5 اشتباه به هنگام استفاده از خودرو

 

5 اشتباه به هنگام استفاده از خودرو

 
اشتباهاتی در رانندگی هستند که ممکن است به چشم نیایند اما در بلندمدت عمر خودرو شما را کاهش می‌دهند.
 
 
1 -نگه داشتن کلاچ در هنگام حرکت:
نگه داشتن کلاچ هنگامی که با خودروی خود در حال رانندگی هستید، باعث خرابی در قطعاتی مثل بلبرینگ کلاچ، دیسک و صفحه کلاچ خواهد شد. با این کار باری مضاعف را به سیستم تحمیل کرده و از طرف دیگر باعث کاهش یافتن عمر استاندارد قطعاتی مثل دیسک و صفحه کلاچ خواهد شد.
 
2 -نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:
این تفکر که هنگام عبور از دست اندازها با ترمز سرعت خودرو را کم کنیم کاملا اشتباه بوده و صدماتی برای جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو به وجود خواهد آورد. بهترین روش برای عبور از دست اندازها کم کردن سرعت قبل از رسیدن به دست انداز و عبور از آن است. فشردن ترمز در این موقعیت باعث وارد آوردن فشاری مضاعف بر روی فنر و کمک فنر، جلوبندی و سیستم تعلیق خواهد شد. این کار باعث بالا رفتن تنش در قسمت‌های یاد شده می‌شود و در دراز مدت آسیب‌هایی جدی به کمک‌ها و اتصالاتی نظیر سیبک‌ها وارد می‌کند.
 
3 -معکوس کشیدن در سرعت‌های بالا:
این کار باعث بوجود آمدن تنش بسیار شدید در خط انتقال قدرت خواهد شد و احتمال خرد شدن دنده‌ها در این وضعیت فراوان است. این کار شاید با خودروهای اسپرت و مرغوب هیچ گونه ضرری برای خودرو نداشته باشد اما مطمئنا برای خودروهای ضعیف تولید داخل خسارات شدیدی در پی خواهد داشت.
 
4 -گرم کردن خودرو به صورت درجا قبل از آغاز حرکت:
گرم کردن خودرو به صورت درجا کاری اشتباه است که از مضرات آن می توان به افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و بالا رفتن استهلاک قطعات خودرو اشاره کرد. بهترین کار برای گرم کردن صحیح خودرو حرکت با سرعت بسیار پایین است. زیرا در این صورت کل مسیر انتقال قدرت شامل: موتور، گیربکس و دیفرانسیل به صورت یکنواخت گرم خواهند شد و در صورت گرم کردن درجا تنها عنصری که گرم می‌شود موتور خودرو است.
 
5 -خنک کردن موتور خودرو پس از استفاده های طولانی یا پرفشار:
عده‌ای از رانندگان بر این باورند که پس از استفاده طولانی مدت از خودرو باید چند دقیقه‌ای خودرو را به صورت درجا روشن گذاشت تا دمای موتور خودرو به حالت نرمال برسد در صورتی که این کار اشتباه است و افزایش مصرف سوخت، آلودگی محیط زیست و بالا رفتن استهلاک قطعات خودرو را در پی خواهد داشت. ضمنا اکثر خودروهای جدید که مجهز به فن هستند عمل خنک کاری را به بهترین صورت انجام داده و در صورت لزوم پس از خاموشی موتور خودرو نیز با روشن ماندن حرارت آن را پایین می‌آورد.
 
به نظر شما چه اشتباهات رایجی از طرف رانندگان انجام می شود؟
 
 

منبع

خودروکار


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , اشتباه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

10 نظر

چالوس
0

دوستان سمند ef7 چطور مشکل کپ و روغن ریزش رفع میشه درست بشو نیست
10:53  1396/05/30
گزارش
پاسخ دادن
+
0

و توضیح تکمیلی در رابطه با باد لاستیک اینکه : اگر زیادی پر باد باشه نه تنها کنترل ماشین در سرعتهای بالا سخت میشه بلکه طول خط ترمز هم زیاد میشه زیرا لاستیکی که زیادی باد داره سطح تماس کمتری با جاده داره . + فراموش نکنید هنگام تنظیم باد , لاستیکها باید کاملآ خنک و هم دمای محیط(در حالت سایه) باشند و در ماشین"بار" نباشه (حتی سرنشین)
نکته ی آخر اینکه هرمیزان هم که وارد هستید باید دفترچه ماشین را بخوانید
10:18  1396/05/30
گزارش
پاسخ دادن
+
1

یک مورد مهم دیگر که باید به آن اشاره کنم و خیلی از رانندگان به آن بی توجه هستند تنظیم دقیق میزان باد لاستیکها است ! یعنی بعضیها فکر می کنند همین که لاستیک نخوابیده یعنی باد داره !! اما کاملآ غلطه : اگر حتی کمی هم کم باد باشد : مصرف سوخت بالا می رود و همچنین قسمت بیرونی لاستیکها ساییده و فرسوده می شود و اگر زیادی پر باد باشد قسمت داخلی عاج لاستیکها بیشتر از بقیه ی قسمتها فرسوده میشه
10:06  1396/05/30
گزارش
پاسخ دادن
+
0

البته اشتباهات رانندگان خیلی بیشتر از مواردی که گفتم است . مثلآ :
تعویض نکردن باتری فرسوده تا زمان خراب شدن کامل آن , که باعث فشار آمدن به دینام می شود و آخر سر هم ممکنه بدموقع دیگر استارت نزند و مثلآ در مسافرت که برای استراحت توقف می کنید بعدش نتواند استارت بزند! و اینجا اشتباه دوم رانندگان: روشن کردن ماشینهای جدید با هل دادن که هرچند به نظرم منطقی نیست اما می گویند برای تسمه تایم بد است !!
09:49  1396/05/30
گزارش
پاسخ دادن
+
0

با توجه به اینکه ظرفیت داشتید و نظرات انتقادی من را منتشر کردید , من هم جواب سوال شما را می دهم ( اشتباهات دیگر رانندگان ) :
تعویض نکردن به موقع تسمه تایم و روغن موتور و فیلتر روغن و بنزین و هوا و تسمه دینام ( به ترتیب اهمیت ) و همچنین توهم باز کردن پنجره به جای استفاده از کولر که بصورت علمی ثابت شده در سرعتهای بالا به دلیل کاهش آیرودینامیک باعث میشه بیشتر از کولر زدن , بنزین مصرف بشه !!!
09:38  1396/05/30
گزارش
پاسخ دادن
+
0

و کلام آخر اینکه :
متاسفانه وقتی در اینترنت یه مطلبی منتشر میشه , مخصوصآ اگر ظاهری موجه داشته باشه , در تمام سایتها کپی میشه . البته من اول متوجه ذکر منبع در این صفحه نشده بودم , اما در اصل قضیه فرقی نداره .
و فقط هم بحث درست و غلط نیست بلکه ممکنه صدها نفر مطلب اشتباه را بخوانند و هر کدام به 10 نفر دیگر هم بگوید و به هزاران نفر ظلم شود !!!!
09:07  1396/05/30
گزارش
پاسخ دادن
+
0

+ اینکه گفته اید درجا گرم کردن فقط موتور را گرم می کند کمی اشتباه است زیرا اگر خودرو به اندازه ی کافی درجا روشن بماند آنقدر محیط زیر کاپوت را گرم می کند که حتی نمی توان بر روی کاپوت دست گذاشت پس هر آنچه آنجا باشد گرم می شود ( مگر در خودروهای دیفرانسیل عقب که آن هم بعد از حرکت گرم می شود ) + به دلیل اینکه تقریبآ همه ی خودورها ساسات اتوماتیک دارند با راه افتادن زود هنگام بیشتر از درجا بنزین میسوزد!
08:53  1396/05/30
گزارش
پاسخ دادن
+
0

درضمن با و جود اینکه احتمال دارد درجا گرم کردن ماشین در ابتدای حرکت , خیلی ضروری نباشد ... اما اینکه بگوییم مضر است و ... با عرض معذرت فراوان , حرف مفت است ! زیرا این همه ماشین در تابستان در ترافیکهایی که کاملآ قفل است تردد می کنند ! پس با این حساب که فقط چند دقیقه گرم کردن ماشینی که کاملآ هم خنک است آن هم در سرمای زمستان باعث بالا رفتن استهلاک قطعات خودرو شود در ترافیک تابستان چه میشود؟
08:46  1396/05/30
گزارش
پاسخ دادن
+
0

سلام . نمیدانم این مطلب را از خودتان در آورده اید یا از جایی کپی کرده اید اما در مورد آخر به وضوح اشتباه وجود دارد :
اولآ در خیلی از ماشینهای مثلآ جدید تولید داخل بعد از خاموش کردن , فنها کار نخواهند کرد ( حداقل 206 اتوماتیک v9 و سمند XU7 و EF7 را مطمئنم )
دوم اینکه برفرض که فن کار کند ! واترپمپ که کار نمی کند !! زیرا ماشن خاموشه پس فقط آب داخل رادیاتور و پوسته ی بیرونی موتور خنک میشه !!!
08:38  1396/05/30
گزارش
پاسخ دادن
saymon
1

درود بر شما من هم از خوندن این مطلب تعجب کردم به ویژه موقع خاموش بودن موتو و فعال نبودن واتر پمپ گردش آب بین رادیاتور و موتور صورت نخواهد پذیرفت پس فرقش چیه فنها کار کنند یا نه!!!
09:47  1396/05/30

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G کرج : اصلا عجله نکنید سانروف براشون اومده و داره فاکتور میشه
شاهین G کرج : سلام من اشتباه کردم به حرف یکی از دوستانم که سایپا هستش و از مدیر فروش دقیقا پرس و‌جو کرده بود گوش نکردم و علتش هم فقط بی ماشینی بود و تحت فشار تا آخر این ماه همه G ها و Gاتومات هایی که تا آخر اسفند واریزی کامل داشته اند رو فاکتور خواهند کرد،به هیچ وجه عجله نکنید ،تعداد بسیار بالایی سانروف وارد کرده اند و داره روی همه شون به ترتیب نصب میشه،خودروها از قبل آماده شده و فقط جای نصب سانروفشون خالیه که تا آخر این ماه همه تون فاکتور می شوید. فقط عجله نکنید
هادی : من اولویت رنگ بابت چانگان cs55مشکی بود اما خاکسری پذیرفته شده ومن تایید کردم گفتن فاکتور شده خواستم ببینم پلاک گذاری چقدر طول میکشه
شاهین جی اذر : خداوکیل اخه چرا تبدیل بزنیم زور داره اون موقع پول شاهین جی رو کامل تسویه کردیم قرار بود ۳ماه تحویل بدن حالا می خوان به زور بهمون جی ال بدن اخه شما که نداشتید به مردم ماشین بدید چرا پول ازمون گرفتید و ضرب العجل تعین کردید برامون چه بدبختی گرفتار شدیم اعصاب هم برامون نزاشتن زندگی رو برامون تلخ کردن. لعنت خدا به سایپا و سایپا درست کن
جانا : پارسال از g به gl تبدیل زدم و اوایل بهمن حدود ۲۸۲ تومن‌واریز کردم و موعد تحویل زده هفته آخر مهرماه اما هنوز پیام تکمیل وجه برام نیومده . این موضوع رو باید کجا پیگیری کرد؟
سهند : این یچیز سلیقه ایه اما من ساینا اس داشتم پارسال، سهند رو ترجیح میدم، هم از نظر ظاهری یکمی بهتر هم موتوری اما در کل تفاوت چندانی ندارن
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : سلام داداش شما شاهین جی هستی یا تبدیل به جی ای زدین و فروش فوق‌العاده بودین یا پیش فروش ۲مرحله ای ممنون میشم یه توضیح کوچیک بدین
ایگل : سلام ما تحویل 60 روزه بودیم .2 ماه و نیم بعد از تحویل سیستمی دادن.البته حالا من همون روز اول شرع ثبت نام واریز پیش پرداخت کردم.بعضی دوستان که چند 4 5 روز بعدش ثبت نام کردن تازه شاسی شده
E_J7 : باید از خود کرمان موتور شکایت کنید دادگاه صالح تهرانه و نیاز ب رفتن نداره،میتونید لایحه بفرستید ولی مشکل اینه آیا شکایت ب جایی میرسه یا نه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه : اینایی که فروختن وفاکتور کردن درانتظار پلاکن ،،پلاک میشه وتحویل میدن استرس نداشته باشید و داستان بافی نکنید بلخره یا ماشین و میدن یا تبدیل میاد تحویل میدن
احسان : منم 30دی هستم فقط تغییر رنگ پیامک میاد
احسان : ،همچین چیزی تا الان نبوده؟مگه برا شما اومده؟
ایوب مرادی : با سلام دوستان من 207سقف شیشه ارتقا تحویل آخر مهر زده ولی فاکتور شدن داره میچرخه به نظرتان کی تحویل میدن
پیش فروش6اسفند : سلام دوسنان من 5 اسفند ثبت نام 5 اسفند پذیرش 6 اسفند تکمیل وجه اخرای تیر تاریخ تحویلم اخرای شهریور بود الان نزدیک به 3ماهه تکمیل وجه کردم بنظرتون کی شروع میکنن پیهای بهمن اسفند رو فاکنور کنن بخدا مردیم از انتظار وسیله زیر پامو فروختم برا ثبت نام این ساینا لعنتی دیگ بخدا نا نداریم
مهرداد : دوستان تبدیلی تا چند فاکتور شده؟
پانا تبدیل رینگ و موتورو تحویل مرداد : قسمت پرداخت وجوه رفتی ببینی مبلغی واست نیومده دوباره ، چون من بعد از هردو تبدیل باز دوباره 2م و 400 بدهی خورده بود که پرداخت کردم تا فاکتور شد
ساینا : سلام فوق العاده اسفند تا چندم هست؟؟
حسین : تبدیل اومده به پلاس به نظر شما بزنیم یا نه تو فاکتور شدن تاثیر داره یانه
علی بی پلاک : داداش بی پلاک الان گذاشته منو تو هم خریدیم و به ما تحویل نمیدن خودشون میگن از ما شاکی بشین تا ما براتون مجوز بگیریم دیگ ازین واضح تر اقا خاستن بیش از حد بفروشن ما تو تله افتادیم الان شکایت بکن بعد شرکت ک شاکی زیاد داشته باشه میره وزارت صمت میگه ما باید جواب مشتری بدیم با هر قیمتی و با شکایت ما به تعداد شاکی ها مجوز میدن و پلاک میکنند