صنعت حمل و نقل از دست ایران خارج می‌شود

 

صنعت حمل و نقل از دست ایران خارج می‌شود

 
رئیس فدراسیون حمل و نقل گفت: در صورتی که مشکلات جاده ای، ریلی و بندری ما برطرف نگردد و شرکت های بزرگ لجستیکی ایجاد نشود، به زودی شاهد انتقال ترانزیت از ایران به کشورهای منطقه خواهیم بود.
مسعود دانشمند درباره مشکلات صنعت حمل و نقل ایران و احتمال حذف کشور از صحنه ترانزیتی منطقه اظهار کرد: وقتی ۱۰ تا ۱۲ سال پیش کریدور شمال ـ جنوب برای توسعه ترانزیت کشور تعریف شد، از آن تاریخ تا به حال هیچ کار خاصی برای این کریدور انجام نشد؛ تنها برنامه ریزی و تعریف ایجاد کریدورِ جدید، قابل قبول نیست؛ باید در اسرع وقت همه کارهای زیربنایی و بازاریابی آن انجام می شد.
 
وی با انتقاد از وضیعت ریلی و راه آهن کشور به خصوص در حوزه زیرساخت افزود: چرا باید قطار باری ما از بندر شهید رجایی تا یکی از شهرهای میانی یا صنعتی کشور که تنها هزار تا هزار و ۲۰۰ کیلومتر است سه چهار روز طول بکشد؟ ما مشکل پایین بودن سرعت قطار داریم. به نظر من باید بسیاری از مسیرهای راه آهن با استفاده از فاینانس خارجی و اعطای حق بهره برداری طولانی مدت به آنها، دو خطه شود تا قطارهای باری بتوانند با سرعت بیشتری حرکت کنند. حتی برای خطوطی مثل تهران ـ مشهد که مسافر بیشتری دارد، خط پرسرعت و سریع السیر جداگانه ای برای جابه جایی مسافر ایجاد شود و خط موجود به تردد قطار باری اختصاص یابد.
 
دانشمند با بیان اینکه هزینه بهره برداری از ریل برای شرکت های باری بالاست، گفت: در بسیاری از موارد هزینه انتقال بار با کامیون به مراتب کمتر از ریل است باید برای انتقال بار به ریل جذابیت و مشوق های قوی تری چون کم بودن تعرفه دسترسی به ریل ایجاد کرد تا صاحب بار به خصوص بار ترانزیتی، به انتقال ریلی کالا متمایل شود.
 
رئیس فدراسیون حمل و نقل تصریح کرد: در حال حاضر خط ریلی ـ دریایی «رو ـ رو» در بندر ترکمن باشی به باکو در حال تقویت است از یک سو ترکمنستان از طریق ریل به چین متصل شده و این کشور سرمایه گذاری وسیعی در زمینه ایجاد تأسیسات انتقال مستقیم بار از قطار به کشتی در این بندر انجام داده و از سوی دیگر خط راه آهن از باکو تا ترکیه برای پشتیبانی از این خط دریایی ایجاد شده است. بنابراین تا چند سال آینده عملا بخش زیادی از صادرات تولیدات چین به اروپا از طریق این خط ریلی ـ دریایی در خزر منتقل و ایران از گردونه ترانزیت حذف می شود.
 
وی با تأکید بر اینکه باید به انجام اقدامات زیرساختی برای توسعه بنادر و راه ها سرعت بیشتری داده شود ادامه داد: یکی از مشکلات ما در حمل و نقل و ترانزیت، قوانین گمرکی است. در همه جای دنیا برای تقویت ترانزیت کانتینرها در یک سوی مرز یا بنادر پلمب شده و در سوی دیگر مرز و هنگام خروج، پلمب آن کشور باز شده و پلمب کشور جدید به آن زده می شود. اما در ایران همه دستگاه های نظارتی به خود اجازه می دهند تا حتی کانتینرهای ترانزیتی و عبوری را هم بازرسی کنند. در حالی که می توانیم با یک پلمب ساده و نظارت الکترونیکی بر تردد کامیون ها، هم جلوی احتمال قاچاق را بگیریم هم به ترخیص بارهای ترانزیتی و افزایش عبور کامیون ها سرعت بدهیم. در حالی که تشریفات ترخیص کالا در حال حاضر بسیار زیاد است.
 
رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با بیان اینکه با ادامه این وضع، ترانزیت به زودی از کشور ما به کشورهای همسایه منتقل می شود، اظهار داشت: بندر چابهار را به عنوان بندر ترانزیتی همسایگان شرق کشور و آسیای میانه تعیین کرده ایم در حالی که نه تنها هیچ گونه آزادراه یا بزرگراهی به آن منتهی نمی شود، بلکه حتی هیچ جاده مناسبی هم این بندر ندارد. سال هاست که درباره خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ سرخس اظهار نظر می شود اما سرعت ساخت آن بسیار کند است.
 
دانشمند با تأکید بر اینکه خرده مالکی در کامیون داری باید به مالکیت شرکتی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل می بایست قوانین مالیاتی برای اداره شرکت های بزرگ فورواردر و لجستیکی اصلاح شود. در حال حاضر کسی که سفارش حمل بار دارد، خودش باید آن را از بندر ترخیص کند، خودش بار را به کامیون منتقل کند اگر هم حجم بار زیاد باشد باید با چندین کامیون قرارداد حمل بار ببندد. در حالی که اگر شرکت های قوی لجستیکی داشتیم، همه این فرآیندها را یک شرکت انجام می داد و خود آن شرکت، هم کامیون داشت و هم هزینه جابه جایی کاهش می یافت.
 
رئیس خانه اقتصاد ایران درباره حل مشکلات بنادر گفت: از آنجایی که بنادر ما ۱۰۰ درصد دولتی هستند، همه کارها نیز در اختیار دولت است و به هیچ عنوان اجازه نمی دهد بخش خصوصی در زمینه مدیریت بنادر ورود کند. به همین دلیل ظرفیت خالی در بندر شهید رجایی بسیار زیاد است.
 
وی ادامه داد: در هر کشوری با ظرفیت و زیرساخت بندر شهید رجایی، می توانستند ساعتی ۴۰ کانتینر تخلیه کنند اما در حال حاضر در هر ساعت تنها ۱۲ کانتینر از این بندر تخلیه می شود این سرعت پایین تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی برای شرکت های کشتی رانی بزرگ دنیا قابل قبول نیست. چندین بار هم اپراتور تغییر کرد اما همچنان رکورد تخلیه ۱۲ یا ۱۳ کانتینر در هر ساعت حفظ شد.
 
این فعال صنفی صنعت حمل و نقل با تأکید بر اینکه باید اختیارات قانونی سازمان بنادر و دریانوردی محدود شود افزود: باید از زمانی که کشتی وارد حوضچه بندرگاه می شود تا زمانی که بار به جاده یا ریل منتقل می شود، همه فرآیندها در یک شرایط رقابتی به بخش خصوص واگذار شود. چرا باید سازمان بنادر تعرفه بندری را به طور یکسان برای همه بنادر تعیین کند؟ نتیجه یکسانی تعرفه این می شود که بندر شهید رجایی با حجم انبوهی از تقاضا و ترافیک کشتی ها مواجه می شود اما بندر امام خمینی (ره) با کمبود تقاضا مواجه است. در حالی که تعرفه را شرایط اقتصادی، رقابت، زیرساخت ها و ظرفیت انبارهای بندری، سرعت تخلیه و بارگیری، خدمات گمرکی و ... تعیین می کند.
 
دانشمند تأکید کرد: اگر تعرفه بنادر در شرایط رقابتی تعیین و به اپراتور بخش خصوصی واگذار شود حتی جلوی تردد تعداد زیادی از کشتی ها به بنادر جنوب خلیج فارس و تخلیه بار در آن بنادر و سپس انتقال مجدد بارها با کشتی های فیدری به بنادر ایران نیز گرفته شده و هزینه تمام شده کالا در ایران به شدت کاهش می یابد.
 

منبع

مهر


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت , حمل و نقل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

علیرضا
0

با این مدیریت بی کیفیت، بی سواد و عقیدتی کشور ما، بعید هست که تغییری حاصل بشه و کشورمون هر روز بیشتر به تاراج بره. چه از نظر محیط زیست، چه از نظر تکنولوژی و چه همین ترانزیت و ... به طور کلی دوستان فقط از ساخته‌های گذشتگان استفاده کردن و نفت فروختند و در سومالی و یمن و سوریه و لبنان هزینه کردند. کشور خودمون هم که به هر حال نفت داره، مردم هم بایذ قانع باشن.
00:47  1396/06/20
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
6

کار بزرگی که گذشتگان با بیل و کلنگ با نیت پیشرفت ایران بدرستی انجام دادند مدیران کنونی با این همه تجهیزات حتی یک دهم هم پیشرفت نداشته و فقط بیش از سی سال استفاده کردند و پس از فرسودگی .......
14:54  1396/06/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
عارف : واقعا مرسی که اسباب شادی ما رو فراهم میکنی😅😅😅😅😅😂😂😂
رضا : امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چه ارتباطی به وزارت صمت و اَبَر کمپانی سایپا داره؟
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهسا X33 اتومات : سلام دوستان. ایکس 33 اتومات تا چه تاریخی تحویل دادند؟ آیا کسی تاریخ سیستمی شهریور ماه تحویل گرفته؟
رسول : سلام لطفاشماره پذیرش بزارید
امیر ساینا85گانه 90 روزه : من خودم 8مهر هستم هنوز فاکتور نشدم اما امروز خودم تو کانالها دیدم بچه های 24 شهریور فاکتور شدن
تیگو 7 پرمیوم .کرمانشاه : سلام تاریخ قرار داد 20 شهریور تاریخ تایید لیزینگ بانک صادرات 8 مهرماه تاریخ 28 ابان وامم واریز کردن و الان تمام مراحل انجام شده و همه مراحل وضعیت خودرو سبز هست جز تحویل خودرو حتی پلاک هم شده کارت ماشین هم تحویل پست دادن دوستان چقدر زمان میبره خودرو رو تحویل بدن ممنون میشم اطلاع بدین
محمد رصاناصرزاده : سلام در جواب سوال شما باید عرض کنم دیگر حوصله ای نمانده که از این شرکت شیاد ودزدگلایه وشکوه کنیم ومتوجه شدم که پشت این شرکت شیاد افراد رده بالای قوی هستند این شکایت ها وحرفها به جایی نمیرسد
207 tu3 : آخرین روز پرداخت کن که نیمه دوم بهمن فاکتور و مدل 404 بشه
یعقوب : سلام‌دوستان انگار همه موافق گرانی خودرو شدن چون همه به فکر فاکتور شدن و رنگ خودرو ....هستن ؟ یه عده به خاطر همه تلاش میکنن ولی یه عده ی دیگه فقط به فکر خودشان هستن واقعا که
پارسا : باسلام و احترام دیروز آماده برای صدور فاکتور برای من بروز رسانی شد به 1403/0830 تبدیل شد ، بنظرتون چقدر دیگ فاکتور مبشه؟
یعقوب : کسی نیست تو کمپینگ گرانی خودرو اعتراض به حقی به خاطر قشر ضعیف جامعه و سو‌ استفاده از ضعف مردم داشته باشه ؟
سحر : چه تاریخی پذیرش شدید