کیا Cee’d از جمله خودروهای خاص و گران قیمت کمپانی کیا است که برخلاف مدل های پیشین، قدرت رقابت بیش تری با همرده های خود دارد و پیش بینی شده است تعداد قابل توجهی از این خودرو در مقایسه با سایر محصولات کیا به فروش برود. البته با یک نگاه به این خودرو به خوبی می توان دریافت که داشتن چنین ادعایی توسط کمپانی کیا، خیلی هم دور از ذهن نیست.
مشابه سایر مدل هایی که اخیراً از این کمپانی به بازار عرضه شده است، طراحی کیا Cee’d بسیار شگفت انگیز و فریبنده است و در مقابل رقبایی هم چون هیوندای i30 نه تنها کم نمی آورد، بلکه حرف های تازه تری هم برای گفتن دارد.
از نظر طراحی داخلی، به هیچ وجه از چوب مصنوعی جهت ساخت داشبورد استفاده نشده است و تا حد امکان بهترین و مرغوب ترین مواد به ویژه برای چرم صندلی ها، غربیلک فرمان، دسته دنده، و ... به کار رفته است. کمپانی کیا، خودروی Cee’d را بسته به مدل یا تریم در چهار طبقه قیمتی از 1 تا 4 دسته بندی کرده است. گذشته از کیفیت بالای ساخت این ماشین، بلند بودن فاصله بین دو محور و در نتیجه جادارتر بودن اتاق آن از دیگر خصیصه هایی است که در این خودرو به چشم می خورد.
فضای مطلوب و طراحی داخلی این خودروی دوست داشتنی از جمله ویژگی های منحصر به فردی هستند که آن را به فضای اتاق شخصی شما نزدیک تر می کنند. این خودرو به عنوان یک ماشین هاچ بک تقریباً در رده ماشین های هیوندای قرار می گیرد. فضای صندوق کیا Cee’d در حالتی که صندلی های عقب ایستاده یا خوابیده باشند به ترتیب 528 و 1,642 لیتر است که در مقایسه با سایر رقبا، رقم قابل ملاحظه ای است.
محصول جدید کیا در دو مدل موتور بنزینی و دیزلی و با حجم های 1.4 لیتری و 1.6 لیتری به بازار عرضه خواهد شد و با این موتورها می تواند 89 تا 133 اسب بخار نیرو تولید کند. گفتنی است، مدل 1.6 لیتری با قابلیت تولید 126 اسب بخار نیرو ضمن داشتن حداقل میزان آلایندگی هوا می تواند چیزی در حدود 259 نیوتن متر گشتاور تولید کند. بنا به گفته کمپانی کیا، میزان مصرف سوخت این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی و میزان آلایندگی آن به ازای هر کیلومتر به ترتیب 4 لیتر و 109 گرم می باشد. این ارقام در حالت EcoDynamics به ترتیب به مقادیر 3.5 لیتر و 97 گرم می رسند.
گذشته از انواع موتورها، با برخی مشکلات دینامیکی دست و پنجه نرم می کند که پرداختن اجمالی به آن ها خالی از لطف نیست. از جمله این موارد می توان به سیستم تعلیق شاسی اشاره کرد که در مقایسه با رقبای اروپایی خیلی خوب عمل نکرده است. متأسفانه این خودرو با داشتن رینگ های 17 اینچی، سواری جالبی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان نمی آورد که این مسئله از معایب جدی آن محسوب می شود. با وجود این، استفاده از رینگ های 16 اینچی باعث شده است تا اندکی بر این موضوع فائق آمد؛ اما با این حال، گزارش شده است که هم چنان فرمان پذیری و سواری آن با مشکل همراه است و گویی خودرو بر یک مسیر سخت و سفت در حال حرکت است.
گیربکس دستی 6 سرعته جزء ویژگی استاندارد کیا Cee’d به شمار می رود و نوع اتوماتیک آن را می توان در حالت آپشن سفارش داد. گفته شده است که نوع گیربکس دستی این خودرو در مقایسه با نوع اتوماتیک آن بسیار نرم تر بوده و در حین رانندگی عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. البته گیربکس دوگانه DCT نیز به عنوان آپشن وجود دارد که فقط در مدل های 1.6 لیتری بنزینی می توان آن ها را موقع خرید سفارش داد. گفتنی است، اگرچه گیربکس DCT از دو مدل قبلی بسیار نرم تر و سریع تر عمل می کند، اما میزان مصرف سوخت و آلایندگی آن به مراتب از مدل های دیگر این خودرو بیش تر است و به نوعی از حالت استاندارد خارج می شود.
گذشته از ویژگی های بارز ایمنی و پایداری بالای این خودرو، کیا Cee’d در حال حاضر فاصله زیادی با فوکوس و گلف دارد. با این حال باید گفت که این هاچ بک جدید به اندازه کافی راحت، جادار، کاربردی، و باصرفه است و در نوع خودش ارزش سوار شدن دارد. با این اوصاف، آن طور که صاحب نظران اذعان داشته اند، فرصت برای ربودن گوی سبقت از رقیبانی هم چون فورد و فولکس واگن مهیا است و کیا Cee’d پیشرفت های قابل توجهی خواهد داشت.
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.