تعمیر خودرو در دوره گارانتی رایگان است

 

تعمیر خودرو در دوره گارانتی رایگان است

 
با توجه به برخی موارد نقض حقوق مصرف‌کنندگان از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو، ایسنا بر آن شد تا سلسله گزارش‌هایی را به آگاه‌سازی شهروندان از حقوق قانونی‌شان در این حوزه اختصاص دهد. گزارش امروز در رابطه با "رایگان بودن خدمات تعویض قطعه و تعمیر خودروها در دوره گارانتی" است.
 
شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که مدت کوتاهی پس از تحویل گرفتن خودروی داخلی یا وارداتی صفرکیلومتر از کارخانه سازنده یا شرکت واردکننده، با مشکل و نقص در کارکرد صحیح خودرو روبرو شده‌اید.
 
با توجه به آنکه خراب شدن خودروی صفرکبلومتر و نو موضوعی آزار دهنده و غیر قابل قبول برای مصرف‌کنندگان است قانون‌گذار حقوقی را برای مصرف‌کنندگان در این موارد قائل شده که تعویض قطعه، تعمیر و رفع عیب رایگان خودرو در دوره گارانتی (تضمین) از جمله آن است.
 
در این زمینه در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو آمده است:" خدمات دوره تضمین عبارتند از مجموعه خدمات تعمیرات، تامین و تعویض قطعات یا تعویض خودرو که در یک دوره زمانی یا طی مسافت مشخص مطابق مواد ۱۲ و ۱۳ این‌ آیین‌نامه به صورت رایگان بر عهده عرضه‌کننده خودرو است".
 
در ماده ۱۳ این قانون نیز تاکید شده است:" تمام قطعات و مجموعه‌های خودرو به جز قطعات و مواد مصرفی مشمول خدمات دوره تضمین (تعمیر و رفع عیب رایگان) است".
 
البته در تبصره ۳ ماده ۱۲ این قانون ذکر شده است:" تعمیر یا تعویض قطعات خودرو ناشی از خسارت حاصل ار حادثه یا تصادف که به علت عیب فنی خودرو نباشد، مشمول ضمانت نمی‌شود".
 
این بدین معنا است که در صورت خرابی خودرو در تصادفات، خدمات تعمیر رایگان در صورتی ارائه خواهد شد که بروز تصادف ناشی از عیوب فنی خودرو (به عنوان مثال نقص در سیستم ترمز) باشد در غیر این صورت اگر تصادف ناشی از بی احتیاطی راننده باشد رفع عیب و تعمیر قطعات و مجموعه‌های از بین رفته در تصادف مشمول گارانتی و رایگان نخواهد بود.
 
دوره تضمین برای خودروهای سبک شامل سواری، ون و وانت از تاریخ تحویل به مصرف‌کننده حداقل دو سال یا ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد (هر کدام که زودتر فرا برسد) است. برای خودروهای سنگین شامل مینی‌بوس، میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده نیز دوره تضمین حداقل دو سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد (هر کدام که زودتر فرا برسد) است.
 
همچنین در این قانون لیست قطعات مصرفی خودرو که شامل گارانتی نیست به این شرح تعیین شده است:" قطعات و موادی همچون روغن‌ها (همچون روغن موتور و گیربکس)، مایعات (همچون مایع ضد یخ و شیشه‌شو) و فیلترها (همچون فیلتر بنزین، هوا و روغن) ".
 
مجموع این موارد به این معنا است که شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو موظف است در دوره گارانتی در صورت بروز هرگونه عیب و نقص در کارکرد صحیح خودرو (که ناشی از تصادف و سانحه نباشد) نسبت به رفع عیب و تعمیر خودرو به صورت کاملا رایگان اقدام کند.
 
بنابراین اگر در چنین مواردی با درخواست شرکت خدمات پس از فروش خودروساز یا واردکننده خودرو برای دریافت هزینه خدمات ارائه شده در دوره گارانتی مواجه شدید به آنها تذکر دهید که طبق قانون موظف به ارائه رایگان این خدمات هستند.
 
اما اگر با پافشاری این شرکت‌ها بر تخلف روبرو شدید با اخذ فاکتور ارائه خدمات به وزارت یا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی مراجعه و شکایت کنید. طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول نظارت بر حسن اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده و این شرکت‌ها را موظف به انجام تعهدات قانونی‌شان خواهد کرد.
 
اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات دولت بوده و اوایل سال گذشته (۱۳۹۵) از سوی معاون اول رییس‌جمهوری برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ شد.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , حقوق مصرف‌کننده , تعمیرگاه , گارانتی , رایگان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

تیبا
3

سلام تیبا دارم تا الان بیش از 7بار بردم نمایندگی مرکزی شماره 2 هر سری یه جاش برام درست کردن طبق فاکتور هایی که دادن بیش از یک میلیون هزینه تعویض قطعه و اجرت تعمیر داشته و خدا شکر مشکلاتش برام رفع کردن و چون دوسال گارانتی داره همرو رایگان انجام دادن
از این نظر از سایپا راضیم ولی کاش بجایی این تعمییرات کیفیت قطعه و لوازمش ببره بالا که انقدر خودش ضرر نکنه برا تعمیرات و ما هم از کار و زندگی ندازه
12:24  1396/02/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
6

ای بابا. کی این خوذروسازها به قانون عمل کردند؟ من ماشینم تو خیابون دیسک و صفحه خراب شد بکسل کردم بردم از من پول گرفتن. میگم آقا ماشینم 6ماه نشده تحویل گرفتم میگن چون صفحه مصرفیه. گفتم مگه تموم شده میگن نه ولی ما پولش و میگیریم و........
11:22  1396/02/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جمشید : سلام خدمت همه دوستان شاهینcvt لطفا اطلاع رسانی کنید دوباره تجمع کنیم توشرکت سایپا ،همه باید بریم تک تک دوستان تاجواب نگرفتیم دست برنداریم وگرنه حالا حالا ها ماشین نمی‌بینیم مرگ یک بارشیون یکبار
جمشیدیان : آقا مجتبی واریز اولیت اطمینان داری که درست هست ما تو اردیبهشت واریزی نبوده بلوکه کردن بوده ؟؟؟؟
GL : ی‌ برگه‌ دارم‌ ‌فقط‌ آذر‌ نصف‌ پول‌ دادم‌ بهم‌ دادنش‌ ‌ خرداد‌ تبدیل‌ زدم‌ ۱۶‌ درصد‌ سود‌ مشارکت‌ حساب‌ کردن‌ اونم‌ خودم‌ حساب‌ کردم‌ فهمیدم‌‌ چیزی‌ داخل‌ برگه‌ در‌ مورد‌ اینا‌ نوشته‌ نشده‌ بود
تارا دستی : سلام واریز ۱ مرداد هنوز فاکتور نشدم
GL : ی‌ برگه‌ دارم‌ ‌فقط‌ آذر‌ نصف‌ پول‌ دادم‌ بهم‌ دادنش‌ ‌ خرداد‌ تبدیل‌ زدم‌ ۱۶‌ درصد‌ سود‌ مشارکت‌ حساب‌ کردن‌ اونم‌ خودم‌ حساب‌ کردم‌ فهمیدم‌‌ چیزی‌ داخل‌ برگه‌ در‌ مورد‌ اینا‌ نوشته‌ نشده‌ بود
خانواده شاهین31 : سلام دوستان من پذیرش شاهین جی 17اذر ماه هستم هموم فروش فوق العاده که قرار بود 17اسفند بدن!!!!! خلاصه این همه مدت صبر کردم ندادن دیگه تحملم تموم شد پنحشنبه ۲۳ مرداد تبدیل زدم به جی ال!!! که قرار بود سریع فاکتور کنند ولی تا این لحظه فاکتور نشده!!! خداشاهده نمیدونم دیگه چه خاکی باید تو سر بریزم خخخخخ!!!
هاجری : سلام مرحله دوم دیروز واریز کردم بنظرتون بیست روزه تحویل میدن یا تاخیر داره
شاهین اتومات سی وی تی : من پایه هر اعتراضی هستم تا پای احقاق حق . حرجا و هر کجا بگید می یام . فقط اطلاع رسانی در این باره کنید سپاس از لطفتون. اگر نریم بخدا خبری از تحویلی نیست فاکتور ها روی 13 هوم گیر کرده تازه اینایی که تا 13 هوم دادن برای تحویل یکساله ها بوده برا پیش فروشها هنوز معلوم نیست از چه تاریخی میخوان شروع کنن...
جمشیدیان : تو یک گروهی دارن برنامه ریزی میکنن که برا 16 شهریور یه تجمع جانانه بزارن حالا اگه مطالبه ای دارید بیاید در تجمع شرکت کنیم. این تجمع پیرو صحبت دادستان میباشد که تا اون موقع هم بعید میدونم خبری بشه
حسین : در پاسخ به تاد: حق طلبی و مطالبه حق کجاش بده؟ به نظرت پول جریمه دیرکرد از کجا میاد؟ از جیب ملت. چرا؟ چون شرکت دولتیه. پس به نظرت این جریمه دیرکرد حق الناس نیست؟ چرا به تمام ابعاد قضیه توجه نمیکنی؟ میدونی چرا؟ چون از نعمت خدا استفاده نمیکنی و در اصل کفر نعمت میکنی!! کدوم نعمت؟ پاسخ: عقل!!!!!!!!!!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اس : اگه طرح فرسوده هستی،طبیعیه
دنا اپشنال شهریور : سلام خطاب به دنا 6 دنده پیش فروش 31 مرداد داداش چیشد تیک خورده قسمت اسناد یا نه.؟؟
تحویلی 31تیر : مبارکه آقا محمد ب سلامتی استفاده کنی . پیش فروش بودی یا فوقع العاده؟
. : ساینا میشه 700 ؟ بذار اول 600 رو بگیره بعد .. . دوسر دیگه بکشید شاید رسوندید به 1 میلیارد
سورن موتور جدید 11 تیر : حمل و نقل اضافه تر میشه وقتی قراره اول بره تهران بعدش بیاد اونجا.
. : توی گوگل سرچ کن وضعیت خودروی من سایپا . شماره پذیرش و شماره درخواست رو زنگ بزن از نمایندگی که ماشین نوشتی بگیر
31تیر : اگه اینجوره که90روز بعد از واریزی من باید29مرداد فاکتور شم ولی اینجوری نیست چند تا از دوستان هستن 22اردیبهشت واریز کردن ولی هنوز فاکتور نشدن برا اینکه دیگه زنگ نزنیم یه جوابی میدن الکی
دنا اپشنال شهریور : داداش چیشد
کوییک آر اس : عزیزم افزایش قیمتی فعلا در کار نیست ولی اگرم باشه برای کسانی که تکمیل وجه کردن خو دیگه افزایش قیمت نداره
سحر : سلام از پلاک تا تحویل ماشین چقدر طول میکشه؟