آمار تأسف‌بار خودروسازی ایران

 

آمار تأسف‌بار خودروسازی ایران

 
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در چهل‌ و دومین نشست مشترک رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی، آمارهای خیره‌کننده و عجیبی در زمینه مقایسه صنایع مختلف ایران از جمله حوزه خودروسازی با دیگر کشورهای جهان اعلام کرده است.
 
شافعی در این نشست که روز جمعه و در سالن همایش اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار داشت:
 
جهت پیشرفت و خروج از وضعیت فعلی حاکم برای صنایع کشور، دو راه بیشتر برای انتخاب پیش رو نداریم. یا باید روش‌های گذشته که توسعه پایدار را برای ما به ارمغان نیاورده است؛ ادامه دهیم یا راه دیگری را انتخاب کنیم. راه دوم به معنای تغییر بنیادین برای یک شروع جدید و البته دشوار است. باید اول از تحلیل‌های مرسوم دست برداریم و برای اولین بار یک ارزیابی واقع‌بینانه از نقاط قوت‌ و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت و تولید کشور ارائه دهیم. انتخاب راهی جدید برای بقای اقتصاد کشور ضروری است و باید آماده باشیم تا روشی جدید و متفاوت را در این حوزه به کار گیریم.
وی با اشاره به آمارهای موجود در ارتباط با تعداد پروانه‌ی واحدهای صنعتی و تولیدی و تعداد پروانه‌های در حال ساخت و مقایسه آن‌ها با دیگر کشورها، اذعان داشت:
 
به‌عنوان مثال اگر بخواهیم ایران را با کشورهای دیگری که در این شرایط محدودیت منابع قرار دارند مقایسه کنیم، آمارهای جالبی به دست می‌آید. مثلا در صنعت خودرو ما ۴۹ پروانه خودرو به همراه ۳۲ پروانه در دست ساخت داریم. بدین ترتیب و در مجموع ۸۱ واحد تولید خودرو در کشورمان وجود دارند که در حال شکل‌گیری یا فعالیت هستند. این در حالی است که تعداد واحدهای صنعت خودروسازی در آلمان ۱۲، ایالات متحده آمریکا ۲۹، فرانسه ۸، ژاپن ۱۱ و کره جنوبی تنها ۵ واحد است.
 
ایران با داشتن ده‌ها برابر واحد تولید خودرو در مقایسه با ژاپن، یک دهم این کشور هم خودرو نمی‌سازد. 
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه افزود:
 
کشوری مانند ژاپن با داشتن تنها ۱۱ واحد خودروسازی، به‌تنهایی حدود ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در سال تولید می‌کند که بخش اعظم آن نیز به کشورهای مختلف صادر می‌شود. این در حالی است که ایران با داشتن ده‌ها برابر واحد فعال خودروسازی، حتی قادر به تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو نیست و تمام خودروهای تولیدی نیز با هدف مصرف داخلی تولید می‌شوند.
شافعی با بیان این مطلب که شماری از صنایع ایران واحدهایی هستند که به دولت و نهادهای اجرایی تعلق دارد و تنها در ظاهر به بخش خصوصی واگذار شده است؛ از صوری بودن این واگذاری‌ها و عدم تحقق خصوصی‌سازی واقعی انتقاد کرد و ایجاد شرکت‌های «خصولتی» را عامل مهمی در عدم پیشرفت صنایع ایران از جمله خودروسازی دانست.
 
وی در ادامه از نمایندگان مجلس درخواست کرد با پیگیری وعده‌های وزرا، به تحقق واقعی خصوصی‌سازی در کشور کمک کنند تا همه خود را متعهد به اجرای وعده‌های خود بدانند.
 

منبع

اقتصاد آنلاین


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازی , مقایسه , ژاپن , رکود , آمار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

19 نظر

علیرضا
2

رانت و پست‌های مدیریتی عقیدتی و غیر تخصصی، مشکلات با کشور‌های متمدن و پیشرفته‌ی دنیا، باز هم به دلایل عقیدتی و ضعف فرهنگی مسئولین کشور و هزینه‌ی درامد‌های کشور روی مواردی که ارزشی برای کشور ندارن، همه و همه باعث شده کشورمون فقط تو دنیای رقابتی امروز عقب بمونه، فرهنگ پیشرفت خواهی مردم از بین بره و فقط به فکر گذران روزمره شون باشن. اینطوری و با این سطح تفکر و حکومت‌داری، کشور ما هرگز خودروساز نخواهد شد. هرگز.
خانه از پایبست ویران است دوستان.
18:57  1396/06/21
پاسخ دادن
رضا
0

خانه از پای بست ویران است.
تو تمام صفحات این سایت یک اظهار نظر از مردم نمیبینی که در اون متلک انداختن به دیگران و توهین و تحقیر توی اون نباشه مردم ما اصلا حرف زدن و رفتار درست با هم دیگه را بلد نیستن اون وقت انتظار داریم کارها درست انجام بشه.
اول نحوه حرف زدن و رفتار باهم دیگه را چه در کوچه و خیابان چه در رانندگی و پیاده درست کنیم و بعد کم کم بقیه مسائل را.
البته همه اینها تقصیر حکومت است، حکومت برای مردم مثل پدر مادر در خانواده میمونه اگر پدر و مادر درست رفتار کنند و مودبانه مشکلات را حل کنند بچه ها هم یاد میگیرند و ادامه میدن اگر حکومت جلو دزدی بانکها و یه عده معلوم الحال که شدن مدیران صنعتی و بانکی و اقتصادی جلو گیری کنه حداقل مردم هم میفهمند باید درست رفتار کنند کمترین منفعت این کار اینست که وجدان کاری به خط تولید ها برمیگرده و لااقل کیفیت اجناس تا حد دانش موجود بالا میره نه الان که به کارگر خط میگی آقا کارت را درست انجام بده جواب میده بالائی ها کارشون را درست انجام میدن که من کارم را درست انجام بدم.
14:18  1396/06/21
پاسخ دادن
حسن
2

اما دوستان گرامی

باید بگویم جا دارد قیمت خودروی پراید به بیش از پنجاه میلیون تومان برسد ...

و خودروی پژو 206 تیپ دو ملی به بیش از هفتاد میلیون تومان ...

و باز هم ملت همیشه در صحنه ثبت نام برای پیش فروش و تحویل سال دیگر خواهند کرد
08:10  1396/06/21
پاسخ دادن
حمید
4

داداش یا دلالی یا کارمند ایران خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ باید از رده خارج بشه خخخخخ

قیمت ۳۴ میلیون بدیم برا تیپ که موتورش ۱۳۰۰ سی سی اندازه پرایده حتی آینه برقی شیشه بالابر برقی هم نداره

تیپ ۲ هم رده پیکان باید تولیدش متوقف بشه

کجاش ملی ؟ قطعات و موتور از چین میارن مونتاژ میکنن یه آرم پژو چینی میزنن جلوش بدون نظارت فرانسه این میشه خودرو ملی؟؟

تیپ ۲ حتی از نظر موتور و امکانات و سرعت و قدرت از تیبا۲ که ۲۸ میلیون خیلی کمتر و عقبتره
10:31  1396/06/21

Ali
3

سلام واقعا یکم غکر کنید پیش خودتون این تیپ ۲ چینی الان چی داره که بخوایم براش ۳۴ میلیون هزینه کنیم
اسباب بازی از رده خارج با اون ظاهر خز و تکراریش
هیچ بووی ام از مدل فرانسویش نبرده
ایران خودرو گنجشک رنگ میکنه جا قناری میده مردم
10:34  1396/06/21

77
0

206 حداقل سواری و اتاق خوبی داره و طراحیش هم فرانسوی هست . در بدترین حالتش هم از اسباب بازی های چینی و ماشین های من درآرودی مثل تیبا و ساینا خیلی خیلی بهتر هست
11:48  1396/06/21

حمید
1

۲۰۶ قبل سال ۹۰ خوب بود الان مفتشم گرونه
راسنی مگه پژو نیست چرا فرانسه نمیاد روی خط تولید پژو ۲۰۶ های چینی ایرانخودرو نظارت کنه؟
طراحیشم برا ۲۰ سال پیش
همین تیبا و ساینا شرف داره به تیپ ۲ که ۳۴ میلیون میدی برا تنظیم آینه سمت شاگرد باید تا کمر خم بشی
۲۰۶ که ایرانیزه و چینی شد دیگه فاتحش خوندس
انقدر ۲۰۶ تو خیابان هست خز و قدیمی شده فقط داره چهره شعر خراب میکنن
کسی که انفدر تعریف میکنه از ۲۰۶ های چینی دلال هست
12:24  1396/06/21

رامین
1

داداش موتور تیبا و تیبا۲ و ساینا ۱۵۰۰ سی سی مگاموتور میارزه به کل خط تولید ۲۰۶ مخصوصا تیپ ۲ تو چین و ایران
12:26  1396/06/21

آرش
1

طراحی سی سال پیش خخخخ الان دیگه اسباب بازی این ۲۰۶ ها

206 آمریکام بزنه مزخرفه بدرد نمیخوره این که دیگه تولید و مونتاژ ایرانه
12:28  1396/06/21

جليل
3

فقط واسه خودم به عنوان يه ايراني متاسفم كه مردم كشورم مجبورن اين چهار چرخ ها رو به اسم ماشين سوار بشن و سالانه بيش از ١٥٠٠٠ نفرشون توي اين ارابه هاي مرگ تلف بشن😔
20:12  1396/06/20
پاسخ دادن
محمد
6

فساد و رانت داره مملکتا نابود میکنه
13:42  1396/06/20
پاسخ دادن
اکبر
15

سلام تا وقتی ماشین های سی سال پیش پژو چینی هستن دیگه چی تولید کنن

قطعات بی کیفیت از هند و چین بر میدارن میارن تو کارخونشون بدون نظارت فرانسه سر هم بند میکنن یه آرم پژو میزنن جلوش میشه ماشین 206 پارس یا 405

انقدر این ماشین های رو دیدیم خسته شدیم ظاهر شهر خراب کردن این پژو چینی های ایران خودرو که فقط بلدن واشر سر سیلندر مبزنن

گنچشک رنگ میکنن جایی قناری میدن ملت

این پژوهای الان ایران خودرو فقط شده نون دونی دلال جماعت و مکانیکی ها هر کی پژو داشته باشه میدونه من چی میگم

والا ماشین چینی میخریم میدونم آگاهی داریم ماشین چینی ولی میریم پول میدم 40 میلیون 206 تیپ 5 میخریم بعد میفهمییم تمام قطعاتش چینی هندی هیچ بویی از مدل فرانسوییش نبربده این میشه تولید داخلی ما انقدر بخرید از این بیشتر خز بشه .
13:33  1396/06/20
پاسخ دادن
محسن
3

احسنت درود به شرفت کاملا درسته و قبول دارم نظرت
23:18  1396/06/20

محمد
2

ماشین های چینی هم ماشین های بی ارزش با موتورهای ضعیفی هستند . داداش خودم برلیانس خریده تو سربالایی ها در حد rd هم نیست . موتور ضعیف روی بدنه ای به این وزن خریده بعد دلش خوشه میگه آپشن زیاد داره !!
09:32  1396/06/21

اکبر
4

ماشین چینی شرف داره به این تولیدات ایران خودرو با این قطعات بی کیفیت

فکر کردی تولید داخل قطعاتش از کجا میارن ؟ پژو میخری فکر کردی قطعاتش از کجا میاد؟ تمام قطعاتشون چینی درجه دوم و سوم میارن سر هم میکنن میدن مردم
برلیانس ماشین خوبیه
دیگه دوره ماشین های سی سال پیش مثل ۲۰۶ و پارس تموم شد فقط نون دونی برا دلال جماعت و مکانیکی
10:37  1396/06/21

سعادتی
0

ماشین چینی راه نمیره موتور ضعیف داره و فقط بزک شده است واسه گول زدن مشتری
10:47  1396/06/21

میلاد
5

خودرو سازی ایران خخخخخخخخخخ
آخ که چقدر خندیدم جک سال رو گفتی
13:19  1396/06/20
پاسخ دادن
مجید
3

به نظر من تنها راه چاره کوچک سازی دولت و خارج کردن صنایع از حالت انحصاری و حرکت به سمت رقابتی شدن است
13:06  1396/06/20
پاسخ دادن
آقا مجید
6

اینها خودرو ساز نیستن بلکه دلال خودرو هستند. خودروهای چینی و کره ای وارد می کنند و قطعات بی کیفیت ایرانی و چینی و کره ای روش سوار می کنند. و در نهایت یک طرح ایرانی روش پیاده می کنند تا تبدیل به خودروی شترگاوپلنگ ایرانی بشه مثل تیبا ساینا رانا و... حتی خود ایران خودرو اصالت ساخت اتومبیل نداره.
11:57  1396/06/20
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاییز : دوستان . کسانی که پاییز بودن و تکمیل وجه کردن و فاکتور شد براشون . از کجا باید فهمید که فاکتور شد یا نه ؟
حمیدرضا : درود نگران نباش هنوز ۲مردادی ها تکمیل نشدن و من که ۳مرداد هستم مثل شما هستم و به مرور همه رو اعلام میکنن
مهرداد : ۳۱ مرداد ماه
J7 : سلام دوستان بنظرم بیایم جمع بشیم همه بریم در شرکت هر کی ماشینی پولی طلایی چیزی داریم بدیم به شرکت گناه دارن بدبختا کف گیرشون به ته دیگ رسیده بیچاره ها خیلی گناه دارن یکی بره با ماشین رئیس شرکت برسونه خونه یا جایی کار داره ببرش یکی هم پول تو جیبی بده بهش میخواد بره واسه زنش خرید کنه گناه دارن خلاصه هر کی هر کاری از دستش برمیاد واسه این شرکت کنه خیلی بیچاره ان با این کار باعث شیم دیگه دست تو جیب مردم نکنن گناه دارن
جمالزاده : دوستان نخرید از این شرکت پشیمون میشید حداقل 7 ماه باید چشم انتظار بمونید فریب تبلیغات رو نخورید فقط میتونم بگم خدا لعنتشئن کنه هیچ نظارتی روی عملکرد این شرکت نیست دقیقا داره همانند شرکت های پانزی کار میکنه از خواب سرمایه ثبت نام های جدید ماشین های ثبت نام قدیم رو تولید میکنه... لازم به توضیح زیاد نیست دوستانی که می خوان متوجه عملکرد این شرکت بشن از روی پیام هایی که اینجا ارسال شده میتونن تصمیم بگیرند.
S3 : سلام لطفا همه کسانیکه s3 ثبت نام کردن پیگیری کنن اول ماشین خودمونو بدن بعدا اگه هم قرار به تبدیل خودرو گذاشتن حداقل تا یک ماه هرچی که انتخاب شدو تحویل بدن اونم به قیمت تیرماه که ثبت نام کردیم. نزاریم از هر طرف در حقمون اجهاف شه
زهرا : سلام منم ۸مرداد هستم فعلا برا منم پیامکی نیومده باید صبر کنیم
J7 تیر : منم دقیقا شرایط شما رو دارم هر چی هم تماس میگیرم فقط میگن صبور باشین در مرحله بارگیری مثل سگ دروغ میگن ک ثافتا
شاهین : توی این سایپای خراب شده با این همه پرسنل اضافی یک نفر روابط عمومی نداره که جواب مردم روبده یا خودش رو به نادانی زده یا مردم را نادان فرض کرده اولویت پاییز رو برا امسال فروش فوری زده میمونه زمستان که حدود 9 هزار نفره که یک تعدادی هم با فراخوان‌های قبلی کم شده طی 9 ماه پیش فروش زده یعنی ماهی کمتر از هزار تا سایت کدال رو که ببنید ماهیانه حدود 5 هزار شاهین دستی تولید میکنه اگه فقط ظرفیت 50 درصد رو برا پیش فروش بذاره تا آخر خرداد تعهداتش تموم میشه ولی این بیشرفها ماهیانه بین 10 الی 20 درصد تولید رو برا تعهداتش ن گذاشتن
اطلسعلی : رنگ نقره ای حدودا یکماه از رنگ سفید عقبه ، شما هر وقت ۱۴ شهریوری ها فاکتور شدند احتمالا شما هم بشید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : من تهران امروز تحویل گرفتم 1 مهر بودم
علی : دوستان سلام امروز کسی فاکتور شده؟
حسین : سلام حتما
راناپلاس مهر : تحویل 6مهر پلاک شدم، 21 آذر هنوز تحویل نگرفتم تهران
پیشفروش دنا اتومات اپشنال سفید تحویل 30 مهر تکمیل وجه 13 شهریور : کسایی ک 11 ام شهریور یا 11 به بعد تکمیل وجه کردن برای دنا اپشنال سفیییید تحویل 30 مهر ، امروز کسی فاکتور شده؟ چرا گیر کرده تو 11 ام جلو نمیره
دنا 6 دنده سفید پیش فروش 30 آبان(بهنام) : منم 18 شهریور ساعت 8 شب تکمیل وجه کردم شش دنده سفید هستم به احتمال زیاد اواخر این هفته فاکتور بشیم به امید خدا
حمید : سلام من از قزوین هستم 22اذر فاکتور شده الان چک کردم روی تخصیص پلاک می چرخه زده در حال تخصیص به نظرتون چقدر طول مییکشه
فرشید آریزو 5fl : سلام دوستان قرارداد لیزینگی 50 درصد 4 مهر بود و 23 مهر تایید وام شدم 28 آبان پیامک موجودی کامل باشه اومد ولی بانک گردشگری واریز نکرده وام رو صدور بیمه و پلاک هم سبز نشده.
دنا : میگم تهران هواش الودس نکنه کارخونه هارو تعطیل کنن؟! کارخونش کجاس چندروزه تهران تعطیلیع
دنا سرگردان : اخ گفتی منم ...