ثبات رویه عامل جذب سرمایه‌گذار خارجی در صنعت خودرو

 

صنعت خودرو

 
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید ثبات رویه وجود داشته باشد، گفت: صنعت خودروسازی نیاز به شریک و سرمایه‌گذار خارجی دارد که سرمایه‌گذاری مستقیم، انتقال دانش و فناوری، اهتمام به داخلی سازی و صادارت 30 درصدی محصولات تولیدی به بازارهای هدف را به‌درستی انجام دهد.
 
امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی در صنعت خودروی ایران در پسابرجام اظهار کرد: حدود دو سال از عمر برجام گذشته و اقدامات در صنعت خودرو در مجموع زمانبر است.
وی افزود: قبل از دستیابی به برجام از سوی ایران و کشورهای 1+5 غربی‌ها در یک حرکت موذیانه و غیرقانونی در قالب تحریم‌های اقتصادی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی را تحریم کردند و این در حالی بود که صادرات خودرو ساخته‌شده به ایران را تحریم نکردند، که این موضوع منجر به افزایش بیش‌ از حد واردات خودرو به‌خصوص خودروهای لوکس به ایران شد.
او یادآور شد: در چند ماه گذشته دولت با توجه به میزان واردات، دستیابی به توافق هسته‌ای و تنوع بالای محصولات وارداتی شرکت‌ها را ملزم به آن کرد تا از شرکت‌های مادر نمایندگی رسمی واردات، فروش و خدمات پس از فروش دریافت کنند که اگر این قانون به‌درستی در ایران رعایت شود تنوع محصولات بیش از گذشته خواهد بود و از سوی دیگر خدمات بین‌المللی از سوی شرکت‌های مادر در ایران ارائه خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: باید واردکنندگان را به تولید خودرو در کشور ترغیب کرد اما نباید این ترغیب به‌گونه‌ای باشد تا انحصار در بازار ایجاد شود.
او خاطرنشان کرد: خودروسازان بین‌المللی به ایران نگاه ویژه‌ای دارند اما باید به این موضوع دقت شود که هر کشور در خودروسازی دارای ظرفیت مشخصی است و در شرایطی که بیش از ظرفیت یک کشور شرکت‌های خودروسازی به تولید و سرمایه‌گذاری بپردازند تیراژ تولید به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو باید مدنظر قرارگرفته شود، گفت: باید دولت با تعرفه گذاری مناسب واردات را مدیریت کند تا واردکنندگان بیش‌ از حد نیاز بازار به واردات سوق پیدا نکنند و از سوی دیگر به سمت سرمایه‌گذاری در راستای تولید حرکت کنند.
کاکایی یادآور ‌شد: امید می‌رود در بلندمدت سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی به‌گونه‌ای رشد کند تا تعرفه‌های گمرکی کاهش یابد و صنعت خودروسازی کشور در یک فضای کاملاً رقابتی فعالیت کند.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: نباید هر سرمایه‌گذار خارجی به کشور وارد شود، بلکه ایران نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که شروط کشور مبنی بر سرمایه‌گذاری مستقیم، صادرات 30 درصد تولیدات به بازارهای جهانی و داخلی سازی را بپذیرد، البته ناگفته نماند با توجه به آنکه ایران در زمینه جذب سرمایه‌گذار دارای رقبایی است، دولت باید مشوق‌هایی در نظر بگیرد.
او مهم‌ترین عامل در جذب سرمایه‌گذار خارجی را شفاف‌تر شدن قوانین صادرات، تولید و واردات دانست و بیان کرد: ثبات رویه عملاً منجر به حفاظت و امنیت از سرمایه‌گذاری می‌شود و باید تصمیمات در زمینه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در طی یک برنامه پنج‌ ساله پیگیری و اجرایی شود تا فعالیت‌های اقتصادی دچار خدشه نشود.
 

منبع

ایسنا

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , برجام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
مجید : دوستان که می‌فرمایند 4 و 5 اسفند فاکتور نشدن تاریخ سخا هم لطفاً بگن
شاهین پلاس : و برای گرفتنش گفت که زمانش برسه پیامک میاد و باید بریم بانک پولو بگیریم
اسماعیل : سلام دوستان من پولی واریز نکردم زمستان ۴۰۳ الان هی پیام میاد پیش فروش کسی میدونه فروش فروش ام میخوان بدن یا ن
قاسم : سلام به دوستان کسی J4 تحیل گرفته توی این هفته؟ برای من کارت ماشین اومده ولی توی مرحله ارسال مدارک مونده به نمایندگی هم که زنگمیزنم میگن حواله خروج صادر شده ولی هنوز تحویل ندادن.
شاهین : عزیزان هیچ راهی بجز تجمع نداریم بعد هم به سازمان بازرسی شکایت کنید تورو خدا بجنبید دوبار داره افزایش میخوره اگه قطعه ندارن پس این شاهین های صفر از کجا میاد تو بازار
ابراهیم : سلام من۱۴ آذر ماه تفریبا ۵۹۴ میلیون دادم قرار بود ۳ ماهه تحویل دهند به قول خودشون میگن تا ۱۰ آذر فاکتور شده و دیروز زنگ زدم تهران میگن صبر کنید و هیچ جواب درستی نمیدن.
میرزایی SR3 : سلام . شماره پلاک برای من هم در سیستم ثبت شده . انشالله همگی زودتر تحویل بگیریم
تبدیلی sr3 : دوستان شماره پلاک برای بنده هم در سایت ثبت شد
سجاد : وقتی ۳ ساله سر کار هستم مال باخته حساب میشیم ....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : دروغه
9 اسفند پیش فروش : سلام آقا توحید تو رو خداجواب من بده من پیش فروش اسفند هستم اسفن رو که تموم میکنن
مهندس : سلام واسه من 26 خرداد فاکتور شد و 11 تیر تحویل گرفتم از 26 تا 11 سود تاخیر چی میشه دقیقا؟
تحویل فوری 9 خرداد : هنوز مرحله درحال فاکتور مونده، امروز طرح تبدیل آمده بود اطاعات نداشت،معلوم نیست چه کار دارند میکنند،امروز 11 تیر ماه چیزی مشخص نیست ، مدیران ایران خودرو در جریان این روند مفتضح هستند،ارزش مشتری حق مشتری ، حق مردم کجاست،؟؟
توحید ارومیه : سلام دوستان عزیز شرکت متاسفانه داره دوباره طرح مادران خودروهای تبدیل به تک سوز و فاکتور می کنه و به احتمال زیاد حتی فروش فوق العاده هم را این ماه ندهد ودر اواخر ماه اینده شروع به فاکتور کنه و هیچ کاریم با تماس گرفتن با کارشناس سایپا پیش نمیره وحتی مسخرهم میشید تنها راه اعتراض هست اونم چون دوستان اکثرن از شهرهای مختلف هستیدیا باید تهران همگی تجمع کنیم که اونم واسه اکثریت جور نمیشه تنهاراهشم هر استانی کلا باهم قرار بزارن وبنر چاپ کنن ودر نمایندگی معروف شهرتون تجمع کنید که ابروشون بره وتحدد فشار قرار بگیرن وگرنه هیچ جاه جوابگو نیست وحتی شکایتم نتایجی نداره جز اعتراض وتجمع
رانا 9خرداد : برای منم این پیام اومده
آر اس 1 : قیمت کارخونه 392 قیمت مصرف کننده احتمالا 470 باشه
رانا تحویل 26 خرداد : سلام معلوم نیست چه ماشینی گذاشتن برا تبدیل
404 : اطلس 404 655 میلیون تومان
رضا از شیروان : دوستانی امروز براشون دعوت نامه اومده بگن چقدر باید پرداخت کنن؟؟؟