با حضور خودروسازان اروپایی؛ آیا باید با چینی‌ها خداحافظی کنیم؟

 

فولکسواگن

 
در زمان اوج تحریم‌ و با خروج شرکت‌های خودروسازی طرف قرارداد، چینی‌ها بازار مناسبی را از آن خود کردند حال با رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری خودروسازان اروپایی در ایران، اکثر کارشناسان بر این عقیده هستند که نباید از پیشرفت چینی‌ها چشم‌پوشی کرد اما نیاز است تا برنامه‌ریزی مناسبی در فعالیت با آنها داشت.
  
 
از حدود ۱۵ سال پیش چینی‌ها با خودروهای خود پا به بازار ایران گذاشتند. آن زمان برای ایرانی‌ها کپی کاری چینی‌ها در ساخت خودرو به‌شدت به چشم می‌آمد اما در حال حاضر با گذشت زمان و اندکی خلاقیت و البته عادی بودن کپی کاری چینی‌ها از منظر مردم، خودروهای چینی در بازار ایران جایگاه خود را پیدا کرده‌اند. 
 
چینی‌ها با وجود آنکه مونتاژکار جهان شناخته می‌شوند اما محصولات خود را برای مونتاژ به ایران ارسال می‌کنند و هر شرکت نوپایی که قصد ورود به بازار خودرو را دارد همکار مونتاژکار یک شرکت چینی می‌شود و این موضوع در زمان تحریم‌ها به اوج خود رسید. 
 
اما حال که حدود دو سال از دستیابی به برجام می‌گذرد و چند قرارداد همکاری بین برخی خودروسازان آسیایی و اروپایی با شرکت‌های ایرانی به امضا رسیده است جای سؤال دارد که باید همچنان با چینی‌ها به روش گذشته ادامه همکاری داد؟ این مطلب در حالی بیان می‌شود که چینی‌ها به طور میانگین با وجود حضور بیش از ۱۰ سال در ایران داخلی سازی خود را در محدوده ۲۵ درصد نگه داشته‌اند در حالیکه طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان داخلی‌سازی خودروهای خارجی مونتاژی در ابتدای فعالیت باید ۴۰ درصد باشد. 
 
در این رابطه اکثر کارشناسان بر این باورند که چینی‌ها در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و نمی‌توان به‌راحتی از چینی‌ها چشم‌پوشی کرد اما نیاز است برای همکاری با چینی‌ها استراتژی متفاوتی نسبت به دیگر شرکای خودرویی اتخاذ کرد. 
 
در همین رابطه امیرحسن کاکایی، با بیان اینکه در میزان تولید چینی‌ها رتبه اول را دارند و در نوآوری رتبه بهتری را از آن خود کرده‌اند، اظهار کرد: چینی‌ها با تکیه بر روش‌های مختلف به جذب سرمایه‌گذاری خارجی پرداخته‌اند. 
 
او افزود: بعید به نظر می‌رسد که چینی‌ها علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی ایران داشته باشند و نمی‌توان تنها با اعمال قوانین چینی‌ها را مجبور به سرمایه‌گذاری در ایران کرد و باید راهبرد متفاوتی برای رسیدن به این هدف در پیش گرفت. 
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان در زمینه تولید خودرو بر پایه طراحی و ساخت پلتفرم مشترک، سرمایه‌گذاری با چینی‌ها داشت، بیان کرد: چینی‌ها در حال حاضر دانش فنی و تکنولوژی ساخت را از کشورهای اروپایی و آمریکا دریافت کرده‌اند و در این موارد به صلاح است تا دانش فنی، تکنولوژی و کالا از مبدأ اصلی دریافت شود. 
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور، با اشاره به این نکته که چینی‌ها توان انتقال دانش به ایران را ندارند و تنها توانایی عرضه محصول نهایی را به کشور دارند، خاطرنشان کرد: همکاری با چینی‌ها در دراز مدت برای صنعت خودرو ایران به‌صرفه نیست زیرا در تمام موارد مزیت دارند و اشتغال‌زایی برای کشور ایجاد نمی‌کنند. 
 
کاکایی یادآور شد: راه‌حل‌های اعمال‌شده برای همکاری با اروپایی‌ها آن‌چنان در رابطه با چینی‌ها پاسخ مناسبی به همراه نخواهد داشت و باید به فکر رویه متفاوتی برای همکاری با چینی‌ها بود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ماشین , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

مهدی
4

کدام جضور ..کدام برند ...کدام خودرو...؟؟؟/تازه اگر هم تشریف بیارن فقط واسه 5درصد نجومیها خوبه..الباقی85درصد باید به درد خود بسوزن حسرت خودروهای باکیفیت ...............................................................
19:19  1396/09/17
پاسخ دادن
حسن
3

منظورتون دقیقا ورود کدام خودروی اروپایی است وقتی تویوتا برای فروش یک دستگاه خودرو به سفارت ایران از آمریکا معذرت خواهی میکنه یعنی ورود خودروی اروپایی کشکه
01:08  1396/09/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : درسته،اگر دقت کنید توی سایت میبینید که آدرس نمایندگی رو تهران زده و باید از همون نمایندگی تحویل گرفت
شاهین خرداد : عزیز تقریبا ۲۵ تومن از جی ارزونتره و تو بازار ۶۰ تومن ارزونتر.اختلافش میشه ۳۵ تومن نه هشتاد تومن.ریسک گرون شدن زو قبول میکنی منتظر بمون در غیر این صورت واریز کن که هیچ تفاوتی نداره.دو روزه هم فاکتور میشه نهایتا
افشین : داداش این دوتا خودرو ساز فقط برای دلال ها خودرو تولید میکنند.‌دلال ها رابط دارن تا تکمیل وجه میدکنن یک هفته تا یک ماه سری با پارتی بازی سری تحویل شون میدن...ولی آدمها معمولی باید قید ماشطنو تا یک سال بزنند..فقط برای دلال ها خوبه آدم آدی بیا اسم بنویسه پیچارش میکنند حالا تو بگو طرح ویژه مادرانه کمیته امداده بهزیستی....
آمنه : دقیقا خوب میگید باید بریم..خسته شدیم بخدا
J7 : سلام دوستان حقیقت داره j7هایی که روز آخر سال فاکتور و شاسی شدن و‌دو‌ماهه رو صدور بیمه گیر کرده بودن و چهارشنبه ۰۲/۲۶ همه رو‌بیمه کردن و رفته برا پلاک?????
J7 : سلام خیر مراکز استان‌ها تحویل میدن
پذیرش 19 اسفند اطلس سفید مشکی : عجیبه که بهمن ماهی هاهم هنوز فاکتور نشدن. ما اسفندی ها فکر کنم فاکتور شدنمون رفت تیر ماه . بهمن ماهی ها اگه فاکتور شدید توی همین سایت اعلام کنید?!!!!!!
شاهین اتومات : حق بامشتری هست ک پیگیر خودرو خریدداری خودش باشه طبق قرارداد ک دارم باید سرهمون یکسال باید خودرو تحویل بدن ن کمتر ن بیشتر
----- : حق بامشتری هست ک پیگیر خودرو خریدداری خودش باشه طبق قرارداد ک دارم باید سرهمون یکسال باید خودرو تحویل بدن ن کمتر ن بیشتر
سهند : والا نا انصافیه اختلاف قیمت60میلیونی برای دو خودروی اطلس و سهند با اینکه اطلس نمونه فول آبشنه سهند sنداره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهرام : کسی رنگ سفید شیری تحویل گرفته تاحالا؟ فرقی زیادی داره با سفید معمولی؟
امین : سودت میشه7تمن
سورن بنزینی 29 اسفندماه : سلام آخرین تاریخ سورن بنزینی میشه بگین چه تاریخیه
حقیقت : کسانی که پیام براشون نرفته کسانی هستند که تابستان امسال بودن و بعد از ثبت‌نام موعد تحویلشان شد زمستان بنده خودم 4713 پارس سفارشی هستم و هنوز پیامک نیامده خداوند حقمان را از حلقوم باعث و بانی این افزایش قیمت بگیرد آمین یا رب العالمین
ایکس 22 پرو دنده سفید اصفهان : سلام از ایکس 22 پرو دنده خبری نیست ؟ قرارداد دی ماه پارسال بودم .واریز نقدی
دنا ابشنال مشکی1 : سلام منم فاکتورشدم توی دقسمت ایرادات پلاک زده حداکثر تعداد گواهی
207تحویل 30دی : تا 5دی مهلت بوده
اتو : مگه شما آخرین مهلت واریزتون 3 دی نبوده؟
سهیل 207 اتو فلز : سلام و شبتون بخیر از 5دی تا 30 دی تکمیل وجه داشتیم باشه هم زیادن ؟
اتومات30دی : اون الکیه بدای همه مینویسه نترس