با حضور خودروسازان اروپایی؛ آیا باید با چینی‌ها خداحافظی کنیم؟

 

فولکسواگن

 
در زمان اوج تحریم‌ و با خروج شرکت‌های خودروسازی طرف قرارداد، چینی‌ها بازار مناسبی را از آن خود کردند حال با رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری خودروسازان اروپایی در ایران، اکثر کارشناسان بر این عقیده هستند که نباید از پیشرفت چینی‌ها چشم‌پوشی کرد اما نیاز است تا برنامه‌ریزی مناسبی در فعالیت با آنها داشت.
  
 
از حدود ۱۵ سال پیش چینی‌ها با خودروهای خود پا به بازار ایران گذاشتند. آن زمان برای ایرانی‌ها کپی کاری چینی‌ها در ساخت خودرو به‌شدت به چشم می‌آمد اما در حال حاضر با گذشت زمان و اندکی خلاقیت و البته عادی بودن کپی کاری چینی‌ها از منظر مردم، خودروهای چینی در بازار ایران جایگاه خود را پیدا کرده‌اند. 
 
چینی‌ها با وجود آنکه مونتاژکار جهان شناخته می‌شوند اما محصولات خود را برای مونتاژ به ایران ارسال می‌کنند و هر شرکت نوپایی که قصد ورود به بازار خودرو را دارد همکار مونتاژکار یک شرکت چینی می‌شود و این موضوع در زمان تحریم‌ها به اوج خود رسید. 
 
اما حال که حدود دو سال از دستیابی به برجام می‌گذرد و چند قرارداد همکاری بین برخی خودروسازان آسیایی و اروپایی با شرکت‌های ایرانی به امضا رسیده است جای سؤال دارد که باید همچنان با چینی‌ها به روش گذشته ادامه همکاری داد؟ این مطلب در حالی بیان می‌شود که چینی‌ها به طور میانگین با وجود حضور بیش از ۱۰ سال در ایران داخلی سازی خود را در محدوده ۲۵ درصد نگه داشته‌اند در حالیکه طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان داخلی‌سازی خودروهای خارجی مونتاژی در ابتدای فعالیت باید ۴۰ درصد باشد. 
 
در این رابطه اکثر کارشناسان بر این باورند که چینی‌ها در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و نمی‌توان به‌راحتی از چینی‌ها چشم‌پوشی کرد اما نیاز است برای همکاری با چینی‌ها استراتژی متفاوتی نسبت به دیگر شرکای خودرویی اتخاذ کرد. 
 
در همین رابطه امیرحسن کاکایی، با بیان اینکه در میزان تولید چینی‌ها رتبه اول را دارند و در نوآوری رتبه بهتری را از آن خود کرده‌اند، اظهار کرد: چینی‌ها با تکیه بر روش‌های مختلف به جذب سرمایه‌گذاری خارجی پرداخته‌اند. 
 
او افزود: بعید به نظر می‌رسد که چینی‌ها علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی ایران داشته باشند و نمی‌توان تنها با اعمال قوانین چینی‌ها را مجبور به سرمایه‌گذاری در ایران کرد و باید راهبرد متفاوتی برای رسیدن به این هدف در پیش گرفت. 
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان در زمینه تولید خودرو بر پایه طراحی و ساخت پلتفرم مشترک، سرمایه‌گذاری با چینی‌ها داشت، بیان کرد: چینی‌ها در حال حاضر دانش فنی و تکنولوژی ساخت را از کشورهای اروپایی و آمریکا دریافت کرده‌اند و در این موارد به صلاح است تا دانش فنی، تکنولوژی و کالا از مبدأ اصلی دریافت شود. 
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور، با اشاره به این نکته که چینی‌ها توان انتقال دانش به ایران را ندارند و تنها توانایی عرضه محصول نهایی را به کشور دارند، خاطرنشان کرد: همکاری با چینی‌ها در دراز مدت برای صنعت خودرو ایران به‌صرفه نیست زیرا در تمام موارد مزیت دارند و اشتغال‌زایی برای کشور ایجاد نمی‌کنند. 
 
کاکایی یادآور شد: راه‌حل‌های اعمال‌شده برای همکاری با اروپایی‌ها آن‌چنان در رابطه با چینی‌ها پاسخ مناسبی به همراه نخواهد داشت و باید به فکر رویه متفاوتی برای همکاری با چینی‌ها بود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ماشین , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

مهدی
4

کدام جضور ..کدام برند ...کدام خودرو...؟؟؟/تازه اگر هم تشریف بیارن فقط واسه 5درصد نجومیها خوبه..الباقی85درصد باید به درد خود بسوزن حسرت خودروهای باکیفیت ...............................................................
19:19  1396/09/17
پاسخ دادن
حسن
3

منظورتون دقیقا ورود کدام خودروی اروپایی است وقتی تویوتا برای فروش یک دستگاه خودرو به سفارت ایران از آمریکا معذرت خواهی میکنه یعنی ورود خودروی اروپایی کشکه
01:08  1396/09/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهراد : سلام کسی می دونه واسه ما شاهین پلاس بوده ۳۷۰ پرداخت کردیم تحویل هفته چهارم اسفند هست کی باید مابقیشون واریز کنیم افزایش قیمت چقدش شامل ما میشه سود۱۶ درصد بوده ممنون میشم اگه کسی میدونه راهنمایی کنه
j4سفید2تیرماه گرگان : برای من ارسال مدارک نارنجی شده تاریخ ارسال هم 17آذر بود
صفر ایسپره : سلام تارا اتوماتیک v4 سفید رنگ فروش فوری ۹۰روزه. تحویل ۱۲آذر هنوز فاکتور نشده روزی چقدر جریمه دیر کرد بهش تعلق می‌گیرد؟ ؟؟؟
اطلس G آذرماه : دوستان هنوز دعوتنامه اطلس جی آذرماه نیومده ؟ تا کی می آید ؟ بنظرتون امکان پیشنهاد اطلس اتوماتیک یا کوییک اتوماتیک با سهند اتوماتیک یا شاهین چقدر هنگام ارسال دعوتنامه ؟
J7 اردیبهشت : اولا گوشیت یا باید آیفون باشه یا شیائومی یا پرچمدار های سامسونگ، دوما توی تنظیمات خودرو باید فعالش کنی
X5اردیبهشت : شرکت دزد کرمان موتور فردا ثبتنام x5داره ۸ماهه ثبتنام کردم هنوز شاسی هم نشده امروز پیام داده تا ۲ماه اینده تحویل میده اهای ملت نخرید کرمان موتور دزد و بد قوله پول مفت دارید برید ثبتنام کنیدومثل من ناراحتی اعصاب بگیرید
مهدی : سلام گروه بعدی فردا شب پیام میاد. 22 آذر
مریم : سلام دوستان .سود خود و های ایران خودرو چقدره؟می صرفه اادم شرکت کنه؟
امیر‌شاهین : خدا‌لعنت‌کنه‌سایپارو.
عشق شاهین : یعنی میشه امشب بیاد 🥹🥹🥹🥹🥹🥹🥹 30روزه تحویل ...‌‌‌‌‌‌‌.... خدایا اگ اینطوری شد دیگه همه نمازامو میخونم🥺🥹
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید اسفندباری : با سلام.امروز ایران خودرو دیزل بودم.گفتن که تا آخر سال ماشینای پلاک سفید تبدیل به نارنجی نخواهند شد با سازمان استاندارد مشکل دارن
حمید اسفندباری : با سلام بنده امروز ایران خودرو دیزل بودم.ماشینای پلاک سفید تا اخر سال بهشون پلاک نارنجی نمیدم
رضا دنا اپشنال 30 مهر : رنگ سفید 83699
محمد : داداش از کجا میدونی 19 فاکتور شده ؟
تیگو7 : تحویس سیستمی 17 شهریور فاکتور 21 آذر
بهمن : سلام برگ سبز یا کارت خودرو واستعلام بیمه وکارت ملی صاحب خودرو
علی : مرسی‌ایشالا‌قسمت‌شما‌درضمن‌رنگ‌سفیدبود
حسین : سلام پذیرش14مهر
سیامک : تا 1 دی تمام پذیرش مهر ماهی ها فاکتور میشه و 15 دی ماه ماشین تحویل داده میشه
9 مهر : اول تا آخر همه به موقع تحویل میگیرن 90 روزه ها عجلتون واس چیه نمیدونم