روایت رویترز از پشرفت خودرویی پس از برجام

 

روایت رویترز از پشرفت خودرویی پس از برجام

خبرگزاری رویترز در آستانه انتخابات ایران، به بررسی صنعت خودروی کشورمان پرداخته و تاثیر توافق هسته‌ای بر صنعت خودرو را بررسی کرده است. گزارش رویترز مهر تاییدی بر پیشرفت صنعت خودروی ایران پس از توافق هسته‌ای است. این خبرگزاری نوشت:
دو خودروساز بزرگ فرانسوی پژو-سیتروئن و رنو غیبت خود در بازار آمریکا را به فرصتی برای حضور در بازار رو به رشد ایران تبدیل کرده‌اند. سرمایه‌گذاری خودروسازان فرانسوی در ایران نشان‌دهنده این مساله‌ است که تلاش برای تنش‌زدایی در موضوع هسته‌ای موثر واقع شده و جذب سرمایه‌گذاری خارجی به سود اقتصاد بوده است.
 
گروه خودروسازی پژو-سیتروئن و رنو پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها برای ورود به بازار ایران ابراز تمایل کردند. در حال حاضر پژو-سیتروئن قرارداد تولیدی به ارزش 700 میلیون یورو (768 میلیون دلار) با ایران امضا کرده و رنو اعلام کرده است به منظور افزایش ظرفیت تولید به 350 هزار دستگاه در سال، برای ساخت یک کارخانه جدید سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکت‌های فرانسوی، برخلاف رقبای آلمانی، آمریکایی و ژاپنی خود، در آمریکا کارخانه تولیدی یا عملیات فروش ندارند؛ بنابراین در برابر جریمه‌های ناشی از نقض آن دسته از تحریم‌های باقی مانده از سوی آمریکا مصون هستند. این در شرایطی است که چشم‌انداز تشدید تحریم‌ها در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، موجب شده است خودروسازانی که در ایالات‌متحده فعال هستند، برای حضور در بازار ایران با احتیاط عمل کنند. ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود همواره گفته بود که توافق هسته‌ای ایران را پاره خواهد کرد. گرچه پس از برجام تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو شد، اما برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا همچنان باقی هستند. براساس این تحریم‌ها، شرکت‌هایی که حضور گسترده‌ای در ایالات‌متحده دارند، برای فعالیت در ایران با مشکل مواجه هستند. اما اکنون افراد آگاه در دولت ترامپ اعلام کرده‌اند او تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید خواهد کرد.
 
فولکس‌واگن و بی‌ام‌و، دو خودروساز بزرگ آلمانی، تمایل فراوانی برای حضور در بازار ایران دارند، اما این مساله را با احتیاط بررسی می‌کنند. یکی از افراد نزدیک به فولکس واگن به خبرگزاری رویترز گفت: «ما از پتانسیل بازار ایران مطلع هستیم، اما نمی‌توانیم ریسک کنیم.» این در شرایطی است که فولکس‌واگن از اظهارنظر رسمی دراین باره خودداری کرده است.
 
پژو-سیتروئن و رنو جزئیات فعالیت‌هایشان را در ایران اعلام نکرده‌اند. اوایل سال جاری میلادی ژان کریستف کومار، رئیس بخش خاورمیانه
پژو-سیتروئن، تاکید کرد که سختگیری‌های آمریکا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ، موجب می‌شود این شرکت از رقبای خارجی خود در بازار ایران پیش افتد. کومار گفت: «این فرصتی است تا به فعالیت‌های خود سرعت بخشیم. ما در بازار ایران پیشتاز هستیم و قصد داریم این پیشتازی را حفظ کنیم.»
 
این در شرایطی است که آمار منتشر شده توسط مرکز آی‌اچ‌اس آتوموتیو نشان می‌دهد در فصل نخست سال 2017 (اوایل دی تا اوایل فروردین) فروش خودرو در ایران 50 درصد جهش کرده است و فروش مدل‌های پژو، رنو و سایپا رشد قابل‌توجهی داشته است.
 
به تازگی مراسم آغاز تولید پژو 2008 که اولین خودروی پسا برجامی محسوب می‌شود، برگزار شد. رئیس‌جمهوری ایران در رابطه با این مراسم در اینستاگرام خود نوشت:«زمانی که توافق هسته‌ای را امضا کردیم، منتقدان گفتند این فقط یک تکه کاغذ است که هرگز به اجرا در نخواهد آمد. اما اکنون می‌بینیم که تحریم‌های بخش خودرو برداشته شده، توافقنامه‌های تشکیل شراکت به نتیجه رسیده و یک خودروی جدید تولید شده است.» کومار، رئیس بخش خاورمیانه پژو-سیتروئن نیز به خبرگزاری رویترز گفت: «عرضه پژو 2008 نتیجه سیاست‌گذاری‌های روحانی از زمان امضای توافق هسته‌ای است؛ بنابراین از اهمیت فراوانی برخوردار است.»
 
پژو-سیتروئن و رنو که پیش از تحریم‌ها در بازار ایران حضور داشتند، بلافاصله پس از رفع تحریم‌ها با ایران خودرو و سایپا قرارداد امضا کردند. پژو-سیتروئن قصد دارد طی ماه‌های آتی مدل‌های بیشتری را در بازار ایران عرضه کند و رنو خودروی کامپکت ساندرو را به این بازار عرضه کرده است. اما به گفته فردی آگاه، فولکس‌واگن که تشکیل شراکت با یک شرکت خصوصی خودروساز در ایران را بررسی می‌کند، به‌دلیل وجود نااطمینانی‌های سیاسی، مذاکرات با این خودروساز را به تعویق انداخته است. سخنگوی بی‌ام‌و نیز می‌گوید ورود این شرکت به بازار ایران به «تحولات سیاسی و اقتصادی بستگی خواهد داشت».
 
این در شرایطی است که بهبود پایدار تولید خودرو در ایران ادامه دارد و تولید از 796 هزار دستگاه در سال 2013 به 23/ 1 میلیون دستگاه در سال 2016 رسیده است. مرکز آی‌اچ‌اس پیش‌بینی می‌کند روند افزایشی تولید ادامه خواهد یافت و به 34/ 1 میلیون دستگاه در سال جاری میلادی خواهد رسید. در سال 2018 نیز تولید خودروی ایران به 49/ 1 میلیون دستگاه خواهد رسید. مایکل جاسینتو، کارشناس مرکز آی‌اچ‌اس و متخصص در امور ایران، می‌گوید:«خودروهای ساخته شده در ایران تاحدودی پرفروش هستند.» هیوندای‌موتور، بزرگ‌ترین خودروساز کره جنوبی، درپی تولید آی20 مینی و مدل اکسنت در ایران است و برندهای چینی تلاش می‌کنند جایگاه‌شان را در بازار ایران حفظ کنند. در پی اعمال تحریم‌ها علیه ایران و در غیاب خودروسازان اروپایی، خودروسازان چینی وارد بازار ایران شدند. از سوی دیگر، به‌تازگی ایران خودرو با شرکت ایتالیایی «پینین‌فارینا» یک قرارداد همکاری به ارزش 70 میلیون یورو امضا کرده است. توافق ایران خودرو با این شرکت طراحی خودرو و بدنه‌سازی ایتالیایی شامل توسعه یک پلت‌فرم خودروهای مدولار برای تولید حداقل 4 مدل خودرو می‌شود. پینین‌فارینا اعلام کرد که قرارداد همکاری با ایران‌خودرو به ارزش 70 میلیون یورو و به مدت 36 ماه خواهد بود. با این قرارداد، ایران از یک مونتاژ‌کننده صرف به یک خودروساز واقعی تبدیل خواهد شد. قرارداد با این شرکت ایتالیایی در شرایطی بسته شده است که پیش از توافق هسته‌ای شرکت‌های فعال در زمینه توسعه پلت‌فرم درخواست همکاری با خودروسازان ایرانی را نمی‌پذیرفتند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد و ما

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رویترز , برجام , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: امیر(سابق)
4

اون خبرنگار محترم تو ایران نیست که ببینه چه خبره بر اساس حرف مفت مسئولین خودرویی و با توجه به بازار جهان ارزیابی کرده و یه مقاله نوشته نمیدونه وقتی ماشین میاد تو ایران چه بلایی سرش میاد و قیمت 3برابری با خدماتی که همراه با تحقیر ایرانی را همراه داره. اینکه یه ماشین بیارند تو ایران وبا حذف امکانات و کیفیت با قیمت چند برابری به ما مردم شریف و همیشه در صحنه قالب کردن که دیگه اینهمه قمپز در کردن نداره
11:51  1396/02/31
گزارش
پاسخ دادن
امیر
3

لطفا سر ملت شیره نمالید منتاژ کاری صرف بزرگترین هنر صنعت خودروسازی کشور
23:35  1396/02/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین cvt زمستان۱۴۰۳ : سلام مبارکتون باشه
شاهین ۲۲ خرداد : تبریک به همه عزیزانی که فاکتور شدن امیدوارم چرخش به سلامتی و دلخوشی بچرخه براتون ۲۲ خردادیا خبری نشده؟؟؟
شاهین ۲۲ خرداد : سلام شب بخیر ببخشید ۲۲ خرداد کسی فاکتور شده؟ سایت قطع نمیشه نگاش کرد
بختیاری : سلام و دورود خدمت همه دوستان من 4 ماه پیش ماشین رو بعد یک سال تحویل گرفتم بماند که چه دنگ و فنگی داشت و حتی موقع تحویل نمد صندوق نداشت فروختم و اریزو 6 خریدم حالا بعد چهار ماه هنوز سایپا پول تاخیر رو نمیده گفته بودن دو ماهه میدن ولی ندادن
M A D : چه رنگیه؟ معمولا سفید زودتر فاکتور میشه
x5 : بزار اول ۶۰ روز کاری تموم بشه بعد پیگیر شو
4j : ثبت‌نام مرداد ماه 60 روزه باید پیگری کنیم یا پیامک میاد بریم تحویل بگیریم الان 60 روز بیشتر شده؟
عباسی : هنوز ۲۹مهر فاکتور نشده صبر کن
شاهین gl بهمن : شماره پذیرش از کجا میشه دید کسی میدونه ممنون میشم راهنمایی کنه؟
شاهین : تبریک به سایپا کسایی که جی بودن از سر ناچاری تبدیل زدن به جی‌ال تا سایپا بتونه جی رو ازاد بفروشه سود تاخیرم که رو هواس … به خدا پولاتونو بگیرین فقط مهاجرت کنین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا 31 شهریور : آبان کسی فاکتور نشده فقط شهریور و مهر
متین : سلام دوست عزیز خریدار نیست مجبوریم به قیمت پایین بفروشیم خودرو خیلی راکده مشتری نداره به قیمت پایین تر از ارزش واقعیش مگه بخرن
رانا ابان : والله من 12 مهرماه واریز وجه کردم هنوز فاکتور نشده
سایپا جا... : طلا گرمی 6500 بود فروختیم دادیم این سایپا جا الان شده 11200 همون طلا رو نگه میداشتیم الان صفرش رو بدون چک میخریدیم
ساینا : به خدا قسم اگه شنبه بیشتر از 5 نفر بیاد، اون 5 نفرم شااااید بیان، اینجا همه یا دلالن حواله خریدن دارن هندونه میدن زیر بغل مشتری های حقیقی واقعی، یا مشتری حقیقی واقعی هستن خودشون بیا نیستن ولی هندونه میدن زیر بغل بقیه الکی یکی میگه من از مشهد میاد یکی میگه از چابهار، که تو با خودت بگی اینا این همه راهو میکوبن میان بزار ما هم بریم، ولی قول بهتون بدم هیییشکی نمیاد و اگه بیان هم، 3، 4 نفر که اون اطراف هستن هر کدوم انفرادی میان و میرن، این سایپا دزد هم کاری برای کسی نمیکنه چون قرارداد هاشون انقدر قرص و محکمه قشنگ توش نوشته درصورت تاخیر یا نبود قطعه ممکنه تاریخ تحویل عوض بشه و هممونم امضا کردیم، خیالتون رو راحت کنم، تا وقتش نرسه ها یه تک دونه هم فاکتور نمیکنن، اینکه فکر کنید هرکی بره فاکتور میشه هرکی بره نمیشه نه اینطور نیست چون اونجا همه کارمندن و اصلا به هیجاشون نیست جلو در کسی اومده اعتراض یا نه، اصلا کسی نمیاد بگه عمو خرتون چند، فوقش یه حراست بیاد بگه باشه ما صداتون رو میرسونیم بعدشم به ریش هممون میخندن، چون تا وقتش نرسه ها، هیچ کیو فاکتور نمیکنن، چون خودمون امضا کردیم
دی ماه اپشنال : داداش بنظرت چقد میزاره روش
سایپا جا : اقدام قضایی حداقلش اینه دستت به یه جایی بنده میدونی بعد یه مدت تکلیفت روشن میشه ولی اینجوری رو هوایی معلوم نیست یه روز دیگه خودرو رو بدن یا یه سال دیگه
کوییک : 😒😒😒تکمیل وجه شهریور کردن الان فاکتور کردن مگه میشه؟؟؟؟
سایپا جا : من موندم چرا به جا اینهمه آه ناله از لحاظ قضایی چرا پیگیری نمیکنید یه اظهارنامه 24 ساعتهاگه شرکت اقدامی نکرد اونوقت یه دادخواست الزام تحویل مبیع با خسارت تاخیر تحویل مثل خود شرکت اگر یه روز چکهاش دیر شد بگشتشون میزنه
ساینا اس : کامپیوتر کوییک را بگزارند