از افزایش روزافزون محبوبیت خودروهای کراس اوور شهری بین مردم و البته به تبع کمپانیهای خودروسازی جهان، نمیتوان چشمپوشی کرد چراکه این کلاس خودروها با ابعاد بزرگتر و قامتی بلندتر از هاچبکها و البته یکسری قابلیتهای SUV ها، حتی در حال رقابت و پایین کشیدن حکمرانی بی چون و چرای سدان های شهری در بازار فروش هستند. در بازار ایران نیز این خودروها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند که یکی از پرطرفدارترین آنها را میتوان خودروی کره ای هیوندای توسان نام برد که حال در چرخه ی تولید نسل سوم خود قرار دارد.
هیوندای توسان ۲۰۱۷ یا همان IX35 یکی از جدیدترین تولیدات این کمپانی کره ای به شمار می آید که پیشرفت های چشمگیری در بخش بهینه سازی شاسی و البته طراحی کلی خودرو داشته که این کراس اوور را حتی بیشتر از قبل به خودرویی محبوب بین مردم تبدیل کرده است به صورتی که حتی در لیست ۱۰ خودرویی که سال پیش بیشترین جستجو را در اینترنت داشته اند نام هیوندای توسان به چشم میخورد و همچنین از طرفی این خودرو در بسیاری از کشورها به پرفروشترین خودرو، در کلاس خود تبدیلشده است.
چندیست که هیوندای توسان نسل سوم بهصورت گسترده وارد بازار ایران شده و روزبهروز تعداد مدلهای پلاک شده از این خودرو که در سطح شهر جولان میدهند روبه افزایش است.
تاریخچه:
برای اولین بار هیوندای توسان توسط این کمپانی کرهای در سال ۲۰۰۴ به بازار جهانی عرضه شد. بااینکه این خودرو از طراحی چندان جذابی برخوردار نبود اما به موفقیت های خوبی دست پیدا کرد. با گذشت حدود ۳ سال از زمان معرفی، این خودرو با موتور ۶ سیلندر ۲۷۰۰ سیسی و جعبهدندهی ۴ سرعتهی اتوماتیک به بازار ایران نیز راه یافت که در همان بدو ورود، با محبوبیت و فروش نسبتاً خوبی روبرو شد.
در سال 2009 این کمپانی کره ای تصمیم به تولید و عرضه ی نسل دوم این کراس اوور دوستداشتنی کرد. پیشرفتهای نسل دوم این خودرو را نسبت به نسل اول میتوان انقلابی دانست در واقع هیوندای با تولید این خودرو توانایی خود را برای رقابت با بزرگان جهان در تولید این کلاس خودروها به رخ کشیده است! بعد از چند سال هیوندای تصمیم گرفت که دستی به سر و روی توسان بکشد و نسخه ی فیس لیفت آن را به بازار عرضه کند. این نسخه ی فیس لیفت تفاوت اصلی آن در جلو پنجره ی خودرو بود که با جلوپنجرهی ۶ ضلعی هیوندای که دیگر امضای این برند محسوب میشود جایگزین شده بود. این فیس لیفت درواقع مقدمه ای برای عرضه ی نسل سوم بهحساب میآمد.
جزئیات اولیهی نسل سوم هیوندای توسان که در ایران بانام توسان TL نیز شناخته میشود در ۱۷ فوریه سال ۲۰۱۵ قبل از معرفی آن در نمایشگاه ژنو منتشر شد و در نیمه ی دوم سال ۲۰۱۵ بهعنوان مدل ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. بعد از راه یافتن و دل ربایی این خودرو در مناطق آزاد کشور چندیست که مجوز پلاک دریافت کرده و بهصورت رسمی به بازار ایران نیز عرضهشده است.
طراحی بیرونی:
هیوندای توسان نسل سوم نسبت به نسل قبل کمی کشیده تر است که این امر باعث شده که فاصله ی محوری، ۳۰ میلیمتر افزایش یابد. عرض این خودرو نیز کمی افزایشیافته تا ابعاد همچنان متقارن و خودرو خوشفرم باقی بماند. جالب است بدانید که هیوندای توسان با اینکه از طول کمتری نسبت به دو رقیب خود یعنی تویوتا RAV4 و هوندا CR-V برخوردار است ولی از فاصله ی محوری بیشتری بهره میبرد که خود نکته ی مثبتی برای این خودرو محسوب میشود.
هیوندای توسان نسل سوم خودرویی تکاملیافته با بهینهسازیهای شاسی و خطوط تیزتر و تهاجمیتر بدنه محسوب میشود که از ظاهری شکیلتر، مجللتر و پختهتری نسبت به قبل برخوردار است. این خودرو از پلتفرم مشترکی با کیا اسپورتیج بهره میبرد ولی برخلاف طراحی خاص این برادر ناتنی خود، هیوندای توسان از چهرهی عامهپسندتری برخوردار است.
همانطور که پیشتر اشاره کردیم هیوندای جلوپنجره ی ۶ ضلعی معروف خود را به امضای طراحی این کمپانی کرهای تبدیل کرده است. هیوندای توسان که در مدل فیس لیفت نسل قبل از این نوع جلوپنجره استفاده کرده بود نیز از این قانون مستثنا نیست.
استفاده از این جلوپنجره و دیگر تشابهات با هیوندای سانتافه باعث شده که هیوندای توسان را بتوان تقریباً نسخه کوچکشدهی این خودرو دانست به صورتی که تشخیص توسان و سانتافه از فاصله ی دور کار سادهای نیست و حتی چندنفری که در زمان بررسی، نظرشان به خودرو جلب شده و جلوآمده بودند و درباره ی این خودرو صحبت کردند توسان را با سانتافه اشتباه گرفتند!
در بالای این جلوپنجرهی ۶ ضلعی، چراغهای زیبای کشیده و بزرگ LED متصل به جلوپنجره قرارگرفته است که در کنار چراغهای هالوژن و روشنایی روز که زیر سپر جای گرفته اند نمایی بسیار زیبا به خودرو بخشیده است.
نمای جانبی خودرو کاملاً هماهنگ با دیگر قسمتها طراحیشده و خط برجسته ای از بالای گلگیر جلو شروع میشود و تا نزدیکی چراغ عقب امتداد مییابد که به زیبایی نمای جانبی کمک بسزایی کرده است. اما نکته ای که شاید در نمای جانبی چندان دلچسب نباشد سایز رینگ های 18 اینچی است که برای نمای کلی خودرو کمی کوچک به نظر میرسد.(البته در برخی مدلها رینگ 19 اینچی نصب شده و این نقص رفع شده است)
با نگاه به نمای عقب هیوندای توسان اولین خودروهایی که برای ما تداعی میشوند آلفارومئو جولیتا و لیفان X50 میباشند که قبل از این خودرو، به بازار جهانی عرضهشدهاند! اما بااینحال باید نمای عقب این کراس اوور دوست داشتنی را ساده اما در عین حال زیبا و هماهنگ با بقیه ی قسمتها دانست.
فضای داخل:
هیوندای توسانی که مورد بررسی تیم ما قرار گرفت نوع نیمهفول این خودرو میباشد و ازاینرو متأسفانه فاقد برخی از قابلیتها است اما بااینحال از طراحی فضای کابین مناسب و قابلقبولی برخوردار است که پیشتر شبیه به آن را در دیگر مدلهای هیوندای شاهد آن بودیم. به لطف افزایش فاصله ی محوری که بیان شد، فضا برای سرنشینان جلو و عقب بهصورت محسوسی بهتر شده و کاملاً کافی و مناسب می باشد علاوه بر این باید به افزایش ۱۵۰ لیتری فضای حمل بار این خودرو نسبت به نسل قبل اشاره کرد که حجم این فضا را به ۸۷۸ لیتر رسانده است. با بسته بودن صندلیهای عقب، فضای بار به ۱۷۵۳ لیتر افزایش پیدا میکند، این امر موجب شده تا یکی از انتقادهایی که به نسل دوم هیوندای توسان وارد میشد را نسل سوم پاسخ دهد.
طراحی و سبک چینش ادوات کنسول نسبت به نسل قبل پیشرفتهای چشمگیر و قابلقبولی دارد و بهاصطلاح از پختگی بیشتری برخوردار است ولی متأسفانه جنس متریال استفادهشده در این خودرو چندان راضیکننده نیست. اکثر قسمت ها ازجمله غربیلک فرمان از پلاستیک خشک بهره می برند که در این سطح خودرو انتظار بیشتری از آن میرود.
در بالای کنسول مرکزی دریچه های کولر قرارگرفته که در وسط آنها صفحه ی نمایشگر از نوع TFT مخصوص نمایش اطلاعات سیستم صوتی و ورودی CD و کلیدهای کنترلی جای دارند. پایینتر میرسیم به کلید فلاشر و کلیدهای تنظیم سیستم تهویه ی هوا که متأسفانه از نوع تنظیم دستی است. در پایینترین قسمت هم خروجی ۱۲ ولت، ورودی USB و AUX و همچنین فضایی برای قرار دادن وسایل تعبیهشده است.
مشخصات فنی و تجربهی رانندگی:
بر روی هیوندای توسان نسل سوم مانند نسل قبل پیشرانههای مختلفی ازجمله پیشرانهی جدید ۱.۶ لیتری توربو شارژ با حداکثر توان خروجی ۱۷۵ اسب بخار نصبشده است که قبل از مشخص شدن پیشرانه ای که بر روی مدلهای وارداتی نصب شده بود به دلیل حجم موتور و مصرف سوخت پایینتر ولی درعینحال توان تولیدی بالاتر آن امید به عرضهی این مدل داشتیم ولی مدلی که توسط آسان موتور بانام توسان TL به ایران راه پیداکرده است از موتور تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲.۰ لیتر استفاده میکند که توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۵۷ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۹۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد که متأسفانه نسبت به نسل قبلی این خودرو که با موتور ۲.۴ لیتری با حداکثر توان تولیدی ۱۷۲ اسب بخار و گشتاور ۲۲۷ نیوتن متر در ایران عرضهشده بود از قدرت پایینتری برخوردار است!
باوجود رژیم چند کیلویی نسل سوم هیوندای توسان نسبت به نسل قبل ولی بازهم این کمبود اسب بخار تولیدی موتور نسل سوم با حجم ۴۰۰ سیسی کمتر نسبت به نسل قبل جبران نمی شود و متأسفانه باید بیان کرد که با خودروی کندتری روبرو هستیم. ولی بااینحال قدرت و شتاب هیوندای توسان نسل سومی که به ایران راهیافته را برای مصارف داخل شهر تقریباً میتوان قابلقبول و کافی دانست.
مدلهای با موتور ۱.۶ لیتر توربوی هیوندای توسان از جعبهدندههای ۷ سرعته ی خودکار دوال کلاچ بهره میبرند ولی مدلهای ۲.۰ لیتر وارداتی به همراه جعبهدندهی۶ سرعته ی خودکار به بازار ایران عرضهشده اند که میتوانند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت برسند.
این خودروی کراس اوور کرهای در دو مدل تک دیفرانسیل FWD یا دیفرانسیل جلو با مصرف سوخت داخل شهر ۱۰.۲، بیرون شهر ۷.۸ و ترکیبی ۹ لیتر در هر صد کیلومتر و همچنین دو دیفرانسیل ۴WD یا ۴ چرخ متحرک با مصرف سوخت داخل شهر ۱۱.۲، بیرون شهر ۹ و ترکیبی ۱۰.۲ لیتر در هر صد کیلومتر به بازار عرضه میشود.
با سوارشدن به هیوندای توسان و نشستن روی صندلیهای پارچه ای خوشفرم با غربیلک فرمان سهشاخهی نسبتاً خوشدست اما بدون روکش چرم روبرو هستیم که صفحه کیلومتر بیشازحد ساده پشت آن قرار دارد. خودرو را روشن کرده و دنده را در حالت D قرار میدهیم و شروع به حرکت میکنیم. دندهها یکی پس از دیگری به نرمی و بدون نقص تعویض میشوند. بهینهسازیهای ساختاری و تنظیم بهتر سیستم تعلیق که بر روی این خودرو انجامشده باعث شده تا این کراس اوور شهری از کیفیت سواری بالاتر و نقطه ی گرانش بالاتری نسبت به نسل قبل برخوردار باشد و مشکلاتی که در مورد حرکات بیشازحد بدنه خصوصاً در پیچها به خودروهای کرهای قدیم وارد بود را نداشته باشد.
با دکمه ی DRIVE MODE که در کناره دستهدنده قرار دارد میتوان حالت رانندگی را انتخاب کرد که سه حال اسپرت، اکو یا کممصرف و حالت نرمال قابل انتخاب است. در حالت اسپرت دندهها در دور موتور بالاتر تعویض میشوند، کمی به وزن اولیه ی فرمان اضافه میشود و فرمان سفتتر میشود و همچنین سیستم تعلیق به حالت کمی اسپرت تر و خشکتر تبدیل میشود.
فضای کابین تا زمانی که پا را تا انتها روی پدال گاز فشار ندادید از نظر نفوذ صدا به داخل، کاملاً مناسب و آرام حس میشود ولی با بالا رفتن دور موتور کمی صدای پیشرانه به داخل وارد میشود که چندان آزاردهنده نیست و قابلقبول میباشد.
تجهیزات:
هیوندای توسان های موجود در ایران مانند دیگر خودروهای این برند کرهای در بازار با سطح تجهیزات کاملاً مختلفی عرضه میشوند. مدلی که در اختیار ما قرار دارد مدل نیمهفول میباشد و به طبع از برخی از تجهیزات محروم است ولی در حال حاضر در فول ترین مدل میتوان به تجهیزاتی همچون: نمایشگر لمسی ۸ اینچی، ۵ گرمکن و۲ سردکن، اتو پارک هوشمند، ۱۱ ایربگ، دوربین عقب چرخشی، ترمز اضطراری خودکار، سنسور باران، سیستم ترمز پارک برقی، چراغهای زنون، سیستم شست و شوی چراغ های جلو، سیستم حفاظت از عابران پیاده، کروز کنترل، سیستم تهویه دیجیتال خودکار، سقف پانوراما، روکش صندلیهای چرمی، درب صندوق خودکار، کی لس و استارتر، نگهداشتن خودرو بین خطوط جاده و سیستم اخطار نقاط کور اشاره کرد.
قابلذکر است که هیوندای توسان ۲۰۱۶ موفق به دریافت بالاترین سطح یعنی ۵ ستارهی ایمنی از سازمان EURO NCAP شده است که این خودرو را در سطح خودروهای بسیار ایمن در تصادفات قرار میدهد.
جمعبندی:
هیوندای توسان نسل سوم، خودرویی بهروز، زیبا و جذاب میباشد که از هر نظر ازجمله بهینهسازیهای شاسی، بهبود سواری خودرو، افزایش فضای کابین و بار و… نسبت به نسل قبل پیشرفت قابلتوجهی کرده و از طرفی پیشین هی موفق این خودرو و چهره ی زیبا و شباهت آن به هیوندای سانتافه که خود خودرویی پرطرفدار و محبوب محسوب میشود همه و همه این خودرو را تبدیل به گزینه ای مناسب و جذاب برای خرید تبدیل میکند.
در حال حاضر هیوندای توسان نسل سوم در بازار آزاد باقیمتی در حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بسته به دو یا تک دیفرانسیل بودن خودرو و همچنین سطح تجهیزات و امکانات خودرو به فروش میرسد.