دلیل نقش‌اولی فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران

 

دلیل نقش‌اولی فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران

 
شرکت‌های فرانسوی در حالی هم‌اکنون بیشترین سهم از صنعت و بازار خودرو ایران را در اختیار دارند که برخی کارشناسان، این موضوع را مثبت و ناشی از وجود زیرساخت‌های چندین ساله می‌دانند و برخی دیگر رویکردی منفی به آن داشته و سهم بالای فرانسوی‌ها را به رقابت ضعیف در بازار داخل نسبت می‌دهند.اگرچه با توجه به توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، افکار عمومی انتظار داشت خودروسازان بزرگ راهی کشور شده و حلقه رقابت را در بازار داخل گسترده‌تر کنند، با این حال باز هم این فرانسوی‌ها بودند که اولین قراردادها و تفاهم‌نامه‌های پسابرجامی صنعت خودرو کشور را رقم زدند. ابتدا پژو و ایران‌خودرو پس از چهار سال جدایی، پای میز مذاکره با یکدیگر رفته و قراردادی جدید امضا کردند، قراردادی که طبق آن تا چند سال آینده 200 هزار پژوی جدید در کشور تولید خواهد شد.
 
این تعداد البته منهای خودروهای قدیمی پژو است که هم‌اکنون در ایران‌خودرو به تولید رسیده و بیشترین سهم از تیراژ خودروسازی کشور را در اختیار دارند. همچنین رنو نیز اگرچه سهم بازار کمتری در مقایسه با پژو داشته و در بازار ایران، کم‌فروغ‌تر ظاهر شده، با این حال این شرکت نیز قصد دارد طی سال‌های آینده سهم محصولات خود را در بازار کشور به نیم میلیون دستگاه برساند.با این حساب، از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که فرانسوی‌ها در صنعت و بازار پسابرجام خودرو کشور نیز بیشترین سهم را ازآن خود کرده و با فاصله از رقبای احتمالی شان مانند فولکس واگن و فیات و همچنین برندهای داخلی، روزگار بگذرانند. این در حالی است که برخی کارشناسان و البته بخشی از افکار عمومی نسبت به سهم بالای فرانسوی‌ها در خودروسازی ایران انتقاد دارند و معتقد به حضور سایر شرکت‌های خودروساز دنیا در کشور هستند.از نظر آنها، وزارت صنعت،معدن و تجارت و همچنین خودروسازان داخلی بهتر بود و هست با استفاده از فرصت پسابرجام، بازار خودرو کشور را تقسیم کرده و قسمت اعظم آن را در اختیار فرانسوی‌ها قرار ندهند.
 
به گفته این دسته از منتقدان، خودروسازی و بازار ایران نیاز به یک رنسانس در مسائلی مانند جذب تکنولوژی‌های جدید و توسعه محصول و جایگزینی خودروهای قدیمی دارد و این اهداف، فقط با فرانسوی‌ها محقق نخواهد شد. این انتقادات اما در شرایطی مطرح می‌شود که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند در بیشتر بازارهای خودرو دنیا، همواره یک یا دو شرکت بعضا خارجی بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. به گفته آنها، بازار ایران نیز از قاعده کلی مستثنی نبوده و با توجه به وجود زیرساخت‌های چند ساله، طبیعی است خودروسازان فرانسوی بیشترین سهم را در بازار ایران داشته باشند. این دسته از کارشناسان اما برای اثبات اظهارات خود، روی به آمارهای جهانی آورده و با ذکر مثال‌هایی از ترکیه و چین و هند و فرانسه، تاکید می‌کنند که در این بازارها نیز بیشترین سهم در دست یک یا دو خودروساز خارجی قرار دارد.به گفته آنها، هم‌اکنون در ترکیه بیشترین سهم بازار در اختیار فولکس واگن آلمان قرار دارد و پس از آن، فورد و رنو و فیات در رده‌های بعدی قرار گرفته اند. در این بین، فولکس سهمی حدودا 5/ 14 درصدی را به خود اختصاص داده که 2/ 2 درصد از نزدیک‌ترین تعقیب ‌کننده‌اش (فورد) بیشتر است. همچنین در بازار خودرو هند، این هیوندایی است که توانسته 3/ 17 درصد از بازار خودرو این کشور را به دست بگیرد، آن هم درحالی‌که هوندا و تویوتا و رنو با فاصله‌ای فاحش (بیش از 11 درصد) رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در بازار چین نیز در حال حاضر جنرال موتورز و فولکس واگن رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر داشته و هر دو با سهمی حدودا 15 درصدی، بازیگران اصلی بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان به شمار می‌روند.
 
سایر خودروسازان مانند هیوندایی و نیسان و تویوتا و هوندا و پژو نیز با فاصله‌ای زیاد از این دو غول خودروسازی جهان، مشغول فعالیت در بازار چین هستند. اما در بازار خودرو فرانسه، این گروه پژوسیتروئن است که با سهمی بیش از 29 درصد، نقش اول بازار این کشور را ایفا کرده و پس از آن، رنو دارای بیشترین سهم است. خودروسازانی مانند فورد و فولکس و تویوتا هم در رده‌های بعدی قرار دارند. هرچند این آمار نشان می‌دهد در بازارهای خودرو دنیا همواره برخی شرکت‌ها حکمران اصلی به‌شمار می‌روند، با این حال کارشناسان نظر متفاوتی در مورد بازار ایران و چگونگی شکل گیری حلقه فرانسوی‌ها در آن دارند.
 
در این مورد فربد زاوه، کارشناس خودرو کشور می‌گوید: درست است که در هر بازار خودرویی معمولا یک یا دو بازیگر اصلی وجود دارد، با این حال در بازار ایران، حلقه فرانسوی‌ها به‌نوعی دستوری و طبق نظر وزارت صنعت شکل گرفته است. وی با بیان اینکه حضور دستوری در بازار خودرو زمینه‌ساز رقابت نخواهد بود، می‌افزاید: اگر مثلا در ترکیه فولکس واگن بیشترین سهم بازار را دارد، دلیل آن عرضه خودروهایی با سطح کیفی و قیمتی مناسب در مقایسه با سایر رقبا است. گفته‌های زاوه در شرایطی است که حسن کریمی‌سنجری دیگر کارشناس خودرو کشور نیز می‌گوید: در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از خودروسازی ایران از زیرساخت‌های فرانسوی‌ها برخوردار است و همچنین شبکه گسترده خدمات پس از فروش نیز برای خودروهای این کشور ایجاد شده است؛ بنابراین طبیعی است پژو و رنو سهم بالایی در بازار خودرو کشور داشته باشند. وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم پای سایر خودروسازان بزرگ را نیز به کشور باز کنیم، راهش ارائه پیشنهادهای جذاب برای سرمایه‌گذاری است، می‌افزاید: بسیاری از خودروسازان خارجی در صورت حضور در ایران باید از صفر شروع کنند و این موضوع خوشایندشان نیست؛ بنابراین باید مشوق‌هایی را برای آنها لحاظ کنیم تا از این راه برای آمدن به کشور ترغیب شده و حلقه رقابت در بازار خودرو گسترده‌تر شود.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فرانسه , ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

اریا بهمن
5

کشوری که مبنای سیاست خارجی خود را بر اساس دشمنی وعدم اطمینان متقابل بنا کرده ، چه انتظاری از شرکتهای بزرگ ماشین سازی یا نفتی باید داشت تا با خیال راحت در کشور سرمایه گذاری کنند؟در این شرایط ،اوضاع به نفع لایه ی بالایی و رانت خوار حکومت است که با فشار زیاد بر اکثریت مظلوم ،شیره ی جانشان را میمکند.🎃
23:49  1395/11/19
گزارش
پاسخ دادن
عسگر
0

شیره جانمون دقیقا کجامونه؟
09:12  1395/11/20

گزارش
اریا
19

بازار خودرو ایران هدیه ای است به فرانسوی ها بخاطر خیانتی که در کنار دیگران 38 سال پیش به کشور ما کردند....
10:28  1395/11/19
گزارش
پاسخ دادن
حامد
1

آن هم به دلیل بدهی که این کشور به ایران داشت
12:55  1395/11/19

گزارش
مسعود
2

دقيقا درست گفتي برادر ... درود بر تو
22:19  1395/11/19

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
شاهین : ازوقتی که ماشین پلاک میشه چقدر زمان میبره تحویل مشتری بدن؟اگه کسی میدونه ممنون میشم اطلاع بدین
T8 : ما ثبت نام 90روز کاری بود هنوز شاسی نشده
T8- : تحویل 90روز‌کاری بود ماشین؟
شاهین بدبخت : خوش به حالت داداش خوشی زیادی زده زیر دلت کاش منم مثل شما زود بهم میدادن اصلا آشغال میدادن دارم افسرده میشم از اردیبهشت ۴۰۲ درگیریم
شاهین G : خوشت نمی اومد نمی خریدی لااقل برسه به یکی که نیاز داره
حمید : حرف مفت نزن توماشیناایرانی حرف اولامیزنه من 2سال داشتم این سومین شاهینه امسال نوشتم آنقدربی انصاف نباش یکی نداشته باشه باحرف شما مایوس میشه مثلاشما بی ام و سوارمیشدی یابنز که شاهین برات بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد یعنی چی
ابوالفضل : اتفاقا توفکرمنم بود دیگه جوابی میده
پلوپز : دوستان بهترین کار رفتن در شرکته یکی اونجا لباسشو کامل دربیاره به نشانه اعتراض بخدا جواب میده بقیه هم پشت سرش اینکار بکنن آبرو سایپا بره بخدا جواب میده
منتظر ماشین : سلام همشهری یه امیدی دادی بهم پس ماشین میدن بهمون 🥺
تحویل 31 شهریور پیش فروش سورن : سلام ماشین بنده تازه امروز فاکتور شد و تبدیل هم نزدم
سبحان : نمیدونم منم تو برخوردار بودم دیدم ماشینه رفت فردا حتما زنگ بزن نمایندگی هم وسط شهر اسمش یادم رفته هم آخره شهر تیموری
سبحان : منظورتو نمیفهمم
تبدیل : نه راست میگه منم تبدیل زدم فرداش فاکتور شدم
دنا اپشنال سفید : سلام دوستانی که طرح عادی و پیشفروش دنا آپشنال هستن موعد تحویل 30 آبان هستن. رنگ سفید یا هر رنگی فاکتور شدن؟ اگه میشه تاریخ اخرین پرداختی (واریز دعوتنامه) و شهرتون و رنگ انتخابی رو بفرستید لطفا
علی . : 3شهریور دارم 30شهریور هم دارم هیچ کدوم فاکتور نشده