این خودروها هنوز قصد خداحافظی ندارند!

 

این خودروها هنوز قصد خداحافظی ندارند!

 
طبق قانون سند اهداف توسعه صنعت خودرو ، خودروهایی که ۱۰ سال از تولید آنها می‌گذرد باید از خط تولید خارج شوند.
بر همین اساس رئیس سازمان استاندارد هم در تاریخ 27 مهرماه سال جاری از خروج خودروهای پژو 405 و پراید خبر داده و گفته بود: "در جریان هستم که خودروسازان در حال انجام مقدمات کار برای حذف خودروهای قدیمی و اصلاح خط تولید خود هستند، ولی این‌که زمانی در این خصوص داده شود باید از طریق خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد."
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جام جم، پیشتر نیز مدیرعامل فعلی ایران‌خودرو از خروج پژو 405 در پایان سال 95 و سپس با یک عقب نشینی یک ساله پایان سال 96 از خط تولید خبر داده بود و مدیرعامل سایپا نیز اعلام کرده بود که هیچ خودرویی توان رقابت با خودروی پراید را از نظر قیمت و کیفیت ندارد و اگر کشوری خودرویی را با قیمت و کیفیت پراید تولید کند ، او از این محصول برای عرضه به بازار داخل حمایت خواهد کرد.
مدیرعامل سایپا همچنین خاطرنشان کرده بود: تا زمانی که تقاضا در پراید وجود داشته باشد، سایپا با ارتقای کیفیت به تولید پراید ادامه خواهد داد.
در حالی که خودروهای پژو 405 و پراید به ترتیب از سال‌های 69 و 72 وارد خط تولید شده‌اند و امروز در کانون توجهات قرار دارند ، می‌توان به خودروهایی اشاره داشت که قدیمی هستند اما به فراموشی سپرده شده‌اند. برهمین اساس می‌توان در سبد محصولات ایران‌خودرو به خودروهای پژو پارس ، 206 و سمند اشاره کرد که به ترتیب از سال‌های 79 ، 80 و 81 در کشورمان تردد می‌کنند. همچنین به تولید دو وانت مزدا از سال 63 و وانت باستانی نیسان جونیور از سال 1349!!! می‌توان اشاره کرد که البته وانت نیسان اخیرا داد وزیر نفت را هم درآورده است!
بیژن زنگنه وزیر نفت ،‌با اشاره به ضرورت خرید کل وانت نیسان‌های کشور برای مدیریت مصرف سوخت، گفته بود: "وانت نیسان‌ها را باید پس از خرید در ذوب آهن بسوزانیم!"
اما چه شده است که با وجود قانونی با این روشنی و صراحت و نارضایتی شدید مردم ، خودروسازان و مسئولان دولتی از عمل به آن طفره می‌روند.
در بحث قطعه‌سازی که به نوعی مادر صنعت خودروسازی نیز به‌شمار می‌آید ، قدیمی‌بودن فناوری قطعات و نیز شیوه‌های تولید این خودروها سبب شده تا کیفیت‌شان نیز پایین باشد به صورتی که گزارش‌های بسیاری از نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی به گوش می‌رسد.
این نارضایتی‌ها انتقاد وزیر صنعت ، معدن و تجارت را هم به عنوان سیاستگذار ارشد صنعت خودرو به دنبال داشته است و وی خواستار تدوین برنامه زمان‌بندی شده برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی از سوی خودروسازان را خواستار شده است.
قدیمی بودن فناوری‌های مرتبط با قطعه سازی همچنین سبب می‌شود تا خودروسازان در بحث تولید خودروهای روز دنیا هم دچار مشکل باشند و این مساله یکی موانع همکاری با خودروسازان بین‌المللی به‌شمار می‌رود.
همچنین رویکرد سودجویانه خودروسازان وطنی و سوءاستفاده بازار و مردم است. آن‌ها بدرستی می‌دانند که مصرف کنندگان ایرانی در این بازار انحصاری و بی‌رقیب همواره تابع آن‌ها هستند و چاره‌ای جز خرید خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت با بهایی گزاف ندارند.
بی‌تردید کاهش تعرفه واردات خودروهای ارزان قیمت ، ایجاد قطب سوم و چهارم خودروسازی و سرمایه گذاری اقتصادی و بهره‌گیری از فناوری دانشگاهی در قطعه‌سازی می‌تواند اهرم فشاری باشد تا بازار انحصاری خودروسازان داخلی دچار لرزش شود و شاهد نتایج چشمگیری در کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت و روزآمدی محصولات باشیم.
آخرین اظهار نظر:
هیچ تصمیم مشخصی برای خروج پراید و پژو از خط تولید گرفته نشده است
رئیس سازمان حمایت‌ مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه خودروی پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته است.
سید محمود نوابی در اراک با اشاره به اینکه گفته شده برخی از خودروها از خط تولید خارج می‌شود اظهار داشت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته ولی طبیعی است که هر خودرویی عمری دارد ولی هنوز تصمیمی نگرفته شده و نشر این خبر در رسانه‌ها مورد تایید نبوده است.
وی افزود: اما اینکه بگوییم هیچ‌گاه از خط تولید خارج نمی‌شوند درست نیست زیرا بالاخره هر خودرویی یک دوره‌ای دارد و زمانی که مدل‌های جدید وارد بازار شوند وزارتخانه در ارتباط با اینکه خودروهای قبلی در چه تاریخی از خط تولید خارج شوند تصمیم‌گیری می‌کند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد آنلاین

 

برچسب : خودرو , نیسان زامیاد , پراید , پژو405 , مزدا وانت , ایران خودرو , سایپا , بازار خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

این چه حرفیه میزنید......
19:56  1395/10/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5اسفند : سلام من هم شرایط مشابه شما دارم 21مهر شاستی 9آبان پلاک مدارکم ارسال شد شهر تهران شما چطور؟
J7 : برای من هم واریز نشده ثبت نام اردیبشهت دو مرحله ای تکمیل وجه ۲۸ مهر
زری : دمت گرم این یکی روخوب اومدی ..........این علی مدبر خیلی مدعی بود با حرفهاش باعث شد خیلی ها توچاله بیفتن خدا لعنتش کنه
m t8 : سلام من ثبت نام اردیبهشت بودم در مرحله پلاک یک ماهی هست مانده ام . کار هاشون نظم نداره شاید به شما زود تر تحویل دادن .
سینا : خدا شرمنده شون کنه. تحویل 4 تیر و تکمیل 20 اسفند. به قرار خودشون 50 م سود تأخیر. الان برج 9 پس سود تأخیر 5 ماهه این 50 میلیون رو هم که فعلا خوردن. بخوره تو سرتون به حق محمد و آل محمد این ظلم آشکار و ظلم های دیگر
X5تیر : ببخشید شما مرحله تکمیل وجه و صدور فاکتور باهم سبز شد؟چون من چند روزی هست تکمیل وجه سبز شده ولی صدور فاکتور نه
علی : تشکر از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار آموزنده و مفید بود
اردیبهشت ۲ : سلام دوستان ۲۰ آبان پلاک شدم هنوز از تحویل خبری نیست،فقط با روان مردم بازی میکنند ۲آبان فاکتور۱۸ روز تا پلاک از زمان فاکتور نزدیک یک ماه شد سود تاخیر هم مشخص نیست تا این لحظه سایپا فقط با دورغ زمان خریده، ثبتنام اولیه ۱۴۰۲ یک عمر گذشت فقط باید صبور باشید
J7 ادیبهشت : سلام و احترام ، ببخشید بعد از پیامک شاسی ، مرحله جلوتر برای صدور بیمه نامه و ... نرفته برای شما هم ؟!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکرم : سلام دوستان محترم پیش فروش برای دنا 6 دنده مرحله دوم مبلغ واریزی چقدر هست؟ ممنون میشوم اکر اطلاع بدین
دیلان ساینادوگانه : سلام دوستان ظرفیت ثبت نام هرماه سایپا چندنفراست آیا کسی می داند
Soheilدنامشکی : سلام انشاالله سرموقع تحویل بگیرید..درضمن 90روزکاری حساب میکنند.شما کی ثبت نام کردید
207 : اینجا مرحله آیه که طول می کشه بستگی به شرکت تعداد افراد جلوت دارن
ساینا تک طرح فرسوده : سلام من 29مداد تکمیل کردم گواهی هم28نشسته توکاستومرالان نگاه کردم دیدم فاکتورشده
احمد : سلام برای من هفته چهارم آذر دوگانه مرحله اول 2251پرداخت کردم مرحله دوم چقدر باید پرداخت کنم
بهنام مشهد : پراید. وانت 31شهریور 12355286 فاکتور شد انشاالله مال شما هم فاکتور بشه یارب نظر تو برنگردد 🤲✌️💯✌️
Amir.E : از پاسختون ممنونم خیر چیزی اضافه نشده
میثم : از هفته آینده دعوت نامه های پارس خودرو میاد شروع میشه به امید خدا نا امید نباشید
Amir.E : سلام ابی رنگ هستش اونی که شما میگی قدیمیه البته بنده هنوز تحویل نگرفتم ولی با چیزی که دیدم از این جدید ابیا هستش