وقتی ماشین جوش می‌آورد، چه کار کنیم؟

 

وقتی ماشین جوش می‌آورد، چه کار کنیم؟

 
ما آدم‌ها ممکن است روزی چند بار از روی خشم و ناراحتی جوش بیاوریم و به اصطلاح آمپر بچسبانیم، پس ماشین‌ها جای خودشان را دارند! یک تفاوت بزرگ بین ما و ماشین‌ها هم وجود دارد؛ این که جوش آوردن ماشین‌ها برعکس ما از روی هیجان و احساس نیست بلکه از شدت گرمای زیاد این روزهای تابستان و فشار زیاد روی موتور است که کاملا با منطق جور در می‌آید. امروز می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین باید و نباید انجام دهیم.
 
در روزهای گرم تابستان بعضا افرادی را در اتوبان‌ یا کوچه‌خیابان‌های شهر می‌بینیم که بغل ماشین پارک شده‌ی خود ایستاده‌اند، کاپوت را بالا زده‌اند و با سردرگمی به موتور داغی نگاه می‌کنند که غرق در بخار و دود شده است. این که خوب است، بعضا افرادی پیدا می‌شوند که چند لیتر آب روی موتور خالی می‌کنند، درحالی‌که این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که یک راننده می‌تواند مرتکب شود و به موتور خسارت مالی زیادی بزند! پس در این شرایط اضطراری بهتر است بجای استرس، احساس سردرگمی و انجام کارهایی که وضعیت را بدتر می‌کنند، خونسرد باشیم و روی راه‌حل‌های درست و منطقی متمرکز شویم.
 
 
 
وقتی ماشین جوش می‌آورد، چه کار کنیم؟
 
 
 
کارهایی که نباید انجام دهید
 
اگر هنگام رانندگی متوجه بالا رفتن غیرعادی آمپر آب شدید، کنار بزنید و صبر کنید تا آمپر بیفتد. با این حال اگر کار از کار گذشته باشد، نباید این کارها را انجام دهید:
 
ماشین را خاموش نکنید!
سریعا در جای مناسب کنار بزنید و ماشین را خاموش نکنید. خاموش کردن ماشین یعنی حرکت نکردن پروانه، آب داخلی رادیاتور که این‌ها یعنی بجای کمک به خنک کردن موتور، شانس خنک‌ کردن را هم از آن هم گرفته‌اید! چراکه موتور داغ است و باید بدون کمک رادیاتور و پروانه خنک شود. داغ بودن موتور قفل شده هم سبب می‌شود تا احتمال آسیب‌دیدگی به قطعات پیشرانه بیشتر شود. این خطر ممکن است تا حدی پیش برود که واشر سرسیلندر بسوزد، سرسیلندر و بلوک موتور بر اثر شدت گرما ترک بردارند و صدمه ببینند.
 
درب رادیاتور را باز نکنید
درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید، جبران صدمه‌ی مالی مقدور است اما خسارت جانی چطور؟ وقتی که آب داغ است، تحت فشار زیاد و دمای بالا می‌جوشد و قطرات آن درصورت باز شدن کوچک‌ترین فضا به بیرون پرتاب می‌شود. برای همین است که اگر درب رادیاتور را باز کنید، به احتمال قوی بخار و آب بسیار داغی است که به بیرون پرتاب می‌شوند و خطر سوختگی و خسارت‌های جانی را به دنبال دارند. وقتی که چراغ پشت آمپر از بالا بودن دمای آب خبر می‌دهد، بهتر است فکر ریختن آب در داخل محفظه‌ی رادیاتور را فراموش کنید، چون همیشه جان مهم‌تر از مال است!
 
آب روی موتور نریزید
و سومین کاری که نباید انجام دهید، ریختن آب روی موتور است. ریختن آب روی موتور باعث می‌شود تا  از داخل و بیرون موتور اختلاف دمایی به وجود بیاید و از نظر فیزیکی، شانس ترک خوردن موتور هم بیشتر شود. شاید ریختن آب روی موتور در نگاه اول مفید به نظر برسد و به کاهش دمای آن کمک کند، اما در عوض صدمه‌ و خسارت‌های جدی‌تری را به دنبال دارد.
 
‌‌‌
 
کارهایی که باید انجام دهید
 
حالا احتمالا می‌خواهید بپرسید که اگر نباید این ۳ کار را انجام دهیم، چه کارهایی را باید انجام دهیم؟
 
درب موتور را باز کنید
اولین کار پس از خاموش نکردن ماشین، باز کردن درب موتور است. این کار بسیار ساده‌ و پیش‌وپا افتاده‌ای است که به کاهش دمای محفظه‌ی موتور می‌کند. البته برای باز کردن کاپوت باید مراقب باشید، چراکه ممکن است حجم بخار و گرمای زیادی در زیر درب موتور مخفی شده باشد. در لحظه‌ای که درب موتور با باز می‌کنیم، این بخار و گرما بیرون می‌زند و برای همین باید از این موضوع آگاه باشید و حواستان به دست و صورت‌ خود باشد. وقتی که درب موتور باز می‌شود، هوای بیشتری در مسیر مجاورت با موتور قرار می‌گیرد که باعث خنک شدن می‌شود. البته این روند آهسته انجام می‌شود اما انجام این اقدام جزو اولین‌ اولویت‌هاست که اهمیت بسیار زیادی دارد. هوا به عنوان سیال نقش مهمی را برای انتقال گرما از موتور به فضای بیرون بازی می‌کند.
 
روی رادیاتور آب بریزید
نباید این مورد با ریختن آب روی موتور اشتباه گرفته شود. باید تلاش کنید که در این شرایط دشوار، بطری آب گیر بیاورید و روی رادیاتور بریزید تا رادیات خنک شود. در این شرایط بعضی از کارشناسان خودرو باور دارند که پس از ریختن آب روی رادیات، سوار ماشین شوید و مسافتی را با آن طی کنید. با برخورد هوا به رادیاتور و آب ریخته شده روی آن، دمای موتور پایین می‌آید.
 
بخاری بزنید
استفاده از بخاری باعث می‌شود تا گرمای موتور گرفته شود. ترموستاتی که در سر راه آب رادیات قرار دارد، بعد از رسیدن دمای آب به درجه‌ی خاصی اجازه‌ی ورود را به آب می‌دهد. فن پشت لوله هم باعث می‌شود تا دمای گرم آب در لوله به کابین انتقال پیدا کند. درنظر داشته باشید که استفاده از بخاری، روی موتور بار اضافی وارد نمی‌کند. بخاری گرفتن از ماشین نه تنها باعث گرم‌شدن موتور نمی‌شود، بلکه گرمای به وجود آمده توسط پروانه به داخل کابین منتقل می‌شود. این یعنی استفاده از فرصت با راه‌حل مناسب تا هم گرما تا حدی کاسته شود و هم پروانه‌ها با چرخش هوا به جریان انداختن هوا و خنک‌شدن کمک کنند. این درحالی است که کمپرسورهای کولر برای کارکردن از موتور توان می‌گیرند. برای همین است که وقتی حین رانندگی، کولر می‌زنید، شتاب و قدرت ماشین تا حدی گرفته می‌شود.
 
تماس با امداد
یک سری اقداماتی هستند که یک راننده‌ی حرفه‌ای باید در این‌ گونه مشکلات انجام دهد و یک سری اقدامات هم باید به دست افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شوند. مثال ساده وقتی است که ماشین پنچر می‌شود، تایر زاپاس را جای لاستیک پنچر شده می‌اندازید تا وقتی که ماشین را به نزدیک‌ترین مکانیکی محل می‌برید. در آنجا یا تایر را تعمیر می‌کنید یا لاستیک نو می‌خرید و آن را جای تایر زاپاس می‌اندازید. همین امر در مورد دیگر مشکلات خودرو مثل جوش آوردن صادق است. پیدا کردن عامل جوش آوردن خودرو در لحظات حساس کار سختی قلمداد می‌شود که حتی در صورت شناسایی مشکل ممکن است نتوانیم حل کنیم. بعضا ممکن است عامل خارجی مثل گرمای هوا باعث وجود این مشکل شده باشد. از عواملی که ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شده باشد، پارگی شیلنگ یا نشتی رادیاتور است. در این شرایط باید تلاش کرد که در عین دقت، با ابزار موجود جلوی نشتی آب را گرفت.
 
آیا شما تجربه جوش آوردن ماشین را داشته‌اید؟ نظرتان را در کامنت‌های به ما بگویید.
 
 
 
 

منبع

دیجیکالا


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فنی , جوش آوردن , رادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

m.a
8

موردی رو هم من اضافه میکنم شاید مفید باشه: در دو حالت درب رادیاتور رو میتونید باز کنید
دستتون رو روی رادیاتور بزار ببینید خنکه یا داغه؟ اگه خنک بود دو احتمال داره یا ترموستات قفل کرده و اجازه گردش آب رو نمیده یا اصلا تو رادیاتور آب نیست
درب رو باز کنید اگه آب نبود با آب پر کنید
اگه آب بود پس ترموستات قفل کرده باید سریعا ترموستات تعویض بشه یا ترموستات رو دربیارید و جاش رو خالی بگذارید.
در آخر اضافه کنم بهتر ترموستات رو هر دوسال یکبار عوض کنید
19:38  1396/06/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : کسانی که تکمیل وجه کردن که نباید گرون بکنن
S3 سفید : بستگی به زمان تکمیل وجه داره، ممکنه یکی تاریخ قراردادش شهریور باشه ولی دی تکمیل وجه کرده باشه اما دیگری تاریخ قراردادش آبانه و همون آبان هم تکمیل وجه کرده باشه، عملا اونی که آبانه از اون شهریوری جلوتره چون زودتر تکمیل وجه کرده
حمیدs5 : بله۱۱ شهریور نمیدونم سیاست اینا چیه
12345 : تو این مملکت پراید رو هوا میخرن چه برسه به هر نوع شاهین . حالا تا 404 کی زنده کی مرده امروز صفا کن
دوگانه : سلام دوستان بهمن ماهی ها هرکس فاکتور شو بی زحمت اطلاع رسانی کنه باتشکر
حسین : سلام دوستان نگران نباشید پیامک میاد شرکت سایپا پیگیر شدم گفتن تا آخر خرداد همه کسایی که ارسال به خودروساز زده تعیین تکلیف میشن از طرفی فقط باید منتظر افزایش قیمت باشیم شاین رو دیدم حدود 6 درصد گرون کرده بود چیلی هم 117 و 118 و 120 تومن گرون کرده بیستون تی77 هم امروز دیدم 190 گرون کرده متاسفانه هرگز شفاف نبودن که علت افزایش ها چیه و به طور یکسان گرون نشدن نه درصدی شبیه هم هستن نه مبلغ افزایش ولی من با توجه به چیلی فکر کنم بین 1490 تا 1520 قیمت جدید باشه البته سایپا خیلی نفوذ داره و شاید گرونتر از این حرفها بخواد بده، جالبه به اسم مدل 2024 گرونتر میدن بعضی از شرکتها، ولی قیمت جهانی تغییر نکرده به نظرم اگه از یه حد معقولی بیشتر گرون شد همه با هم بریم جلو درب شرکت سایپا و به خبرنگرانها زنگ بزنیم بیان، وزارت صمت هم میتونیم بریم، ارزش داره چون با حقوق 20 تومنی ما چرا باید این همه گرون کنن همه باید با هم باشیم
J7 مشکی : باسلام قرارداد۸/۱۴ فاکتور۱۲/۲۳ تحویل۲۶اردیبهشت
شاهین اتومات : یعنی بجای شاهین اتوماتCVT میخوان شاهین پلاس اتومات بدن
مجید اصفهان : سلام مبارک باشه بسلامتی عزیزم
زهرا : بله من همینه وضعیتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل اسفند ریحانه : برو پلیس بعلاوه 10 بگو
دوگانه اسفند.تبدیل به 207 : سلام دوستان کسی تبدیلی به207امروز پلاک شده آیا
4707 : نه روی پرداخت وجه میچرخه
ناشناس : بنظرم باز سمند سورن ها فاکتور شد و ما بلاتکلیف موندیم
امیر : دوستان عزیز اگه ماشین فاکتور نشده باشه این پولای اسقاط و.. رو تا قرون آخر ازمون میگیرن شک نکنید. حالا کسانی که تاخیر دارن از سود تاخیر و باقی مثل خودم نقدا 50.7م و بیمه و یک درصد و.. هم جدا بیشرفها تبدیل بهs7هم نمیزنن من حواله خریدم (دیوانگی محض) تایم گرونیها الان ماشین بهم بدن با بازار یر به یر در بیام هنر کردم اگه s5پرو باشه باز به اسم پرو یه 100 اضاف میویرن هر چند قیمت جدید هایما بالای صد میلیون اضاف خورده برای بهار
سورن موتور جدید، : مبارکتون باشه،چرخش برات بچرخه،منم موعد تحویل 14 فروردین هستم،هنوز فاکتور نشده
فروش فوری اسفند : امروز ظاهرا فاکتور نکردن خوابشون گرفته
جواد : تولدت مبارک خانم خوشگله
شایان : سلام مبارک تاریخ تکمیل وجه تون کی بوده؟؟؟؟
Farshid fx : پاسخ به x33 cross: چیزایی که دوستان میگن دفاع از عملکرد مدیران خودرو نیست. عدم شفاف سازی و عدم توجه به حقوق مشتری و تنظیم قراردادهای یکطرفه عملکرد مشترک همه خودروسازان و مونتاژکاران هست و بحث هایی که میشه مقایسه ای و نسبی هست. مثلا بهمن خودرو در بهمن ماه ثبت نام فیدلیتی انجام داد با موعد تحویل تیرماه 1403 و ماهانه 3 درصد جریمه تاخیر و البته اعلام اخد اصافه هزینه های ارزش افزوده و بیمه و پلاک سال 1403. خوب این ثبت نام از نظر تاخیر در تحویل خوبه ولی از نطر اخذ اختلافات که مدیران خودرو نگرفته بده حالا از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات و نمایندگی ها هم هر کسی داستان خودشو روایت میکنه. الانم کرمان خودرو مثل مدیران خودرو فقط روند تحویل 3 خودرو رو فعال کرده و ثبت نامی های s5 مهرماهشم اکثرا بلاتکلیف هستن. در مجموع اگه بشه راهی واسه اعتراض پیدا کرد که خودروسازان و مونتاژکاران مجبور بشن یک فرمول واسه تاخیر در تحویل اعلام کنن اوضاع بهتر میشه. تو گروه کرمان موتور میگفتن که خسارت تاخیر 36 درصدی تا مرحله صدور فاکتور محاسبه میشه که تعجب برانکیزه و نمیدونم درسته یا نه