این خودروها هنوز قصد خداحافظی ندارند!

 

این خودروها هنوز قصد خداحافظی ندارند!

 
طبق قانون سند اهداف توسعه صنعت خودرو ، خودروهایی که ۱۰ سال از تولید آنها می‌گذرد باید از خط تولید خارج شوند.
بر همین اساس رئیس سازمان استاندارد هم در تاریخ 27 مهرماه سال جاری از خروج خودروهای پژو 405 و پراید خبر داده و گفته بود: "در جریان هستم که خودروسازان در حال انجام مقدمات کار برای حذف خودروهای قدیمی و اصلاح خط تولید خود هستند، ولی این‌که زمانی در این خصوص داده شود باید از طریق خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد."
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جام جم، پیشتر نیز مدیرعامل فعلی ایران‌خودرو از خروج پژو 405 در پایان سال 95 و سپس با یک عقب نشینی یک ساله پایان سال 96 از خط تولید خبر داده بود و مدیرعامل سایپا نیز اعلام کرده بود که هیچ خودرویی توان رقابت با خودروی پراید را از نظر قیمت و کیفیت ندارد و اگر کشوری خودرویی را با قیمت و کیفیت پراید تولید کند ، او از این محصول برای عرضه به بازار داخل حمایت خواهد کرد.
مدیرعامل سایپا همچنین خاطرنشان کرده بود: تا زمانی که تقاضا در پراید وجود داشته باشد، سایپا با ارتقای کیفیت به تولید پراید ادامه خواهد داد.
در حالی که خودروهای پژو 405 و پراید به ترتیب از سال‌های 69 و 72 وارد خط تولید شده‌اند و امروز در کانون توجهات قرار دارند ، می‌توان به خودروهایی اشاره داشت که قدیمی هستند اما به فراموشی سپرده شده‌اند. برهمین اساس می‌توان در سبد محصولات ایران‌خودرو به خودروهای پژو پارس ، 206 و سمند اشاره کرد که به ترتیب از سال‌های 79 ، 80 و 81 در کشورمان تردد می‌کنند. همچنین به تولید دو وانت مزدا از سال 63 و وانت باستانی نیسان جونیور از سال 1349!!! می‌توان اشاره کرد که البته وانت نیسان اخیرا داد وزیر نفت را هم درآورده است!
بیژن زنگنه وزیر نفت ،‌با اشاره به ضرورت خرید کل وانت نیسان‌های کشور برای مدیریت مصرف سوخت، گفته بود: "وانت نیسان‌ها را باید پس از خرید در ذوب آهن بسوزانیم!"
اما چه شده است که با وجود قانونی با این روشنی و صراحت و نارضایتی شدید مردم ، خودروسازان و مسئولان دولتی از عمل به آن طفره می‌روند.
در بحث قطعه‌سازی که به نوعی مادر صنعت خودروسازی نیز به‌شمار می‌آید ، قدیمی‌بودن فناوری قطعات و نیز شیوه‌های تولید این خودروها سبب شده تا کیفیت‌شان نیز پایین باشد به صورتی که گزارش‌های بسیاری از نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی به گوش می‌رسد.
این نارضایتی‌ها انتقاد وزیر صنعت ، معدن و تجارت را هم به عنوان سیاستگذار ارشد صنعت خودرو به دنبال داشته است و وی خواستار تدوین برنامه زمان‌بندی شده برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی از سوی خودروسازان را خواستار شده است.
قدیمی بودن فناوری‌های مرتبط با قطعه سازی همچنین سبب می‌شود تا خودروسازان در بحث تولید خودروهای روز دنیا هم دچار مشکل باشند و این مساله یکی موانع همکاری با خودروسازان بین‌المللی به‌شمار می‌رود.
همچنین رویکرد سودجویانه خودروسازان وطنی و سوءاستفاده بازار و مردم است. آن‌ها بدرستی می‌دانند که مصرف کنندگان ایرانی در این بازار انحصاری و بی‌رقیب همواره تابع آن‌ها هستند و چاره‌ای جز خرید خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت با بهایی گزاف ندارند.
بی‌تردید کاهش تعرفه واردات خودروهای ارزان قیمت ، ایجاد قطب سوم و چهارم خودروسازی و سرمایه گذاری اقتصادی و بهره‌گیری از فناوری دانشگاهی در قطعه‌سازی می‌تواند اهرم فشاری باشد تا بازار انحصاری خودروسازان داخلی دچار لرزش شود و شاهد نتایج چشمگیری در کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت و روزآمدی محصولات باشیم.
آخرین اظهار نظر:
هیچ تصمیم مشخصی برای خروج پراید و پژو از خط تولید گرفته نشده است
رئیس سازمان حمایت‌ مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه خودروی پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته است.
سید محمود نوابی در اراک با اشاره به اینکه گفته شده برخی از خودروها از خط تولید خارج می‌شود اظهار داشت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته ولی طبیعی است که هر خودرویی عمری دارد ولی هنوز تصمیمی نگرفته شده و نشر این خبر در رسانه‌ها مورد تایید نبوده است.
وی افزود: اما اینکه بگوییم هیچ‌گاه از خط تولید خارج نمی‌شوند درست نیست زیرا بالاخره هر خودرویی یک دوره‌ای دارد و زمانی که مدل‌های جدید وارد بازار شوند وزارتخانه در ارتباط با اینکه خودروهای قبلی در چه تاریخی از خط تولید خارج شوند تصمیم‌گیری می‌کند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد آنلاین

 

برچسب : خودرو , نیسان زامیاد , پراید , پژو405 , مزدا وانت , ایران خودرو , سایپا , بازار خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

این چه حرفیه میزنید......
19:56  1395/10/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Amir : دوسال پول رو گرفتن و ماشین تحویل نمیدن هر بار هم زنگ میزنیم میگن صبور باشین کلا از اسفند سال گذشته تا الان تحویل ندادن 7 ماه میشه تاخیر ولی اینا 2 ماه حساب میکنن تازه میخوان بدون ساندروف بدن
ناشناس : واسه من هم امروز پیامک دعوتنامه تکمیل وجه اومد چند روز مهلت داره برای پرداخت شاهین جی ال
حمیدرضا : سلام من امروز امور مشتریان سایپا رفتم دو تا ماشین دارم واریز ماشین شاهین g من 29 آذر بوده و یکی شاهین پلاس 12اردیبهشت انگار اونا از ما طلبکارن گفت هیچ کدوم رو بهت نمیدن مشکل سانروف داریم از صف جی میخانه بفرستمون صف جی ال به گفته خودش هم حداقل 1ماه طول می‌کشه جی ال رو بدن که بعید می‌دونم فقط باید از طریق مراجع قضایی شکایت کرد
J7 دو‌مرحله‌ای : J7دو مرحله ای‌کسی هست که تکمیل وجه کرده باشه ببینیم چقدر سود مشارکت تعلق گرفته
شاهین برباد رفته : ای چه وضعشه 4 ماهه هنوز خرداد فاکتور نکرده اینطوری باشه تا نوبت برسه به ما ی سال گذشته
شاهین 1405 : اقا تجمع کنیم قبل اینکه جنک شه دستمون بره تو پوست گردو
شاهین : منم فکر میکنم تحویل اسفند تموم شده چون نیستن...البته ما هم تحویل اسفند هستیم اردیبهشت بهمون تحمیل شده..شماره پذیرش بزارید ببینیم تا چه شماره ای جلو رفته..
X5 : سلام x5اهواز ثبت نامت کی‌بوده نقدی‌یا پیش فروش‌بودی
پلاس اتومات ۲۲ اردیبهشت : سلام مبارک باشه بعداز این همه انتظار کیفیتش مثل قبل هست یا خرابش کردن؟؟ً
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : خدا لعنتشون کنه دقیقا همین بلارو هم سر ما آوردن! بعد از واریز پیش پرداخت و گذشت چند هفته به ما گفتن که اقساط نداریم! و پرسیدم که شما به اسم اقساط با ما قرار داد بستین و خیلی راحت گفت نمیدیم اگه نمیخواید پولتونو دو ماه دیگه پس میدیم. روز بعدش به چندتا نمایندگی دیگه و همون نمایندگی به عنوان مشتری تماس گرفتم و مرسیدم شرایط اقساط هست و گفتن بله هیچ مشکلی نیست بیاید ثبت نام کنید اقساط هم داریم. تهش متوجه شدم این روش جدید کلاهبرادریشون هست و پول مردم رو مفت میگیرن و باهاش کار میکنن و چند ماه بعد بهشون پس میدن. از ماشین هم هیچ خبری نیست!
24 فوق : مال ما که با گذشت از 10 روز از فاکتور هنوز هیچ خبری نیست فاکتور نمیکرد بهتر بود حداقل نمیخواست هی هر ساعت چک کنی ببینی پلاک چی شد
افشار : چقدر ریختی ساعت چند بود
hamed : دوستانی ک 207 تیوفایو پلاس فاکتور شدین کسی بوده پلاک شده باشه؟
کلهر : اسد نیا ،جریان اون پیامه اومد برات چی شد،پرسیدی
ساینا اس فوق العاده : دوستان کسی هست از فوق العاده 27 که فاکتور نشده باشه ؟این مثبتو بزنه
hamed : توی تایم کاری اوکی میشه
محمد : من 207 پانا فولادی طرح فرسوده تحویل 11 مرداد داشتم تو قرارداد شده tu5p ولی نه برام تکمیل وجهی اومده نه از سود تاخیرم کم کردن توی قسمت زمان فاکتور هم نوشته کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد الان دقیقا باید چیکار کنیم؟
سعید : سلام اونایی که موعد مهر هستن تفاوت موتور پلاس مبلغ 6 میلیون فعال شده برن پرداخت کنن
اطلس جی فقط : منم تبدیل نمی‌زنم هرچی دیرتربدن بایدازاونورجریمه تاخیرشم بدن ما اگ می خواستیم تبدیل بزنیم خیلی زودتر ازاین حرفا تبدیل زده بودیم ن ب قول دوستمون بعد7ماه