صنعت حمل و نقل از دست ایران خارج می‌شود

 

صنعت حمل و نقل از دست ایران خارج می‌شود

 
رئیس فدراسیون حمل و نقل گفت: در صورتی که مشکلات جاده ای، ریلی و بندری ما برطرف نگردد و شرکت های بزرگ لجستیکی ایجاد نشود، به زودی شاهد انتقال ترانزیت از ایران به کشورهای منطقه خواهیم بود.
مسعود دانشمند درباره مشکلات صنعت حمل و نقل ایران و احتمال حذف کشور از صحنه ترانزیتی منطقه اظهار کرد: وقتی ۱۰ تا ۱۲ سال پیش کریدور شمال ـ جنوب برای توسعه ترانزیت کشور تعریف شد، از آن تاریخ تا به حال هیچ کار خاصی برای این کریدور انجام نشد؛ تنها برنامه ریزی و تعریف ایجاد کریدورِ جدید، قابل قبول نیست؛ باید در اسرع وقت همه کارهای زیربنایی و بازاریابی آن انجام می شد.
 
وی با انتقاد از وضیعت ریلی و راه آهن کشور به خصوص در حوزه زیرساخت افزود: چرا باید قطار باری ما از بندر شهید رجایی تا یکی از شهرهای میانی یا صنعتی کشور که تنها هزار تا هزار و ۲۰۰ کیلومتر است سه چهار روز طول بکشد؟ ما مشکل پایین بودن سرعت قطار داریم. به نظر من باید بسیاری از مسیرهای راه آهن با استفاده از فاینانس خارجی و اعطای حق بهره برداری طولانی مدت به آنها، دو خطه شود تا قطارهای باری بتوانند با سرعت بیشتری حرکت کنند. حتی برای خطوطی مثل تهران ـ مشهد که مسافر بیشتری دارد، خط پرسرعت و سریع السیر جداگانه ای برای جابه جایی مسافر ایجاد شود و خط موجود به تردد قطار باری اختصاص یابد.
 
دانشمند با بیان اینکه هزینه بهره برداری از ریل برای شرکت های باری بالاست، گفت: در بسیاری از موارد هزینه انتقال بار با کامیون به مراتب کمتر از ریل است باید برای انتقال بار به ریل جذابیت و مشوق های قوی تری چون کم بودن تعرفه دسترسی به ریل ایجاد کرد تا صاحب بار به خصوص بار ترانزیتی، به انتقال ریلی کالا متمایل شود.
 
رئیس فدراسیون حمل و نقل تصریح کرد: در حال حاضر خط ریلی ـ دریایی «رو ـ رو» در بندر ترکمن باشی به باکو در حال تقویت است از یک سو ترکمنستان از طریق ریل به چین متصل شده و این کشور سرمایه گذاری وسیعی در زمینه ایجاد تأسیسات انتقال مستقیم بار از قطار به کشتی در این بندر انجام داده و از سوی دیگر خط راه آهن از باکو تا ترکیه برای پشتیبانی از این خط دریایی ایجاد شده است. بنابراین تا چند سال آینده عملا بخش زیادی از صادرات تولیدات چین به اروپا از طریق این خط ریلی ـ دریایی در خزر منتقل و ایران از گردونه ترانزیت حذف می شود.
 
وی با تأکید بر اینکه باید به انجام اقدامات زیرساختی برای توسعه بنادر و راه ها سرعت بیشتری داده شود ادامه داد: یکی از مشکلات ما در حمل و نقل و ترانزیت، قوانین گمرکی است. در همه جای دنیا برای تقویت ترانزیت کانتینرها در یک سوی مرز یا بنادر پلمب شده و در سوی دیگر مرز و هنگام خروج، پلمب آن کشور باز شده و پلمب کشور جدید به آن زده می شود. اما در ایران همه دستگاه های نظارتی به خود اجازه می دهند تا حتی کانتینرهای ترانزیتی و عبوری را هم بازرسی کنند. در حالی که می توانیم با یک پلمب ساده و نظارت الکترونیکی بر تردد کامیون ها، هم جلوی احتمال قاچاق را بگیریم هم به ترخیص بارهای ترانزیتی و افزایش عبور کامیون ها سرعت بدهیم. در حالی که تشریفات ترخیص کالا در حال حاضر بسیار زیاد است.
 
رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با بیان اینکه با ادامه این وضع، ترانزیت به زودی از کشور ما به کشورهای همسایه منتقل می شود، اظهار داشت: بندر چابهار را به عنوان بندر ترانزیتی همسایگان شرق کشور و آسیای میانه تعیین کرده ایم در حالی که نه تنها هیچ گونه آزادراه یا بزرگراهی به آن منتهی نمی شود، بلکه حتی هیچ جاده مناسبی هم این بندر ندارد. سال هاست که درباره خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ سرخس اظهار نظر می شود اما سرعت ساخت آن بسیار کند است.
 
دانشمند با تأکید بر اینکه خرده مالکی در کامیون داری باید به مالکیت شرکتی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل می بایست قوانین مالیاتی برای اداره شرکت های بزرگ فورواردر و لجستیکی اصلاح شود. در حال حاضر کسی که سفارش حمل بار دارد، خودش باید آن را از بندر ترخیص کند، خودش بار را به کامیون منتقل کند اگر هم حجم بار زیاد باشد باید با چندین کامیون قرارداد حمل بار ببندد. در حالی که اگر شرکت های قوی لجستیکی داشتیم، همه این فرآیندها را یک شرکت انجام می داد و خود آن شرکت، هم کامیون داشت و هم هزینه جابه جایی کاهش می یافت.
 
رئیس خانه اقتصاد ایران درباره حل مشکلات بنادر گفت: از آنجایی که بنادر ما ۱۰۰ درصد دولتی هستند، همه کارها نیز در اختیار دولت است و به هیچ عنوان اجازه نمی دهد بخش خصوصی در زمینه مدیریت بنادر ورود کند. به همین دلیل ظرفیت خالی در بندر شهید رجایی بسیار زیاد است.
 
وی ادامه داد: در هر کشوری با ظرفیت و زیرساخت بندر شهید رجایی، می توانستند ساعتی ۴۰ کانتینر تخلیه کنند اما در حال حاضر در هر ساعت تنها ۱۲ کانتینر از این بندر تخلیه می شود این سرعت پایین تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی برای شرکت های کشتی رانی بزرگ دنیا قابل قبول نیست. چندین بار هم اپراتور تغییر کرد اما همچنان رکورد تخلیه ۱۲ یا ۱۳ کانتینر در هر ساعت حفظ شد.
 
این فعال صنفی صنعت حمل و نقل با تأکید بر اینکه باید اختیارات قانونی سازمان بنادر و دریانوردی محدود شود افزود: باید از زمانی که کشتی وارد حوضچه بندرگاه می شود تا زمانی که بار به جاده یا ریل منتقل می شود، همه فرآیندها در یک شرایط رقابتی به بخش خصوص واگذار شود. چرا باید سازمان بنادر تعرفه بندری را به طور یکسان برای همه بنادر تعیین کند؟ نتیجه یکسانی تعرفه این می شود که بندر شهید رجایی با حجم انبوهی از تقاضا و ترافیک کشتی ها مواجه می شود اما بندر امام خمینی (ره) با کمبود تقاضا مواجه است. در حالی که تعرفه را شرایط اقتصادی، رقابت، زیرساخت ها و ظرفیت انبارهای بندری، سرعت تخلیه و بارگیری، خدمات گمرکی و ... تعیین می کند.
 
دانشمند تأکید کرد: اگر تعرفه بنادر در شرایط رقابتی تعیین و به اپراتور بخش خصوصی واگذار شود حتی جلوی تردد تعداد زیادی از کشتی ها به بنادر جنوب خلیج فارس و تخلیه بار در آن بنادر و سپس انتقال مجدد بارها با کشتی های فیدری به بنادر ایران نیز گرفته شده و هزینه تمام شده کالا در ایران به شدت کاهش می یابد.
 

منبع

مهر


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت , حمل و نقل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

علیرضا
0

با این مدیریت بی کیفیت، بی سواد و عقیدتی کشور ما، بعید هست که تغییری حاصل بشه و کشورمون هر روز بیشتر به تاراج بره. چه از نظر محیط زیست، چه از نظر تکنولوژی و چه همین ترانزیت و ... به طور کلی دوستان فقط از ساخته‌های گذشتگان استفاده کردن و نفت فروختند و در سومالی و یمن و سوریه و لبنان هزینه کردند. کشور خودمون هم که به هر حال نفت داره، مردم هم بایذ قانع باشن.
00:47  1396/06/20
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
6

کار بزرگی که گذشتگان با بیل و کلنگ با نیت پیشرفت ایران بدرستی انجام دادند مدیران کنونی با این همه تجهیزات حتی یک دهم هم پیشرفت نداشته و فقط بیش از سی سال استفاده کردند و پس از فرسودگی .......
14:54  1396/06/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممد : سلام اقا این اینه های تخمی ایکس ۵ چجوری بسته مره
علی : خب شاید یه ماشین تصادفیشو برداشتن بازسازی کردن به اسم صفر تحویل دادن وگرنه انقدر سریع نمیشه
حسین : از فردای 90 روز، که میشد اواسط اسفند 1403، دقیقا همین حرفو میزنن!!!
حسین : چی چی فاکتور شدیم؟ در اصل بیخیال شدیم بخدا
ایکس5مشکی : چنین چیزی امکان نداره شما کل سوابق کرمان موتور رو هم بگردی یک موردم پیدا نمیکنی که انقدر زود و بدون تاخیر تحویل بدن شما هم کمتر خبر کذب اینجا بنویس و سعی نکن ابروی نداشته کرمان شتر رو حفظ کنی!!! بنده خودم در اردیبهشت تو نمایندگی1708 سلیمانی پور بصورت نقد و تحویل 20 روزه قرار داد دارم تازه از 11 مرداد فاکتور شدم هنوز مدارک هم به دستم نرسیده چه برسه به تحویل!!!!!!
ایگل خاکستری اهواز : با سلام امروز از نمایندگی تماس گرفتن که فردا برم برای تحویل خودرو. امیدوارم هر چه زودترقسمت همه بشه. تاریخ ثبت نام ۱۰ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، تاریخ تحویل سیستمی ۲۵ تیر بود که ۲۸ تیر فاکتور شد و یک مرداد مدارک هم ارسال شد. تحویل کارت خودرو ۱۳ مرداد و تحویل برگ سبز ۲۳ مرداد انجام شد. فقط جهت تسریع در درخواست کارت سوخت عرض کنم زمانی که در سایت سخا استعلام انجام دادید ، میتونید شماره سریال برگ سبز را استخراج و قبل از دریافت مدارک در سامانه کارت سوخت ثبت نمایید.
حسین j7 : سلام. منم ثبت نام بهمن ماه هستم. ۲ ماهه فاکتور شدم. همش میگن تو صف بارگیریه
مهدی مشهد : من زنگ زدم. گفتن از تاریخ ۲۱الی ۲۵مرداد خط تولید تعطیل بوده و از فردا تولید شروع میشه که نسبت به تعداد تولید همان روز فاکتور می‌شود انشالله فاکتورها از دو روز دیگه شروع میشه
ایکس5 : این خیلی عجیبه واقعا یا شما داری دروغ میگی یا از عوامل همین کرمان موتور هستی!! بنده خودم اردیبهشت ثبت نام نقدی کردم در نمایندگی 1708سلیمانی پور و تحویل 20 روزه هستم تازه 11مرداد شاسی شدم و هنوز مدارک هم نرسیده چه برسه به تحویل در ضمن از زمان فاکتور تا تحویل 20 الی30 روز کاری زمان میبره تا خودرو در صف بارگیری قرار بگیره
X5 سفید بهمن : همچنان منتظر شاسی خوردن هستم لعنت به کرمان موتور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا حروم خور : اره منم موافقم هرکی موافقه مثبت سبز رو بزنه
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : کی فاکتور شدی؟رو اسناد هم تیک سبز خورد قبل از تحویل یا نه؟
کوییک rs تکمیل 12 خرداد : من نمیدونم این اردیبهشت ماه چرا تموم نمیشه والا دیکه نمیدونیم حرف کی رو باور کنیم یکی تبدیلی یکی فرسوده یکی فوری یکی پیش فروش پس این سایپا و پارس خودرو ماشین دارن بابا اینقد ثبت نام نمیشه یکی نیست بکه این همه رو معلومه نمیشه داد ....
حامد : کوییک s تا کی فاکتور شده کسی نمیدونه؟؟؟
دوگانه 25 اسفند : داداش دروغه. توی این مملکت چی راسته که این باشه. من 25 اسفند تکمیل وجه کردم. حتی فاکتور هم نشده
جمشید : با شکایت و خواهش و تمنا، دستمون بجایی بند نمیشه. اینا باید فقط دست زور رو سرشون باشه! تجمع با تعداد زیاد و بنر چاپ شده. اول دفتر ریاست جمهوری و بعد دفتر فروش سایپا !!!!
ذاکری : الکی تهمت نزن لطفا طرح تبدیلی 30 روزه بوده تازه دیرم دادن
کوییکglx : سلام آقا اونی که الکی میگه من فاکتور شدم ناموس نداره من 21 اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست
دنا 6 دنده خرداد 31 : باسلام دوستان خداحافظی میکنم فردا ماشین تحویل میگیرم با دو ماه تاخیر.دنا 6 دنده فولادی بودم .....خدا حافظ انشالله شما هم به زودی تحویل بگیرید .یاعلی
دوگانه 26اسفند. : مروز تماس گرفتم با پشتیبانی گفت احتمالا تا اخر برج فاکتور میشید بازده زمانی شما داره فاکتور میشه.وگفتم یعنی تکمیل وجهای 24 و25 اسفند فاکتور شدن گفت حتی تحویلم گرفتن.خدا کنه این دروغ راست باشه...