با حضور خودروسازان اروپایی؛ آیا باید با چینی‌ها خداحافظی کنیم؟

 

فولکسواگن

 
در زمان اوج تحریم‌ و با خروج شرکت‌های خودروسازی طرف قرارداد، چینی‌ها بازار مناسبی را از آن خود کردند حال با رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری خودروسازان اروپایی در ایران، اکثر کارشناسان بر این عقیده هستند که نباید از پیشرفت چینی‌ها چشم‌پوشی کرد اما نیاز است تا برنامه‌ریزی مناسبی در فعالیت با آنها داشت.
  
 
از حدود ۱۵ سال پیش چینی‌ها با خودروهای خود پا به بازار ایران گذاشتند. آن زمان برای ایرانی‌ها کپی کاری چینی‌ها در ساخت خودرو به‌شدت به چشم می‌آمد اما در حال حاضر با گذشت زمان و اندکی خلاقیت و البته عادی بودن کپی کاری چینی‌ها از منظر مردم، خودروهای چینی در بازار ایران جایگاه خود را پیدا کرده‌اند. 
 
چینی‌ها با وجود آنکه مونتاژکار جهان شناخته می‌شوند اما محصولات خود را برای مونتاژ به ایران ارسال می‌کنند و هر شرکت نوپایی که قصد ورود به بازار خودرو را دارد همکار مونتاژکار یک شرکت چینی می‌شود و این موضوع در زمان تحریم‌ها به اوج خود رسید. 
 
اما حال که حدود دو سال از دستیابی به برجام می‌گذرد و چند قرارداد همکاری بین برخی خودروسازان آسیایی و اروپایی با شرکت‌های ایرانی به امضا رسیده است جای سؤال دارد که باید همچنان با چینی‌ها به روش گذشته ادامه همکاری داد؟ این مطلب در حالی بیان می‌شود که چینی‌ها به طور میانگین با وجود حضور بیش از ۱۰ سال در ایران داخلی سازی خود را در محدوده ۲۵ درصد نگه داشته‌اند در حالیکه طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان داخلی‌سازی خودروهای خارجی مونتاژی در ابتدای فعالیت باید ۴۰ درصد باشد. 
 
در این رابطه اکثر کارشناسان بر این باورند که چینی‌ها در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و نمی‌توان به‌راحتی از چینی‌ها چشم‌پوشی کرد اما نیاز است برای همکاری با چینی‌ها استراتژی متفاوتی نسبت به دیگر شرکای خودرویی اتخاذ کرد. 
 
در همین رابطه امیرحسن کاکایی، با بیان اینکه در میزان تولید چینی‌ها رتبه اول را دارند و در نوآوری رتبه بهتری را از آن خود کرده‌اند، اظهار کرد: چینی‌ها با تکیه بر روش‌های مختلف به جذب سرمایه‌گذاری خارجی پرداخته‌اند. 
 
او افزود: بعید به نظر می‌رسد که چینی‌ها علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی ایران داشته باشند و نمی‌توان تنها با اعمال قوانین چینی‌ها را مجبور به سرمایه‌گذاری در ایران کرد و باید راهبرد متفاوتی برای رسیدن به این هدف در پیش گرفت. 
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان در زمینه تولید خودرو بر پایه طراحی و ساخت پلتفرم مشترک، سرمایه‌گذاری با چینی‌ها داشت، بیان کرد: چینی‌ها در حال حاضر دانش فنی و تکنولوژی ساخت را از کشورهای اروپایی و آمریکا دریافت کرده‌اند و در این موارد به صلاح است تا دانش فنی، تکنولوژی و کالا از مبدأ اصلی دریافت شود. 
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور، با اشاره به این نکته که چینی‌ها توان انتقال دانش به ایران را ندارند و تنها توانایی عرضه محصول نهایی را به کشور دارند، خاطرنشان کرد: همکاری با چینی‌ها در دراز مدت برای صنعت خودرو ایران به‌صرفه نیست زیرا در تمام موارد مزیت دارند و اشتغال‌زایی برای کشور ایجاد نمی‌کنند. 
 
کاکایی یادآور شد: راه‌حل‌های اعمال‌شده برای همکاری با اروپایی‌ها آن‌چنان در رابطه با چینی‌ها پاسخ مناسبی به همراه نخواهد داشت و باید به فکر رویه متفاوتی برای همکاری با چینی‌ها بود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ماشین , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

مهدی
4

کدام جضور ..کدام برند ...کدام خودرو...؟؟؟/تازه اگر هم تشریف بیارن فقط واسه 5درصد نجومیها خوبه..الباقی85درصد باید به درد خود بسوزن حسرت خودروهای باکیفیت ...............................................................
19:19  1396/09/17
گزارش
پاسخ دادن
حسن
3

منظورتون دقیقا ورود کدام خودروی اروپایی است وقتی تویوتا برای فروش یک دستگاه خودرو به سفارت ایران از آمریکا معذرت خواهی میکنه یعنی ورود خودروی اروپایی کشکه
01:08  1396/09/17
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زارع cvt مهر ۴۰۲ : هادی جان این ۲۵۰۰ ماشینی هم که تولید کردن بازار آزاد فروختن.. به ماهایی ک ثبت نام کردیم و پول پرداخت کردیم حالا حالاها ماشین نمیدن . مگه برا شرکت سایپا و مدیران دزدش بد شده؟؟ با پول ماها دارن ماشین تولید میکنن بازار ازاد میفروشن .. مملکت ما یه مسئول باعرضه نداره که جلوی این کلاهبرداری رو بگیره ....
علی : پس A5 های سفید ثبت نامی 18 شهریور 1403 را کی تحویل می دهند فعلا برای من هیچ خبری نشده کسانی هستند که مراحلی از فرایند تحویل را طی و یا تحویل گرفته باشند خواهشن دوستان همراهی و اظهار نظرکنند.
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
مجتبی : بله فاکتور شده و تا مرحله صدور پلاک پیش رفته
سهیلا : سلام دوستانی که شاهین جی دستی پیش فروش هستید تکمبل وجه اردیبهشت فاکتور شدید ؟؟؟؟ اسفندیار کورد نوشتند که ۸اردیبهشت فاکتور شدند واقعیت داره ؟؟؟؟
کمال : قیمتها فضایی و غیر قابل دسترس،،،واقعا نمیشه خرید،،،یعنی نمیتونیم
قم : من ۲۵اردیبهشت جی ال تکمیل وجه کردم هفته آخرتیرتحویلم هست آیا تیرماه شاهین سوارمیشم برم مشهد
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
هادی : تولید خرداد هم تو کدال نوشتن. جمع شاهین های تولید شده خرداد ۲۵۰۰ تا شد. هر ماه تولید کمتر ، نرخ فروش بیشتر. تو ۳ ماه امسال ۸۰۰۰ تا تولید شد. با این روند فکر کنم اونایی که نیمه دوم ۴۰۲ پیش پرداخت دادن . دعوتنامشون پاییز بیاد تحویل واقعی بیفته سال بعد. چون هنوز پیش پرداخت های نیمه اول مهر ۴۰۲ کامل نیومده.
علی : اینا رو از کجات در آوردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا 18 : 16/300 شده ، شما تحویلتون کی بوده و چقدر شده سودتون؟
کوییک اس27اردیبهشت : سلام کویبک اس تا چندم فاکتور شده؟ چند روز پیش تماس گرفتم گفتن تا بیستم
اطلس آذر : من چهارشنبه میام چون تابرسم همون میشه رام دوره
پذیرش25مهر : پذیرش25مهر پارسال کسی هست که سود تاخیر رو گرفته باشه؟
پانا10 : پانا 18سود تاخیرتون چقدر شده تا امروز
اطلس آذر : من دوشنبه رامیفتم خراسان جنوبیم اگ خدابخوادسه شنبه میرسم چهارشنبه ساعت 9 صبح جلوشرکتم بابچهام هم میام چادرمیزنم اونجابه خداقسم اونجامیشینم تافاکتورنکردن نمیرم ازدرشرکت هرکی آمدخوش آمدیک دست صدانداره
مهرداد کرج. فوق العاده : دوشنبه ساعت 10بچه های تهران کرج کیلومتر 11 همو میبینیم
اطلس اذر : زنگ بزن 136 ثبت شکایت کن بهت زنگ میزنن
کوییک آر اس : کوییک آر اس پذیرش 1010 1403 تکمیل وجه 7 2 1404 امروز صبح فاکتور شد
محمد : سلام بعد از مهر نوبت آذر ماه هست که تکمیل وجه اسفند انجام شده