را چک کردیم و به هیچ تعویضی صورت نپذیرفته بود، پس از پیگیری های ما، مکانیک زیر بار گفته ما نرفت و با تهدید ما به شکایت تنها برای رضایت مشتری در جلوی چشمانمان تسمه دینام را بدون دریافت هزینه دوباره تعویض کرد.
چگونه می شود که تسمه تعویض شده و نو پس از یک استارت پوسیده باشد؟ شاید از این دست اتفاقات است که خریدارد را به کلی دلسرد می کند و مسئولان رده بالا ایران خودرو باید بیشتر به آن رسیدگی کنند.
حتی مواردی مشاهده شده است که برخی از مراکز خدمات پس از فروش خودروهایی که گارانتی دارند را برای تعمیرات قبول نمی کنند!
عیب فراگیر کلاچ، روغن ریزی از واشر درب سوپاپ، خراب شدن سنسور دریچه گاز، مشکل خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت، نامناسب بودن ضرایب دنده در مدل TU5، سوختن مکرر لامپ چراغ های عقب و زوزه خفیف گیربکس از دیگر مشکلات شایع برای 405 SLX است که به خصوص در مدل های بعد از 91 به شکل گسترده ای دیده می شود.
قیمت و شرایط بازار
خودرو مورد نظر چندی پیش به قیمت 19.5 میلیون تومان و در کارکردی حدود 130 هزار کیلومتر به فروش رسید که با توجه به قیمت 20 میلیونی پراید صفر کیلومتر، رقم نسبتا مناسبی است هرچند خرید 405 دست دوم با کارکرد بیش از 100 هزار کیلومتر دردسر های خاص خود را دارد.
جالب است بدانید که قیمت خرید خودرو در سال 91 (با کارکرد حدود 40 هزار کیلومتر) چیزی در حدود 11.5 میلیون تومان بوده است که البته در پی تغییرات نرخ ارز و چند برابر شدن قیمت خودرو، قیمت فروش پس از کارکردی در حدود 100 هزار کیلومتر حدود 2 برابر قیمت خرید بوده است.
بنابراین اگر مخارج تعمیر و نگهداری حدود 1.3 میلیون تومانی در طول 100 هزار کیلومتر کارکرد را مد نظر قرار دهیم با توجه به قیمت بیش از 30 میلیون تومانی نسخه های صفر کیلومتر می توان گفت که افت قیمت و هزینه نگهداری پژو 405 SLX قابل توجه بوده است.
به خصوص با توجه به افت کیفی نسخه های صفر کیلومتر این موضوع تشدید نیز خواهد شد. به گفته خریداران ایرادات پژو 405 SLX حتی تا یک میلیون تومان روی دست مالک خرج گذاشته و اگر شما خودرو را از نمایندگی خارج کرده باشید، دیگر همه مسئولیت ها متوجه شما خواهد بود.
یعنی درست پس از آن که 32 میلیون تومان پرداخت کرده اید و می خواهید از آن لذت ببرید، باید دور زده و دوباره به نمایندگی مراجعه کنید.