به جز قرار دادهای تازه خودروسازان،ورود قطعات از هفته آینده تسهیل می شود؛در نتیجه می توان امیدوار بود که تولیدات جدید خودروسازان با قطعات جدید بر کیفیت کار آنها خواهد افزود.
[1394/07/25 11:00]
رئیس شورای رقابت در حالی به تازگی خبر از ورود دوباره این شورا به بازار خودرو داده که خودروسازان خارجی در راه ایران، از وزارت صنعت، معدن و تجارت قول گرفتهاند قیمتگذاری خودرو دولتی نباشد. سه سالی میشود که شورای رقابت اختیار قیمتگذاری خودرو را در دست دارد و در این مدت، حواشی و اصطکاک زیادی نیز میان این شورا با خودروسازان و وزارت صنعت،معدن و تجارت پیش آمد. اگرچه مسوولان شورای رقابت اواسط امسال اعلام کردند بازار خودرو از حالت انحصار خارج شده و دیگر نیازی به قیمتگذاری (از سوی شورا) ندارد، اما آنها در جلسه دو روز پیش خود دوباره به این نتیجه رسیدند که بازار انحصاری بوده و باید به آن ورود کنند. آن طور که رضا شیوا اعلام کرده، طبق نظر اعضای شورای رقابت، بازار خودروهای زیر 2هزار سی سی داخلی انحصاری است و شورا در جلسه آینده، پیشنهادهای خود را در مورد دستورالعمل قیمتگذاری خودرو اعلام خواهد کرد. به گفته وی، این امکان وجود دارد که اعضای شورا تصمیم به اصلاح یا تدوین دستورالعمل جدیدی برای قیمتگذاری خودروهای داخلی بگیرند.
[1394/11/14 12:00]
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور گفت: با اجرایی شدن برجام تیراژ تولید خودروهای داخلی به حدود دو برابر سالهای قبل از برجام افزایش یافته است.
سال ۱۳۹۲ تحت تاثیر تحریم و قطع ارتباط با خودروسازان خارجی تیراژ تولید صنعت خودرو از یک میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۰ به ۷۳۰ هزار دستگاه کاهش یافت.
[1396/02/19 11:00]
آغاز تولید انبوه پژو ۲۰۰۸ در ایران به فاصله دو ماه از تولید این خودرو در اروپا اولین میوه و ثمره برجام در صنعت خودروی ایران است.شهرام آزادی اظهار کرد: برای آنکه متوجه شویم اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها چه اثراتی بر اقتصاد ایران بهویژه در صنعت خودرو داشته باید شرایط خودروسازان در زمان تحریمها را مرور کنیم. وی با بیان اینکه در زمان تحریم، خودروسازان داخلی در شرایط بسیار بدی بهسر میبردند، خاطرنشان کرد: در آن زمان در برههای تیراژ تولید خودروسازان داخلی بهدلیل عدم تامین قطعات و مشکلات مالی به یک سوم کاهش یافت.این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در آن شرایط وضعیت خودروسازان روز به روز بدتر میشد و این شرکتها مجبور بودند بهدلیل قطع ارتباط با خودروسازان معتبر جهانی به همکاری با خودروسازان چینی و واردات قطعات چینی بعضا بیکیفیت با هزینههای بالا روی بیاورند.
وی افزود: اما با اجرایی شدن برجام تحریمها از صنعت خودرو برداشته شد و ارتباط با خودروسازان مطرح جهانی مجددا آغاز و بهدنبال آن قراردادهایی برای مشارکت و سرمایهگذاری خودروسازان مطرح جهانی در ایران از جمله با پژو و سیتروئن منعقد شد. آزادی با بیان اینکه صنعت خودرو از زمان اجرایی شدن برجام تغییر جهت داده و از رکود سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ فاصله گرفته است، تصریح کرد: صنعت خودرو در ریل توسعه و پیشرفت قرار گرفته است و بهتدریج مصرفکنندگان ثمرات برجام در صنعت خودرو را احساس خواهند کرد.چند روز پیش رئیسجمهوری خط تولید انبوه پژو 2008 را افتتاح کرد. در این مراسم حسن روحانی اظهار کرد که به تولید رسیدن این خودرو آغاز جهانی شدن صنعت خودروی ایران و اتصال به خودروسازی جهانی است.
[1396/02/19 13:00]
ایرانیها در حالی بار دیگر حسن روحانی را بهعنوان رئیسجمهوری خود برگزیدند که این اتفاق میتواند روند توسعه خودروسازی کشور را تداوم بخشیده و سرمایهگذاری خارجی در این صنعت را نیز تضمین کند.
[1396/02/31 11:00]
درشرایطی که اجرای برجام و لغو تحریمهای بینالمللی، حضور سرمایهگذاران خارجی و بهدنبال آن ایجاد تحول در زنجیره خودروسازی کشور را تقویت کرده، اما برخی عوامل بازدارنده داخلی، مانع از آن شده که تولیدکنندگان طعم واقعی برجام را حس کنند. بسیاری از کارشناسان لغو تحریمهای بینالمللی علیه ایران را فرصت طلایی صنعت خودرو کشور میدانند و پیشبینی میکنند که بهدنبال این اتفاق، چرخ صنعت خودرو بار دیگر با شدت و کیفیت بهتری به گردش در خواهد آمد؛ بنابراین بهترین اتفاق بعد از لغو تحریمها در صنعت خودروی داخل، حضور سرمایهگذاران خارجی عنوان میشود.
[1394/10/29 11:00]
فرآیند انتقال تکنولوژی در ۱۳سال تکمیل خواهد شد،اما مدل های تولیدشده تا آن موقع آنقدر قدیمی خواهند شد که دیگر نمی توان آنها را صادر کرد.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در اولین سفر خارجی خود بعد از اجرایی شدن برجام، به پاریس سفر کرد و قراردادهای مهمی را با شرکت های ایرباس، پژو سیتروئن و رنو منعقد کرد. هدف از قراردادهای منعقده با شرکت های خودروسازی، احیای خودروسازان ایرانی بوده است.
[1394/11/21 13:00]
توافق هستهای و برجام در شرایطی مقدمات بازگشت و حضور خودروسازان خارجی را در ایران فراهم کرد که اجرایی شدن قراردادهای مربوطه میتواند پای دیگر شرکتهای معتبر صنعت خودرو جهان را به کشور باز کند.
به گزارش اقتصادوما به نقل از دنیای اقتصاد، طی حدودا ۲۰ ماهی که از لغو تحریمهای بینالمللی علیه ایران میگذرد، ۶ قرارداد و تفاهمنامه همکاری مشترک میان خودروسازان داخلی و خارجی به امضا رسیده و در این بین برخی وارد فاز اجرا شده و برخی دیگر نیز در مرحله ایجاد زیرساخت (بهخصوص خط تولید) هستند.
[1396/08/10 10:00]
برجام در شرایطی یک سالگی خود را پشتسر گذاشت که خودروسازی کشور کم و بیش از اثرات آن منتفع شده است.
هرچند بهدلیل پابرجا بودن مشکلاتی از جمله «مراودات بانکی»، تاثیر عملیاتی برجام بر خودروسازی کشور چندان قابل لمس نیست، با این حال حداقل به لحاظ تئوری، نمیتوان تاثیر این اتفاق تاریخی را بر صنعت خودرو انکار کرد.
[1395/04/27 15:00]
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: دستاوردهایی چون دریافت غرامت از شرکت فرانسوی پژو در سایه فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام حاصل شده است.
[1396/02/24 11:00]
بانهایی شدن مراحل خرید هواپیماهای ATR، چهار فرورند هواپیما از این خانواده امروز در فرودگاه مهرآباد فرود آمدند. ایران ایر قصد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR را در دستور کار قرار داده که امروز اولین سری این هواپیماها وارد آسمان کشور شدند.
[1396/02/27 13:00]
در حالیکه رییسجمهوری از سرمایهگذاری ۲۷۰ میلیون یورویی شرکت فرانسوی پژو در ایران خبر داده است عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت این اتفاق را حاصل برجام و نقطه عطفی در صنعت خودروی ایران میداند.
ابوالفضل خلخالی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: این برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی ایران است که یک خودروساز خارجی به شکل مستقیم و واقعی در صنعت خودروی ایران سرمایهگذاری میکند.
[1396/02/21 17:00]
در شرايطی که توسعه صنعت خودرو ايران به سرنوشت برجام گره خورده بود و آمریکا با خروج از برجام تعهدات طرف های مختلف این قرارداد را با چالش مواجه کرده است بسیاری از دستاندرکاران صنعت و کارشناسان نگران سرنوشت قراردادهای منعقد شده در این صنعت هستند.
[1397/02/25 18:00]
دونالد ترامپ در حالی به روش خود عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام و تصمیمگیری درخصوص آینده توافق هستهای را به کنگره آمریکا محول کرده است که کارشناسان بر بیاعتنایی بازار خودرو به اظهارنظرهای وی تاکید میکنند.
[1396/07/23 7:00]
با اجرایی شدن برجام شرکت خودروسازی هیوندای کره جنوبی به ایران بازگشت و هماکنون نیز به دنبال گسترش فعالیتهای خود در صنعت خودرو است.
در دهه گذشته هیوندای در ایران حضور داشت و برخی محصولاتش همچون آوانته و ورنا در داخل تولید میشد اما چند سال پیش به دنبال برخی تحریمهای خارجی، این شرکت همچون برخی دیگر از خودروسازان خارجی ایران را ترک کرد و تولید این خودروها نیز متوقف شد.
[1396/03/09 8:00]
بازار خودرو ایران در شرایطی دوران پسابرجام خود را سپری میکند که با وجود گمانهزنیهایی مبنی بر تضعیف شرکتهای چینی (پس از اجرای برجام)، آنها همچنان در این بازار حضور داشته و حتی سهم شان را نیز افزایش دادهاند.
[1395/05/13 17:00]
خودروسازی کشور در حالی حدود نیم قرن سابقه و همکاری با برخی شرکتهای معتبر دنیا را در کارنامه خود دارد که به اعتقاد کارشناسان و حتی فعالان این صنعت، هنوز نمیتوان ایران را به معنای واقعی «خودروساز» به حساب آورد.اگرچه صنعت خودرو کشور در حال حاضر دهها هزار نفر نیروی انسانی را در خود جای داده، از پلتفرم مشترک بهره میبرد و برند داخلی هم دارد و توانسته در دوران اوج به رده یازدهم در جدول خودروسازان بزرگ دنیا برسد، با این حال از برخی مولفههای اساسی خودروسازی، محروم است.
بهعبارت بهتر در دنیا، ایران را بیشتر بهعنوان یک مونتاژکار در صنعت خودرو میشناسند نه خودروساز؛ چراکه کشور بعد از نیم قرن فعالیت در این صنعت، هنوز نتوانسته فاکتورهای اصلی «خودروساز بودن» را بهدست بیاورد.از جمله مولفهها و اصول با اهمیت در خودروسازی، «قدرت طراحی» و «داشتن پلتفرم» است، حال آنکه این دو اصل مهم هنوز در صنعت خودرو ایران به چشم نمیآیند.در واقع صنعت خودرو کشور در طول پنج دهه فعالیت خود، بیشتر یک مونتاژکار بوده تا خودروساز، زیرا نتوانسته به علم طراحی (چه در حوزه محصول و چه در فاز پلتفرم) دست پیدا کند.اگر نگاهی به محصولات خودروسازی ایران بیندازیم، میتوان به وضوح فقدان طراحی و توسعه محصول را به چشم دید، چه آنکه پس از سالها هنوز هم پرتیراژترین خودروهای داخلی را محصولاتی قدیمی و متعلق به خارجیها تشکیل میدهند.
بهعنوان مثال، در ایرانخودرو بیشترین تیراژ متعلق به برندهای پژو است و حتی برندهای داخلی یعنی سمند و رانا و دنا از تیراژ کمتری برخوردارند. یا مثلا در سایپا و پارسخودرو، پراید صاحب بیشترین تیراژ است، خودرویی که اگرچه آرم داخلی روی آنها نصب میشود، با این حال طراحی آن به شرکتهای خارجی مربوط بوده؛ بنابراین خودرویی متعلق به خودروسازی ایران محسوب نمیشود. با این حساب، پرتیراژترین محصولات صنعت خودرو کشور را تولیدات قدیمی و متعلق به شرکتهای خارجی تشکیل میدهند و عدممعرفی جایگزین برای آنها، خود دلیلی قاطع و محکمی برای نداشتن قدرت طراحی در این صنعت و «خودروساز نبودن» غولهای جاده مخصوص است.
[1395/11/30 10:00]
با حضور رئیسجمهوری چین در تهران و امضای تفاهمنامههای متعدد، مشخص شد چشم بادامیها خواهان روابط گسترده تری در تجارت و تولید در ایران هستند. در این بین، خودروسازان چینی که طی یک دهه گذشته، کسبوکار خوبی در بازار ایران به راه انداختهاند، نه تنها نمیخواهند این بازار را ترک کنند، بلکه به دنبال گسترش فعالیتهای خود نیز هستند.
[1394/11/05 15:00]
قرارداد رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تابستان امسال در شرایطی به امضا رسید که این خودروساز فرانسوی قصد دارد در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی (زمستان امسال)، وارد فاز اجرایی و تولید محصولات جدید در کشور شود. ازآنجاکه قرارداد رنو شرایط خاص خود را داشته و بهنوعی حکم حضور مستقل این خودروساز را در ایران دارد، چند پرسش و ابهام در مورد فعالیت جدید این شرکت در کشور ایجاد شده و برخی از این موارد حتی نگرانیهایی را مبنیبر درست اجرا نشدن قرارداد موردنظر پدید آورده است.
[1396/08/09 11:00]
مدیرعامل شرکت رنو در پاسخ به سوالی در مورد احتمال وضع مجدد تحریم ها از سوی آمریکا علیه ایران گفت: «مشخص است که اگر همکاری با ایران غیرممکن شود، ما با همکاری هم برنامه ای را طراحی خواهیم کرد تا فعالیت تجاری مان در این کشور را تعلیق کنیم.»
[1396/07/16 15:00]
بهرغم آنکه یکی از وعدههای پساتحریمی خودروسازان عرضه خودرو با قیمت مناسب بود با این حال برخی کارشناسان عرضه و تولید خودروهای جدید را در محدوده قیمتهای فعلی خارج از توان خودروسازی کشور عنوان میکنند. نگاهی اجمالی به تولید خودرو طی یک دهه اخیر بیانگر آن است که خودروهای پرتیراژ خودروسازان را محصولاتی زیر 50 میلیون تومان تشکیل میدهند این در شرایطی است که عمده تقاضای بازار نیز معطوف به خرید این خودروها است. در همین حال خودروهای یاد شده نیز تاکنون نتوانسته اند نظر مثبت مشتریان را نسبت به کیفیت و ایمنی جلب کند؛ بنابراین بعد از پساتحریم متقاضان خودروهای یاد شده نهتنها در انتظار محصولات جایگزین با خودروهای قدیم بودند؛ بلکه تولیدکنندگان نیز با وعده حضور خودروهای جایگزین مشتریان را نسبت به آینده بازار امیدوار میکردند.
[1395/12/18 14:00]
خبرگزاری رویترز در آستانه انتخابات ایران، به بررسی صنعت خودروی کشورمان پرداخته و تاثیر توافق هستهای بر صنعت خودرو را بررسی کرده است. گزارش رویترز مهر تاییدی بر پیشرفت صنعت خودروی ایران پس از توافق هستهای است. این خبرگزاری نوشت:
[1396/02/30 11:00]
خودروسازان فرانسوی در شرایطی پس از برجام راهی ایران شده و بهتدریج در حال اجرایی کردن برنامههای خود در خودروسازی و بازار کشور هستند که یکی از مهمترین این برنامهها، صدور محصولات تولیدی شان به بازارهای منطقه و خاورمیانه است.مطابق اظهارات مدیران ارشد خودروسازان فرانسوی بهخصوص پژو و سیتروئن، آنها برنامه فروش بزرگ و پر و پیمانی برای منطقه و خاورمیانه طی سالهای آینده داشته و «خودروسازی ایران» بخشی قابلتوجه از این برنامهریزی بهشمار میرود. البته طبق الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر خودروساز خارجی که قصد حضور در خودروسازی ایران را دارد، باید بابت صادرات 30 درصدی محصولات تولیدیاش در کشور تعهد بدهد؛ بنابراین پژو، رنو و سیتروئن نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.هرچه هست، آن طور که خودروسازان فرانسوی در چهارمین همایش بینالمللی صنعت خودرو ایران و البته پیشتر نیز اعلام کردهاند، «ایران» بهدلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیکش، قابلیت تبدیل شدن بههاب صادرات را دارد. از همین رو، هم پژوسیتروئن و هم رنو، هر کدام برنامههایی جداگانه برای صادرات محصول از ایران در نظر گرفته و قصد دارند بازارهای منطقه بهخصوص خاورمیانه را بهواسطه تولیداتشان در کشور، پوشش دهند.
[1395/12/03 13:00]
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه برای جذب سرمایهگذاری خارجی باید ثبات رویه وجود داشته باشد، گفت: صنعت خودروسازی نیاز به شریک و سرمایهگذار خارجی دارد که سرمایهگذاری مستقیم، انتقال دانش و فناوری، اهتمام به داخلی سازی و صادارت 30 درصدی محصولات تولیدی به بازارهای هدف را بهدرستی انجام دهد.
[1396/08/06 8:00]
رسیدن هواپیماهای جدید ایران ایر به ناوگان کشور که با هدف فعال کردن دوباره فرودگاه های کوچک خریداری شدهاند بعد از چند هفته تاثیر خود را در برنامههای پروازی اعلام شده از سوی هما نشان داده است.
[1396/03/27 10:00]
فروش رنو فرانسه به ایران در ۸ ماهه سال جاری میلادی با رشد ۳ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۴ هزار و ۵۴۸ دستگاه رسید.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی 54 هزار و 548 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است.
فروش رنوی فرانسه به ایران در ماه های ژانویه تا اوت 2016 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 199 درصدی داشته است. فروش رنو به ایران در ژانویه تا اوت 2015 برابر با 18 هزار و 230 دستگاه اعلام شده بود.
[1395/06/27 11:00]
نگاهی به گذشته پژو در ایران نشان می دهد این شرکت پیش تر تنها به دنبال فروش محصول در بازار خودرو ایران بود و نظارت چندانی روی سطح کیفی محصولات تولیدی (در ایران) و همچنین خدمات پس از فروش آنها نداشت.
[1396/03/16 16:00]
با وجود نزدیک شدن به هفته های پایانی سال، بازار خودرو ایران همچنان از رکود میزبانی می کند و در را به روی رونق بسته است. آن طور که فعالان بازار می گویند، این مشتریان هنوز ترک عادت نکرده و همچنان سرسنگین هستند و میلی به خرید خودرو از خود نشان نمیدهند.
[1394/10/27 15:00]
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم تولید خودرو رو به افزایش است و هم قراردادهایی با شرکتهای معتبر در زمینه قطعهسازی صورت گرفته است. محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنیبر اینکه آیا از شما برای حضور در کابینه دوازدهم دعوت شده است، اظهار کرد: هنوز از کسی دعوت نشده و زمان مانده است.وی در پاسخ به سوالی مبنیبر اینکه برنامهتان در زمینه خودرو چیست و ظاهرا در ابتدای سال نیز قراردادهایی با شرکتهای خارجی بسته شده است، افزود: هم تولید خودرو رو به افزایش است و هم قراردادهایی با شرکتهای معتبر در زمینه قطعهسازی صورت گرفته که شرکتهای قطعهسازی ما با آنها توافق کنند هم در زمینه سرمایهگذاری و همکاریهای فنی. نعمتزاده تصریح کرد: در زمینه خودروسازان نیز با سیتروئن و پژو مشارکت تمام شده و کار را شروع کردهایم. در مورد رنو نیز بهزودی به سرانجام خواهیم رسید و متعاقبا دایملر(بنز) است که در زمینه خودروهای تجاری در مرحله نهایی مذاکرات هستیم.
[1396/03/04 13:00]
"گرانی دوباره خودرو"؛ اتفاقی که در خوشبینانه ترین حالت با اجرای برجام و رفع تحریم ها هیچ کس تصور آن را نمی کرد و حالا با گذشت حدود چهار ماه از رسیدن به توافق و اجرای برجام و لغو تحریم ها شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.
گرانی ای که در سالهای گذشته به بهانه های مختلف بویژه اعمال تحریم ها رقم خورد و این روزها اجرای برجام و رفع تحریم ها نه تنها به کاهش قیمت خودرو منجر نشده بلکه گرانی به سوغات ناخواسته برجام برای صنعت خودروی کشور تبدیل شده است.
بر این اساس شورای رقابت هفته پیش با گرانی 1.81 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و همچنین افزایش 0.4 درصدی قیمت محصولات سایپا موافقت کرد تا این دو خودروسازی وطنی قیمت پایه جدید و افزایش یافته انواع محصولات خود را به نمایندگیها اعلام کردند.
[1395/02/13 10:00]
فروش رنو فرانسه به ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد حدود ۷ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۴ هزار و ۵۴۰ دستگاه رسید.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد در سومین ماه سال جاری میلادی 6 هزار دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است.
[1395/02/04 16:00]
بررسی تجربه کشورهای موفق در هر صنعتی نشان میدهد جز با رقابت و بهرهبرداری از الگوهای قوی به اهداف پیشبینی شده خود دست نیافتهاند. در این میان، خودرو نیز یکی از بارزترین این صنایع است.
[1396/03/09 13:00]
با وجود ادامه رکود صادرات رنو فرانسه به ایران در ۶ ماهه اجرای توافق هستهای 5/ 3 برابر شده و به بیش از ۳۴ هزار دستگاه رسیده است.شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد در ششمین ماه سال جاری میلادی 8650 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است.
[1395/04/26 15:00]
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور گفت: اگر سیاستهای لازم اتخاذ نشود، لغو تحریمها باعث آغاز سیل واردات و تضعیف صنایع داخلی خواهد شد.
با اجرایی شدن برجام باید سیاستهایی اتخاذ شود که لغو تحریمها باعث رونق صنایع و در نتیجه افزایش اشتغال و تولید ناخالص داخلی شود.
[1394/11/06 12:00]
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل، اظهار کرد: اگر برجام را سندی بدانیم که تاثیراتی جدی با خود برای اقتصاد ایران به همراه آورده است، قطعا یکی از جدیترین این تاثیرات کوتاه کردن دست واسطههای فعال در صنعت هوایی است.
[1396/02/28 16:00]
با فرود پنجمین و ششمین ای تی ار خریداری شده از سوی ایران ایر به تهران، جمع هواپیماهایی که پس از برجام به ایران تحویل شدهاند به عدد ٩ رسید.
این هواپیماها که پس از ورود سه ایرباس و چهار ای تی ار وارد ناوگان ایران شدهاند توانایی پرواز در برنامههای داخلی را خواهند داشت.
[1396/07/10 13:00]