چگونه خودروسازان موفق به سانسور گزارش کیفی شدند!

 

چگونه خودروسازان موفق به سانسور گزارش کیفی شدند!

 
افشا شدن موضوع اعمال نفوذ برخی خودروسازان برای سانسور گزارش کیفیت خودروهای داخلی و حذف نمرات منفی از این گزارش‌ها این پرسش را مطرح کرده که خودروسازان چگونه و با چه پشتوانه‌ای موفق به سانسور اطلاعات کیفی خودروها شده‌اند.
 
به گزارش ایسنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت دوره‌ای کیفیت خودروهای تولیدی و مونتاژی از سوی خودروسازان داخلی را بررسی کرده و گزارش کیفی این محصولات را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌کند.
 
اگرچه نسخه‌ای از این گزارش نیز به صورت ماهانه برای آگاهی مشتریان خودرو به صورت عمومی منتشر می‌شود اما اخیرا اتفاق قابل تاملی در انتشار عمومی این گزارش‌ها افتاد که همان سانسور گزارش و حذف نمرات منفی خودروها بود.
 
بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه نشان داد که علت سانسور گزارش کیفیت خودروهای داخلی اعمال نفوذ یک شرکت کوچک مونتاژکننده خودروهای چینی در ایران بوده است.
 
در این شرایط پرسشی که پیش می‌آید این است که این خودروساز با کدام پشتوانه و توجیهی توانسته گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را سانسور کند؟ در این زمینه کارشناسان معتقدند که مستقل نبودن شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان نهاد تهیه و انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی راه را برای اعمال فشار خودروسازان باز می‌کند.
 
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایرانی ابتدا شرکتی دولتی و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد و همچنان کار بازرسی و ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را انجام می‌دهد اما نکته مهم در این زمینه این است که هزینه بازرسی و بررسی کیفیت خودروهای داخلی از خودروسازان مربوطه دریافت می‌شود.
 
در این زمینه امیرحسن کاکایی - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اظهار می‌کند: " در دنیا نهادهای مستقلی وجود دارند که کیفیت خودروهای در حال تولید را ارزیابی کرده و نتایج را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند".
 
وی با بیان اینکه در ایران نیز باید یک نهاد مستقل برای ارزیابی کیفیت کالا و خدمات ایجاد شود، خاطرنشان می‌کند: "در حال حاضر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کار ارزیابی خودروهای داخلی را انجام می‌دهد اما مشکلی که وجود دارد این است که این شرکت مستقل نبوده و هزینه‌های آن در قرارداد با خودروسازان تامین می‌شود".
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه می‌دهد: " وقتی هزینه‌های یک شرکت بازرسی از سوی شرکت‌هایی که مورد بازرسی قرار می‌گیرند تامین شود، خود به خود راه اعمال نفوذ برای این شرکت‌ها و بروز اتفاقاتی همچون سانسور گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی باز می‌شود".
 
وی تصریح می‌کند: " بنابراین این وضعیت باید اصلاح شده و نهادی وظیفه بازرسی از کیفیت کالا و خدمات از جمله خودرو را بر عهده گیرد که به طور کامل مستقل بوده و از نظر مالی وابسته به شرکتها نباشد".
 
باید دید در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نهاد ناظر و متولی صنعت خودروی کشور چه تدابیری می‌اندیشد تا نظرات کارشناسان تامین شده و اتفاقاتی همچون سانسور گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی دیگر رخ ندهد.
 
طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات دولت؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول نظارت بر عملکرد خودروسازان و جلوگیری از نقض حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سانسور , اعمال نفوذ , گزارش کیفی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

تا اینجا هیچ مسئولی نتوانسته و یا نخواسته در برابر حق حساب و فشار خودروسازها مقاومت کند و حق مردم را بلند فریاد بزند حتی اگر نتواند به نتیجه مطلوب برسد. در میانه راه با حرفهایی مثل اشتغال،تولید ملی و ..... سر مردم را شیره مالیده و خودروساز با قدرت بیشتر به کشتار مردم ایران و چپاول مردم ادامه راه داده است
15:46  1396/02/19
گزارش
پاسخ دادن
رضا
1

پس اینجوری L90 چهار ستاره گرفته. فکر کنم کرمان موتور در این زمینه ضعیف عمل کرده چون مجموع ستاره های محصولاتش ۴ نمیشه
20:17  1396/02/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سمیه : رنگ تیتانیوم فروش فوری چرا فاکتور نمیکنن؟
شاهین : سلام آیا روزای تعطیل ماشین فاکتور میشه از خودت یه حرفی میبافی میگی 😕
سعید : من که این آشغالو تحویلم‌بگیرم‌سوار نمیشم. میفروشم‌یه مزدا۳ مدل۸۸ ۸۹‌میخرم 🤐🤐
Sara : ای بابا میخواستیم فحش بدیما بهت.. آخرش مردیم ازخنده. عوضی😂😂😂😂😂🙉🙈 اصل بشوت😁😉
محمد : ماشین من فاکتور شد . دمشون گرم... حالا هی غیبت کنید پشت سر سایپا. ماشین من امروز فاکتور شد. احتمالا طی هفته آتی تحویل بدن..... سانروف دار هم است... البته تاراست😁😁😅😅
ری‌‌را مشکی تحویل اسفند : ۱۱ بهمن تکمیل وجه کردم هنوز در مرحله پیش فاکتوره ...
ری‌‌را مشکی تحویل اسفند : سلام کی گفته؟ پشتیبانی ایرانخودرو؟
پاسخ به x5 : دوست عزیز حتما با کیبورد فارسی شماره قرارداد و شماره ملی را وارد میکنید با کیبورد انگلیسی امتحان کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن2تیر : نه دیگه بالا گفتم ک نشدم هنو
اطلس جی ال : سلام.کی تکمیل وجه کرده بودین؟
حسین : شما الان فاکتور شدین
مهرداد کرج. فوق العاده : آقا اینایی ک میگن تاریخ تجمع عوض شد این نمایندگی غفوری مشاهده ،،،. تفرقه میندازه. تجمع بزرگ. تاریخ 16تیر جلو دفتر فروش مشتریان کیلومتر 11جاده مخصوص روبرو کروز
ابوالفضل : سلام 207 پانا رینگ / تحویل تیرماه یا خرداد فرسوده کسی فاکتور شده؟
علی : چرا پس طرح فرسوده پانا قالپاق تحویل تیرماه دعوت نامه نمیاد مسخرش در آوردن
سامیار دوگانه مرداد : مرسی آقا مرتضی
ساینا : سلام داداش توحید ارومیه با ثبت شکایت میتونیم سود تأخیر رو بگیریم چک هم صادر شده ولی هنوز ارسال بانک نخورده
مرتضی : فقط باید کارت ثبت نام کننده باشه
سامیار دوگانه مرداد : سلام،مبلغ دعوتنامه رو میشه با کارت شخص دیگه پرداخت کردیافقط بایدباکارت ثبت نام کننده پرداخت کرد؟