مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟

 

مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟

سیستم‌های فرمان قدرتی مانند هیدرولیک یا الکترونیکی، بخش مهمی از فرمان‌پذیری و سواری خودروهای مدرن را تشکیل می‌دهند. اما کدام نوع سیستم بهتر است؟ 
 
 
 
در علوم و صنایع مختلف به‌خصوص خودروسازی، هر روز فناوری‌های پیشرفته‌تر و بهتر به وجود می‌آیند. فارغ از اینکه این پیشرفت‌ها به دلیل افزایش ایمنی یا به‌روز رسانی سیستم‌های مکانیکی باشد، تقریباً هر سال یک فناوری یا سیستم جدید در خودروها ایجاد می‌شود. با اینکه بیشتر خودروهای موجود در بازار جهانی از سیستم فرمان هیدرولیک استفاده می‌کنند، ولی روز‌به‌روز شرکت‌های مختلف خودروسازی مدل‌های بیشتری با سیستم فرمان الکترونیک (EPS) عرضه می‌کنند.
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
سیستم فرمان هیدرولیک
 
به‌طور کلی سیستم‌هایی که از طریق گشتاور به فرمان دادن کمک می‌کنند، در طبقه‌ی سیستم‌های فرمان قدرتی مانند سیستم هیدرولیک قرار می‌گیرند. سیستم فرمان هیدرولیک از چندین شلنگ، تسمه درایو، روغن هیدرولیک، پولی و پمپ تشکیل شده است. در این سیستم پمپ هیدرولیک به پیشرانه‌ی خودرو متصل است که با استفاده از فشار هیدرولیک، نیروی چرخاندن فرمان که توسط راننده ایجاد شده است، چند برابر می‌کند. این فشار توسط پمپ چرخشی موجود در پیشرانه ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر چرخ‌ها فرمان داده شوند، فشار هیدرولیک نیروی چرخش را با افزودن روغن هیدرولیک به سوپاپ‌ها و سیلندر افزایش می‌دهد. سپس سیلندر هیدرولیک فشار لازم را به دنده فرمان وارد می‌کند که حاصل آن چرخش چرخ‌ها است.
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
سیستم فرمان برقی
 
سیستم فرمان الکترونیک یا برقی، به اجزای زیاد سیستم هیدرولیک نیازی ندارد. در این نوع سیستم یک موتور برقی روی میله فرمان در کنار چندین سنسور که گشتاور وارد شده توسط راننده را تشخیص می‌دهند، قرار داده شده است. با هر چرخش فرمان، مقدار الکتریسیته ایجاد شده تغییر می‌کند. در واقع در این نوع سیستم، فقط پس از چرخاندن فرمان و چرخش چرخ‌ها نیروی مورد نیاز ایجاد می‌شود که در نتیجه در استفاده‌ی بلند مدت هزینه‌ی تعمیر و نگه‌داری کمتری می‌طلبد.
 
اگر جزو طرفداران دنیای خودرو باشید، حتما متوجه شده‌اید که خودروهای بیشتری با فرمان برقی عرضه می‌شوند. با اینکه معمولاً این نوع سیستم در برابر فرمان هیدرولیک بازخورد کمتری را به راننده می‌دهد و کم‌وبیش در نقد و بررسی خودروها در رسانه‌های مشهور جهان، سیستم برقی را «فرمان مصنوعی» تعریف می‌کنند، ولی برخی ویژگی‌های فرمان برقی، شرکت‌های خودروسازی را وادار به استفاده از این نوع سیستم می‌کند. در ادامه به بررسی‌ ویژگی‌های سیستم فرمان برقی می‌پردازیم.
 
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
فرمان برقی و مصرف سوخت کمتر
 
در فرمان برقی، خبری از پمپ‌ها یا پیستون‌های موجود در سیستم فرمان هیدرولیک نیست و درعوض، یک موتور برقی با ساختار ساده تمام کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل، وزن کلی خودرو کمتر است. در سیستم فرمان برقی در مقایسه با هیدرولیک، کنار قرار دادن اجزا و نحوه‌ی ایجاد نیرو بسیار ساده‌تر است که به همین دلیل، شرکت‌های خودروسازی این نوع سیستم را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این سیستم فرمان برقی ۹۰ درصد نیروی کمتری از پیشرانه می‌گیرد. تمام این موارد فرمان برقی را مقرون به‌صرفه‌تر از هیدرولیک می‌کند.
 
فرمان برقی و هزینه‌ی تعمیر و نگهداری کمتر
 
همانطور که مشخص است، خودروهای مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک به روغن هیدرولیک نیاز دارند که این مورد در فرمان برقی وجود ندارد. تعمیر و تنظیم خودروهای با فرمان برقی نیز بسیار ساده است و به چند مورد کوتاه در برنامه‌‌ی کلی سیستم خلاصه می‌شود.
 
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
فرمان برقی یا هیدرولیک؟ کدام سیستم برای رانندگی بهتر است؟
 
یکی از بزرگ‌ترین بحث‌های موجود در فرمان‌پذیری و سواری خودروهای مدرن، تقابل فرمان برقی و هیدرولیک است. بسیاری از راننده‌های باتجربه و حرفه‌ای فرمان هیدرولیک را ترجیح می‌دهند و عملکرد فرمان برقی را خسته‌کننده و ناهماهنگ می‌دانند. اما افرادی هم هستند که فرمان برقی را راضی کننده دانسته و رانندگی با این نوع خودرو را ترجیح می‌دهند. بهترین راه برای پاسخ به این سوال تجربه‌ی شخصی است. بهتر است قبل از خرید خودرو به سیستم فرمان آن توجه کنیم و رانندگی با فرمان برقی و هیدرولیک را شخصاً تحت نظر داشته باشیم.
 
آیا تجربه‌ی رانندگی با خودروی مجهز به سیستم فرمان برقی یا هیدرولیک داشته‌اید؟ کدام نوع را ترجیح می‌دهید؟ شاید هم فرمان مکانیکی سنتی، که هر چرخش آن حکم رفتن به باشگاه بدنسازی دارد؛ مورد توجه شما است؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , برقی , هیدرولیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

تورج کیانمهر
1

فرمان برقی جهت کمترشدن حساسیت در سرعت بالا که باعث کاهش توانایی راننده در کنترل خودرو میشود اینگونه طراحی شده .چون پرسرعت بالا به نرم بودن فرمان نیاز نیست.حتی بسیاری از خودروهای بروز هیدرولیک طراحی سفت شونده فرمان در سرعت بالا دارند
15:51  1400/12/25
پاسخ دادن
کارشناس
9

فرمان فقط فرمان پیکان!
یک ورزش اجباری و رایگان برای دست ها و کتف ها و بازوها!
19:52  1396/10/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس : درجواب احمد ----زارع شاهین cvt منظورم سامانه یکپارچه بود وقتی خودروساز فاکتور تحویل خودرو باید توی سامانه ثبت کنه ولی باکد ملی شماره رمزم وارد سامانه یکپارچه نمیشه خطای انگلیسی میزنه پس چرا دعوتنامه تکمیل وجه مارو نمیفرسته چرا از دادن دعوتنامه تکمیل وجه ما خوداری میکنه تا کی بی عدالتی بیکفایتی مسئولین سایپا من دیکه صبرم تموم شده از راه دفاتر قوه قضاییه پیگیری میکنم چون الان دیگه این قرادادی که توی دستمون هست بی ارزش است قلابی کلاهبرداری از مشتری هست ختم کلام از راه قانون پیگیرش میشم
سینا : خداوند شرمنده کنه کسی رو که اطلاعات غلط و نادرست و ساختگی به مردم می دهد. افراد مریض الحال بی پیشینه!!!!!
شاهین g : اقا مسعود مبارکتون باشه داداش چقدر بهتون جریمه تاخیر دادن؟
شاهین g : منم دقیقا مثل شما هستم ۱۱واریز وجه ۱۲ پذیرش ۱۳ سخا ولی فاکتور چه ربطی به سخا داره من نمیدونم
Mostafa : چرا چیزی که اطلاع ندارید میگه اعتصاب کردند راننده کامیون ها تا این لحظه فقط زنجان هست بقیه شهرها خبری از اعتصاب نیست تا این لحظه الکی نگید اعتصاب بریم دنبال ماشین ها چه راه حلی پیدا کنیم چک دوم هم اومد
امیر : ما هم همینطوریم
احمد : سلام شما از طریق امور مشتریان سایپا با وارد کردن کد ملی شماره پذیرش و شماره درخواست که روی قرادادتون هست وارد سامانه سایپا بشید و وضعیت قرارداد خودتون رو مشاهده کنید .
J7 : پاشید مسخره بازیتون رو جمع کنید مملکت بی صاحابه دیگه غلط کردید اعتصابتون واسه مردم بدبخته مثه اینکه مریضتون رو تخت بیمارستان باشه دکترا اعتصاب کنن چه حالی میشید بی شرفا زندگی و اعصاب مردم رو به سخره گرفتید ای بابا
بهزاد ۲۲اسفند : خیلی ممنون شما اگه باز خبری شد اینجا اطلاع رسانی کنید بالاخره شما چند روز از ما جلوتر پرداخت کردید🙏
بهزاد ۲۲اسفند : خیلی ممنون شما اگه باز خبری شد اینجا اطلاع رسانی کنید بالاخره شما چند روز از ما جلوتر پرداخت کردید🙏
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 18مهر : من وارزی اول 19اسفند واریزی دوم 18مهر سخا2ابان هنوز فاکتور نشدم
دنا آپشنال : سلام.من خودم فروش فوری بودم تکمیل وجه 19اسفند و تحویل طبق چیزی که تو کاستومر نوشته 19خرداد ولی تا امروز فاکتور نشده.اینا هیچی شون مشخص نیست.بعضی ها تحویل 30 خرداد هستن میگن فاکتور شده واسشون.خداکنه راست بگن و همینجوری چیزی نگن
6جی تی : سلام کسی از مجوز جی تی خبر نداره ی ماهه دیگه بیمش تموم میشه هنوز از ماشین خبری نیست خداوند براشون نسازه🙂
علی : سلام تمام کسانی که از مدیران خودرو خرید کردن را به مادر برسان اقا فرهاد
جلیل : داداش طرح چی بود ماشینت چی بود بعد بیا سوال کن
محمد موتور جدید : سورن موتور جدید واریزی 13اسفند تحویل 11خرداد رنگ سفید دیروز بارگیری شد ، فردا تحویل میگیرم ، ان شاالله بسلامتی ،
امیر : سلام آیا خسارت دیرکرد شامل شد؟
مادران : علی عقبت قشنگیه انگار
اینفو : به نظر منم باید پیدرش اون شب از واشر استفاده می کرد که الان این دنیا نبود و این همه عقده رو بروز نمی داد
وحید، فوق العاده : درسته حرفت، تجربه ت بیشتره و حرفات قابل اتکاتر