همه‌چیز در یک خودرو، حجم موتور آن نیست

 

همه‌چیز در یک خودرو، حجم موتور آن نیست

 
از ابتدای قرن بیستم که صنعت خودرو پایه گذاری شد تا همین امروز که موتور ماشین‌ها تغییرات بسیاری به خود دیده‌اند مردم کمتر شناختی نسبت به مشخصات هر پیشرانه دارند و هنوز هم اغلب خریداران کیفیت موتور خودرو و شاید کیفیت یک خودرو را از روی تعداد سیلندرها، حجم موتور و میزان قدرت تولیدی خودرو تشخیص می‌دهند. اینجا در یک گزارش سعی کرده‌ایم کلیشه‌های رایج درباره موتور خودروها را با دلایل منطقی و آوردن مثال‌های روشن رد کنیم تا شاید درکی دقیق‌تری از مشخصات موتورهای مدرن پیدا کرده و هنگام انتخاب خودرو بتوانید به خوبی تفاوت‌های هر محصول را درک کنید.
 
 
نسبت مستقیم حجم موتور با مصرف سوخت
 
حجم یا ظرفیت موتور (پیشرانه) در واقع مجموع حجم سیلندرها است و معمولا در اصطلاح عامیانه معیاری برای تعیین قدرت خروجی پیشرانه به شمار می‌رود. قبلا با بالا رفتن حجم، سطح قیمت عمده خودروها بالاتر می‌رفت چون نشانه مهم یک خودروی گران موتور حجیم آن بود اما امروزه در بسیاری از محصولات گرانقیمت شاهد به‌کارگیری موتورهای توربو و کم‌حجم هستیم. همین الان ب.ام.و ۷۳۰ که در ایران قیمت حدود ۹۰۰ میلیونی دارد همانند زانتیا از حجمی معادل ۲۰۰۰ سی‌سی سود می‌برد.
 
 
اسب بخار همه چیز نیست!
 
هرچه سیر تاریخ را معکوس کنیم و به عقب برگردیم بیشتر به این گزاره پی می‌بریم که موتورهای قدیمی‌تر با کمک حجم و سیلندر بیشتر به افزایش قدرت نائل می‌شدند و هرچه جلوتر می‌آییم این هدف از طریق افزایش راندمان موتور و نصب سیستم‌های سوپرشارژر و توربوشارژر روی موتور محقق می‌شود. اسب بخار در یک تعریف علمی به میزان نیرویی گفته می‌شود که موتور در هر ثانیه بتواند وزنه‌ای معادل ۷۵ کیلوگرم را به طول یا ارتفاع یک متر بکشد و بلند کند. جدا از تعریف علمی اما با کمک اسب بخار می‌توان سنجید موتور چه مقدار توانایی کشش به هر خودرو می‌دهد. این یعنی اسب بخار رابط بین وزن و میزان جابجایی خودرو را در هر لحظه بیان می‌کند. هرچه خودرو سبک تر و اسب بخار تولید شده توسط موتور بهتر باشد این یعنی توانایی موتور شما برای حرکت سریع و پرشتاب بیشتر است. خودروهای سوپراسپورت بهترین مثال برای آن مورد هستند چرا که اغلب بیش از ۶۰۰ اسب بخار نیرو داشته و کمتر از ۱۴۰۰ کیلو وزن دارند.
 
البته بازهم همه چیز به اسب بخار نیست و در میان سدان‌های شهری، کراس‌اوورها و هاچ بک‌ها کمتر مصداق دارد چرا که مسائلی به غیر از سرعت و شتاب در اولویت هستند. مصرف سوخت اندک، ارائه حداکثری نیروی موتور در دورهای پایین و نیز استهلاک اندک سه فاکتور مهمی هستند که معمولا بیش از اسب بخار باید مد نظر خریداران قرار گیرند. موتورهایی که در ساخت آن ازسیستم پاشش سوخت مستقیم و چندنقطه‌ای (Mpi)، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (vvti)، آلیاژهای مدرن نظیر منیزیم و آلومینیوم، و سیستم ۴سوپاپه برای هر سیلندر استفاده می‌کنند عموما دارای تکنولوژی جدیدی بوده و خریدشان به صرفه است. برای نمونه موتور خودروی هیوندای آی۲۰ مونتاژ کرمان موتور با داشتن تنها 1.4 لیتر حجم، به لطف به‌کارگیری همه این موارد ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند در حالی که کمتر از۶ لیتر سوخت مصرف کرده و کشش مناسبی هم دارد. در عین حال موتور خودرویی مثل پژو پارس با حجم ۱۸۰۰ سی‌سی تنها ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و چیزی بیش از ۹ لیتر مصرف سوخت دارد.
 
 
موتورهای توربو قدرت جادویی دارند
 
یک خودروی خانوادگی اعم از سدان، هاچ بک یا کراس‌اوور باید کشش ثانویه خوبی داشته باشد تا بتواند به راحتی در ترافیک شهری، جاده‌های پرفراز و نشیب، و یا مناطق سنگلاخی به راحتی حرکت کنند. موتورهای توربو در عین شتاب اولیه مناسب، شتاب ثانویه بالایی را به خودرو ارزانی می‌کنند. رنو تالیسمان با اینکه همانند پژو ۲۰۶ تنها 1.6 لیتر حجم موتور دارد اما قدرتی معادل موتور ۳ لیتری و شش سیلندر نیسان ماکسیما که ۲۰۰ اسب بخار است به راننده اعطا می‌کند. اما چطور موتورهای توربو چنین عملکرد بالایی دارند.
 
بگذارید با یک مقایسه شروع کنیم . موتور پژو ۲۰۰۸ محصول جدید ایران خودرو با حجم کمتر از ۱۶۰۰ سی‌سی بیش از ۱۶۳ اسب بخار قدرت دارد و موتور لیفان ۸۲۰ هم با حجم ۲۴۰۰ سی‌سی ۱۶۰ اسب بخار نیرو دارد.
 
این میزان قدرت‌ اما در پژو ۲۰۰۸ باعث افزایش مصرف سوخت نشده چرا که موتور ۲۰۰۸ از آخرین فناوری‌های روز جهان بهره برده است. موتور لیفان چینی اما تنها به زور حجم بیشتر مصرف بنزین بیشتر توانایی تولید نیروی بیشتر را دارد. جالب است بدانید که شرکت فورد با داشتن قوی‌ترین موتور ۴ سیلندر جهان، صاحب بهترین موتور جهان در این کلاس است به طوری که موتور 1 لیتری و توربو این شرکت با نام اکوبوست قدرتی معادل 174 اسب بخار دارد که بیش از میزان نیرویی است که موتور 2500 سی‌سی نیسان ایکس تریل تولید می‌کند. در گزارش‌های بعدی بیش از این به ویژگی‌های هر موتور اعم از گشتاور یا نسبت موتور و جعبه دنده می‌پردازیم.
 
 
 
 

منبع

هفت صبح


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , اسب بخار , مصرف سوخت , توربو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

13 نظر

کیرشناس
0

Most powerful 4 cylinder engine
Top 10 most powerful four-cylinder engines

2015 Mercedes-Benz GLA 45 AMG / CLA 45 AMG. Mercedes-AMG developed a 2.0L turbo which currently is the most powerful series-production four-cylinder engine in the world. ...
2016 Volvo XC90. ...
2015 Ford Mustang. ...
2015 Subaru WRX STI. ...
2015 Audi S3. ...
2015 Kia Optima. ...
2015 Cadillac ATS / CTS. ...
2015 Subaru WRX.
12:54  1397/02/08
پاسخ دادن
777
0

نویسنده این مقاله هیچوقت حتی اسم گشتاور هم به گوشش نخورده چه برسه به اینکه بدونه چیه . جالبه همه شدن کارشناس خودرو !!!!
15:18  1396/08/14
پاسخ دادن
سعید
0

همه چی حجم موتور نیست اما حجم موتور هم خیلی خیلی تاثیر داره
13:37  1396/08/14
پاسخ دادن
شریفی
4

گشتاور هیوندای i20 فقط 137 نیوتن متر در دور 4200 هست ولی xu7 میتونه 153 نیوتن متر در دور 3000 تولید کنه . یعنی هم گشتاور بیشتری داره و هم در دور پایین تر تولید میشه . اگر موتور i20 رو بزنید روی پارس اونوقت دیگه تو سربالایی ها حسابی کم میاره . ضعف کشش رو دقیقا میشه در موتورهای کم حجم بدون توربو دید . مثل همین tu5 و xu7 که پارس xu7 تو سربالایی کشش بهتری داره چون گشتاور دور پایین xu7 بهتر هست .
بی دلیل نیست که کارول شلبی گفته : اسب بخار ماشین رو می فروشه اما گشتاور مسابقه رو برنده میشه .
نویسنده این مقاله که موتور i20 رو با موتور 1800 پارس مقایسه کرده دیگه به گشتاور توجه نکرده . شاید هم اصلا نمیدونسته گشتاور چیه و چه تاثیری داره .
11:35  1396/08/14
پاسخ دادن
شریفی
0

در مقایسه پارس 1800 و هیوندای i20 یک نکته رو در نظر نگرفتید .
گشتاور دور پایین موتور 1800 روی پارس به مراتب بهتر از موتور هیوندای i20 هست . ضعف اصلی موتورهای کم حجم تنفس طبیعی در تولید گشتاور دور پایین هست .
مثالی میزنم . موتور z24 روی وانت نیسان فقط 104 اسب بخار هست ولی به راحتی میتونه 5 تن بار بکشه . کاری که tu5 با 108 اسب و ef7 با 115 اسب ازش عاجر هستند . دلیلش هم این هست که z24 با حجم 2400 سی سی میتونه در دور 2800 گشتاور 192 نیوتن متری تولید کنه و این چیزی هست که ef7 و tu5 با وجود اسب بخار بالاتر ازش عاجز هستند . پس میبنید که حجم هم بی ثاثیر نیست حتی با وجود اختلاف زیاد تکنولوژی موتورها
11:30  1396/08/14
پاسخ دادن
شریفی
0

موتور توربو هم استهلاک زیادی داره و نیاز همیشگی به بنزین با اکتان بالا داره . شاید یک موتور 1.6 لیتری توربو بتونه در برخی حالتها به گشتاور یک موتور 3000 سی سی تنفس طبیعی برسه اما در دراز مدت کارایی و دوام این موتور 3000 سی سی تنفس طبیعی خیلی بهتر هست . موتور توربو همیشه تاخیر ذاتی در واکنش به پدال گاز داره ولی موتور تنفس طبیعی این مشکل رو نداره . موتورهای توربو مزایایی دارند اما معایب مهمی هم دارند . هنوز هم ماشین های درست و حسابی دنیا با موتورهای با حجم خوب تولید میشند . نمونه اش : کمری 2500 سی سی ماکسیمای جدید 3600 سی سی الانترا 2000 سی سی . بنز و بی ام و و فورد و شورلت هم که جای خود دارند . نمیگم توربو خوب نیست . اتفاقا توربو خیلی هم خوبه اما مشکلاتی هم داره . یک موتور 1.6 لیتری توربو هرگز نمیتونه در دراز مدت کارایی یک موتور 3000 سی سی تنفس طبیعی رو ارایه بده و همیشه هم به بنزین با اکتان خیلی بالا محتاج هست و تاخیر ذاتی در واکنش به پدال گاز و استهلاک بالا داره .
11:25  1396/08/14
پاسخ دادن
شریفی
0

بحث توربو جداست ولی موتورهای کم حجم تنفس طبیعی معمولا تو دور پایین ضعیف هستن و گشتاور ضعیفی تولید میکنند . نمونه اش رو میشه در مقایسه tu5 و xu7 دید . با اینکه tu5 پیشرفته تر هست ولی در دور پایین مغلوب xu7 میشه
11:20  1396/08/14
پاسخ دادن
کاربر: رضا از مشهد
0

نه آقا كي گفته ؟! يعني مي خوايد بگيد موتور فوق پيشرفته XU7 كه گشتاور 100000 نيوتون متري توليد مي كنه آشغاله ؟! حالا از اينكه سريع آتش مي گيره بگذريم :)))
11:12  1396/08/14
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

امان از دست مدیران بسیار بسیار بی سواد که ادعاشون گوش فلک و کر کرده. و تازه اگر هم اندک توانایی هم داشته باشند برای کلاهبرداری و سودجویی از مردم بکار میبرند . نهادهای نظارتی ما هم که تا صدای سکه را میشنوند بخواب میروند و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده مردم هم که دیگه .....
15:15  1396/08/10
پاسخ دادن
ali
0

با سلام
وقتی اهمیتی به آلودگی هوا و مصرف سوخت و .... از این مشکلات که با جان و زندگی مردم بازی شه داده نمی شه چه توقعی هست که در مورد این گونه مسائل گفته بشه به قول دوستان دزدی بالادستیها و اختلاس و ... سر منشا همه اینجور مسائل هست و اگه آقایون به جان مردم اپسیلون بیشتر اهمیت می دادن ما درگیر این بحثها نبودیم .در ضمن قویترین موتور 4 سیلندر دنیا را مرسدس داره نه فورد موتور سری 45amg که نزدیک 400 اسب قدرت داره حداقل قبلش یه سرچی می کردین
08:35  1396/08/10
پاسخ دادن
کاوه
9

با این بحث های فنی و کارشناسی که گفته شد و درست هم هست، چرا هنوز در ایران خودروهای قدیمی با کارآیی کم و مصرف سوخت بالا تولید می شود؟
چرا این قدر باید هزینه بیخودی بدهیم و محیط زیست خود را بی جهت آلوده کنیم؟ آیا فکر حسابگر و دوراندیش در این کشور وجود ندارد؟
19:19  1396/08/09
پاسخ دادن
مرتضی
3

برو بابا تو این مملکت همه به فکر دزدی و اختلاس و سواری گرفتن از مردم ان
شما در مورد محیط زیست و دور اندیشی حرف میزنی؟؟؟فازت چیه
اینا این قضایا رو به اونجاشون گرفتن
00:26  1396/08/10

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش خریدار j4 مشکی : سلام من تیرماه ثبت نام کردم هیچ خبری نیست تماس میگیرم نمایندگی جواب مسخره میدم حضوری رفتم فقط دعوا نکردیم زنگ میزنم روابط عمومی دوماهه میگن آخر این ماه شاسی میشه و سرکار میذارن امروز زنگ زدم 162 صدا و سیما ، کارشناس میگه خیلیا زنگ زدن از این شرکت بی همه چیز شکایت کردن لطفاً همه تا جایی که میتونن شکایت ثبت کنم شاید یه فکری بکنند
تارا سفیددستی : فاکتور شدین چه تاریخی
محتشم : درود دوست گرامی . ایرانخودرو بی شرف پول رو کلا گرفته تو تحویل همیشه تا بوده همین بوده . مقصر خود ملتن بخدا نخرن ایرانخودرو از دم قسط میده آشغالهاشو تو دقت کن همون تو کشورهای دم گوش ما با این قیمت ماشین خارجی 2016 میتونی بخری .(بیخود نیست ایرانخودرو 50تا امام جماعت داره سفره پهن شده براشون دگ )
طاها : سلام دوستان تعداد حواله داران زمستان چن نفرن. ؟؟؟
مری : سلام شاهین جی موتورش چی هست تیو ۵هستش
شاهین اتومات مهر ۴۰۳ : ۲۸ شهریور تکمیل وجه کردم ولی فاکتور نشده هنوز رو چه حساب فاکتور میکنن
حامد : ۳۱ مراد سفیدمشکی فامتور
رضا : کسی خبر داره چرا پیام نمیاد
رضا : سلام این هم از ۲۲ آذر برای ما که پیامی نیومد
شاهین اتومات تحویل اسفند 403 قم : انگار دلش میخواد بریم شاکیت کنیم هم از دست نمایندگی هم از شرکت سایپا باید دعوتنامه مارو بفرسته دو یا سه ماه زودتر باید تا اخر اذر بفرسته مایکه تحویلمون نزدیک هست 290 میلیون واریز وجه تکمیل کردیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیلا : والا یه بنده خدا 1مهر بود گفتش فاکتور شده چند روز پیش بود. منم 5مهر واریز هنوز خبری نیست فروش فوری هم هستم
رامین : با سلام تحویلی 2 آبان نیم ساعت پیش پلاک شد
دوگانه دیماه : دوستان سلام کسی خبر داره دوگانه تا چه تاریخی فاکتور شده من قبل از واریز 6 دی بودم الان زده 30 دی ماه
رفیع : سلام. فقط روزای کاری فاکتورمیکنن.
ساینا دی : آقا دی چیشد
محمد : دوستان جمعه هم فاکتورمیشه ؟
امین : دوستان مرحله اول واریز وجه انجام شده اگر در مرحله دوم تکمیل وجه نکنیم دوباره پیامک تکمیل وجه میاد ؟؟؟
سامیار : من 4 مهر واریز 9 مهر پذیرش 19965838 هنوز فاکتور نشده
دنا 6 دنده اذر : سلام افرادی ک تجربه سواری با 6 دنده موتور جدید دارن بگن چجوره بهتر شده یا همونه
رانا : والا واس ما ک مهر ماهیم هنوز تحویل ندادن