بسته‌شدن ثبت سفارش خودرو موجب سونامی افزایش قیمت

 

بسته‌شدن ثبت سفارش خودرو موجب سونامی افزایش قیمت

 
جولای ، ماه تغییر مدل سال در حوزه خودروهای وارداتی است. حالا در این بحبوحه سایت ثبتارش هم روی واردکنندگان رسمی به دلیل آمارگیری بسته شده است.
تمام این موارد دست به دست هم داده‌اند تا با سونامی قیمت در بازار خودروهای وارداتی روبه‌رو شویم. حال باید دید سه دسته از عرضه‌کنندگان خودرو در این بازار چگونه عمل خواهند کرد؟
 
گروه اول مثل خودروهای رنو کولئوس و تلسیمان که با حداقل یا به اصطلاح کف قیمتی پا به بازار گذاشته‌اند، احتمالا مجبور به افزایش قیمت خواهند بود.
 
دسته دوم مانند خودروهایی که حاشیه سود مناسب و معتدل دارند شاید دست به افزایش قیمت نزنند و به همین شکل ادامه ‌دهند اما دسته سوم که مانند برخی برندهای کره‌ای و اروپایی قیمت حبابی دارند باید دید در این شرایط آیا باز هم دست به افزایش قیمت خواهند زد؟
 
اقدامات اخیر وزارتخانه در برابر واردات
 
فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره سونامی قیمتی که احتمالا در بازار واردکنندگان به وجود خواهد آمد، می‌گوید: «مهم‌ترین اتفاقی که افتاده، این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در آخرین روزهای عمر دولت یازدهم، به صلاحدید خود و بدون توجه به قوانین و مقررات حاکم بر کشور عمل می‌کند.
 
متاسفانه از هفته گذشته سایت ثبت سفارش بسته شده است که بعد از پیگیری‌های ما، اعلام کردند در حال آمارگیری هستیم و به همین دلیل سایت را بسته‌ایم.
 
با این‌که اعلام شد در ۲۴ساعت این موضوع پس از آمارگیری رفع خواهد شد اما متوجه شدیم همان‌گونه که با دستور تلفنی بسته شده است، معلوم نیست چه زمانی باز خواهد شد!
 
احتشام‌زاد می‌گوید: «اتفاقی که رخ داد، باعث شد یک به یک فعالان این حوزه از بازار حذف شوند. ابتدا عده‌ای به نام واردکنندگان بی‌اصالت حذف شدند که اقدام تحسین‌برانگیزی بود اما از زمانی‌که در گام بعد شرکت‌های با اصالت غیرنمایندگی که در عین شفافیت و با خرید گارانتی از نمایندگان رسمی فعالیت خود را به خوبی در بازار انجام می‌دادند، گردن زده شدند و متاسفانه پیش از اعدامشان نیز فریاد دادخواهی آنها و انجمن نیز به جایی نرسید و هیچ جایی دل به دادخواهی آنها نداد که چهره واقعی این طرح نمایان شد. اکنون نیز شاهد قتل‌عام نمایندگان رسمی هستیم و سرمنشا و بزرگ‌ترین مشکل این است که تصمیم‌سازان وزارت صنعت و معدن فقط به فکر تولید به هر قیمتی هستند. »
 
تلاطم در بازار خودروهای وارداتی
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تاکید می‌کند: «این رفتارها موجب تلاطم در بازار خودروهای وارداتی شده است. زمانی که سایت ثبت سفارش بسته می‌شود، به بازار پیام می‌دهیم واردات خودرو ممنوع شده است و معلوم نیست منافع چه کسانی در نظر گرفته شده که قطعا منفعت مصرف‌کننده را در برنخواهد داشت چراکه هر کالایی در هر کشوری ورودش ممنوع شود دو اتفاق رخ می‌دهد.
 
اول، قاچاق؛ دوم، افزایش قیمت؛ خودرو کالایی است که قابلیت قاچاق برای آن وجود ندارد. لذا افزایش قیمت در صورت ادامه این روال رخ خواهد داد. مشتری‌ خواهان کیفیت، مجبور است این افزایش قیمت را تحمل کند و چند برابر قیمت واقعی برای حق طبیعی استفاده از خودروی باکیفیت پرداخت کند.
 
الباقی نیز مجبورند از عمده تولیدات داخلی که دارای یک ستاره کیفیت از چهار ستاره هستند، بالاجبار خرید کنند و دیگر راه چاره‌ای هم نخواهند داشت.
 
به رغم فرمایش مقام معظم رهبری در ابتدای سال‌جاری درخصوص ضرورت حفظ وارداتی که منجر به افزایش کیفیت می‌گردند اما سهم تنها ۵درصدی خودروهای وارداتی از بازار خودرو در برابر سهم ۹۵ درصدی تولیدکنندگان داخلی که باید مشوق آنها برای ارتقای کیفیت و توجه به خواسته‌های به حق مشتری باشد، در حال از بین رفتن است. تعطیلی قریب‌الوقوع بیش از ١۵٠ بنگاه فعال اقتصادی بخش خصوصی، شروع قتل‌عام این بخش است که بارها در شعارها با ارجاع به اصل ۴۴ قانون اساسی فقط در ظاهر مورد تکریم انگاشته شده است.»
 
ثبات نداشتن ارز؛ عامل افزایش قیمت
 
در زمینه افزایش قیمت خودروهای وارداتی یک منبع آگاه به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «از سال ۹۵ تاکنون شرکت‌‌ها قیمت محصولات وارداتی را تغییر نداده‌اند، به خاطر رکودی که در کشور حاکم است، با این‌که در فصل تغییر مدل سال هم قرار داشتند، برخی شرکت‌ها قیمت‌ها را افزایش ندادند.
 
همچنین با این‌که تورم در کشور تقریبا پایین و پایدار است اما ارزش ریال بسیار پایین آمده و یک‌سری اتفاقات بین دلار، درهم و یورو یعنی ارزش رایج رخ داده که واردکننده‌ها معمولا با این ارز خودرو وارد می‌کنند.
 
به عنوان مثال نسبت یورو به درهم سال پیش ۳٫۸ بود و حالا ۴٫۲ شده است. از دیگر سو، بیشتر واردکننده‌ها از خاورمیانه و اروپا محصولات خود را تهیه می‌کنند.
 
برای همین این اتفاقی که برای ارز افتاده است، تاثیر مستقیم روی قیمت تمام شده محصولات وارد شده می‌گذارد.»
 
این منبع آگاه درباره افزایش یک باره قیمت خودروهای وارداتی نیز می‌گوید: «واردکننده‌ها انتظار داشتند بعد از ریاست جمهوری ثبات داشته باشیم و قیمت ارز پایین بیاید. از دیگر سو، وقتی ترامپ در آمریکا بر سر کار آمد، دلار ارزشش بیشتر شد، یورو کمتر.
 
بعد رئیس‌جمهور فرانسه آمد، یورو ارزشش بالا رفت اما دلار ثابت مانده و درهم هم به همین ترتیب ارزشش پایین‌تر آمده است.» این منبع آگاه به تغییر مدل‌های سال در جولای اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به این‌که از ماه جولای مدل سال تولیدکننده‌ها عوض می‌شود، اگر ۲۰۱۷ بوده ۲۰۱۸ می‌شود.
 
وقتی مدل سال عوض می‌شود، خود شرکت‌ها قیمت را افزایش می‌دهند. پس دلایل داخلی و انتخابات ریاست جمهوری و ارزش ارز جای خودش، مدل سال هم تغییر کند و افزایش قیمت خواهیم داشت.
 
همچنین گمرک هم قیمت را تغییر می‌دهد.» این منبع آگاه درباره بستن سایت ثبتارش می‌گوید: «روز گذشته به صورت رسمی سایت ثبتارش بسته و همین مزید بر علت شد. وقتی سایت بسته شد، کسری به وجود می‌آید که در بازار و شاهد بازار سیاه خواهیم بود. دود این افزایش قیمت بر چشم مصرف‌کننده می‌رود.»
 

منبع

اقتصاد نیوز


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , ثبت سفارش , افزایش قیمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

اریا بهمن
4

تنها راه نجات اقتصاد ایران(مردم ایران)،ورود کشور به بازار تجارت جهانیست.در صورت عضویت ایران ،تمام کمپانیهای معتبر،منجمله نمایندگیهای مادر خودروسازیها وارد ایران شده ودست برادران قاچاقچی و رانت خواران از دست بازار کوتاه میشود و کالا با قیمت واقعی بدست مردم میرسد.این عامل خروج ارز از کشور را کم کرده و باعث بالا رفتن ارزش پول ملی می گردد.مطمئن باشید تا زمانیکه این جریان هست،وضعیت روز به روز بدتر خواهد شد.😢😢😢!!!!! امید به روزه بیداریه مردم....
20:58  1396/04/31
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید : من ۱۸اسفند۴۰۳کل مبلغ شاهین اتومات ریختم امروز می شه حدودا ۵ماه و۹ روز هست منتظرم.هروقت می ریم نمایندگی میگن ممکن ۶ یا۷ ماه طول بکشه.
شاهین : خبری‌ از‌ تکمیل‌ وجه‌ های آذر‌ نیست‌ فاکتور‌ شدن‌ رفت‌
مشتری : خوش به حالتون میشه سفارش ما رو هم بکنید. یک سال از ثبت نام می گذره و از تیر ماه هم منتظر بارگیری هستیم. اگر کرمان موتور مشکل مجوز داره، چطوره برخی مجوزها صادر میشه و خودرو تحویل میشه. از تحویل هم هیچ خبری نیست. فک کنم سال ها دنبال تحویل خودرو از این شرکت مزخرف بدوییم. خدا ازشون نگذره که این همه خانواده رو اسیر کردن
سایپای دزد : ۹ ماهه دارن همین حرفا رو میگن.به همون خیال باشید
احمدرضا نجفی پور : سلام امروز دوباره قسمت آماده برای صدور فاکتور برای من بروز رسانی شده ۲۵ مرداد ولی خبری از فاکتور شدن نیست کسی خبر نداره قرار چه اتفاقی پیش بیاد ؟
مبینا : سلام یکی از دوستان به پیشتبانی سامد تماس گرفته معاون بخش فروش سایپا جواب داده خداروشکر و گفته تمام خودرو ها بعد از بازدید دادستان در حال تکمیل کاری و فاکتور شدن هست و نهایت تا 15شهریور بخشی زیادی ماشین ها شاهین تحویل داده میشه خبر موثق هستش 🙏🏻🙏🏻
J7 سفید : سلام تبریک عرض می‌کنم. ثبت نامتون دقیقاً چندم تیر ماه بود من مرداد ثبت نام کردم می‌خوام ببینم که چند روزه تحویل می‌دهند. ممنون
Bac X 3 : شما هم پلاکنوت اومده؟ کی گفتن بهتون؟ آخه منطق نداره ماشینی که پلاک شده چرا حمل نمیکنن؟ به من گفتن مشکل گمرکمونم حل شده و میره صف تریلی
X5مشکی بهمن : همچنان منتظر فاکتور شدن
داریوش : ارزوی جنگ نکن عزیز خودتو زیر گلد دشمن پیدا می کمی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید : به چه قیمتی فاکتور کردند؟
مهدی 207 پانا : عزیزم وقتی زده تحویل نمایندگی شد یعنی تحویل شده همین فردا خودت برو داخل نمایندگی ماشینارو چک کن پلاکت هم که میدونی چنده امده بود تحویل بگیر. نمایندگی بخاطر اینکه خالی نباشه چند روز دیر خبر میده
اطلس G : چرا فاکتور خوابید اینجوری میخوان 2 تا 3 ماهه تموم ماشین ها رو تحویل بدن یه ماه شد رو 12 اسفند گیر کرده مرده شورتون ببرن با این ماشین تولید کردن یه مشت بی سواد جمع شدن بیچاره کردن مارو ببنید در اون کارخونه رو بشنید تو خونه هاتون عرضه ندارید بعد 2 سال یه ماشین زپرتی تولید کنید حیف اون پولی که حقوق اینا میشه و اون همه هدر رفت پول و سرمایه و تزریق هر لحظه ای وام های میلیاردی که قرض الپسنده هستن
فاطمه : زنگ زدم میگه خودمون زنگ میزنه بیا چیکار کنم
جمشیدی : 31 تیر بودم
منوچهری : دوستااااااان چرا کاری نمیکنیییییییید؟چرا نمیاید جلوی این سایپای خراب شده درشو گل بگیریم؟همتون پولدارید؟همتون وضع مالی اون خوبه؟... تو دهن مدیر عامل سایپا،شکایت کنید،چند بار شکایت کنید،هر روز شکایت کنید،غیرتتون کجا رفته،... تو سایپا و سردرش
مهدی 207 پانا : واقعا بعضی چیزا دیگه مشکل از نمایندگی و ایرانخودرو نیست مشکل از خودتونه وقتی میدونی تحویل نمایندگی شده خو لامصب برو بگیر دیگه گلگی از چی داری میکنی
صدف : سلام ببخشید کوییک gxl تحویل هفته 4 خرداد، پذیرش آذر 26 آذر تکمیل وجه 24 اردیبهشت هنوز فاکتور نشدم اگه کسی از 15 تا 24 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و فاکتور شده اطلاع بده که بدونیم برای من فقط فاکتور نشده یا بقیه هم همینطوره لطفا دروغ نگین
ار اس : منم 11خرداد تکمیل وجه کردم و سخا تحویل دادم هنوز فاکتور نشدم چرا الکی میگی
دنا 6دنده 31تیر : تبدیل رینگ شما وقتش تموم شد یانه