5 اشتباه به هنگام استفاده از خودرو

 

5 اشتباه به هنگام استفاده از خودرو

 
اشتباهاتی در رانندگی هستند که ممکن است به چشم نیایند اما در بلندمدت عمر خودرو شما را کاهش می‌دهند.
 
 
1 -نگه داشتن کلاچ در هنگام حرکت:
نگه داشتن کلاچ هنگامی که با خودروی خود در حال رانندگی هستید، باعث خرابی در قطعاتی مثل بلبرینگ کلاچ، دیسک و صفحه کلاچ خواهد شد. با این کار باری مضاعف را به سیستم تحمیل کرده و از طرف دیگر باعث کاهش یافتن عمر استاندارد قطعاتی مثل دیسک و صفحه کلاچ خواهد شد.
 
2 -نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:
این تفکر که هنگام عبور از دست اندازها با ترمز سرعت خودرو را کم کنیم کاملا اشتباه بوده و صدماتی برای جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو به وجود خواهد آورد. بهترین روش برای عبور از دست اندازها کم کردن سرعت قبل از رسیدن به دست انداز و عبور از آن است. فشردن ترمز در این موقعیت باعث وارد آوردن فشاری مضاعف بر روی فنر و کمک فنر، جلوبندی و سیستم تعلیق خواهد شد. این کار باعث بالا رفتن تنش در قسمت‌های یاد شده می‌شود و در دراز مدت آسیب‌هایی جدی به کمک‌ها و اتصالاتی نظیر سیبک‌ها وارد می‌کند.
 
3 -معکوس کشیدن در سرعت‌های بالا:
این کار باعث بوجود آمدن تنش بسیار شدید در خط انتقال قدرت خواهد شد و احتمال خرد شدن دنده‌ها در این وضعیت فراوان است. این کار شاید با خودروهای اسپرت و مرغوب هیچ گونه ضرری برای خودرو نداشته باشد اما مطمئنا برای خودروهای ضعیف تولید داخل خسارات شدیدی در پی خواهد داشت.
 
4 -گرم کردن خودرو به صورت درجا قبل از آغاز حرکت:
گرم کردن خودرو به صورت درجا کاری اشتباه است که از مضرات آن می توان به افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و بالا رفتن استهلاک قطعات خودرو اشاره کرد. بهترین کار برای گرم کردن صحیح خودرو حرکت با سرعت بسیار پایین است. زیرا در این صورت کل مسیر انتقال قدرت شامل: موتور، گیربکس و دیفرانسیل به صورت یکنواخت گرم خواهند شد و در صورت گرم کردن درجا تنها عنصری که گرم می‌شود موتور خودرو است.
 
5 -خنک کردن موتور خودرو پس از استفاده های طولانی یا پرفشار:
عده‌ای از رانندگان بر این باورند که پس از استفاده طولانی مدت از خودرو باید چند دقیقه‌ای خودرو را به صورت درجا روشن گذاشت تا دمای موتور خودرو به حالت نرمال برسد در صورتی که این کار اشتباه است و افزایش مصرف سوخت، آلودگی محیط زیست و بالا رفتن استهلاک قطعات خودرو را در پی خواهد داشت. ضمنا اکثر خودروهای جدید که مجهز به فن هستند عمل خنک کاری را به بهترین صورت انجام داده و در صورت لزوم پس از خاموشی موتور خودرو نیز با روشن ماندن حرارت آن را پایین می‌آورد.
 
به نظر شما چه اشتباهات رایجی از طرف رانندگان انجام می شود؟
 
 

منبع

خودروکار


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , اشتباه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

10 نظر

چالوس
0

دوستان سمند ef7 چطور مشکل کپ و روغن ریزش رفع میشه درست بشو نیست
10:53  1396/05/30
پاسخ دادن
+
0

و توضیح تکمیلی در رابطه با باد لاستیک اینکه : اگر زیادی پر باد باشه نه تنها کنترل ماشین در سرعتهای بالا سخت میشه بلکه طول خط ترمز هم زیاد میشه زیرا لاستیکی که زیادی باد داره سطح تماس کمتری با جاده داره . + فراموش نکنید هنگام تنظیم باد , لاستیکها باید کاملآ خنک و هم دمای محیط(در حالت سایه) باشند و در ماشین"بار" نباشه (حتی سرنشین)
نکته ی آخر اینکه هرمیزان هم که وارد هستید باید دفترچه ماشین را بخوانید
10:18  1396/05/30
پاسخ دادن
+
1

یک مورد مهم دیگر که باید به آن اشاره کنم و خیلی از رانندگان به آن بی توجه هستند تنظیم دقیق میزان باد لاستیکها است ! یعنی بعضیها فکر می کنند همین که لاستیک نخوابیده یعنی باد داره !! اما کاملآ غلطه : اگر حتی کمی هم کم باد باشد : مصرف سوخت بالا می رود و همچنین قسمت بیرونی لاستیکها ساییده و فرسوده می شود و اگر زیادی پر باد باشد قسمت داخلی عاج لاستیکها بیشتر از بقیه ی قسمتها فرسوده میشه
10:06  1396/05/30
پاسخ دادن
+
0

البته اشتباهات رانندگان خیلی بیشتر از مواردی که گفتم است . مثلآ :
تعویض نکردن باتری فرسوده تا زمان خراب شدن کامل آن , که باعث فشار آمدن به دینام می شود و آخر سر هم ممکنه بدموقع دیگر استارت نزند و مثلآ در مسافرت که برای استراحت توقف می کنید بعدش نتواند استارت بزند! و اینجا اشتباه دوم رانندگان: روشن کردن ماشینهای جدید با هل دادن که هرچند به نظرم منطقی نیست اما می گویند برای تسمه تایم بد است !!
09:49  1396/05/30
پاسخ دادن
+
0

با توجه به اینکه ظرفیت داشتید و نظرات انتقادی من را منتشر کردید , من هم جواب سوال شما را می دهم ( اشتباهات دیگر رانندگان ) :
تعویض نکردن به موقع تسمه تایم و روغن موتور و فیلتر روغن و بنزین و هوا و تسمه دینام ( به ترتیب اهمیت ) و همچنین توهم باز کردن پنجره به جای استفاده از کولر که بصورت علمی ثابت شده در سرعتهای بالا به دلیل کاهش آیرودینامیک باعث میشه بیشتر از کولر زدن , بنزین مصرف بشه !!!
09:38  1396/05/30
پاسخ دادن
+
0

و کلام آخر اینکه :
متاسفانه وقتی در اینترنت یه مطلبی منتشر میشه , مخصوصآ اگر ظاهری موجه داشته باشه , در تمام سایتها کپی میشه . البته من اول متوجه ذکر منبع در این صفحه نشده بودم , اما در اصل قضیه فرقی نداره .
و فقط هم بحث درست و غلط نیست بلکه ممکنه صدها نفر مطلب اشتباه را بخوانند و هر کدام به 10 نفر دیگر هم بگوید و به هزاران نفر ظلم شود !!!!
09:07  1396/05/30
پاسخ دادن
+
0

+ اینکه گفته اید درجا گرم کردن فقط موتور را گرم می کند کمی اشتباه است زیرا اگر خودرو به اندازه ی کافی درجا روشن بماند آنقدر محیط زیر کاپوت را گرم می کند که حتی نمی توان بر روی کاپوت دست گذاشت پس هر آنچه آنجا باشد گرم می شود ( مگر در خودروهای دیفرانسیل عقب که آن هم بعد از حرکت گرم می شود ) + به دلیل اینکه تقریبآ همه ی خودورها ساسات اتوماتیک دارند با راه افتادن زود هنگام بیشتر از درجا بنزین میسوزد!
08:53  1396/05/30
پاسخ دادن
+
0

درضمن با و جود اینکه احتمال دارد درجا گرم کردن ماشین در ابتدای حرکت , خیلی ضروری نباشد ... اما اینکه بگوییم مضر است و ... با عرض معذرت فراوان , حرف مفت است ! زیرا این همه ماشین در تابستان در ترافیکهایی که کاملآ قفل است تردد می کنند ! پس با این حساب که فقط چند دقیقه گرم کردن ماشینی که کاملآ هم خنک است آن هم در سرمای زمستان باعث بالا رفتن استهلاک قطعات خودرو شود در ترافیک تابستان چه میشود؟
08:46  1396/05/30
پاسخ دادن
+
0

سلام . نمیدانم این مطلب را از خودتان در آورده اید یا از جایی کپی کرده اید اما در مورد آخر به وضوح اشتباه وجود دارد :
اولآ در خیلی از ماشینهای مثلآ جدید تولید داخل بعد از خاموش کردن , فنها کار نخواهند کرد ( حداقل 206 اتوماتیک v9 و سمند XU7 و EF7 را مطمئنم )
دوم اینکه برفرض که فن کار کند ! واترپمپ که کار نمی کند !! زیرا ماشن خاموشه پس فقط آب داخل رادیاتور و پوسته ی بیرونی موتور خنک میشه !!!
08:38  1396/05/30
پاسخ دادن
saymon
1

درود بر شما من هم از خوندن این مطلب تعجب کردم به ویژه موقع خاموش بودن موتو و فعال نبودن واتر پمپ گردش آب بین رادیاتور و موتور صورت نخواهد پذیرفت پس فرقش چیه فنها کار کنند یا نه!!!
09:47  1396/05/30

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : تارا v4 همش دروغ میگن کجا ۲۱فروردین فاکتور شده یکیش خودم هستم که هنوز فاکتور نشده
آرش : آقا مجتبی مطمعنی دیگه چون بعضیا میگم ۲۰۷ ها موتورش tu3 هس ارز نداره
مهدی : ماهانه 3 درصد تقریبا ماهی 21 میلیون
فردین : من تازه خریدم وااااااقعا عاااالی
جک : دوستان بعد از دادن مدارک به نمایندگی چقدر طول میکشه توو سایت ثبت بشه؟ چقدر طول میکشه تا بزنن تکمیل وجه؟ لطفا راهنمایی کنید
علی : بخدا مسخره گرفتن مارو اینا یه مشت ادم مزخرفن اصلا درک نمیکنن ما ها چی میکشیم
سپیده : من رفتم نمایندگیم ک انتخاب کردم گفت یا باید رابط داشته باشی یا آشنا ک پول بدی فاکتور کنن برات
مهتاب : اینا اینطور ماشین تحویل نمیدن حتی فاکتورم نمیکنن مرده شور شرکت سایپا رو ببره
اطلس بهمن : مرگ بر شرکت سازنده سایپا دیکتاتور
علی : دوست داشتم روی یک مقاله که ۱۲ سال پیش قرار داده شده نظر بدم . این مقاله مال سال ۹۲ بود ولی الان سال ۱۴۰۳ هست 😂
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهار آریزو 5 : سلام 17 بهمن قرارداد نقدی بود
ساینا اس دوگانه دی : تکمیل وجه 31 فروردین… هنوز فاکتور نشدم… کسی مثل من هست لایک کنه
مرتضی : S5احتمالا فراموشش کردن 1نزدیک 100روز شد از تکمیل وجه ما
دوگانه دی ماه : فکرکنم .تا23فاکتورشده من خودم 25 هستم شما چندمید
شاه : سلام دوستان دی ماه تا چه تاریخی فاکتور شدن ممنون اگه جواب بدید
Farshid fx : پاسخ به x33cross : از صدای مشتری باید بپرسید ولی جواب مثبت قابل اعتنا هست ولی جواب منفی رو نمیشه روش حساب کرد و سیستمشون خیلی باگ داره و بعضا اطلاعاتش به روز نیست. اگه میگه مجوز نخورده احتمال مجوز خوردنم هست.
پژو پارس : سلام بخشنامه 4714پژوپارس elxهرکی فاکتورشده لطفا اعلام کنه.
4723 : سلام دوستانی کسی میدونه کی قراره دوباره فراخوان بفرستن ؟
اپشنال : تا روز آخر وقت دارین هیچ مشکلی هم پیش نمیاد
احد دوگانه دی : با سلام من هم شرایطم با شما یکی هست فعلا فاکتور نشدم.شما سخا را کی دادی من یکم دادم.