در شرایطی این سیستم جدید در حال طراحی است که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مسوولیت ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل را برعهده دارد.
در واقع شرکت بازرسی براساس «آدیت ملی» در دو بخش آدیت کامل و آدیت عملکردی به ارزیابی خودروهای تولید داخل میپردازد؛ در بخش آدیت کامل ارزیابی شرکت بازرسی براساس عیوب ظاهری و عیوب عملکردی خودرو است و در بخش آدیت عملکردی با هدف حفاظت از مشتری و از طریق کشف عیوب ایمنی خودروها مورد بازرسی و ارزیابی قرار میگیرند.
اما آنگونه که معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد میگوید: در مدل جدید ارزیابی، نظام رتبهبندی کیفی خودروها با توجه به نوع کاربری، در ۵ گروه طبقهبندی میشود و بر این اساس خودروها در هر طبقه در مقایسه با مشابه داخلی و خارجی خود مورد ارزیابی قرار میگیرند.
بر این اساس بعد از بررسی در سطح مختلف، خودروها از یک تا پنج ستاره کیفی دریافت خواهند کرد. از جمله بخشهایی که در این طبقهبندی دیده شده، سطوح استاندارد، مشخصات ساخت و ویژگیهای کیفی و عملکردی خودرو است.
جهانبخش سنجابی با اشاره به اینکه این سیستم ارزیابی به تصویب شورایعالی استاندارد نیز رسیده است، میگوید: در صورت فراهم شدن زیرساختها ارزیابی خودروهای داخلی در سالهای آینده بر اساس این سیستم صورت خواهد گرفت.از آنجا که سازمان ملی استاندارد هماکنون بحث اجرایی کردن استانداردهای ۸۵ گانه را نیز مدنظر دارد؛ بنابراین این پرسش وجود دارد که آیا سیستم جدید ارتباطی با افزایش استانداردها دارد؟ در این مورد معاون ارزیابی و کیفیت سازمان استاندارد میگوید: استانداردهای ۸۵ گانه تنها بخشی از سیستم ارزیابی IRCAP است.
مدل ارزیابی جدید خودروهای تولید داخل در حال حاضر در فاز طراحی است و از سال آینده پیادهسازی آن صورت میگیرد. با وجود این آنگونه که بهنظر میرسد بهدلیل فراهم شدن زیرساختهای لازم، اجرایی شدن این سیستم نیازمند صرف زمان است. بهطوریکه براساس برنامهریزیهای صورت گرفته این سیستم تا سال ۱۴۰۰ اجرایی میشود.