فینال مذاکرات خودرویی با رنو از امروز آغاز می شود

 

فینال مذاکرات خودرویی با رنو از امروز آغاز می شود

جمعی از مدیران ارشد رنو در حالی امروز میهمان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) هستند که احتمال می‌رود با نهایی شدن مذاکرات میان طرفین (رنو و ایدرو) بالاخره قرارداد همکاری مشترک آنها تا پایان هفته جاری امضا شود. بر این اساس، هیاتی عالیرتبه از رنو که دو تن از آنها جزو معاونان ارشد این خودروساز فرانسوی به‌شمار می‌روند، از فردا به مدت سه روز میهمان سازمان گسترش و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند بود تا با نشستن پای میز مذاکره، باقیمانده اختلاف‌نظرها را برطرف کرده و قرارداد همکاری مشترک شان را امضا کنند.
فینال مذاکرات رنو و ایدرو اما در حالی از امروز آغاز می‌شود که این دو در مهرماه سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری مشترک با یکدیگر امضا کرده و بنا شد پس از انجام مذاکرات نهایی و رفع موانع و اختلاف‌نظرهای موجود، آن را به قراردادی رسمی تبدیل کنند.این تفاهم‌نامه که به‌طور ناگهانی در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس امضا شد، بهت خودروسازان داخلی را به دنبال داشت، چه آنکه آنها نیز خواستار همکاری مشترک با رنو بوده و قصد داشتند با توجه به فضای مثبت ایجاد شده پس از توافق هسته‌ای و برجام، مشارکتی جدید را با این خودروساز معتبر اروپایی آغاز کنند.
 
هرچه بود، سازمان گسترش پیشدستی کرد و به‌واسطه امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با رنو، عملا خودروسازان داخلی را در این ماجرا کنار زد. تفاهم‌نامه موردنظر اما اگرچه بنا بود به فاصله نسبتا کوتاهی تبدیل به قرارداد شود، با این حال برخی مسائل حاشیه‌ای و موانع خاص، اجازه رخ دادن این اتفاق را نداد.
 
طی حدودا هشت ماهی که از امضای تفاهم‌نامه ایدرو و رنو می‌گذرد، چند بازه زمانی برای تبدیل آن به قرارداد، از سوی سازمان گسترش اعلام شد، با این حال ارتباط دو طرف کماکان در حد تفاهم‌نامه باقی مانده و هنوز قراردادی به امضا نرسیده است.با وجود آنکه رنو و سازمان گسترش تقریبا هیچ‌گاه به‌صورت رسمی از اختلاف‌نظر‌هایشان در قرارداد همکاری مشترک خود پرده برنداشتند، با این حال گمانه زنی‌های زیادی در این مورد به خصوص در رسانه‌های داخلی و همچنین از سوی کارشناسان، مطرح شد. بر این اساس، از مسائل مختلفی به‌عنوان موانع تبدیل تفاهم‌نامه موردنظر به قرارداد، نام برده شد، که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به «حل نشدن برخی اختلاف‌نظرها میان ایدرو و رنو بر سر مسائلی از قبیل داخلی‌سازی، صادرات و احداث مرکز طراحی در ایران»، «انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و ایران» و البته «مخالفت چراغ خاموش خودروسازان داخلی و بخشی از بدنه وزارت صنعت با همکاری مشترک رنو و ایدرو» اشاره کرد.
 
در این بین، گفته می‌شود ایدرو و رنو نتوانستند به فاصله کوتاهی پس از امضای تفاهم‌نامه، مسائل باقیمانده فی مابین را حل و فصل کنند و در نتیجه، مذاکرات طولانی شد و طرفین موفق به امضای قرارداد نشدند. از جمله چالش‌های مهمی که بین ایدرو و رنو وجود داشته و گفته می‌شود بیشتر آنها حل شده است، می‌توان به الزامات وزارت صنعت مبنی‌بر ساخت داخل حداقل 40 درصدی در شروع تولید، صادرات 30 درصدی و همچنین احداث مرکز تحقیق و توسعه (R&D) رنو در ایران اشاره کرد.گفته می‌شود در این بین، دو طرف وقت زیادی برای مورد سوم یعنی «احداث مرکز تحقیق و توسعه (R&D) رنو» صرف کرده و این موضوع یکی از عوامل طول کشیدن مذاکرات بوده است.
 
اما چالش بزرگ دیگر میان ایدرو و رنو، به مخالفت چراغ خاموش خودروسازان داخلی و همچنین بخشی از بدنه وزارت صنعت،معدن و تجارت با نهایی شدن مشارکت این دو برمی‌گردد. بر این اساس، رنو در شرایطی به‌واسطه همکاری مشترک با ایدرو، خود را برای حضور گسترده‌تر در بازار خودرو ایران آماده می‌کند که یکی از برنامه‌های اصلی این شرکت، تولید، فروش و خدمات پس از فروش مستقل در خودروسازی و بازار ایران است.آن‌طور که رنویی‌ها اعلام کرده‌اند، این شرکت برنامه‌ای بلندمدت را برای بازار ایران در نظر گرفته و طی آن قرار است 25 محصول جدید را تولید و در اختیار مشتریان داخلی قرار دهد. با این حساب، حضور مستقل رنو در ایران به معنای تولید و فروش و ارائه خدمات پس از فروش مختص این شرکت بوده و خودروساز فرانسوی قصد دارد از این راه رقابتی نزدیک و سنگین را با غول‌های جاده مخصوص آغاز کند.این تصمیم خودروساز فرانسوی از آن جهت است که ایران‌خودرو و سایپا طی چند سال گذشته نتوانسته‌اند عملکرد چندان قابل قبولی در تولید و عرضه محصولات رنو از خود به‌جا بگذارند.
 
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و البته مشتریان ایرانی، شرکت‌های خودروساز داخلی نتوانسته‌اند در مسائلی مانند قیمت، کیفیت، نحوه فروش و ارائه خدمات پس از فروش عملکرد مناسبی داشته باشند و این موضوع ریشه در ضعف رقابت در بازار داخلی دارد.با این حساب، حضور مستقل خودروسازان خارجی از جمله رنو، می‌تواند ضمن افزایش سطح رقابت در بازار کشور، زنگ خطر را برای شرکت‌های خودروساز بزرگ داخلی نیز به صدا در بیاورد و ریشه برخی مخالفت‌ها با «رنوی مستقل» دقیقا همین جا است.آن‌طور که از شواهد پیداست، رنو می‌خواهد همان رفتار و روشی را که در بازارهای خارجی دارد، در بازار ایران نیز نهادینه کند و طبعا اگر موفق به این کار شود، خودروسازان کشور راهی جز بالا کشیدن سطح کیفیت و خدمات و همچنین ارائه قیمت‌هایی مناسب‌تر ندارند.
 
با این حساب، امضای قرارداد ایدرو و رنو و در نتیجه حضور مستقل این خودروساز فرانسوی در کشور، کار شرکت‌های خودروساز داخلی را در عرصه رقابت، سخت خواهد کرد و بنابراین به‌نظر می‌رسد آنها چندان بدشان نمی‌آید همکاری مشترک میان این دو شکل نگیرد.اما مساله دیگری که اتفاقا آن هم به یکی از خودروسازان داخلی مربوط بوده و از جمله چالش‌های میان ایدرو و رنو به‌شمار می‌رفت، واگذاری سایت بن‌رو به رنو بود.طبق توافق نامه رنو و ایدرو، بن‌رو به‌عنوان آورده طرف ایرانی در اختیار طرف فرانسوی قرار خواهد گرفت و این در حالی است که سایپا (مالک بن رو) مخالف این موضوع بود. با این حال مسوولان سازمان گسترش تاکید دارند که سایت موردنظر در عوض بدهی‌های سایپا به ایدرو، در اختیار سازمان گسترش قرار گرفته و در نهایت با شروع کار رنو، به این شرکت واگذار خواهد شد.
 
بن رو البته از جهتی دیگر نیز به محل چالش ایدرو و رنو تبدیل شده بود و آن به قیمت این سایت مربوط می‌شد، هرچند به گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، این مشکل نیز حل شده و قیمت نهایی، مورد توافق دو طرف قرار گرفته است.با توجه به حل مشکلات مورد اشاره، مسوولان سازمان گسترش تاکید می‌کنند که تنها موارد اندکی اختلاف‌نظر میان ایدرو و رنو باقی مانده و به احتمال فراوان، طی هفته جاری و با توجه به مذاکرات سه روزه طرفین، حل خواهند شد.بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که طی هفته جاری، بالاخره قرارداد رنو پس از طی شدن مسیری پر پیچ و خم، امضا شده و خودروساز فرانسوی حضوری مستقل را در ایران تجربه کند. اگر این اتفاق رخ بدهد، دومین قرارداد مهم صنعت خودرو کشور در دولت یازدهم نیز امضا خواهد شد تا رنو پس از هموطن اش پژو، دیگر شریک پسابرجامی خودروسازی ایران لقب بگیرد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایدرو , مذاکرات , رنو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

بابک
1

قرارداد با رنو اتفاق خوبی است و به نفع مصرف کننده
16:32  1396/02/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا لگن : سلام منم چند بار پیام گزاشتم بره تجمع دفعه قبلم رفتم کسی نیومده بود اگر مایل باشید اعلام کنید شنبه 11 صبح درب 16 همه تجمع کنیم من هستم
Mk : چون غلط املایی داری ی چیزی هم کم میکنن باید پرداخت کنی
امیر دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام عزیزان دنا اتومات واریزی برج 4 هر کس فاکتور شد خبربده ممنون شماره قرارداد 1485 بوده برای ما
207 tu3 : دوستان tu3 دی و بهمن دعوتنامه برای کسی نیومده؟
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
پدرام : همه ماشینایی که ترمز چرخ عقب کاسه ای هست مثل هم ریگلاژ میشن باید ببری از تو کاسه چرخ ریگلاژ کنی.
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
دنا 6 سرعته : همه بهمنی هارو همین کار کردن منم 4 بهمن بودم زدن 30 بهمن .
207 بهمن : سلام دوستان بهمن برای من دعوتنامه صادر نشده کسی دیگه هست که دعوتنامه نیومده باشه اعلام کنید